Howdy,
Päivitetään tänne hieman kuvia ja proosaa.
Korjaukset ja päivitykset:X7 kohtasi siis muutama kuukausi sitten isänmaan aika kovalla vauhdilla. Syynä oli oma virhe kun syöksyin pystysuoraan alas ja vastaan tuli Ämmässuo jäätyneestä multakasasta (kuka sen siihen oli laittanut

). Kustannuksia torpille tuli aika paljon, sillä isoon kopteriin maksaa lavat, koppa (vanhalla tosin mennään), osat ja lisäksi tuli päiviteltyä. Sanotaan nyt että 400-500e riippuen siitä laskeeko ton maalatun kopan.
Kuten kaikki tiedämme jokainen torppi pitää kopterin tuoreena

, joten tämäkin torppi sai aikaa seuraavat muutokset:
- Gaui Formula Nuppi
- Pinjoni 10t --> 9t (kiekkoja pienemmiksi)
- Lavat 690 --> 710
- Servot nupissa Align 610 --> JR8717
- Persservo Align 650 --> Futaba 9256
Vedin johdotukset uusiksi uusien sähköjen myötä. Lyhensin moottorin johdot ynnä muuta pikkusiistimistä. Niinkuin aiemmin on tullut todettua niin siististi johdottaminen on aika ärsyttävää, mutta nyt toisella kerralla siitä oli alkanut tulla jo rutiinia. Toisaalta tonne on mahdollista piilottaa näppärästi kaikki tarpeellinen (varsinkin Spektrumin satelliiteilla ja Vbarilla). Vaikka itse sanonkin niin lopputulos on kyllä todella siisti. Näyttää niinkuin johtoja ei olisi juurikaan ollenkaan. Sen varran tuli turattua että pitää laittaa oikein pari kuvaa valmiista lopputuloksesta.
Canopy on vähän arvilla, mutta sain parsittua sitä kasaan että sitä voi käyttää.
Muutokset lennossa:Ensinnäkin tuli niin paljon muutoksia tehtyä samaan aikaan että yhden muutoksen vaikutusta ei pysty sanomaan.Pidän tuosta formula nupin ideasta jossa laakeri on keskellä, joka pitää liikkeen aina keinuna. Valitettavasti tehtaalla olivat pistäneet sen verran lukitetta että en saanut keskilaakeria auki. Vähän taisi kanta ottaa itseensä kun yritin avata. Pysyy siis kiinni, mutta avaaminen seuraavan kerran tulee ongelmaksi. Tuon kanssa siis käytetään ihan samaa lepari kuin norminupin kanssa. Nuppi on myös puolitoista senttiä korkeampi, joka antoi itselle mielenrauhan ajaa noilla 710mm lavoilla. Koska niin paljon muuttui niin en pysty sanomaan että vaikuttiko uusi nuppi suoraan kuinka paljon.
Lapojen pituuden kasvattaminen 710mm teki aika leijan tuntuisen kopterin, joka oli odotettavissakin. Koko ajan meinasi alussa lähteä korkeus kasvamaan ja esim flipissä tarvitsee tehdä todella vähän korjausta pitchillä. Ääntä tuntuu olevan enemmän ja tuntuu että moottori joutuu tehdä enemmän töitä flipissä. Kiekat ovat nyt 1800rpm ja 1950rpm. Noi matalammat kiekat tuntuivat aika miellyttäviltä ja pidemmät lavat tai paremmat servot tai uusi nuppi tai kaikki yhdessä tekivät käytöksestä parempaa pienillä kierroksilla. Taitaa olla että alan vetämään 1800 rpm:llä. Mulla on kyllä korkkaamattomat Edge SE 690:t, joita tulen vielä kokeilemaan side-by-side noiden 710 V2 radixien kanssa.
Suorituskykyä on pienemmistä kiekoista huolimatta riittävästi. Sen takaa isompi lapakehä ja maksimi kulmat jotka on nyt 14 asteen luokkaa. Ekaa kertaa alkoi J@nin käämimän motin sointi taipua D-duurista hieman matalammalle kun tööttäsi täysillä kulmilla.
Servoissa on enemmän klappia, mutta en ainakaan huomannu negatiivista vaikutusta. Kopteri tuntuu nyt paremalta rajuissa tic toceissa vaikkakin pidemmistä lavoista johtuen vähän kankeammalta. Toisaalta servoissa on enemmän ruutia ja nopeutta joka auttaa. Sen huomasin että peräservo toimii paremmin, sillä vanhalla 650 servolla perä antoi enemmän periksi kun lisäsi äkillisesti kierroksia. Suurin syy tähän varmaan on se että toi 9256 on nopeammalla pulssilla oleva, joten se reagoi muutoksiin nopeammin. Vbarin asetukset pysyivät tismalleen samoina. Seuraavaksi pitää alkaa leikkiä Vbarin bankeilla.
Ainiin, korjauksen jälkeinen ensimmäinen lento. Testailin perän pysähdystä ja yhtäkkiä pysähdys oli todella löysä. Vähän tämän jälkeen perä alkoi pyöriä tasaista vauhtia. Vedin holdin päälle ja tuli ärsyttävä kuumotus mieleen sillä perä pyöri edelleen enkä meinannut päästä tilanteen herraksi. Lopulta sain sormen korjauksien synkan kohdalleen ja hallittu pakkolasku kinokseen. Huh! Syyksi paljastui perälapojen hubi, joka oli lähtenyt melkein kokonaan irti! Onneksi se pysyi paikoillaan.
Tällaisia mietteitä ensimmäisen viiden lennon jälkeen. Tuntuu hyvältä kun tuo taas lentää. Käskijästä se on kiinni miten toi taipuu ilmassa. Nyt on kahdet akut, mutta tämä pitäisi tuplaantua kesään mennessä. Bring it on!
-