räknätääs nyt vielä vähän tarkemmin noita kahta suosituinta eli Futaba 8FGS ja Spektrum DX8...
DX8näitä mulla oli kaksikin. oli luonnollinen jatkumo DX6i jälkeen koska ei tarttenu vastareita uusia. todella hyvä laite käteen ja ominaisuuksia on kaikki mitä vaan voi tarvita. tärkeimpinä mm. värinä jonka saa asetettua ajastimelle, telemetrialle jne hälytyksille. joskus kun on kovaäänisiä koptereita esim nitroja kentällä ei piipparia tahdo kuulla ja värinä on hyvä. kytkimiä on riittävästi ja niissä on kaikissa 3 asentoa. ne saa myös ohjelmoitua kutakuinkin miten haluaa. telemetria ja halvat vastarit on plussaa. noita vastareita saa vieläpä vaikka minkä kokosia ja näkösiä eli valikoimaa riittää.
spektum käyttää noita satelliittivastareita ja useissa FBL purkeissa onkin niille reikiä eli ei tarvii johdottaa "oikeeta" täyskokosta vastaria kiinni ku laittaa vaan pari satelliittia.
eka DX8 joka mulla oli oli aika murheen kryyni. tikkujen potentiometrit oli luokattoman huonot ja tikku keskellä saattoi näyttää parinkin prosentin poikkeutusta. se ei kuitenkaan ollu niin että se näytti aina samaa että kalibroinnilla olis selvinny vaan pysähtyi pikkasen erikohtaan riippuen siitä mistä suunnasta tikku keskelle tuli.
tosta vieläpä hajos rudderin potikka joka teki sen että lennossa rupes collectivea käytettäessä perä potkimaan oikein kunnolla ku se rudderin potikka pätki. sen näki monitorvalikosta että tuli ihan huomattavia 2 numeroisia prosentteja. tota aikani itse herkistelin purkamalla mankkaa ja sainkin sen aina toimimaan muutamaksi viikoksi kerrallaan.
lopulta tuli sitten vanha kunnon 500 rekkula tonttiin täysin tiedottomana ja syy oli mitä luultavimmin Spektrumin tunnettu sisäsen lähetinmodulin softabugi.
pistin koko paskan pakettiin ja lähetin korjaukseen!
mulla tulee lennettyä niin paljon ettei ilman mankkaa vaan voi olla. niinpä ostin hetipaikalla toisen (taas uuden) DX8 spektrumin että lennot sai jatkua. mallimuistithan on tossa kätevä siirtää uuteen mankkaan ku on muistikorttipaikka eli mitään ei tarvii uudestaan näppäillä ku bindaa vaan. vanha mankkakin tuli sitten nopeasti ilman kuluja takasin kotiovelle asti ja siihen oli vaihdettu potikat ja se softabugi ohjelmoitu pois. myin sen eteenpäin ja toimii moitteetta vielä tänäpäivänäkin.
tää mun toinen DX8 mankka olikin sitte potikoiltaan parempi. kaikki meni hyvin siihen asti kunnes alko taas yhteysongelmat kaikkien koptereiden kanssa. tälläkin kertaa sain torpattua koptereita. mankka lähti korjaukseen ja syyksi paljastui rikkinäinen (sisäinen) lähetin moduli joka oli vaihdettu). en taaskaan halunnu olla ilman mankkaa joten ostin uuden. tällä kertaa Futaban koska nyt riittää jatkuvat ongelmat! toi DX8 tuli huollosta nopeaan eikä taaskaan maksanu ku lähetyskulut ja myin sen sitte eteenpäin ja se toimii edelleen loistavasti ja on käytössä tässä lähipiirissä niinkuin se toinen aikasempikin.
8FGStämmösen siis ostin spektrumin laatuun vittuuntuneena.
ihan ensimmäinen reaktio oli vähän kaksijakoinen. ensinnäkin tää ei sopinu käteen ollenkaan niin hvin ku toi DX8 missä on paksut kumiset reunukset jne. mutta toisaalta tässä on niin paljon paremmin laakeroidut tikut että lentäminen on ihan erilaista. tikkujen jousivoimat on jotenkin ihan eri tuntuset riippumatta kuinka tiukalle niitä säätää. tässä tikut pysähtyy myös joka ikinen kerta täysin nollaan ja pysyy siinä eikä arvo niinkuin spektrumin mankoissa. ohjelmointi ei alkuun ollu ihan niin selvää kun oli tottunut tohon spektrumin kätevään rullaan mutta kun sen oppi (nopeasti se kävi) on tämä ihan yhtä kätevä ku spektrumikin.
tässä ei ole sitten sitä vibraa eikä telemetriaakaan... mutta kytkimiä ja namikoiden ohjelmoitavuutta onkin sitten vielä enemmän. molemmissa mankoissa on hyvä valaistu näyttö joten siitä pisteet tasan.
toi telemetrian tulo tähän vähän arvelluttaa enkä ole kyllä tätä ennen mistään kuullu. ihmettelen vaan että miten se on mahdollista jälkikäteen lisätä koska tähänhän olis pitäny jo tehtaalla alunperin tehdä rauta valmiiksi tota varten... noh ootellaan ja toivotaan että näin on.
myös futaballa on korvike noille spektrumin satelliiteille. nimittäin S-bus. käytännössä lähes kaikissa FBL purkeissa on myös S-bus liitäntä eli vastarin saa yhdellä karvalla kiinni purkkiin ja taas vältytään johtohässäkältä. tollanen R6203SB on jopa pienempi ku kaksi satelliittia spektrumilta. molemmilla tavoilla saavutetaan täysi kantama. hintakin on sabella joku 75e eli ei montaa euroa kalliimpikaan.
täytyy lopuksi sanoa että olihan mulla noiden spektrumin mankkojen kanssa todella huonoa tuuria mutta kyllä tää futaba on vaan jokatavalla paljon laadukkaampi! jo sisään kurkkaaminen vahvistaa ton samantien. on tossa futtessakin toi muistikortti jne systeemit. noi hyvän tuntuset tikkujen mekaniikat on se kaikkein isoin juttu kun verrataan spektumiin.
jos mä nyt ostaisin mankkaa niin ei olis puhettakaan että ottaisin mitään muuta kun ton Futten 8FGsuperin. vähän se häviää toiminnoissa spektrumille mutta kaikki tärkeä onkin sitte hoidettu paljon paremmin ja laadukkaammin.
noiden kahden mankan välillä en huomaa latenssieroja mutta kun välissä koittaa vanhempaa esim DX6i mankkaa niin heti huomaa että ohjaus tulee pienellä viiveellä johtuen mankan hitaasta prosessorista. ero on pieni mutta kun on tottunut nopeaan niin kyllä sen vaan huomaa ja se häiritsee! tämän takia kehotin aikasemmin tutkimaan mitä muissa harkitsemissasi mankoissa noi latenssit on. joissain ne on nimittäin aika huomattavan isoja joka ei ole hyvä asia!
arvo nyt tosta sitte!