Kirjoittaja Aihe: OS 91 C-SPECS PS säätöongelmia  (Luettu 2914 kertaa)

Poissa ArthurDent

  • Aloitteleva torppari
  • *
OS 91 C-SPECS PS säätöongelmia
« : 05 Kesäkuu, 2008, 06:53:11 »
Olisiko kenelläkään kokemuksia moisesta/vastaavasta moottorista.
Itselläni moinen on ja en saa kyseistä laitetta käymään kunnolla vaikkakin tehdasastuksista on lähdetty useaan otteeseen.

Lähtökohdat:
Pääneula 2 kierrosta auki
Keskialue (vaihtoehtoinen paluuventtiili lisätty) 1 kierros auki
Seos 2 kierrosta auki
Polttoaine CP15%

Säätöapu olisi tarpeen jos joku voi yrittää auttaa vaikka puhelimitse tai sitten voisin tulla näyttämään konetta.

Kiitos!

Robbe Nova Cuatro, DX8 & DX7S

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: OS 91 C-SPECS PS säätöongelmia
« Vastaus #1 : 05 Kesäkuu, 2008, 08:26:26 »
Olisiko kenelläkään kokemuksia moisesta/vastaavasta moottorista.
Itselläni moinen on ja en saa kyseistä laitetta käymään kunnolla vaikkakin tehdasastuksista on lähdetty useaan otteeseen.

Lähtökohdat:
Pääneula 2 kierrosta auki
Keskialue (vaihtoehtoinen paluuventtiili lisätty) 1 kierros auki
Seos 2 kierrosta auki
Polttoaine CP15%

Säätöapu olisi tarpeen jos joku voi yrittää auttaa vaikka puhelimitse tai sitten voisin tulla näyttämään konetta.

Kiitos!

Miten se käy huonosti? Älä koske keskialueen neulaan ollenkaan vaan säädä ensin tyhjäkäynti hyväksi. Sitten täys kaasu. Kun tyhjäkäynti toimii ja täys kaasu pelittää niin sen jälkeen huomaat todennäköisesti että keskineulaa pitää säätää hiukan rikkaammalle että leijunta ei mene laihalle.  Tämän jälkeen joudut vielä hiukan säätämään täydenkaasun neulaa että saat taivaalle huiput (elä etsi ihan maksimeja tai saat leijuntaan ongelman aikaiseksi)

Jos moottori on käytetty eikä edm. skulaa niin sitten epäilisin että sulla on menny pumppu tai joku on pyöritelly pumpun säädön sekaisin. Vuotaako pumppu (moottorin pohjasta tippasee)? Itsellä meni hermot sillä nuo pumput on kertakäyttökamaa varsinkin talvella. Tarkista myös männänrenkaan kunto.

Jus

- Ilkka

TTM

  • Vieras
Vs: OS 91 C-SPECS PS säätöongelmia
« Vastaus #2 : 05 Kesäkuu, 2008, 08:30:55 »
Mulla oli YS 50:n kanssa samankaltaisia onkelmia.. Pääsyynä oli löysällä olevat kannen pultit, tehtaan jäljiltä. Lisäksi ropasin neulojen säätöjä siitä syystä pieleen, joten ei meinannu ensin toimia korjatulla kannellakaan.. Siitä lisää tarinaa säikeessä 'YS50 tulille'.

15% nitroa? Olen kuullut että tuolla määrällä ei ainakaan YSsi suostu oikein toimimaan.
Tiedä onko näistä apua OSsin kanssa..

Poissa Sami

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: OS 91 C-SPECS PS säätöongelmia
« Vastaus #3 : 05 Kesäkuu, 2008, 10:07:19 »
Moro!
... siis mitenkä ei käy kunnolla? Mikäli ongelma ilmenee moottorin lämpenemisenä, ääni on "räikeä", savutus niukkaa ja sinertävää, sekä puhti pois niin syy voi olla männänrengas, joka itselläni on mennyt jo neljä kertaa. Syy miksi moinen on tapahtunut on liian laiha seos ja änkkärien räkäletkut. Männänrenkaissa tai moottorissa ei näkynyt mitään poikkeavaa, mutta renkaan vaihtamalla potku palasi takaisin. Tulevana viikonloppuna ajattelin päästä jälleen reilun vuoden tauon jälkeen testaamaan kuinka R90 taipuu ja ko. OSku potkii :D Mikäs vaimennin on käytössä?
Sami Tarikka
12Z
Eagle 3 VPUS patterikone
Hämeenkyrö

Poissa ArthurDent

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: OS 91 C-SPECS PS säätöongelmia
« Vastaus #4 : 07 Kesäkuu, 2008, 21:36:41 »
Ongelma ratkaistu.

Alkuun kaikki säädöt oli pielessä.
Tehdasasetuksista ei ollut tietoa ja moottori on varustettu vielä muutamalla optio varustuksella.
Kun sai koneen käyntiin ja tuntui siltä että säädöt alkaa olla sinnepäin yläpäässä, niin alapää alkoi sitten taasen sotkemaan.
Leijutuksen jälkeen kone halusi ottaa kierroksia ja lopulta aina sammui. Parhaimmillaan kone käyntiin ja parkuminen alkoi välittömästi.
Pienet säädöt ei auttanut ja kone piti pitää rikkaalla ja sitten yläpään alue kärsi tästä. Eipäilin pumppua jossain vaiheessa, mutta kun pumpusta tuli ainetta ja paluuletkun otti pois, niin ainetta tuli sieltäkin riittävästi. Eli pumppu toimi.
Välillä kaikki tuntui toimivan, mutta seuraavalla kokeella kaikki oli taas hukassa.
Ryhdyin järjestelmällisesti tutkimaan ensin putkistoa ja vaihdoin kaikki letkut uusiin.
Sen jälkeen kokeilin pääsäiliön ja lisäsäiliön tiiveyden. Ei mitään. Uusi kokeilu ja kone temppuili taas.
Pari iltaa kulutettuani aikaa etsiessäni syitä,alkoi usko loppumaan.

Välillä tuli kokeiltua pelkällä pääsäiliöllä ja välillä näytti että homma toimii, mutta kun lisäsi lisäsäiliön kiertoon, niin taasen alkoi ongelmat.
Mutta kun otti taas lisäsäiliön pois, niin ei homma korjaantunutkaan.

Tiesin että yläpään alue toimii, mutta jotakin oli alapäässä hukassa.
Otin moottorin koneesta irti ja päätin putsata kaikki osat kertaalleen ja kunnolla.
Purin kaasuttimen palasiksi ja suoritin perusteellisen puhdistuksen aineilla sekä paineilmalla.
Samassa yhdeydessä huomasin että kannen pultit olivat aavistuksen löysällä.
Ei muutakuin kiristys. Myös pakoputken tiivistys aikaisemmin (epoksilla) oli vajavainen.
Kone kasaan ja epoksi tiivisteeksi pakoputkeen.

Sitten ulos kokeilemaan.

Kone käyttäytyi kuin ko moottorin kuuluikin.
Oletan että kone sai joko kannen välistä tai pakokanavasta lämmetessään lisäilmaa ja aiheutti että seos pääsi laihalle.
Tämä selittää että alkuun piti laittaa mottia rikkaalle.
Toisena vaihtoehtona oli että kaasuttimessa oli jokin roska, joka aiheutti ongelmia.
Lopullista syytä en tiedä, mutta nyt kone kuitenkin toimii.

Ja eikun lentelemään ja lentokelejä kaikille!



Robbe Nova Cuatro, DX8 & DX7S

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
20 Vastauksia
10757 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Heinäkuu, 2010, 00:43:54
kirjoittanut MIKKELSONNI