Kirjoittaja Aihe: Scorpion Y-650 rakentelu  (Luettu 7359 kertaa)

Poissa saro

  • Tavallinen torppari
  • ***
Scorpion Y-650 rakentelu
« : 19 Elokuu, 2012, 15:53:07 »
Kävin tuolla HK:n sivustolla tilaamassa 450Gt:n osia torpin korjausta varten ja tei sitten heräte ostona Scorpion Y-650:n. Tuon framen kitin lisäksi tilasin, Y650 Scorpion Glass Fiber Pan/Tilt Camera Mount http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=22802 , Multi-Rotor Control Board V2.1 (Atmega168PA) http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=19534 sekä sille ohjelmointi laitteen ynm piuhoja sekä liittimiä. Moottoreita, nopareita ja potkureita en vielä tilannut. Moottoreiksi olen ajatellut Turnigy D2836/9 950KV Brushless Outrunner Motor http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18968__Turnigy_D2836_9_950KV_Brushless_Outrunner_Motor.html Nopareiksi TURNIGY Plush 25amp Speed Controller http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__2163__TURNIGY_Plush_25amp_Speed_Controller.html ja potkureiksi 11*4.7 olisiko jollai kommentoitavaa moottoreiden, nopareiden ja potkurien osalta, sillä tämä on ensinmäinen multikopterini.

HK-190|HK-250GT|HK-450GT
Scorpion Y-650 + Aerial PTZ|x-Discovery|(Qr Scorpion|Silver Hornet
Belt Cp V2|Belt Cp V2 (DTS mod + Trex v2 nuppi + perä)|Belt Cp V2 FULL CNC Carbon Edition
FlySky FS TH9XB|Devo 10|Phoenix|G5.5

Poissa saro

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Scorpion Y-650 rakentelu
« Vastaus #1 : 21 Lokakuu, 2012, 18:14:22 »
No ei tullut pajon ehdotuksia osist  ;D Muutoin tuli nuo luettelemani kamat, paitsi potkuriksi valitsin 1045 kokoiset. Pistämpä tähän vähän kuvia rakentelusta. Ensinmäisenä hommana oli quatron power boardin muokkaus y6 käyttöön sopivaksi sekä Ecs:en johtojen pidennys.
HK-190|HK-250GT|HK-450GT
Scorpion Y-650 + Aerial PTZ|x-Discovery|(Qr Scorpion|Silver Hornet
Belt Cp V2|Belt Cp V2 (DTS mod + Trex v2 nuppi + perä)|Belt Cp V2 FULL CNC Carbon Edition
FlySky FS TH9XB|Devo 10|Phoenix|G5.5

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Scorpion Y-650 rakentelu
« Vastaus #2 : 21 Lokakuu, 2012, 20:42:02 »
Hienoa settiä.... Muistaakseni tuo power distribution board ei kestä speksinsä mukaan kuin yhteensä 60A virtaa. Lieneekö tuo XT60 se rajoittava?

Sullakin sellaiset myllyt & escit, että voipi mennä yli. Kestääkö ylitystä, en tiedä. Kannattaa tarkkailla...

Poissa saro

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Scorpion Y-650 rakentelu
« Vastaus #3 : 22 Lokakuu, 2012, 07:46:42 »
Hienoa settiä.... Muistaakseni tuo power distribution board ei kestä speksinsä mukaan kuin yhteensä 60A virtaa. Lieneekö tuo XT60 se rajoittava?

Sullakin sellaiset myllyt & escit, että voipi mennä yli. Kestääkö ylitystä, en tiedä. Kannattaa tarkkailla...

Tuohon power boardin virtamäärään olen itsekin kiinnittänyt huomiota, ja epäilin myös tuota liitin asiaa, joten vaihdoin sen vuoksi 4mm HXT liittimen akkuliittimeksi pitäisi kestää 93A, lisäksi olen vaihtanut nuo muut levyn liittimet myös 4mm:ksi lähinnä sen vuoksi kun tuo 4 in 1 liitin on 4mm/4*3,5mm. Power board tulee kiinni ylimpään runkolevyyn jote pystyn seuraamaan piirilevyn kuntoa.  ;) Katotaan nyt kuinka tuo lentää tällä kokoonpanolla, ei ole ainakaan minulle tullut vastaan foorumeilla noilla moteilla olevia, suurin osa kokoaa tuon NTM tai SK3 mootttoreilla. ESC:kit on yleensä tgy plush mallisia, koska kk boardin firmwaret on kirjoitettu oletuksena noille esc:lle. Ajattelin tilata toisen Scorpionin frame kit:n lisää, kun tämä projekti on saatu valmiiksi ja kokoan sen Y4 kokoonpanoon. Tuota Y4:sta varten kuuntelen mielenkiinnolla ehdotuksia moottoreiksi, esc:ksi ja potkureiksi.
HK-190|HK-250GT|HK-450GT
Scorpion Y-650 + Aerial PTZ|x-Discovery|(Qr Scorpion|Silver Hornet
Belt Cp V2|Belt Cp V2 (DTS mod + Trex v2 nuppi + perä)|Belt Cp V2 FULL CNC Carbon Edition
FlySky FS TH9XB|Devo 10|Phoenix|G5.5

Poissa saro

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Scorpion Y-650 rakentelu
« Vastaus #4 : 23 Lokakuu, 2012, 07:42:57 »
Selvittelin vähän tuota virta asiaa ja löysin tälläiset penkki testi lukemat:

GWS 10"x6"x3|Thrust 918 grams|19 Amp|232.9 Watt
GWS 9"x5"x3|Thrust 701 grams|14.89 Amps|183.9 Watts
GWS 8"x4"x3|Thrust 456 grams|8.75 Amp|108.5 Watt
8"x4.5"x2|Thrust 520 grams|10.72 Amps|133.2 Watt
10"x4.5"x2|Thrust 609 grams|12.91 Amp|156.1 Watt

Minulla potkureina 1045 joten max virta n 77,5A
HK-190|HK-250GT|HK-450GT
Scorpion Y-650 + Aerial PTZ|x-Discovery|(Qr Scorpion|Silver Hornet
Belt Cp V2|Belt Cp V2 (DTS mod + Trex v2 nuppi + perä)|Belt Cp V2 FULL CNC Carbon Edition
FlySky FS TH9XB|Devo 10|Phoenix|G5.5

Poissa saro

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Scorpion Y-650 rakentelu
« Vastaus #5 : 10 Marraskuu, 2012, 15:58:53 »
No nyt sain viimein ja vihdoin aikaseksi koota ja kiinnittä Scorpioniin tuon Aerial PTZ:n. Jonkin verran piti kootessa viilailla osia oli pikkasen tiukkoja sovituksia. Std servoiksi valitsin BMS-705MG Low profile servot. Nuo siksi että ne keskittyvät hyvin, eivät ole liian nopeita kameratelineeseen sekä istuvat silmään paremmin kun tuo servonkotelo on pienempi ja ei tule kovin ulos telineestä. Mikro servoksi pistin Coronan CS-939MG:n

HK-190|HK-250GT|HK-450GT
Scorpion Y-650 + Aerial PTZ|x-Discovery|(Qr Scorpion|Silver Hornet
Belt Cp V2|Belt Cp V2 (DTS mod + Trex v2 nuppi + perä)|Belt Cp V2 FULL CNC Carbon Edition
FlySky FS TH9XB|Devo 10|Phoenix|G5.5

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: Scorpion Y-650 rakentelu
« Vastaus #6 : 21 Marraskuu, 2012, 22:38:38 »
Kiitokset tästä, inspiroi ja helpottaa arvuuttelua moottori & potkurivalintojen suhteen; minulla on ihan sama perussetti (Scorpion & gimbal, ostettua kesällä heräteostona) odottamassa jatkotoimia.

HK:n Talon V2 on ennestään tehtynä ja siihen laitoin flight controlleriksi KK2:n.  Siitä olen tykännyt koska siinä on lcd -näyttö ja näppis eli helppo säätää asetuksia menuista maastossakin. Siinä on myös uusimmassa firmiksessä gimbal-ohjaus, niin olen ollut ymmärtävinäni. Taidan hankkia vielä toisen Scorpioniin...

Turnigyn XP - sarjan moottoreista on ennestään hyviä kokemuksia kiinteäsiipisissä, 2836:ia taisi olla kolmea eri kV-luokkaa suhteellisen lähellä toisiaan.
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa saro

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Scorpion Y-650 rakentelu
« Vastaus #7 : 21 Marraskuu, 2012, 22:56:18 »
Jeps  ;D kannattaamuuten ruuvata se Gimbalin kiinnike siihen Scorpionin pohjalevyyn jo ensinmäisenä toimenpiteenä kun alkaa kopua kokoomaan, on meinaan Vitt.. mainen asentaa valmiseen kopuun. Tuon Lcd näytöllä oleva Control board on oiva valinta, aion vaihtaa tähän kopuun sellaisen. Linkitän tähän videon Scorpionista jossa on tuo lcd board. Rungon kolmatta kerrosta pitää korottaa ja ylintä laskea että Boardi sopii kopuun niin että  sitä voi myös käyttää.Edit nuo Esc:t pitää olla juuri noin kuin tuolla kuvissa yllä näkyy muuten johdot eivät yllä jatkamatta rakenteiden välistä power boardille. 
« Viimeksi muokattu: 21 Marraskuu, 2012, 23:06:09 kirjoittanut saro »
HK-190|HK-250GT|HK-450GT
Scorpion Y-650 + Aerial PTZ|x-Discovery|(Qr Scorpion|Silver Hornet
Belt Cp V2|Belt Cp V2 (DTS mod + Trex v2 nuppi + perä)|Belt Cp V2 FULL CNC Carbon Edition
FlySky FS TH9XB|Devo 10|Phoenix|G5.5

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Scorpion Y-650 rakentelu
« Vastaus #8 : 22 Marraskuu, 2012, 13:35:37 »
Mulla vaan piipittää surkeesti toi LCD board vaikka mitä tekis.
Ei auta kaasun kalibrointikaan, sama meteli vaan jatkuu... näyttää olevan 1.2ver.

Poissa saro

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Scorpion Y-650 rakentelu
« Vastaus #9 : 23 Marraskuu, 2012, 12:34:37 »
No pistin tänään tilaten tuon KK2.0 boardin ja nylon spacerit rungon muokkausta varten. Katotaan sitten piippaileeko vain vai lentääkö  ::)
HK-190|HK-250GT|HK-450GT
Scorpion Y-650 + Aerial PTZ|x-Discovery|(Qr Scorpion|Silver Hornet
Belt Cp V2|Belt Cp V2 (DTS mod + Trex v2 nuppi + perä)|Belt Cp V2 FULL CNC Carbon Edition
FlySky FS TH9XB|Devo 10|Phoenix|G5.5

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Scorpion Y-650 rakentelu
« Vastaus #10 : 23 Marraskuu, 2012, 13:56:31 »
Kyllä se lentää. Sain omani päivitettyä 1.5 versioon ja alkoi kaasu kalibroitua.
Vaatii säätöä ja ilmeisesti ensin pitää säädellä boardista ja sit vasta mankasta.

Poissa saro

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Scorpion Y-650 rakentelu
« Vastaus #11 : 24 Marraskuu, 2012, 13:48:03 »
Pitänee vaihtaa toisenlaiset lavat, meinaa noste loppua kesken kun pisti kilon painon kopterin pohjaan, motit kyllä huutaa kuin viimeistä päivää. Suunnittelin tilata GWS 9"x5"x3, GWS 10"x6"x3 sekä kaksi lapaiset 1147:t ja 1245:t. Ei kai tuo muuten selviä kuin kokeilemalla.  :-\
« Viimeksi muokattu: 24 Marraskuu, 2012, 15:01:53 kirjoittanut saro »
HK-190|HK-250GT|HK-450GT
Scorpion Y-650 + Aerial PTZ|x-Discovery|(Qr Scorpion|Silver Hornet
Belt Cp V2|Belt Cp V2 (DTS mod + Trex v2 nuppi + perä)|Belt Cp V2 FULL CNC Carbon Edition
FlySky FS TH9XB|Devo 10|Phoenix|G5.5

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
2130 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Joulukuu, 2009, 18:38:45
kirjoittanut Mikaelni
20 Vastauksia
8928 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2010, 15:21:38
kirjoittanut jepajee
5 Vastauksia
2948 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Maaliskuu, 2012, 19:55:35
kirjoittanut Tohtori R
11 Vastauksia
6814 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Elokuu, 2012, 00:23:29
kirjoittanut pawe81
1 Vastauksia
2661 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2015, 22:48:19
kirjoittanut viltsu