Kirjoittaja Aihe: T-Rex 500 perä nykii  (Luettu 15204 kertaa)

Poissa Emty

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • RC-Kopterit Ry
Vs: T-Rex 500 perä nykii
« Vastaus #25 : 04 Elokuu, 2008, 18:48:46 »
Emty, Minkälaisella Akku/pinjoni/kaasukäyrillä ajelet?

6s 2600mAh, 13t pinjoni ja governor 95% flat, lentoaika 6-7min

Joo ei se Align:in governor varmastikaan mikään paras ole, mutta paras mitä Align:ilta tähän mennessä on tullut ja toimii.
XairCraft 650: DJI WKM, 4s 6000mAh, Olympus E-MP1
FBL T-Rex 700E: 12s 5000mAh, cc ICE HV 160, 3G
FBL T-Rex 500: 6s 2600mAh, cc ICE 75, 4 x S9257, ds760, sk360, 14T
T-Rex 250: Super Combo, 3s 850mAh

Poissa JoniP

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-Rex 500 perä nykii
« Vastaus #26 : 05 Elokuu, 2008, 10:02:47 »
Toinen erittäin paha virhe/ominaisuus tuossa säätimessä governor moodissa ilmenee kun vaihtaa eri kierros alueille, esimerkiksi pudottamalla 75% -> 50% säädin ei anna enää tehoja juuri lainkaan ja kopteri tulee alas. Onneksi tuli huomattua tuokin ajoissa, no halvalla ei voi saada hyvää eikä Kontronikkia....

Mielestäni Align:in RCE-BL60G noparin governor toimii ihan loistavasti ja on hyvä.
Oletko lukenut käyttöohjeita? Kun governoria käytetään kaasua pitää olla vähintään 75%-85% ja mieluiten flat käyrä.
Governori on trkoitettu ainoastaan taivaslentoon (idle1, idle2).

Manuaali on luettu kuten viestissäni taisin mainita. Säädintä jonka governor ei toimi kuin 75% - 85% kaasulla ei voi sanoa hyväksi. Kun tietää sen rajoitteet niin sen kanssa voinee jotenkin toimia.

Tehojen häviämis ongelma tulee eteen jos palaat idle1 tai idle2:sta start modeen/tilaan, jossa kaasu onkin vain 50% jolloin säädin menee sekaisin eikä anna tehoja. Kontronik toimii näissä tilanteissa ongelmitta. Tästä pääsee eroon laittamalla start moden kaasu esim. 0% 50% 75% 75% 75%, mutta silloin menetetään mahdollisuus ajaa pienillä kierroksilla (sillä Aligning governor ei toimi pienillä kierroksilla/teho asetuksilla).

Poissa ollik

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: T-Rex 500 perä nykii
« Vastaus #27 : 14 Elokuu, 2008, 19:12:10 »
Maikko,

ymmärykseni mukaan perän kanavan end pointtien säätäminen vaikuttaa ainoastaan maksimi piruettinopeuteen, eli mitä suurempi "liike" sitä nopeammin gyroa käsketään pyörittämään kopteria. Gyro sitten antaa käskyjä servolle omalla resoluutiollaan (joka ei riipu end point- asetuksista). Servo liikkuu gyron ohjeiden mukaan limitin (tai limittien) rajoissa ja yrittää toteuttaa pyydetyn piruettinopeuden.

Perähihnan staattiseen sähkö-ongelmaan tuo helpotusta perähihnan käsittely (ennen asennusta) esim Graphit 33 suihkeella (vaikutus kestää kymmeniä lentoja).

t. Olli



Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: T-Rex 500 perä nykii
« Vastaus #29 : 15 Elokuu, 2008, 10:55:51 »
Jeps,

Joo, noin mäkin sen oon tajunnut. Mutta kun koptereiden kanssa kun tulee näitä mystisiä ongelmia välillä ja niihin etsii sitten sopivaa teoriaa ja luulin keksineeni sen. Pitää vielä testata että toimiiko 401:nen silloin kun (Hitecin) end pointit menee yli satasen.  En ole vieläkään uudestaan kokeillut tätä, mutta voisin tehdä sen kun saan taas 500:sen lentämään niin saataisiin vielä varmennus tälle. Nyt on perä toiminut nätisti pitkän aikaa (end point <100%).

-

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: T-Rex 500 perä nykii
« Vastaus #30 : 15 Elokuu, 2008, 12:05:24 »
Tulipahan muuten mileen seuraava:
Kun endpointteja kasvatetaan esim 100 -> 120 niin se on itse asiassa koko tikun liikeradan matkalta sama kuin kerrottaisiin kaikki arvot 1,2lla tai jos ajatellaan tail kanavan käyrää niin sama kuin tuota käyrää kuvaavaa kuvaa olisi venytetty pystyakselilla +20% -> jos vasen tikku ei olekaan 100% keskellä keskitettynä, niin silloinhan itse asiassa endpoint asetus saattaa vaikuttaa siihen pysyykö perä suorassa -> tällöin se arvo mitä TX lähettää tikkuun koskematta muuttuu tuon endpoint muutoksen kertoimen mukaisesti.

Toinen asia joka tuli noista endpointeista mieleen:
On puhuttu että piro noputta kasvatetaan endpointteja kasvattamalla, niin rupesin minettimään miten se on mahdollista? Siis jos endpoint arvolla 100 tikkulaidassa gyro ohjaa peräservoa liikeradan maksiimiin niin eihän se perä sen nopeammin pyöri vaikka sinne gyrolle menevälle signaalille tehtäisiin mitä, ainut minkä keksin ja ymmärrän on se että endpointtien kasvattaminen lisää sillä samalla kertoimella niitä arvoja mitä sinne gyrolle lähetetään eli että se maksimi saavutetaan nopeammin, mutta siis sen ei pitäisi kasvattaa maksimia gyrolta servolle päin, ellei sitten ole niin että normaalisti 100 endpointilla ei normitilanteessa gyro antaisikaan servolle maksimia vielä??

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 500 perä nykii
« Vastaus #31 : 15 Elokuu, 2008, 12:16:22 »
Toinen asia joka tuli noista endpointeista mieleen:
On puhuttu että piro noputta kasvatetaan endpointteja kasvattamalla, niin rupesin minettimään miten se on mahdollista? Siis jos endpoint arvolla 100 tikkulaidassa gyro ohjaa peräservoa liikeradan maksiimiin niin eihän se perä sen nopeammin pyöri vaikka sinne gyrolle menevälle signaalille tehtäisiin mitä, ainut minkä keksin ja ymmärrän on se että endpointtien kasvattaminen lisää sillä samalla kertoimella niitä arvoja mitä sinne gyrolle lähetetään eli että se maksimi saavutetaan nopeammin, mutta siis sen ei pitäisi kasvattaa maksimia gyrolta servolle päin, ellei sitten ole niin että normaalisti 100 endpointilla ei normitilanteessa gyro antaisikaan servolle maksimia vielä??
Mietin tätä itsekin aikaisemmin täsmälleen samalla tavalla ja käytännössä, jotta gyro voi yleensäkään vaikuttaa pironopeuteen yhtään millään tavalla sen täytyy olla päästämättä perän slideriä aivan päästä päähän. Sliderin liikuttamisen nopeus tuossa tarkoittaisi vain sitä, että pyöriminen alkaisi äkillisemmin, mutta pyörimisnopeus olisi silti aina sama, jos mentäisiin ihan peräsliderin maksimeihin. Tästä päätellen gyro ei päästä pirossa sitä slideria aivan maksimiarvoihinsa. MOT.

seppomikael

  • Vieras
Vs: T-Rex 500 perä nykii
« Vastaus #32 : 15 Elokuu, 2008, 12:28:13 »
Kyllä gyro antaa maksimikulmat perään tarvittaessa.

Se vaan käy sitten pienentämään niitä kun gyron mittaama kulmanopeus nousee yli halutun.
Ja se haluttu kulmanopeus annetaan, jos olen ymmärtänyt oikein, D/R- arvon avulla.


Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 500 perä nykii
« Vastaus #34 : 15 Elokuu, 2008, 12:32:26 »
Kyllä gyro antaa maksimikulmat perään tarvittaessa.

Se vaan käy sitten pienentämään niitä kun gyron mittaama kulmanopeus nousee yli halutun.
Ja se haluttu kulmanopeus annetaan, jos olen ymmärtänyt oikein, D/R- arvon avulla.
Tuokin käy järkeen. Eri gyrot sallii siis suurempien kulmien käytön pyörimisen jo alettua ja siten vaikuttavat siihen pironopeuteen. Säätö tapahtuu siis endpointeilla, D/R rajoittaa endpointeissa määritettyjä arvoja (näin sen olen itse ainakin ymmärtäny).  
« Viimeksi muokattu: 15 Elokuu, 2008, 12:43:44 kirjoittanut masu »

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: T-Rex 500 perä nykii
« Vastaus #35 : 15 Elokuu, 2008, 13:01:09 »
Eli kopterin mekaniikka sanelee toreettisen maksimi kulmanopeuden mikä on saavutettavissa (ja tämä linee usein eri eri suuntaan?) ja toisaalta gyroissa voi olla eroa että kuinka suurella signaalilla (siis sen signaalin joka tulee RXltä gyrolle ja siihen vaikuttaa taas TXn asetukset mm. nuo endpointit ja D/R) tarjoaa minkäkin kulmanopeuden.

Onko jossakin/jollakin tietoa onko eri gyroilla eri kulmanopeuksia mitä suostuvat ylläpitämään??

OT: Olisi kiva tosiaan tietää missä järjestyksessä lähetin noita muokkauksia tekee eli eka endpoint ja sit R/R jne...?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
19 Vastauksia
6022 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Joulukuu, 2008, 21:40:25
kirjoittanut kamakaze
37 Vastauksia
13172 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Heinäkuu, 2009, 13:54:05
kirjoittanut 1m4s0_
7 Vastauksia
6346 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Helmikuu, 2011, 00:51:32
kirjoittanut Kko
19 Vastauksia
8196 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Helmikuu, 2014, 21:01:03
kirjoittanut Matti Häkkinen
32 Vastauksia
8543 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2017, 16:21:26
kirjoittanut Reijo Karjalainen