Kävi ilmi, että olin alunperin säätänyt V-Barin kuvernöörin toimimaan väärin, joten kirjoitetaanpa siitä vähäsen (paljon). Olin nimittäin asettanut governoorin ohjauskanavaksi kaasukanavan. Kuitenkin foorumeita lukemalla sain käsityksen, että kaasu toimii governoorille yhtenä inputtina. Täten taivaslentomoodissa kaasun pitäisi olla suurinpiirtein V-käyrän muotoinen. Hölmöä on se, että tätä ei ole mainittu mielestäni missään kohtaa itse softassa tai varsinaisissa ohjeissa. Tietenkin on selvää, että kierroslukuanturin hajotessa olisi hyvä olla varalla toimivat kaasukäyrät.
Radiossa taivaslentomoodissa kaasukäyrä oli nyt vain suora viiva, joten tämä ei käynyt. Harmaita hiuksia aiheutti se, että halusin eri lentomoodeille eri kierrosluvut JA halutessani vaihtaa V-Barin asetuksia kytkimellä (bank-switch). Tähän joutui tekemään seuraavaa:
1. V-Barista piti asettaa AUX-kanava AUX2:lle
-> AUX2-kanava ohjaa nyt bankkeja
2. Governoorin ohjauskanavaksi asetin viitoskanavan eli GEAR-kanavan
-> GEAR-kanava määrittää nyt kierrosluvun
3. Halusin roottorin kierrosluvun lentotilakohtaiseksi radiosta, mutta radioni sallii vain sen, että AUX4-kanava voi käyttää lentotilakytkintä
-> miksataan AUX4 GEAR-kanavaan
-> nyt lentotilan vaihto muuttaa GEAR-kanavan arvoja eli kierroslukua
4. AUX2-kytkimeni, jolla ohjataan V-Barin bankkeja, on vain kolmiasentoinen, mutta bankkeja on neljä erilaista
-> miksataan AUX3 (radion sivussa oleva liukukytkin) AUX2-kanavaan
-> pystyn vaihtamaan normaalisti AUX2-kytkimellä ensimmäiset kolme bankkia ja viimeisen saan käyttöön liu'uttamalla AUX3-kytkimen toiseen asentoon
Lisäksi tähän kaikkeen sisältyi rutkasti kaikenlaista hienosäätöä. Esim. kuinka saadaan HOLD-kytkin kytkemään governoori pois päältä. V-Barin governoori on muuten todella vaarallinen, jos sitä ei ole säädetty oikein. Jos governoorikanavan liikealue on välillä -100% - +100%, governoori tulee päälle arvon 0% jälkeen ja prosenttilukema suoraan määrää kierrosluvun. Vaikka kaasukanava olisi asetettu tyhjäkäynnille, moottori ottaa määrätyn kierrosluvun governoorikanavasta. Lisäksi moottorin ollessa sammuksissa, V-Bar ei saa signaalia kierroslukuanturilta. Silloin se ottaa fail-safena kaasukäyrät käyttöön. Tällöin on vaikea nähdä maassa, onko governoori oikeasti päällä. Väärät asetukset mahdollistavat sen, että käynnistyksessä moottori ryntää, kun sensori alkaa antaa signaalia V-Barille ja V-Bar ottaa governoorin käyttöön.
Eilen oli vuoden toistaiseksi paras lennätyssää ainakin Oulussa, ja pääsin kokeilemaan uusia säätöjä. Governoori toimii nyt mielestäni aggressiivisemmin kuin aikaisemmin, eli ilmeisesti kaasullakin on merkitystä sen toimintaan. Säädin myös lisää liikettä, joten temputkin taipuvat paremmin. Jatketaan testailua...