Kirjoittaja Aihe: GU-210  (Luettu 6245 kertaa)

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
GU-210
« : 07 Kesäkuu, 2008, 18:45:33 »
Päivää, vaikka mulla on gyro niin lennätys tuntuu siltä että sitä gyroa ei ole ollenkaan, eli tuulessa kääntyy tai sitten se johtuu trimmeistä :-\ Tällä hetkellä siis gyrona virkailee GAUIN GU-210. Pitäisikö ottaa se meisseli kätöseen ja kääntää nupit kaakkoon vai sitten antaa niitten olla ihan rauhassa ja jäähtyä yksikseen... :D??
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GU-210
« Vastaus #1 : 07 Kesäkuu, 2008, 18:49:55 »
Minusta tuo kyseinen gyro toimi 450 rexässä yllättävän hyvin. Piti tosi hyvin voimakkaassakin sivutuulessa. Ei joutunu muuten korjailemaan kuin nojaamaan vasten tuulta. Ainakin siis perus leijuttelussa toimii ihan hyvin. Jos se ei yhtään pidä, niin luultavammin on säädöt pielessä. Oletko säätäny siitä rate modessa mekaanisen puolen kohdalleen?

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GU-210
« Vastaus #2 : 07 Kesäkuu, 2008, 19:09:52 »
Ja paljon sulla on gainia siinä gyrossa?
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GU-210
« Vastaus #3 : 08 Kesäkuu, 2008, 11:51:33 »
Mistä minä tiedän. Gyroista en tiiä mitään ;). Seuraavat asiat löysin gyrosta: DS (mikä onkaan) on, DIR (mikä onkaan) OFF, Sitten siinä on kaks potentiometriä joihin en oo koskenu, niissä lukee: DELAY ja LIMIT. Ja noista en tiiä yhtään mikä mikäkin on. Ja en oo mihinkään koskenu edes niihin nappuloihin :).
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GU-210
« Vastaus #4 : 08 Kesäkuu, 2008, 13:27:03 »
Gaini säädetään radiosta. Sen ois hyvä olla jossain ~60% tai yli HH tilassa. Sillon gyro alkaa vasta toimia kunnolla. Eti radiosta se gainivalikko.

Delay on sitävarten, jos peräservo ei pysy gyron käskyjen tahdissa ja menee tukkoon, niin siitä voi "hidastaa" gyroa. Limit taas vaikuttaa siihen, miten isolla alueella peräservo liikkuu, ja siihen kosketaan jos servo ottaa kiinni reunoihin.

Mikäs peräservo sulla muuten on? Ilmeisesti joku digi, jos ajat DS tilassa?
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GU-210
« Vastaus #5 : 08 Kesäkuu, 2008, 15:16:29 »
Peräservo on:Maxwell MX65 Metal Gear Digital Rudder Servo. Muuta en radiosta löytäny kun gyro sens:sin. Ja siinä lukee näin rudd d/r rate 0:0%    1:100%.Miätähän tuokin tarkottaa??? Ja oonko nyt löytäny sen oikeen paikan??? Mitään gain valikkoa en löytäny.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: GU-210
« Vastaus #6 : 08 Kesäkuu, 2008, 15:34:45 »
Gyro sens on gainin säätöä varten, mutta se toimii vaan jos sulla on gyrossa on erillinen kanava etägainin säädölle. Onko?

0: 0% = valikosta saa säädettyä niin että esim. normitila on 0. Silloin normitilassa gaini on 0% (100% gainia normitilassa)
1: 100% = esim. idleup ja hold on 1. Silloin kummassakin gaini on 100% (HH tilassa 100%)

Sulla voi olla myös 0 ja 1 tilat asetettu 2 asento kytkimeen, viestistäsi päätelle hold kytkin eli "rudd d/r rate". Silloin kytkimen asennosta riippuu onko 0 vai 1 gainiarvo käytössä.

Laita vaikka

0: 80%
1: 75&


-op-
« Viimeksi muokattu: 08 Kesäkuu, 2008, 15:39:34 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GU-210
« Vastaus #7 : 08 Kesäkuu, 2008, 15:46:12 »
No mitä noi säädöt sitten tekee???  Ja mistä se d/r on lyhenne??? Lähettimessä on kytkimiä ja niitten alla lukee: elevator d/r, aileron d/r, rudder d/r.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: GU-210
« Vastaus #8 : 08 Kesäkuu, 2008, 17:26:53 »
Lainaus
mistä se d/r on lyhenne?

Dual Rate = liikealue

Lainaus
Mitä noi säädöt sitten tekee?

Säätävät gyron gainia radiosta käsin.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GU-210
« Vastaus #9 : 08 Kesäkuu, 2008, 21:28:34 »
Eli vielä selvennyksenä, gain tarkoittaa herkkyyttä. Se ratkaisee sen pitääkö perän liikahtaa sentti vai metri ennen kuin gyro älyää tehdä mitään. Iso gaini korjaa pienetkin liikkeet.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GU-210
« Vastaus #10 : 09 Kesäkuu, 2008, 12:06:56 »
Jaa eli sitä nappulaa painamalla voikin vaihtaa liikerataa??? Onkos siitä jotain hyötyä???

Sulla voi olla myös 0 ja 1 tilat asetettu 2 asento kytkimeen, viestistäsi päätelle hold kytkin eli "rudd d/r rate". Silloin kytkimen asennosta riippuu onko 0 vai 1 gainiarvo käytössä.

Laita vaikka

0: 80%
1: 75&


-op-

Jaa elikkä tonko jälkeen kun sitä kyseistä nappulaa painais niin se liikerata pienenis/suurenis 5%??? Eihän niin pienessä erossa oo järkeä..
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GU-210
« Vastaus #11 : 09 Kesäkuu, 2008, 14:36:33 »
Nyt kun kyse ei ole liikeradasta, vaikka nimi niin sanookin, vaan herkkyydestä. Servo liikkuu edelleen saman verran, mutta gyro korjaa pienemmät liikkeet. Ideana on pitää gyro herkkänä ja korjata pienetkin heilahdukset leijunnassa, mutta kun vaihtaa taivaslentotilan, kierrokset nousee, jolloin gyron herkkyyttä pitää pudottaa. Muuten yliherkkä gyro alkaa korjata omia korjausliikkeitään, ja perä alkaa heilua hillittömästi.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GU-210
« Vastaus #12 : 16 Kesäkuu, 2008, 23:40:01 »
Oltiin tänään lateksi1 kanssa lentämässä ja miten sen nyt sanois perä ns vatkas suht. Kovaa. Siis heilu edes takas about puolen metrin alueella. Eli just kun ruvettiin delayta säätään niin akku loppu. Mutta hyvä että nyt tiedän mitä potikkaa kääntää. :) 
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: GU-210
« Vastaus #13 : 17 Kesäkuu, 2008, 13:55:36 »
Mikäs servo siellä olikaan perällä ja paljon gainia? Delayhin kannattaa koskea jos servo on 3154 tyylinen, mutta nopeampien kanssa saa olla nollassa.

Jos perä vatkaa niin gainia alas, vaikka 5% kerrallaan. Jos joutuu laittamaan montakymmentä prossaa että auttaa, niin sitten servo vivussa linkkipalloa lähemmäs keskustaa.


-op-

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GU-210
« Vastaus #14 : 17 Kesäkuu, 2008, 19:28:05 »
Aluksi gaini oli 80%, laskettiin se 50%, ei tulosta. Nyt se on jossain 60-70% (en jaksa katsoa :D).
Tänään kun lensin niin perä heilu samalla tavalla, mutta 3 pienenpänä.
Ja kerran sen sanoin jo:Maxwell MX65 Metal Gear Digital Rudder Servo.
Ja muuten miten se heading lock gyro poikkeaa heading hold gyrosta???
Tuo gu-210 on siis heading lock.
« Viimeksi muokattu: 17 Kesäkuu, 2008, 19:29:42 kirjoittanut sgtpepper »
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: GU-210
« Vastaus #15 : 17 Kesäkuu, 2008, 19:32:46 »
Tuolla servolla saa dalay olla varmaan nollassa. heading hold = heading lock = ihan sama asia..


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GU-210
« Vastaus #16 : 20 Heinäkuu, 2009, 10:17:30 »
Uppista..

Mikähän tuossa gyrossa on kun mitään ei tapahdu? Peräservo kääntyy kun sen laittaa suoraan vastariin, mutta kun gyro on välissä niin mitään ei tapahdu. Edes valo ei syty gyroon. Pitääkö se kytkeä jotenkin päälle radiosta (DX7)?

Edit. Ilmeisesti pitää laittaa gear-kanavaan gyro-ominaisuus päälle lähettimestä. Illemmalla pääsee koittamaan miten käy.
Edit 2. Masun kanssa säädettiin jokunen tunti ja viaksi selvisi rikkinäinen maajohto. Nyt on reksi kasassa ja perussäädöt tehtynä. :o
« Viimeksi muokattu: 20 Heinäkuu, 2009, 22:20:12 kirjoittanut ChiKung »
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GU-210
« Vastaus #17 : 27 Heinäkuu, 2009, 10:53:51 »
Vielä yksi kysymys tuosta gyrosta.

Miten tuon gyron saa nollattua? Jos siirtelee kopteria kentällä gyron kalibroinnin jälkeen, niin se pyörähtää ekassa nostossa nopeasti.. Ei tuntunut rudderin heiluttelu puolelta toiselle toimivan.

Muuten tuntuu kyllä hyvinkin toimivalta gyrolta. Saa nähdä mitä viileämmät kelit tuovat tullessaan.
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa mokkis

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GU-210
« Vastaus #18 : 27 Heinäkuu, 2009, 11:30:04 »
Vielä yksi kysymys tuosta gyrosta.

Miten tuon gyron saa nollattua? Jos siirtelee kopteria kentällä gyron kalibroinnin jälkeen, niin se pyörähtää ekassa nostossa nopeasti.. Ei tuntunut rudderin heiluttelu puolelta toiselle toimivan.


Gyro on tallentanut nollakohtansa siinä vaiheessa kun kytket virrat päälle ja olet odottanut pari sekuntia.
Kopterin liikuttelu ei hukkaa gyrosta nollakohtaa,eihän gyro tiedä että siirrelläänkä kopteria vai lennetäänkö sillä.
Trex 600 N
Trex 500 Esp
Trex 500 FBL

7C 2.4gigaa

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GU-210
« Vastaus #19 : 27 Heinäkuu, 2009, 11:54:42 »
Vielä yksi kysymys tuosta gyrosta.

Miten tuon gyron saa nollattua? Jos siirtelee kopteria kentällä gyron kalibroinnin jälkeen, niin se pyörähtää ekassa nostossa nopeasti.. Ei tuntunut rudderin heiluttelu puolelta toiselle toimivan.


Gyro on tallentanut nollakohtansa siinä vaiheessa kun kytket virrat päälle ja olet odottanut pari sekuntia.
Kopterin liikuttelu ei hukkaa gyrosta nollakohtaa,eihän gyro tiedä että siirrelläänkä kopteria vai lennetäänkö sillä.
Tässä tarkoitettiin nyt sitä, että kun kantamalla siirrät konetta niin ettei koskekaan rudder tikkuun haluaa gyro kääntää seuraavassa nousussa koneen mieleiseensä asentoon (jonkin verran johonkin suuntaan) sen perusteella missä asennossa se oli viimeisen rudder inputin jälkeen. Esim. 401, 611 ja Spartan "nollaa" tuon gyron käsittämän asennon vemputtamalla rudder tikkua laidasta laitaan kolme kertaa. Tämä palauttaa myös peräsliderin nollakohtaan ja kone nousee suoraan ilmaan.

Jos tuo GU-210 on jotenkin erityisen äreä tämän suhteen, kannattaa maahan laskemisen jälkeen heilauttaa rudder tikkua molempiin suuntiin pienillä likkeillä, niin luultavasti tuo korjaus jää sen jälkeen hyvin pieneksi. Välttämättä tuossa gyrossa ei tommoista "nollaus" ominaisuutta edes ole.

Poissa mokkis

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GU-210
« Vastaus #20 : 27 Heinäkuu, 2009, 11:57:56 »
Niinpä tietenkin.
En vain tuota ole ongelmaksi havainnut, rudderilla kun korjaan nousussa jos meinaa lähteä pyörimään.
Trex 600 N
Trex 500 Esp
Trex 500 FBL

7C 2.4gigaa