Kirjoittaja Aihe: SJo1:n Scorpion moottorit, käsin käämintä ja käämien polttaminen;)  (Luettu 11203 kertaa)

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Tässä on nyt kesää ja syksyä tullut turattua noiden moottorikäämintä juttujen kanssa ja jotain edistystäkin on tullut...

Scorpion HK4530 kitti on saanut langoitukseksi 5+4 1,5mm ja tuo tulee YY päätteellä.

Lisää tästä Täälä

Scorpion HK4525LE on saanut toimia harjoitus kappaleena tuolle 1,5mm langalle, tarkoitus olisi saada 5+6 YY 1,5mm langalla helposti saa 5+4 yhteen kerrokseen ja nuo 2 kierrosta toiseen. Eli jos J@ni on tehnyt Eastside version 5+6 YY 1,5mm, niin mulla on varmaankin joku Klake tuning tai "SJo1 Power"

Scorpion HK3026-880kv moottori on ollut Protoksessa ja tuo oli multistrand käämintä. Työnalla on 6+7 YY 1mm langalla, tiukkaa tekee saada stackki siistiksi. Tuosta varmaan sais siistin, kun poistaisi tuon alkuperäisen vihreän eristeen ja käyttäisi ohutta nomex paperia, niin kuin noissa isommissakin on käytetty.

Oikeasti tää käsin käämintä on aika haastavaa ja opettavaista (kärsivällisyys) kun neljättäkertaa tekee samaa jalkaa, siinä alkaa iteltä käämi palaa kun lanka vuotaa staattoria vasten ja eristeen pinnassa ei tarvitse olla suurtakaan naarmua...

Kunnon työkalut helpottaa tekemistä, mutta esim pelkät Knipex lineaari pihdit maksavat n.80eur ja nekin pitää muotoilla käyttöön sopivaksi, eli kärki kavennetaan puoleen alkuperäisestä leveydestä ja kärki tehdään kiilaaksi niin että se menee mahdollisimman syvälle staattoriin.

DR.Okon pihdit

Olen alkanut mittaamaan vuodot joka kierroksen jälkeen, kun ei huvita käämiä yhtään ylimääräistä kierrosta...
Kun kaikki on valmista niin sitten tuo 1000V testi Eristevastus mittarilla, itsellä on Victory VC60B+ ja Fluke digitaalinen yleismittari

J@nilta joskus taisin kysyä mikä ihmeen ZikZak niin tässä DR.Okonin kuvaus aiheesta.

Ja jos tuo käämintä alkaa kiinnostaa, niin täältä sitä tietoa löytyy

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Mistä siis ne naarmut saadaan aikaseksi? Kun eihän staattorin jalkojen kärsi olla niin terävät et niistä tulis naarmuja,eikö moottorin tärinä käytettäessä sit aiheuttais naarmuja/vuotoja? Ja sit jos naarmut syntyy työkaluilla tai muulla naarmutettuna niin onko sit niin et naarmut lähes tulkoon missä vaan käämillä aiheuttaa vuotoja? Nämät siis asiasta mitään ymmärtämättömän kysymyksiä eikä tarkotus mitenkään kyseenalaistaa kenenkään osaamista. Suunnittelin vqin itte yhen axin pikkumosan käämimistä uusiks yhen kaverin avustuksella joten asia kiinnostaa..
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
1,5mm langan vääntäminen tonne ahtaaseen staattoriin tiukasti ja siististi ehjänä ei ole ihan helppo homma ;)

jonkun verran muuntajia käämineenä voin sanoa että ne on usein vielä ihan helppoja..
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Jos alat käämiä moottoreita niin tähän menee aikaa ja kantapään kautta oppii, ainakin minä opin näin parhaiten.

Aloita helpoilla langoilla esim 0.9mm tai 1.32mm menee sekin vielä melkein mihin vaan.

Itse aloitin 1.4mm langalla tuohon 4525 mosaan ja se tuntui menevän, joten vaihdoin 1,5mm lankaan joka ei sitten enää olekaan niin helppoa vääntää jalan ympärille (lue staattorin jalka)

Naarmut langan pinnoitteeseen tulee todella helposti ja tuota 1,5mm lankaa vetäessä joku nahkahanska on ihan hyvä pitää kädessä.
Tuo nomex paperi on hyvä myös saada "kulman päälle" ja toinen pala vaikka valmiiksi vedetyn kerroksen suojaksi, kun lanka tekee mutkan se alkaa hiertää tuota vetopuolen langoitusta.

Vinkkejä.

Isompiin Scorppari HK40 12N10P moottoreihin kun tekee itse päätyeristeet ohuesta lasikuitulevystä, niin liimaa pikiksellä staattorin päätä hieman isompi pala päätyihin kiinni.
Liiman ensin kuivuttua puristuksen alla.
Kun on varmasti kuiva timanttiviilalla viilaat eristeen staattorin muotoiseksi (kaikki jalkojen välit ja keski reikä;))

Kun pinnat on saatu tasan, teet stattorin kanaviin (alueet mihin lanka vedetään) viisteet 45astetta on hyvä.

Itese olen noille HK45XX moottoreille ottanut noin 1 metrin lankaa (1,5mm) ja viilannut timanttiviilalla langan päät pyöreiksi (ei yhtään terävä, vaan tylppä) koska kaikki terävä voi vahingoittaa lankojen eristettä.

Nyt kun langan päät on pyöristetty, niin vaikka vanha muovinen perälavan tyvi on suurinpiirtein tuo staattorin jalan paksuus tehdään noin 10-15cm pitkä koukku toiseen päähän, jolla käämintä aloitetaan.

Leikataan eristepaperista (Nomex) käämittävään moottoriin sopivat eriste paperit jotka voivat tulla vaikka 2mm ulos molemmista päistä.
Paperi taitetaan keskeltä ja ujutetaan staattorin jalkojen väliin. v-paperi |jalka| v-paperi |jalka| jne.

Sitten aletaan langan veto haluttuun setuppiin (suunniteltu KV) esim HK4530 5+4 YY 1,5mm langalla ~540KV riippuen noparista ja sen ajoituksesta (Timing)

Materiaalia:
Eristeet, vernissan ja langat saat tilattua brocott.co.uk ja langat myös elosal.de.
Paljon tietoa kääminnästä löytyy täältä  Saksaksi
Myös täältä Englanniksi

Hauskoja käämintä hetkiä;)

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Kiitoksia kattavasta vastauksesta!
Mulla toi axin race on palanu,vissiin potkuria laittaessa tökkäsin meisselillä käämeihin sillon joskus.tilalle siihen laitan ihan samanlaisen langan mikä siinä on ollukki,veikkaisin et ohuempi ku 0,9. saa nyt stte nähä ku saan ton staattorin irti et kuin se lähtee luonnistuun.:)

Depron sisäkoneessa oon joskus kolmisen vuotta sitten 0,8 käämilankoja juotellu servojohtojen korvikkeeks ja muistan kyllä miten herkästi sai oikkareita aikaan jne. Mut kyl sillä sisäkoneella yhen talvikauden ajelin sillo! ;D
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Hienoo Samppa kun jaksat kirjoitella kattavia selostuksia asiasta, mä en vaan ole kauheesti jaksanut, kun noi jutut löytyy esim. noista linkeistä mitä ollaan laitettu.

Moottorin käämiminen on yllättävän haastavaa hommaa ja vaatii pitkää pinnaa ja sorminäppäryytä  ;)
Mut kaikki mitä ite on tullu käämittyä, niin ei oo harmittanu käytetty aika yhtään vaan hyvät fiilikset aina tullu  :)

Tänään viimeks oli hyvät fiilarit kun pääsin testaamaan uusinta mottia 600 porossa, moottorina 4035 5+6x1,5 YY
Takuulla turhan tehokas tuon kokoiseen kopteriin, mutta jos se on mahdollista niin miksei?  ;D



Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Onhan nuo servot aika lähellä tuota moottoria, vaikka ne onkin vähän käännetty jo vakiona:)
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Onhan nuo servot aika lähellä tuota moottoria, vaikka ne onkin vähän käännetty jo vakiona:)

Noita servoja joutuu tolla motilla hieman kääntämään enemmän kulmaan laittamalla pari prikkaa servon toisen ruuvin alle.
Moottorin ja servon välissä on nyt n. 1,5mm väliä, mutta silti näyttäis servon kulma ottavan pikkasen kiinni kuin oikein rankasee.
Taitaa Allun runko hieman joustaa tehon puhuessa?  :o  ;D
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Wohoo
"SJo Power 4530 5+4 1.5 YY KV540" olis testiajoa ja vernissaa vaille valmisB-)
Se on nyt koeponnistettu

-Samppa

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
« Viimeksi muokattu: 16 Syyskuu, 2012, 21:23:30 kirjoittanut SJo1 »
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Pistähän videoo mjoottorista mikä pyörii!  ;D
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Tein uuden testiajon Jive 120 noparilla ja KV tuolla oli se odotettu 540, myös jlog oli Jivessä kiinni.
Täytynee vaan saada datat ulos ja järkevää grafia videon kanssa.
Vernissan laitoin eilen illalla ja lähtipäs siitä liemestä aika käryt.
Nyt moottori on kiinni Hensussa ja tuota pitkää moottori akselia tuli lyhennettyä 5mm että mahtui paikalleen.
Tuli jätettyä niin lyhyet johdot moottoriin että piti vähän pähkiä noparin siirtoa eteenpäin syystä että mun Jiven moottori johdot on lyhennetty 6 senttiin.
No seuraava moottori saa sitten pidemmät johdot.

Onko tää nyt sitten tehokkain akun syöjä Suomessa;-)
-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Onko tää nyt sitten tehokkain akun syöjä Suomessa;-)

Ei välttämättä kauaa ;)
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Tässä eka
klippi minkä olen ikinä tehnyt, surkea mutta moottori pyörii;)

Kuvia
Langat nipuissaan:
http://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=350261&d=1347868388

Vernissat laitettu:
http://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=350262&d=1347868388

Moottori on nyt kiinni Hensussa:
http://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=350263&d=1347868388

-Samppa
« Viimeksi muokattu: 17 Syyskuu, 2012, 11:00:39 kirjoittanut SJo1 »
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
« Viimeksi muokattu: 17 Syyskuu, 2012, 11:05:03 kirjoittanut SJo1 »
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Lisätäänpä tähän vielä moottorin (KV540) ja noparin asetusten sovittusta
 (Kv x volts x poles count / 20)
Eli 540x44,4x10/20 = 11988 ~12khz olis sopiva moottorin PWM asetus PowerJiveen tälle moottorille.

edit:
Korjattu ajoitus => PWM

-Samppa
« Viimeksi muokattu: 25 Syyskuu, 2012, 12:17:44 kirjoittanut SJo1 »
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Lisätäänpä tähän vielä moottorin (KV540) ja noparin asetusten sovittusta
 (Kv x volts x poles count / 20)
Eli 540x44,4x10/20 = 11988 ~12khz olis sopiva moottorin ajoitus asetus PowerJiveen tälle moottorille.

-Samppa

mistäs tämmönen kaava putkahti? mä oonkin aina miettiny tota että mikä määrää ton taajuuden. se nyt on selvää että mitä isompi taajuus sen enemmän noparin fetit on osittain kytkevässä tilassa (kytkentä ja irtikytkentä kun vie oman aikansa jonka aikana syntyy enemmän lämpöä ja kun niitä tulee enemmän on myös enemmän häviötä) ja näin ollen nopari luultavasti lämpenee enemmän. sitten taas moottorin staattorin materiaalin luulis asettavan sen ylärajan... ihan mutulla mennään mutta kiinnostaa jos sulla on joku luntti jossain...

ajoituksen kanssahan tolla taajuudella ei ole mitään tekemistä :P
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Taisin kirjoitella mitä sattuu, mutta onneksi meillä on TohtoriR jonka "tarkka" haukan katse löytää virheet;)

Hyvä että huomasit.

Lähde on tämä

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Mä olen ollut siinä käsityksessä että näitä virimotteja ajellaan kuiteski tolla 8khz taajuudella ja n.18 asteen ennakoilla.
Mut kaipa toikin olis kokeilemisen arvoinen juttu.
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
olis vaan kiva tietää teoria taustalta eikä vaan arvailla ::)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Mä olen ollut siinä käsityksessä että näitä virimotteja ajellaan kuiteski tolla 8khz taajuudella ja n.18 asteen ennakoilla.
Mut kaipa toikin olis kokeilemisen arvoinen juttu.

Mä ajelen 12khz:llä (8khz:lla HW syttyy tuleen), mites tuo nyt sitten vaikuttaa moottorin toimintaan?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
SJo1:n kopterit

Aloittaja SJo1 « 1 2 3 4 » MyFleet

94 Vastauksia
50874 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Heinäkuu, 2015, 00:47:29
kirjoittanut SJo1
36 Vastauksia
21785 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Heinäkuu, 2015, 00:21:03
kirjoittanut TeroS
34 Vastauksia
19628 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Kesäkuu, 2012, 16:25:07
kirjoittanut J@ni
7 Vastauksia
3549 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Heinäkuu, 2012, 23:16:03
kirjoittanut J@ni
5 Vastauksia
4039 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Joulukuu, 2012, 13:16:43
kirjoittanut Tucho