Kirjoittaja Aihe: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua  (Luettu 15467 kertaa)

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
« : 20 Syyskuu, 2012, 14:33:28 »
Yksinkertaisuudessaan minun pitäisi saada leikattua staattorilevyjä omista cadikuvistani. Jos jollakin on kontakteja tai käytössään moinen värkki, niin ilmoitelkaa.

Ilmaiseksi en ole näitä teettämässä, mutta vaihtoehtona kun on teettää kiinassa prässipuoliskot ja tilata 10000kpl erä minimissään, niin hintaa kertyy harrastajalle jo liikaa. Mielummin muutenkin maksaisin esimerkiksi täällä jollekin noiden tekemisestä hieman pienempänä kappalemääränä.
« Viimeksi muokattu: 27 Syyskuu, 2012, 17:30:39 kirjoittanut cartti »

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Vesileikkuria?
« Vastaus #1 : 20 Syyskuu, 2012, 14:47:07 »
Oletkos rakentamassa omaa moottoria?
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Vesileikkuria?
« Vastaus #2 : 20 Syyskuu, 2012, 15:01:58 »
Olen käämitellyt tähän asti moottoreita millon mistäkin staattoreista ja sorvannut näille kannut yms, mutta nyt tosiaan haluaisin tehdä puhtaasti custom mosan joka olisi juuri käyttötarkoitukseeni sopiva. Teettäisin samantien 10-20 moottoriin nämä staattorilevyt, eli 250-500 0,2mm liuskaa. Mieluiten tietty piiterästä jos vain mahdollisuus on.

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Vesileikkuria?
« Vastaus #3 : 20 Syyskuu, 2012, 20:03:31 »
Pistähän projekteista jotain juttua.
Me ollaan ainaskin Sjo1:n kanssa rakenneltu näitä motteja ja olis mielenkiintoista kuulla enemmän mitä olet touhunnut?
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Vesileikkuria?
« Vastaus #4 : 20 Syyskuu, 2012, 21:23:15 »
Kirjoittelen juttua sitämukaa kun/jos saan nämä teetettyä. Raottelen tämän myötä myös verhoa hieman multikopupuolella mitä olen rakentamassa... :)

Poissa hire

  • Opetteleva torppari
  • **
  • RC-Kopterit Ry #59
Vs: Vesileikkuria?
« Vastaus #5 : 21 Syyskuu, 2012, 22:43:38 »
Taisit käydä minun työpaikalla samasta asiasta kyselemässä mennä viikolla. :) Heinolassa ei ainakaan kellään ole vesi leikkuria. Kysäseppäs  HT laser OY:stä että onko niillä lahdessa leikkuria.

OT: Artsi taisi soittaakkin että sain sen lumisäleikön jo valmiiksi :D
Blade 130 X, T-REX 450 Sport, Kiinteäsiipisiä.....

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Vesileikkuria?
« Vastaus #6 : 22 Syyskuu, 2012, 06:24:39 »
Olen käämitellyt tähän asti moottoreita millon mistäkin staattoreista ja sorvannut näille kannut yms

jos olet sorvannut kannutkin itse niin olet liimannut myös magneetit itse... millä sä oot tasapainottanu noi?
ei muuten mutta tehoa ei koskaan ole liikaa ja esim allun moottoreiden heikko lenkki (yleisen laadun lisäksi) on heikot magneetit! jos niihin sais vaihdettua vahvemmat magneetit ja vielä tasapainoon ni alkais (ainakin täällä idässä) elektronit liikkua noissa budjettikamoissakin ihan eri tahtiin kuhan moottorivelhot oppii homman :P ::) ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa japi

  • Pro torppari
  • ****
  • Valtion leipä on pitkä ja kapea tai lyhyt ja leveä
Vs: Vesileikkuria?
« Vastaus #7 : 22 Syyskuu, 2012, 09:17:47 »
Kaarinassa on vesileikkausta. Firman nimeä en muista , muutenkin taitaa olla sulle vähän kaukana?
Nine Eagels solo pro 180 3D ja 288
Kyosho caliber 4 motti: Kyosho GX36H
Hirobo shuttle plus +2 os 32 X 2Kpl.   T-REX 100X, 250 PRO Super Combo, 450 Sport V2 Super Combo + (kaapissa Kori 500E fuselage valoineen) 600 Nitro Pro
Reflex XTR2 ja PHONIX V4 simulaattorit
Enemmän pitäisi saada kuhan oppii lentämään!!

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Vesileikkuria?
« Vastaus #8 : 22 Syyskuu, 2012, 10:07:08 »
Pohjoisen suunnalla on ainakin http://www.lapinvesileikkaus.fi/Asiakkaita

Noistahan ei niin paljoa rautaa tuu etteikö Matkahuolto kuljettais.

Kannattaa myös googlata onko Kemi-Tornio AMKilla vielä leikkuria käytössä. Saattais saada jopa jonain oppilastyönä.

Lisäksi tuollainen projekti josta myös saattais saada
http://protodesign.fi/
« Viimeksi muokattu: 22 Syyskuu, 2012, 10:10:37 kirjoittanut okallio »

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Vesileikkuria?
« Vastaus #9 : 22 Syyskuu, 2012, 10:56:59 »
Taisit käydä minun työpaikalla samasta asiasta kyselemässä mennä viikolla. :) Heinolassa ei ainakaan kellään ole vesi leikkuria. Kysäseppäs  HT laser OY:stä että onko niillä lahdessa leikkuria.

OT: Artsi taisi soittaakkin että sain sen lumisäleikön jo valmiiksi :D
Heh, pieni on maailma. Minähän se. :) Treffataan toki joskus kopujen kera. HT Laserille ja Niinimäelle naputtelen tarjouspyynnön alkuviikosta kunhan saan uudet cadikuvat piirrettyä.

jos olet sorvannut kannutkin itse niin olet liimannut myös magneetit itse... millä sä oot tasapainottanu noi?
ei muuten mutta tehoa ei koskaan ole liikaa ja esim allun moottoreiden heikko lenkki (yleisen laadun lisäksi) on heikot magneetit! jos niihin sais vaihdettua vahvemmat magneetit ja vielä tasapainoon ni alkais (ainakin täällä idässä) elektronit liikkua noissa budjettikamoissakin ihan eri tahtiin kuhan moottorivelhot oppii homman :P ::) ;D
Akseli täysin valmiiseen kannuun kiinni ja propellibalanceriin. Käytän N48 tai N50 magneetteja. Ainoa ero esim 44H ja 46H sarjan magneetteihin on, että jälkimmäiset kestävät 120 asteen lämpöä 80 asteen sijaan. Turhaa siis näihin värkkeihin noita istuttaa. Lähes kaikki koneellisesti käämityt mosat paranee, jos jaksaa nähdä vaivaa käämiä ne käsin oikeilla langoilla tarvittuun arvoon. Lue Multikopterit -> Viriä dt700 mosaan

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vesileikkuria?
« Vastaus #10 : 22 Syyskuu, 2012, 19:09:41 »
Tuollaiseen törmäsin kun etsin taannoin Robbeen sopivaa hihnaa. Toimii samoissa tiloissa / naapurissa / vieressä Turun Hihnatekniikan kanssa.
www.watercut.fi/

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: Vesileikkuria?
« Vastaus #11 : 23 Syyskuu, 2012, 22:15:40 »
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Vesileikkuria?
« Vastaus #12 : 25 Syyskuu, 2012, 23:45:17 »
Tekijä löydetty. Kiitos kaikille ja palaan aiheeseen kun projekti edistyy :)

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
« Vastaus #13 : 27 Syyskuu, 2012, 17:56:37 »
Staattorilamellit saapuivat. Otsikoinnista poiketen oikea metodi näiden tekemiseen oli laser. En olisi uskonut menetelmän olevan kykeneväinen näin pieniin kappeleisiin sulattamatta ohuimpia kohtia. Lamellien T osa on siis varreltaan 5mm x 2mm ja "hattu" on 4mm x 1mm. Koko staattorin halkaisija 62mm. Lopputuloksena tulee olemaan 36N48P mosa.

Eilen tilasin 360kpl N48 4x5x1,5mm magneetteja, joiden voimakkuus on noin 500g per. Näiden pitäisi saapua viikossa, jonka jälkeen pääsee sorvailemaan kannuja. Toivottavasti ei jää paketti itellan lajittelukoneen kylkeen kiinni. ;D

Pakko on antaa julkiset kiitokset kyseiselle yritykselle. Työn jälki on virheetöntä ja mukavan oloinen heppu tekijänä. :)

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
« Vastaus #14 : 27 Syyskuu, 2012, 21:24:42 »
Onpas mielenkiintoinen projekti. Päivittelehän tietoa sitä mukaa kun homma etenee.

Oletko mallintanut moottoria FEMM:llä tai vastaavalla? Axial-flux voisi olla mielenkiintoinen kokeiltava vaikka sähköpolkupyörään...
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa JML

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
« Vastaus #15 : 27 Syyskuu, 2012, 21:50:24 »
Hienoa, että jaksetaan vielä tänäkin päivänä tehdä moottoreita itse!

Mikä on noiden staattoreiden materiaali? Tuleeko/onko lamellien välissä eriste? Muistelen vuosien takaa LRK -moottoreista ja niiden hyötysuhteista puhuttaessa, että jokainen lamelli tulisi olla mahdollisimman ohut ja eristetty toisistaan...

-Jani-

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
« Vastaus #16 : 27 Syyskuu, 2012, 22:35:09 »
Hienoa, että jaksetaan vielä tänäkin päivänä tehdä moottoreita itse!

Mikä on noiden staattoreiden materiaali? Tuleeko/onko lamellien välissä eriste? Muistelen vuosien takaa LRK -moottoreista ja niiden hyötysuhteista puhuttaessa, että jokainen lamelli tulisi olla mahdollisimman ohut ja eristetty toisistaan...

-Jani-
Materiaali on muuntajalevyä/hiiliterästä ja jokaisessa on eristepinnoite. Tuo lamellien paksuus on nyt 0,5mm, mutta Niinimäki mainostaa voivansa polttaa näitä laserilla 0,1mm asti. Lamellipaksuus on muutenkin sidonnainen kierrosnopeuksiin - nopeassa moottorissa syntyy häviötä paksuilla lamelleilla, koska levy ei ehdi palautua käämin jännitepiikin jäljiltä.

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
« Vastaus #17 : 28 Syyskuu, 2012, 14:57:09 »
Lainaus
Lamellipaksuus on muutenkin sidonnainen kierrosnopeuksiin - nopeassa moottorissa syntyy häviötä paksuilla lamelleilla, koska levy ei ehdi palautua käämin jännitepiikin jäljiltä.
Eikös lamelin paksuus johdu pyörrevirtahäviöistä? Ei kait tuossa levyn palautumisesta (hystereesistä) ole kyse?

Eli lamelin paksuus valitaan sellaiseksi, ettei pyörrevirtailmiötä pääse tapahtumaan. Tähän vaikuttaa siis magneettikentän muutosnopeus, josta seuraa tunkeutumissyvyys (joka on riippuvainen myös lamelin sähkönjohtavuudesta ja permeabiliteetista). Jos lamelin paksuus on pienempi kuin tunkeutumissyvyys, ei pyörrevirtoja pääse syntymään. Virran suuntahan on sitten sellainen, että se pyrkii kumoamaan käämin kenttää, ts. lamelilla katkaistaan tämän virran reitti.

Palautumisesta puhuttaessa taas kyse on kaiketi hystereesistä (magnetisaatiokäyrän pinta-alasta), joka on materiaalista riippuvainen. Eli materiaaliin tulee ns. jäännösmagnetismi, eli se jää magneettiseksi. Periaatteessa nämä järjesteytyneet magneettiset dipolit täytyy kääntää sitten uudestaan vastakkaiseen suuntaan ja tästä aiheutuu tehohäviöt. Lameli ei siis vaikuta tähän ilmiöön.

Jos hystereesi-ilmiöstä haluaa eroon, pitää käyttää materiaalia, jolla on pieni hystereesi (mutta toisaalta riittävän suuri permeabiliteetti, että ohjaa vuon). Radiaalisena on kohtalaisen vaikea käyttää esim. ferriittiä, mutta aksiaalisessa voi käyttää valmiita c-coreja yms.
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
« Vastaus #18 : 28 Syyskuu, 2012, 16:57:00 »
Eikös lamelin paksuus johdu pyörrevirtahäviöistä? Ei kait tuossa levyn palautumisesta (hystereesistä) ole kyse?

Eli lamelin paksuus valitaan sellaiseksi, ettei pyörrevirtailmiötä pääse tapahtumaan. Tähän vaikuttaa siis magneettikentän muutosnopeus, josta seuraa tunkeutumissyvyys (joka on riippuvainen myös lamelin sähkönjohtavuudesta ja permeabiliteetista). Jos lamelin paksuus on pienempi kuin tunkeutumissyvyys, ei pyörrevirtoja pääse syntymään. Virran suuntahan on sitten sellainen, että se pyrkii kumoamaan käämin kenttää, ts. lamelilla katkaistaan tämän virran reitti.
Aa tuo olikin ihan uutta tietoa itselle. En tiedä ihan tarkalleen kaikkea teoriaa näistä. Kiitos selvennyksestä. ;)

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
« Vastaus #19 : 29 Syyskuu, 2012, 15:05:33 »
Ensimmäinen alaosa tehty. Laakeri ja lamellit soviteltu paikalleen. Tarkoitus tehdä siis "akseliton" sorvaamalla myös yläosa alumiinista suoraan laakeriin sopivaksi.

Saatan vielä rei-ittää pohjan jakolaitteella kevennykseksi.

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
« Vastaus #20 : 29 Syyskuu, 2012, 16:54:41 »
Komeeta on. Tuleeko kuin tuo yksi laakeri?  Miten tuossa ylä- ja alaosa lukitaan toisiinsa? Vai pysyvätkö tuossa laakerissa ihan lämmöllä/kitkalla kun tuota halkaisijaa on noin paljon?

Ootko arvioinu painoa? 150g  8) ?

Oon suunnitellu mikroskoopin ostoa tälle syksylle mutta taas nostaa sorvi sijaansa tarvehierarkiassa  ::)
« Viimeksi muokattu: 29 Syyskuu, 2012, 16:58:32 kirjoittanut okallio »

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
« Vastaus #21 : 29 Syyskuu, 2012, 18:38:06 »
Komeeta on. Tuleeko kuin tuo yksi laakeri?  Miten tuossa ylä- ja alaosa lukitaan toisiinsa? Vai pysyvätkö tuossa laakerissa ihan lämmöllä/kitkalla kun tuota halkaisijaa on noin paljon?

Ootko arvioinu painoa? 150g  8) ?

Oon suunnitellu mikroskoopin ostoa tälle syksylle mutta taas nostaa sorvi sijaansa tarvehierarkiassa  ::)
Tarkoitus oli testaa ensin yhdellä laakerilla onnistuuko ilman klappia, mutta toisen asennus ei vaadi kuin kiinni painamisen toiselle puolelle mikäli tarve tulee. Roippeet pysyy kiinni tiukalla sovitteella.

Painotavoite on 80-100g. Kuvan roippeissa tällä hetkellä 30+11+4g.

Tuo oma Optimum on harrasteluun kyllä aivan omiaan. Ei tarvi aina odotella päiviä/viikkoja sopivia adaptereita yms..
http://www.optimum-machines.com/products/lathes/d-180-x-300-vario/index.html

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
« Vastaus #22 : 06 Lokakuu, 2012, 16:42:07 »
Päivitellääs tilannetta. Fluxirenkaat ja kannujen aihiot valmiit. Yksi moottoreista käämejä vaille testivalmis.

Yhdessä kuvassa vertailun vuoksi DT700 (97g) ja omavalmistemosalla painoa ilman käämejä 78g tähän mennessä.

Poissa JML

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
« Vastaus #23 : 06 Lokakuu, 2012, 21:35:20 »
Hyvältä näyttää! Ja aika pitkälle juuri siltä mihin suuntaan moottoreissa ja potkureissa itsekin tarkoitus mennä nykyisistä :P

Ootko käämitystä jo miettinyt? Ihan perus dLRK kolmioon vai? Entäs kiepit ja Kv?

Toivottavasti saat sitten testeistä virta, jännite ja rpm mittaustuloksia esille  :)

-Jani-

« Viimeksi muokattu: 06 Lokakuu, 2012, 21:37:42 kirjoittanut JML »

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Vesileikkuria? -> Sähkömoottorin rakentelua
« Vastaus #24 : 07 Lokakuu, 2012, 16:40:23 »
Ensimmäinen testikäämitys ja kuva kannusta sisäpuolelta. Pari pikaista videota testipyörittelystä. Laittelen paremmalla ajalla myös mittaustuloksia.



 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
4075 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Elokuu, 2008, 20:36:56
kirjoittanut geeni
6 Vastauksia
5108 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Toukokuu, 2010, 17:59:09
kirjoittanut B12
Freyan rakentelua

Aloittaja Rity « 1 2 3 » Hirobo Nitro

64 Vastauksia
44446 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Kesäkuu, 2012, 14:48:45
kirjoittanut Dutchman
9 Vastauksia
5291 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Marraskuu, 2015, 23:09:44
kirjoittanut Mesihukka
7 Vastauksia
4320 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Kesäkuu, 2017, 16:26:27
kirjoittanut Dutchman