Päätin etten tähän enää sotkeennu, mutta menköön vielä.
Eli mulla oli pari työkaveria katsomassa miten tuollainen 500 kokoinen lentää ja miltä se näyttää. Pelkkä spool up oli jo vaikuttava näky, ekat kommentit kovista kierroksista kuului jo siinä vaiheessa kun tuo mun nopari lähtee liikkeelle, se pyörii tasaisella vaudilla jonkin aikaa (siis hitaasti) ennen kuin se lopulta kerää ne kierrokset, jolla lähdetään lentämään. Siinä vaiheessa kun se starttasi oikeasti ja otti lopulliset kierrokset, porukka otti asekeleen taakse päin ja alkoi vaistomaisesti hakeutua mun selän taakse turvaan. Sitä ennen olin jo käskenyt porukat kauemmas kopterista, kun olivat mun mielestä liian lähellä kurkkimassa.
Ekan akun ajelin kohtuullisen rauhallisesti ympyröitä, kaseja ja flippejä, pari kovaa ohilentoa. Siinä vaiheessa porukka alkoi ymmärtää lopullisesti ettei nämä ole mitään perjantai-illan leluja, joita kaveri porukalla pikku pienissä lennätellään pienenä välikevennyksenä.
Toisen akullisen nykäisin sitten ilmaan lähes täysillä kierroksilla ja täysillä lapalkulmilla. Siinä vaiheessa porukka tajusi lopullisesti kuin lujaa nuo oikeasti lähtee. Vertailukohta on varsin näyttävä kun se katoaa yhtä-äkkiä kovan äänen saattelemana kohti pellon reunaa. Kuitenkin tuo mun leikki on vielä pientä ja kevyttä kun katsot mitä tekijämiehet tekee 700 kokoisella.
Viimeksi pari päivää sitten oli sykähdyttäviä hetkiä katsella kun Toni ajoi X-7:aa ja käytti sitä mun silmiin todella lähellä maanpintaa ja kun se siihen stoppaa, lavat päästää aika miehekkään äänen niin se on pelottava ja vaikuttava näky tottumattomalle. Toni ei todellakaan ottanut kuitenkaan sitä riskiä että se tulisi tonttiin, saati että se tulisi mun tai kaverin päälle eli turvaetäisyyttä oli edelleen mukavasti. Silti se tuntui hiuksia nostattavalta näyltä.
Jos ole ihan oikeasti tuollaista hankkimassa niin toivotaan että tekijämiehet näyttää sulle mikä "lelu" tuo oikeasti on. Mieti että ne tehokkaimmat moottorit vois pultata mopon runkoon ja se kulkee satasta sillä vähän aikaa. Se lähtee kuin kuin risteilyohjus eikä montaa sekuntia ole aikaa arpoa kun se meni jo.