Olipa huono kesä kopteroinnin kannalta. Tuntui sadepilvet seuraavan olinpa sitten varsinais-suomessa tai itä-suomessa käymässä
No tulipa kaivettua tämä nelisen vuotta vanha eskyn lelu kaapista (en edes muista milloin ennen tätä olin lentänyt sillä) ja leikittyä sillä pari akullista kunnes teki mieli ruveta parantamaan sitä.
Vakionahan tämä jaksoi nelisen minuuttia vakioakuilla lennellä ja ongelmana oli tuo 4in1 boksin gyro joka lennon alussa päästi kopterin kääntymään oikealle ja loppupuolella lentoa kopteri pyöri vasemalle vaikka trimmiä tuli säädettyä lennon aikana laidasta laitaan.
Ensimmäiseksi lähti harjalliset moottorit pois. Tilalle ostin Hobbykingistä "C10 Micro brushless outrunner 2900kv" moottorit. Akselit vaan olivat liian lyhyet, niin tein poranteristä uudet ja pidemmät.
Nämä uudet moottorit vaativat tietenkin nopeudensäätimet joten Hobbykingin "TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller" oli käypä valinta.
Gyroksi tuli valittua Hobbykingin "HobbyKing GA-250 MINI-MEMS Gyro" ja vastaanottimeksi tietenkin halpa "OrangeRx R610 Spektrum DSM2 6Ch 2.4Ghz Receiver".
Mikseriksi tuli valittua ensiksi "TURNIGY V-Tail Mixer. Ultra-small", mutta se ei oikein toiminut kunnolla tähän tarkoitukseen. Pahimmillaan vaikka kaasu oli kokonaan pois niin mikseri pyrki toista moottoria pyörittämällä kääntämään kopteria.
Seuraavaksi päätin rakentaa ja ohjelmoida mikserin itse. Ostin ebaystä Arduino Pro Minin ja ohjelmoin siihen mikserisoftan ja juotin piirilevylle tarvittavat piuhat liittimille (gyro, kaasu inputit ja kahden moottorin ohjaukset).
Mikseri vaati tietenkin hieman koodin muutosta, mutta pienien alkuvaikeuksien jälkeen kopteri rupesi toimimaan loistavasti.
Seuraavaksi ajattelin että mihin muuhun voisin käyttää tuota Arduinoa koska siinä oli vielä vapaita inputteja ja outputteja. Mieleeni tuli että valot olisivat hienot sisällä hämässä lennellessä. Joten ei muuta kuin tuumasta toimeksi ja rakentamaan. Ledit veivät sen verran sähköä että arduinon outputit eivät pysty niitä syöttämään joten piti transistoreista tehdä "kytkimet" näille ledeille. No kun kesälomalla olin ja kotona ei ole mitään piirilevyjen teko vehkeitä, ei auttanut kun kaivaa varastosta vanhaa täppilevyä esille ja juottaa transistorit ja vastukset siihen. Sain sen silti aika pieneen tilaan mahtumaan (rungon takana oleva piirilevy läpinäkyvässä kutistesukassa) vaikka se nyt vanhanaikaiselle näyttääkin kun pintaliitoskomponenentte
ihin on tottunut.
Tämän rakentelun jälkeen ohjelmoin arduinoon yhden sisäätulo kanavan jolla on kolme toimintoa:
1. Valot pois käytöstä.
2. Navigointivalot päällä (punainen ja vihreä sivuilla, valkea strobo alaspäin peräpuomissa ja punainen hitaasti himmenevä ja kirkastuva ledvalo pyrstössä.
3. Navigointi ja laskeutumisvalot päällä (kaksi kirkasta valkeaa lediä hieman eteen ja alaviistoon).
Näitä valoja voi sitten ohjata DX8:n yhdellä kolmiasentoisella kytkimellä.
Modauksen jälkeen lentoaika on sellaiset 8 minuuttia noilla 4-vuotta vanhoilla akuilla. Silti akkuun jää jännitettä vielä 3.8v per kenno, eli huima parannus tuli lentoaikaan.
Mutta kysymykseen kannattaako tämä modaus, niin rahallisesti ei tosiaankaan, mutta harrastelun ja puuhailun kannalta tämä oli kivaa vaihtelua sadepäivinä. Onhan tämä ESKY nyt tietenkin todella hyvä ja vakaa lentää (sellainen kun se olisi saanut jo olla suoraan paketista), mutta nyt tuon lentämisestä meni se viimeinenkin haaste kun perän kanssa ei tarvitse enää taistella. Modauksen jälkeen Lama pysyy paikoillaan pienessä olohuoneessa 10-15 sekunttia ilman että tikkuihin koskee, joten minulle ainakin tämän lennättäminen on nyt niin tylsää että kopteri on saanut kesäloman jälkeen vaan pelkkää hyllyllä seisoskelu aikaa. Pitää varmaan kymien ja pimeiden iltojen ratoksi hommata sisäkopteriksi joku nykyaikainen vikkelä mikrokokoinen FBL CP kopu, jolla jopa voisi temppujakin tehdä pienessä tilassa...
ps. näköjään täydellisen eskyn saa kun vaihtaa kaikki osat, tai onhan tuossa minun lamassa vielä runko, canopy, maingearit, blade holderit ja servot alkuperäiset