Kirjoittaja Aihe: Uusi ilmailulaki?  (Luettu 19273 kertaa)

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #25 : 05 Lokakuu, 2012, 08:38:19 »
Eilisen pähkäilyjä, lainaan tässä Jartsaa:


Tutkittiin tarkemmin EASA ehdotusta. Muita lennokkilajille vaarallisia kohtia sieltä ei silmiin osunut kuin kohta sensoreista ja varusteista. Päästiin raakaversioon:

Nykylennokit sisältävät erilaisia sensoreita ja varusteita ja lainsäätäjän tarkoitus tässä ei liene saattaa lukuisia lennokkeja tämän lain piiriin.
Sensoreiden määrä on lisääntymässä halventuneiden hintojen vuoksi ja osa niistä lisää suoraan turvallisuutta. Niiden avulla on mahdollista poimia tietoa ja välittää informaatiota suoraan lennättäjälle. Maahan voi välittää tietoa ja ohjelmoida hälytys raja-arvojen rikkoontuessa. Näitä ovat mm. lennokin etäisyys, korkeus, ja tietoa vähentyneestä akkujen kapasiteetista, tietoa värinästä, joka voi johtua ilmenneestä ongelmasta jne.
Suomen Ilmailuliiton mielestä lause xxxx tulee poistaa tästä ehdotuksesta kokonaan.


Jari Lehti
SIL

TP.
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #26 : 13 Lokakuu, 2012, 12:39:46 »
Eilisen pähkäilyjä, lainaan tässä Jartsaa:


Tutkittiin tarkemmin EASA ehdotusta. Muita lennokkilajille vaarallisia kohtia sieltä ei silmiin osunut kuin kohta sensoreista ja varusteista. Päästiin raakaversioon:

Nykylennokit sisältävät erilaisia sensoreita ja varusteita ja lainsäätäjän tarkoitus tässä ei liene saattaa lukuisia lennokkeja tämän lain piiriin.
Sensoreiden määrä on lisääntymässä halventuneiden hintojen vuoksi ja osa niistä lisää suoraan turvallisuutta. Niiden avulla on mahdollista poimia tietoa ja välittää informaatiota suoraan lennättäjälle. Maahan voi välittää tietoa ja ohjelmoida hälytys raja-arvojen rikkoontuessa. Näitä ovat mm. lennokin etäisyys, korkeus, ja tietoa vähentyneestä akkujen kapasiteetista, tietoa värinästä, joka voi johtua ilmenneestä ongelmasta jne.
Suomen Ilmailuliiton mielestä lause xxxx tulee poistaa tästä ehdotuksesta kokonaan.



Kyllä tuossa otettaan kantaa myös ilmakuvaukseen, sivu 7 kohta 27 riippumatta siitä onko toiminta kaupallista vai ei.  Jopa FPV voidaan tulkita ilmakuvaukseksi. Toisaalta, ongelmaa ei muutenkaan ratkaista tuolla yhdellä poistolla koska "S. 17 3. Identification of options for the scope of the common rules of the air for RPAS" koska vaihtoehto 2 sisältää myös kaiken ei kaupallisen osion specialised RPAS operations (SPO).

Jos siis yksityinen henkilö saa lennättää sensoreita tai kameraa niin silloin koko SPO RPAS menettää merkityksensä ja taas myöhemmissä teksteissä EASA kovin hartaasti perustelee miksi SPO tulee kuulua mukaan.

Käytännössä koko dokumentin lähtökohta on täysin virheellinen. Ääritapauksissa sisätiloissa tai puiden latvojen alapuolella lentävä kameralla varustettu multikopteri ei mitenkään voi aiheuttaa vaaraa muulle ilmaliikenteelle olkoot käyttö kaupallista tai ei. Lukuisa määrä "lelu" luokassa olevia lentolaitteitakin sisältää jo kamerat ja sensorit kuten vaikka AR-Ddone yms.

On ihan selvää että jos lennätät näkökenttän ulkopuolella samoissa korkeuksissa kuin muutkin lentokoneet lentävät tai paikassa jossa on vilkasta lentoliikennettä niin on syytä tuntea ilmailumääräykset yhteentörmäysten välttämiseksi. Siis jälleen karrikoidusti kumpi aiheuttaa enemmän potentiaalista vaaraa, joku kuvaamassa 50 metrin korkeudessa lentävästä lennokista tai joku kuvaa klippiä elokuvaan muutamassa metrissä lentävästä multikopterista. viljelijän peltoja olkoot kone viljelijän oma tai jonkun bisnes vai tavallinen RC-lennättäjä nopealla isolla koneella muuhun lentotoimintaan käytettävällä lentokenttällä. Kun itse lennän lentokoneella niin tiedän että sieltä koneen ikkunasta lennokin tai koperin havaitseminen on hyvin vaikeaa.

Yksi järkevä lisäys olisi varaan se, että ehdotettaisiin että koko RPAS säännösten ulkopuolelle jätettäisiin lentäminen tietyn korkeuden alapuolella olkoot laite mikä tahansa missä tarkoituksessa tahansa. Se, mikä tuo raja olisi  on sitten toinen kysymys. Varmaankin alta lentokoneiden minimilentokorkeuden eli alta 150m. Ei todellakaan ole järkeä että määräys koskee pihalla lennätettäviä leluja sensoreista ja kameroista riippumatta enempää kuin vaikkapa elokuvauksessa multikopterin käyttänistä Crane:n korvaajana.

Toinen kysymys on sitten mikä olisi SPO:n tapauksessa järkevää. Vaatimukset sertifioidusta ilma-aluksesta ja sertifioidusta organisaatiosta ovat täysin järjettömiä. Vähintään SPO:n alla tulisi olla muissakin ilma-aluksissa tyypillinen Experimental luokka. ELi lennättäjältä voitaisiin vaatia ilmailumääräyste tuntemista eli RPAS-plilot's license ja ilma-alukselta lentokelpoisuutta eli tiettyjen määräysten täyttämistä mutta aluksen ja lento-organisaation sertifiointi kuuloostaaa kyllä järjettömältä.

Vähän aluetta tuntavana, sertifioini todennäköisesti nostaisi muutaman satasen hintaisen lennokin/kopterin hinnan samaan luokkaa mitä vaikka armeija omistansa maksaa ja sertifioitu lennätysorganisaatio ei ole mikään yhden henkilöm pulju. Kuulostaa aika yliampuvalta vaikkapa  siihen että viljelijä kuvaa lennokilla peltonsa tai joku tekee elokuvaa.

Kate
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #27 : 28 Lokakuu, 2012, 20:58:54 »

Tämä videossa nähty on juuri se syy miksi näille FPV vehkeille täytyis olla jotku säännöt ja määräykset.
Kuka tahansa vo rakentaa vehkee jota voi lennätää tosi kaukana itsestä näkemättä laitetta ollenkaaan.
Minä en ainakaan haluais että jonkun Pelle Pelottoman härveli pyörii yläpuolella.
Vuodatus, joka ei ole tarkoitettu mitenkään henkilökohtaiseksi, eikä provosoivaksi:

En minäkään haluaisi, että ihmiset ryyppäävät tai käyttävät huumeita, perseilevät moottoripyörillä tai autoilla, käyttävät ampuma-aseita, heittelevät lumipalloja jne jne... Kaikissa tapauksissa voi vahingoittaa vahingossa toisia. Noh, todellisuudessa en välitä muiden tekemisistä. Ihmiset ovat itse vastuussa tekemisistään päivittäisessä elämässä.

Inhimillisiä erehdyksiä sattuu päivittäisessä elämässä, eikä liialliset säädökset johda kuin yleiseen vitutukseen ja turhautumiseen. Teknisiä vikoja tapahtuu niin taskulaskimessa kuin jumbojeteissä. Voihan sitä kompastua rappusissakin ja päättää päivänsä siihen. Huonolla tuurilla vielä rapuissa on samaan aikaan naapurin äiti esikoispoika sylissään jotka lähtee kaatumisesi johdosta mukaasi. Silti saamme päivittäin kävellä rappusia?

Se on vaan eri asia tekeekö ja käyttääkö sitä laitetta joku äidin pikku Jani-Petteri hieman sinnepäin säästellen viimeisiä pennosia, vai alan tunnollinen harrastaja huolellisesti ja maalaisjärkeä käyttäen parhaalla mahdollisella tavalla toimivaksi? Arvaapa kumpi näistä jättää ne lupa-asiat hoitamatta, säädökset noteeraamatta ja kummalle edellämainitut ovat vain ylimääräinen menoerä ja vaivannäkö?

Mainittakoon esimerkkinä, että itse rakensin kuvaus/fpv multikopuani 5-6kk ja 5 kertaa täysin tyhjästä uudestaan, että pystyin luottamaan laitteen pysyvän myös ilmassa. Tähän sisältyi varmasti lähemmäs 100 akullista koelentoja turvallisessa ympäristössä. Kuten edellä mainitsin, niin teknisille vioille ei voi mitään, mutta ei voi niille rappusillekaan...

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #28 : 28 Lokakuu, 2012, 21:12:38 »
Asian ytimessä.

Mutta kyllä me vielä päästään otsikoihin, kun joka vesselillä on fpv kamat multiroottorissa kii.
Eikä ole hajuakaan miten laitteella oikeasti lennetään, puhumattakaan mistään testailuista, muutaku puoli akkua ja kohti maakuntaa.

Toinen mistä "innolla" odotan, on kun jossai yleisötapahtumassa pudotetaan järkkäri koptereineen jonkun silmään.

Toki, kaikki on mahdollista jne jne, mutta välillä kyllä kaivetaan verta nenästä.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #29 : 05 Maaliskuu, 2013, 16:42:40 »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #30 : 05 Maaliskuu, 2013, 16:53:51 »
Liian koukeroista tekstiä, pystyykö joku suomentamaan mitä tuo lakiesitys tarkoittaa?
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #31 : 05 Maaliskuu, 2013, 17:20:53 »
Liian koukeroista tekstiä, pystyykö joku suomentamaan mitä tuo lakiesitys tarkoittaa?
Mitä nyt silmään tuolta osui, niin vertikaalia tiputettaisiin 120 metriin ja horisontaali max 500m. En onnistunut ainakaan dekryptaamaan mitään tekstiä aiemmin huhutuista tyyppihyväksynnöistä tai muusta luvanvaraisuudesta? Ihan järkevältä siis vaikuttaa.

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #32 : 05 Maaliskuu, 2013, 17:23:18 »
Tämä vaikutti hieman hankalalta:

Lainaus
6 §
Eräitä muita ilma-aluksia ja laitteita koskevat poikkeukset

Miehittämätön ilma-alus saa poiketa lentosäännöistä muulta ilmailulta kielletyllä tai tarkoitusta varten tilapäisesti erotetulla alueella, jos poikkeava menettely on suunniteltu ja toteutetaan siten, ettei lentoturvallisuutta vaaranneta. Ilma-aluksen käyttäjän on saatava poikkeavaan menettelyyn lupa Liikenteen turvallisuusvirastolta.

Ei kai tämä nyt tarkoita sitä että joka lennätykselle tehdään erillinen lupahakemus joka täytetään ja trafille laitetaan?

Nämä määräykset eivät siis koske yksinomaan harrastustoimintaa mutta jos ajattelee nyt jotain laitteilla ansaitsevansa niin tulevat varmaankin silloin mietittäväksi...
« Viimeksi muokattu: 05 Maaliskuu, 2013, 17:25:05 kirjoittanut Tucho »

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #33 : 05 Maaliskuu, 2013, 17:28:04 »
Tämä vaikutti hieman hankalalta:

Ei kai tämä nyt tarkoita sitä että joka lennätykselle tehdään erillinen lupahakemus joka täytetään ja trafille laitetaan?

Nämä määräykset eivät siis koske yksinomaan harrastustoimintaa mutta jos ajattelee nyt jotain laitteilla ansaitsevansa niin tulevat varmaankin silloin mietittäväksi...

No ei tosiaan tarkoita.. :)
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #34 : 05 Maaliskuu, 2013, 17:28:38 »
Tämä vaikutti hieman hankalalta:

Ei kai tämä nyt tarkoita sitä että joka lennätykselle tehdään erillinen lupahakemus joka täytetään ja trafille laitetaan?

Nämä määräykset eivät siis koske yksinomaan harrastustoimintaa mutta jos ajattelee nyt jotain laitteilla ansaitsevansa niin tulevat varmaankin silloin mietittäväksi...
Itse ainakin ymmärsin tuon niin, että olisi mahdollisuus erityisjärjestelyillä lasketella niin korkealle ja kauas kuin tahtoo? Käytäntöhän varmaan on puolen vuoden ennakkoilmoitusaika ja repullinen rahaa tms.

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Re: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #35 : 05 Maaliskuu, 2013, 18:15:39 »
- harrastajat saa harrastaa
- kuvaajat saa kuvata 120m/500m ja erityisluvalla korkeammalla ja kauempana.

 Miehittämättömille ilma-aluksille ei ole vielä tällä hetkellä ilmailulaissa tai unionilainsäädännössä säädetty lentokelpoisuusvaatimuks ia, vaan lentokelpoisuuden todentamista koskevat kriteerit ovat vasta kehitteillä. Liikenteen turvallisuusvirastolla on saman pykälän nojalla toimivalta antaa toiminnasta tarkempia määräyksiä.

Eli myöhemmin saattaa tulla vaatimuksia/luvanvaraisuutta mutta toistaiseksi ei.


Poissa jannu

  • Tavallinen torppari
  • ***
jr e6-550
jr forza 700
jr xg8

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Re: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #37 : 05 Maaliskuu, 2013, 18:42:45 »
- harrastajat saa harrastaa
- kuvaajat saa kuvata 120m/500m ja erityisluvalla korkeammalla ja kauempana.

 Miehittämättömille ilma-aluksille ei ole vielä tällä hetkellä ilmailulaissa tai unionilainsäädännössä säädetty lentokelpoisuusvaatimuks ia, vaan lentokelpoisuuden todentamista koskevat kriteerit ovat vasta kehitteillä. Liikenteen turvallisuusvirastolla on saman pykälän nojalla toimivalta antaa toiminnasta tarkempia määräyksiä.

Eli myöhemmin saattaa tulla vaatimuksia/luvanvaraisuutta mutta toistaiseksi ei.

Onhan tossa toi 150kG:n rajakin.
Lainaus
että toimintamassaltaan alle 150 kilogramman miehittämättömiä ilma-aluksia voitaisiin käyttää lentotyössä, vaikka niitä ei ole rekisteröity Suomen ilma-alusrekisteriin.

Eikös tämä mahdollista myös kaupallisen ilma kuvauksen.

Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Re: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #38 : 05 Maaliskuu, 2013, 20:58:27 »
Onhan tossa toi 150kG:n rajakin.
Eikös tämä mahdollista myös kaupallisen ilma kuvauksen.

Kyllä, mahdollistaa myös kaupallisen ilmakuvauksen.

Tuo 500 metrin rajoitus tosin hankaloitaa esim hakkuualueiden kuvausta, varsinkin jos luvan saamisesta tehdää hankalaa/kallista.

Nämä asiat siis oheisessa laissa, mutta mahdolliset miinat ovat sitten vasta myöhemmin tulossa Liikenteen turvallisuusviraston määräyksissä joissa määritellää vaatiiko lentotyö tietyllä laitteistolla lupia/hyväksyntää vai ei.

" Miehittämättömille ilma-aluksille ei ole vielä tällä hetkellä ilmailulaissa tai unionilainsäädännössä säädetty lentokelpoisuusvaatimuks ia, vaan lentokelpoisuuden todentamista koskevat kriteerit ovat vasta kehitteillä. Liikenteen turvallisuusvirastolla on saman pykälän nojalla toimivalta antaa toiminnasta tarkempia määräyksiä.  "

Tosin laki jo sanoisi että " toimintamassaltaan alle 150 kilogramman miehittämättömiä ilma-aluksia voitaisiin käyttää lentotyössä, vaikka niitä ei ole rekisteröity Suomen ilma-alusrekisteriin " jonka luen ettei alle 150 kiloiset ole vaarassa joutua tyypitetyiksi. Eri asia on vielä lennättäjä koska lentotyö saattaa vaatia lupakirjan jatkossa myös alle 150 kiloisilla... tosin tästä ei lukemani dokumentit puhu.


Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #39 : 05 Maaliskuu, 2013, 21:17:15 »
Nähtäväksi jää mitä tapahtuu kun ensimmäinen phantomin tms minkä tahansa lentäjä tipauttaa jonkun niskaan tai auton lasiin kopterinsa. Viittaan siis niihin ketkä ei näille foorumeille koskaan eksy eikä sen kummemmin edes ajattele että näille voisi jotain säädöksiä olla. Saatika sitten kuvittele että näihin voisi jotain vikaa tulla.. Näitä varmasti on.

Jossain määrin jopa huonoa asia että kaikkien valmispakettien myötä varsinkin multikopuista on tullut liian helppoa. Vaikka kontrolleriboksit olisi lähtökohtaisesti helppoja, niin se pelkkä rakentamisen vaiva oli riittävä eksyttämään ihmiset tiedon ääreen..

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #40 : 05 Maaliskuu, 2013, 22:06:52 »
Nähtäväksi jää mitä tapahtuu kun ensimmäinen phantomin tms minkä tahansa lentäjä tipauttaa jonkun niskaan tai auton lasiin kopterinsa. Viittaan siis niihin ketkä ei näille foorumeille koskaan eksy eikä sen kummemmin edes ajattele että näille voisi jotain säädöksiä olla. Saatika sitten kuvittele että näihin voisi jotain vikaa tulla.. Näitä varmasti on.

Jossain määrin jopa huonoa asia että kaikkien valmispakettien myötä varsinkin multikopuista on tullut liian helppoa. Vaikka kontrolleriboksit olisi lähtökohtaisesti helppoja, niin se pelkkä rakentamisen vaiva oli riittävä eksyttämään ihmiset tiedon ääreen..

Tai joku lennättä fvp vekotintaan lentokentän läheisyydessä tai muuten lentokoneiden lento korkeudella ja aiheuttaa varatilanteen tai jopa onnettumuuden.
Uskoisin, että toin 120m max korkeus tulee 150m minimilento korkeudesta.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #41 : 05 Maaliskuu, 2013, 22:20:27 »
Nähtäväksi jää mitä tapahtuu kun ensimmäinen phantomin tms minkä tahansa lentäjä tipauttaa jonkun niskaan tai auton lasiin kopterinsa.
En maalailisi turhaan piruja seinille. Aina vahinkoja sattuu eikä sille mitään mahda. Tämän onneksi ymmärtävät päättäjätkin. Toki hairahduksia ja ylilyöntejä silloin tällöin sattuu, mutta aika täysipäisiä kavereita siellä on asioista kuitenkin päättämässä.

Onhan tälläkin foorumilla ollut julki tapaus, jossa iso kopteri lennettiin auton lasista läpi. Ja ihmisten päälle noita koptereita ja lennokeita on myös karannut harrastuksen alkuvuosista lähtien. Sitten asia saattaa toki olla eri, jos tapahtuu Haaveri isolla H:lla, eli vaikkapa monen kilon kuormalla lentävä multi tipahtaa väkijoukkoon aiheuttaen pysyviä vammoja. Uskoisin kuitenkin että jopa tällaisessa tapauksessa lähdetään soimimaan nimenomaan sitä yhtä lennättäjää, ei lajia tai laitteita yleisesti.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Re: Vs: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #42 : 05 Maaliskuu, 2013, 23:00:30 »
Uskoisin kuitenkin että jopa tällaisessa tapauksessa lähdetään soimimaan nimenomaan sitä yhtä lennättäjää, ei lajia tai laitteita yleisesti.
siltäkö tää holhousyhteiskunta nyt vaikuttaa? ;)

En tiedä miksi vastasin mutta jotenkin tää nykymeininki tuntuu menevän niin että kielletään kaikilta kaikki niin eihän sillon voi mitään tapahtua :/

Toivottavasti olen väärässä.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #43 : 06 Maaliskuu, 2013, 06:22:26 »
En maalailisi turhaan piruja seinille. Aina vahinkoja sattuu eikä sille mitään mahda. Tämän onneksi ymmärtävät päättäjätkin. Toki hairahduksia ja ylilyöntejä silloin tällöin sattuu, mutta aika täysipäisiä kavereita siellä on asioista kuitenkin päättämässä.

Onhan tälläkin foorumilla ollut julki tapaus, jossa iso kopteri lennettiin auton lasista läpi. Ja ihmisten päälle noita koptereita ja lennokeita on myös karannut harrastuksen alkuvuosista lähtien. Sitten asia saattaa toki olla eri, jos tapahtuu Haaveri isolla H:lla, eli vaikkapa monen kilon kuormalla lentävä multi tipahtaa väkijoukkoon aiheuttaen pysyviä vammoja. Uskoisin kuitenkin että jopa tällaisessa tapauksessa lähdetään soimimaan nimenomaan sitä yhtä lennättäjää, ei lajia tai laitteita yleisesti.
Juu aivan kuten tuolla aikasemmassa postauksessani #27 kirjoittelin. Toivon siis ettei näille tulisi mitään taajamakieltoa tms. Söisi melko kohtuuttoman siivun leipää alalla työskenteleviltä. Riskit voi aina minimoida järkevällä käytöllä ja väkijoukkojen päällä lentely ei ainakaan ole sitä. :)

Silti moni asia menee ikävä kyllä juurikin näin:
siltäkö tää holhousyhteiskunta nyt vaikuttaa? ;)

En tiedä miksi vastasin mutta jotenkin tää nykymeininki tuntuu menevän niin että kielletään kaikilta kaikki niin eihän sillon voi mitään tapahtua :/

Toivottavasti olen väärässä.


Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #44 : 20 Maaliskuu, 2013, 07:33:59 »
No,  jos verrataan täysikokoiseen ilmailuun,  niin yksilöt sielläkin tekevät välillä virheitä. Esim. Malmilta päädytään välillä Helsinki-Vantaan lähestymisalueelle tms. Tietääkseni silti harrasteilmailua ei ole vielä kielletty:)
TP.
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #45 : 17 Huhtikuu, 2013, 09:51:32 »
Uusimmassa http://www.allthingsthatfly.com/ (262) podcastissa AMAn edustaja kertoo jenkkien tulevista ja nykyisistä määräyksistä.


Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #46 : 23 Heinäkuu, 2013, 19:49:10 »
Nähtäväksi jää mitä tapahtuu kun ensimmäinen phantomin tms minkä tahansa lentäjä tipauttaa jonkun niskaan tai auton lasiin kopterinsa. Viittaan siis niihin ketkä ei näille foorumeille koskaan eksy eikä sen kummemmin edes ajattele että näille voisi jotain säädöksiä olla. Saatika sitten kuvittele että näihin voisi jotain vikaa tulla.. Näitä varmasti on.

Jossain määrin jopa huonoa asia että kaikkien valmispakettien myötä varsinkin multikopuista on tullut liian helppoa. Vaikka kontrolleriboksit olisi lähtökohtaisesti helppoja, niin se pelkkä rakentamisen vaiva oli riittävä eksyttämään ihmiset tiedon ääreen..

Youtubestahan löytyy näitä videoita tyyliin "lentelenpä tässä kopullani, kylläpäs ihmiset ja talot tuolla alhaalla ovat pieniä" ja moni aloittaa harrastuksen näitten innoittamana. Kuvauskaluston saaminen ilmaan ei nykypäivänä vaadi kovinkaan kummoisia ponnistuksia. Toki terveelle aikuiselle tulee järki käteen siinä vaiheessa kun kopteri on muutaman kerran karannut pihapuuta tms. päin, mutta harrastajien joukko varmaankin laajenee varsin kovaa vauhtia ja porukkaa on moneen lähtöön.

Riski voisi olla että jotain tapahtuu ja se uutisoidaan laajasti, sitten tämä yhdistyy esim. huoleen yksityisyydestä -> paine lainsäätäjille/ministeriölle "tehdä jotain" -> holhotaan äkkiä vähän lisää ja toivotaan että asia unohtuu nopeasti että ammattipoliitikot voivat keskittyä taas johonkin oikeasti tärkeään asiaan.

Riskejä voisi ehkäistä esim:

A) Luodaan yhteyksiä ja jaetaan tietoa etukäteen päättäjille. Esim. kerrotaan että harrastajat ovat olemassa ja tuntevat turvariskit ja lainsäädännön, annetaan infoa siitä miten multikoput voivat palvella yhteiskuntaa jne.

B) Pyritään aktiivisesti luomaan sääntelyä joka ehkäisee riskejä mutta ei rajoita harrastusta.  Jos jotain dramaattista sitten tapahtuu, voidaan viitata siihen että toimintaa on jo säädelty ja yksittäiset törttöilijät voidaan paremmin erottaa tavallisista harrastajista.

Samalla noista saataisiin vähän kokemusta siitä, miten asiaa kannattaa tuoda esiin ja argumentoida. Voidaan vaikka verrata muitten alueitten sääntelyyn. Esimerkiksi veneilyn piiristä löytyy hyvä esimerkki siitä, ettei kansalaisten harrastuksia turhaan holhota: varsin tehokastakin moottorivenettä saa kuljettaa ilman mitään tutkintoja ja virallisia pätevyyksiä, 15 vuoden ikä riittää, eikä liikennöintialuetta ole juurikaan rajattu vaikka meillä on paljon myös matkustaja- ja muuta kaupallista liikennettä. Toisaalta on myös esimerkkejä huonosta holhouksesta, kun velvoitetaan vääränlaisiin turvavälineisiin (sammuttimet), ehkäistään turvavälineiden hankkimista (VHF-radio) jne.
« Viimeksi muokattu: 23 Heinäkuu, 2013, 20:48:30 kirjoittanut varis »
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Re: Vs: Uusi ilmailulaki?
« Vastaus #47 : 24 Heinäkuu, 2013, 12:37:53 »
siltäkö tää holhousyhteiskunta nyt vaikuttaa? ;)

En tiedä miksi vastasin mutta jotenkin tää nykymeininki tuntuu menevän niin että kielletään kaikilta kaikki niin eihän sillon voi mitään tapahtua :/

Toivottavasti olen väärässä.

Kyse ei ole laista, vaan kansasta. Jos ei halua että suomalaiset haluavat kieltää muilta kaiken, pitää vaihtaa kansa. Usein ihmiset jotka ovat haluamassa oikeuksia, vapauksia ja vastuunottoa, ovat toisella kädellä virittämässä jämäkkää valvontaa ja kuria. En nyt puhu tästä jutusta, tai tästä saitista, vaan yleisesti. esim. jos ihminen, joka haluaa vapaampia nopeuksia ja vähemmän valvontaa autojen tekniikkaan, ei halua kieltää mopoautoja, on se jo harvinaisempi jovialisti ;-)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
14553 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Marraskuu, 2007, 21:10:32
kirjoittanut Ege
388 Vastauksia
177411 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2015, 22:44:07
kirjoittanut Makke76
0 Vastauksia
2486 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2014, 16:28:00
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
2029 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Toukokuu, 2014, 11:44:44
kirjoittanut Teme
33 Vastauksia
17925 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2016, 20:10:22
kirjoittanut Heksa