Onko tosta jotain faktaa? Esim GoPro3+ 2.7k kuvan kanssa on melkoinen tehosyöppö..
Äkkiäkös sen käyttöajasta ja akun kapasiteetista laskee. Mutta jos otetaan pahin mahdollinen tilanne, niin USB-portti jaksaa pukata maksimissaan puoli ampeeria ja kamera toimii pelkällä USB-virralla ihan hienosti. Eli maksimivirta on alle puoli ampeeria. Mulla ei tosin ole kokemusta aivan uusimmista GoProista pelkän USB-kaapelin varassa, eli onko tähän tullut radikaali muutos? Tavallinen digiservo haukkaa levossakin melkein saman verran, rasituksessa sitten jopa useita ampeereita. Ja jos multikoptereista puhutaan, jokainen moottori vielä useamman ampeerin. Kyse on siis tosiaankin häviävän pienistä (mutta ei toki mitättömistä) virroista verrattuna muihin lentoakkua imeviin komponentteihin, kuten edellä jo sanottaankin. Jos lentoaika on kameran virrankäytön takia vaikka 15 sekuntia lyhyempi, ei sillä ole mitään väliä.
Tai no, lasketaan. GoPro:n yhden kennon litium-akku taitaa olla karvan vajaa 1200mAh ja yleinen käyttöaika lienee 45 minuuttia. Virtaa siis kuluisi tästä laskien noin 1,5 ampeeria (joka ei pitäne paikkaansa, koska GoPro:lle suositellaan verkkolaitteeksi 1A murkulaa ja akkuakaan ei tietenkään voida käyttää täysin tyhjäksi). Minun pienin quad lentää yhdellä 4S 4000mAh akulla noin 10 minuuttia käyttäen 80% akun kapasiteetista, eli virtaa palaa lennon aikana jatkuvasti noin 20A. Jotta tämä voidaan suhteuttaa GoPron nappaamaan virtaan, pitää muistaa että kopterin akussa on nelinkertainen jännite GoPro:n akkuun verrattuna, eli karkeasti ottaen GoPro:ta kopterin akusta BECin kautta käyttämällä isosta akusta otettaisiin neljä kertaa pienempi virta, kuin suoraan GoPro:n omasta akusta. Jännitteen lasku ei kuitenkaan ole häviötöntä, joten lasketaan vaikka että GoPro vie kopterin akusta 0,75A. Tämä on vajaa 4% siitä, mitä kopteri itsessään syö. 4% ero lentoajassa on noin 25 sekuntia. Tämä siis karkeasti ylöspäin pyöristäen, totuus on paljon kauniimpi (puolen ampeerin virralla laskettuna ero lentoajassa on 15 sekuntia).
Jos kuitenkin hommaa esim tarvikeakkuja jotka on n. 8-10e/kpl niin ite kyllä mieluiten kuletan niitä mukana (paitsi ite kuletan orggiksia) sen 5kpl ja tietää että kaikki lentoaika on plussaa..
Ojasta allikkoon.
Kun ennen olisin unohtanut ladata täyteen sen yhden akun, nyt unohdan ladata viisi...
Ja päälle vielä akkujen vaihtorumba kentällä. Parhaimmassa tapauksessa akkua ei saa vaihdettua, jos kamera on kiinni gimbaalissa tai kotelonsa sisällä. Ja jotta kameran saa pois gimbaalista/telineestä, pitää irroittaa johdot. Tässä menee jo kymmenkertaisesti se aika, joka lentoajassa menetettiin. Ja tietenkin minun pitää muistaa kantaa kentälle kopterin akkulaturin lisäksi joku laite, jolla voin ladata kameran akkuja, koska olen unohtanut ladata ne kotona.