Kirjoittaja Aihe: Moottorin kierrokset muuttuvat itsekseen?  (Luettu 6939 kertaa)

Poissa Dirtdigger

  • Aloitteleva torppari
  • *
Moottorin kierrokset muuttuvat itsekseen?
« : 19 Lokakuu, 2012, 16:49:40 »
Newbie on taas ihmeissään!  ::)
Pääsin vihdoin kokeilemaan Trex 450 Pro:ta jonka ostin käytettynä ja ensilennolla moottorin kierrosluku ei tuntunut toimivan oikein loogisesti. Matalalla leijutellessa moottorin kierrokset ottivat välillä ihmeellisen spurtin ja hetken päästä laskivat taas siihen mistä spurttiin lähtivät. Kaasukäyrässä en usko vian olevan koska tämän spurtin jälkeen nostin vasenta tikkua reilusti yli sen missä se oli spurtin alkaessa ja tällöin kierrokset nousivat tasaisesti (=normaalisti?)
Kopterissa pitäisi olla Moottorina Align RCM- BL450M ja Nopeudensäätimenä RCE-BL35X.
Voisiko "vika" johtua akuista mikäli ne alkavat olla tiensä päässä, vai onko syyllinen moottori tai nopeudensäädin?

Edit:
Toinen lento ja samaa oiretta edelleen. Tällä kertaa tein sellaisen huomion että kierrokset alkoivat hiipua, mutta kun otin kopterin maahan ehkä n.1 sekunnin ajaksi ja käytin kaasun nollilla ja nostin takaisin ylös niin kierrokset lähtivät normaalisti ylös ja siellä myös pysyivät, välillä pidempään välilä lyhyemmin. Muutama tällainen maasta vauhdinotto tuli tehtyä ja leijuteltua kunnes moottori pysähtyi kokonaan n. 1.5 metrin korkeudella ja kopteri mätkähti maahan. Saldona lovi pääroottorin toiseen lapaan ja peräroottorin toinen lapa lähti tangentin suuntaan.

Taisi muuten tuon ensilennon aikanakin tuo spurtti olla ainoa hetki kun moottorissa oli ne kierrokset mitkä pitäisikin?
« Viimeksi muokattu: 19 Lokakuu, 2012, 17:11:48 kirjoittanut Dirtdigger »

Poissa hire

  • Opetteleva torppari
  • **
  • RC-Kopterit Ry #59
Vs: Moottorin kierrokset muuttuvat itsekseen?
« Vastaus #1 : 19 Lokakuu, 2012, 17:46:39 »
Minusta tuo kuullosti selvästi tyhjiltä akuilta. Kun noparin jänniteraja tulee vastaan alkaa rajoittamaan kierroksia.
Blade 130 X, T-REX 450 Sport, Kiinteäsiipisiä.....

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Moottorin kierrokset muuttuvat itsekseen?
« Vastaus #2 : 19 Lokakuu, 2012, 17:52:58 »
Mitkä radiot on kyseessä? Oletko määritellyt noparille kaasun minimin ja maksimin? Oliko akut täynnä? Onko kopukka ollut ennen täysin lentävässä kunnossa?

Poissa Dirtdigger

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Moottorin kierrokset muuttuvat itsekseen?
« Vastaus #3 : 19 Lokakuu, 2012, 18:12:05 »
Dutchman:
Kopterin myyneen mukaan kopteri on ollut täysin toimiva ja kaikki muu toimii normaalisti. Leijuttelin yhteensä useita minuutteja noiden kahden lennon aikana. Akkujen iästä ei minulla ole tietoa, mutta nämä kaksi joilla lennätin ovat ainakin tiukkakylkisiä näin päällepäin.
Laturin mukaan ensimmäisen lennon jälkeen akku oli 60% täynnä, mutta onko tästä tiedosta mitään taikaa jos akut ovat tiensä päässä?
Radioina on toistaiseksi Devo 7 ja vastarina Devon RX701(hankin oikeat heti kun varat sallivat).
En ole määritellyt kaasulle muuta kuin throttle curvin, asetetaanko nämä minimi ja maksimi radion kautta samoin kuin muidenkin kanavien rajat, vai jotenkin muuten (säätimestä?)?
Säädin piipittelee jotain säveliä virrat kytkiessä, kuuluuko tämä asiaan?

hire:
Toisella lennolla alkuun oli huonommat tehot kuin myöhemmin lennon aikana ja väliin tehot häipyivät ja palasivat jälleen, välillä pitkäksikin ajaksi, joten uskoisin ettei tästä ole kyse? Vanhat huonot akut ehkä, mutta jotenkin tuntuisi ettei tehot silloin menisi ja tulisi aivan sattuman mukaan, vaan ennemminkin hiipuisi loppua kohti?

Edit:
Eli akut latasin ennen lentoa 90%:iin joten ainakin laturin mukaan virtaa olisi pitänyt olla.
« Viimeksi muokattu: 19 Lokakuu, 2012, 18:13:48 kirjoittanut Dirtdigger »

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Moottorin kierrokset muuttuvat itsekseen?
« Vastaus #4 : 19 Lokakuu, 2012, 19:03:26 »
Piipitykset kuuluu asiaan. Jos kopu on leijunut useita minuuttaja, niin melkein osoittaisin sormella akkuja. Omat koput ei kylläkään ole ikinä tippunut äkillisesti tyhjän akun takia, mutta tuollaisen äkillisen tippumisenkin (todennäköisesti virran loppumisen takia) olen kyllä nähnyt. Tuon syyksi osoittaisin noparia. Gurut antaa varmasti tarkempaa ja faktampaa vastausta.
Itse olen Alignin noparit pistänyt kopukkaan kiinni, määritellyt kaasun rajat ja sen jälkeen kaikki on ollut kunnossa. Ehkä mulla on vain ollut tuuria..  :)
« Viimeksi muokattu: 19 Lokakuu, 2012, 19:21:30 kirjoittanut Dutchman »

Poissa Dirtdigger

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Moottorin kierrokset muuttuvat itsekseen?
« Vastaus #5 : 19 Lokakuu, 2012, 19:11:55 »
Luulenpa että syy löytyi?
Googletin tuon nopeudensäätimen ohjelmointiohjeet ja tuolla http://rc.runryder.com/helicopter/t300358p1/ olevien ohjeiden mukaan sain selville että säädin oli ohjelmoitu Governor mode:lle. Ohjelmoin säätimen uusiksi tuon linkin ohjeen mukaisesti ja nyt toimi kopteri normaalisti ainakin tuon pienen pyrähdyksen ajan mitä tuolla pimeässä uskalsin kokeilla. Kierroksia oli heti reilummin kuin edellisillä yrityksillä.
Olisi tietysti pitänyt tämä säätimen ohjelmointi tehdä heti alkuunsa, mutta jotekin sitä luotti siihen että kun se on lentokuntoinen niin ei niitä tarvitse tarkistaa  ::)

Miten tuo "Motor timing" asetus olisi syytä olla(laitoin sen tuon ohjeen mukaan "mid timing" asentoon)? Onko tuo moottorikohtainen, vai voiko se olla missä tahansa asennossa mille tahansa moottorille?

Onko muuten laturin arvoja tutkailemalla mahdollista saada selville akkujen kunto, vai selviääkö se vain "pers"tuntumalla lentoajan mukaan?
« Viimeksi muokattu: 19 Lokakuu, 2012, 19:23:12 kirjoittanut Dirtdigger »

Poissa Teemu K

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #46, Kainuun lennokkiseura, SIL
Vs: Moottorin kierrokset muuttuvat itsekseen?
« Vastaus #6 : 19 Lokakuu, 2012, 19:19:27 »
aluksi mid timing on ihan hyvä, sitten kun haluu vähän lisää teho niin laita high timing
2013 DX8, T-rex 600E Pro, Icharger 4010 Duo
2012 Gaui 425, I charger 106b
2011 T-rex 450 pro FBL BeastX, Phoenix 4.0, Spektrum dx6i
2009 Big lama

Poissa Dirtdigger

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Moottorin kierrokset muuttuvat itsekseen?
« Vastaus #7 : 19 Lokakuu, 2012, 19:25:03 »
OK, eli tämä timing asetus on vähän samaan suuntaan kuin polttomoottorin sytytyksen ajoitus, saadaan säätämällä lisää tehoa myllystä.

Poissa Teemu K

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #46, Kainuun lennokkiseura, SIL
Vs: Moottorin kierrokset muuttuvat itsekseen?
« Vastaus #8 : 19 Lokakuu, 2012, 19:28:46 »
paras moottorinajoitus saadaan vain kokeilemalla, milloin mosan lämmöt ei nouse liian korkeaksi ja tehoa löytyy eniten
2013 DX8, T-rex 600E Pro, Icharger 4010 Duo
2012 Gaui 425, I charger 106b
2011 T-rex 450 pro FBL BeastX, Phoenix 4.0, Spektrum dx6i
2009 Big lama

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Moottorin kierrokset muuttuvat itsekseen?
« Vastaus #9 : 19 Lokakuu, 2012, 20:06:58 »
Jos akusta nykäistään enemmän kuin lähtee oikeasti, sillä käristää akut aika nopsaan.

Hain omaan kopuuni sopivia välityksi (gaui hurricane) ja jossain vaiheessa moottori vaihtui kv-luvultaa isommaksi, samalla raskaat välitykset. Akku ei pystynyt antamaan sitä virtaa mitä moottori pyysi, lopputuloksena turnipsin akuista tuli aika pulleita, joka ikinen otti itteensä siitä leikistä.

Ekalla kerralla kopu tuli alas kun virtaa pyydettiin enemmän kuin oli antaa, jännite tipahti. Ensin nopari leikkasi osan tehosta, mutta kun en ehtinyt laskeutumaan, moottori sammui ilmassa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Dirtdigger

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Moottorin kierrokset muuttuvat itsekseen?
« Vastaus #10 : 19 Lokakuu, 2012, 22:29:21 »
Meneekö nämä moottorin timing asetukset siten että Low timing on akuille hellävaraisempi kuin high timing? Entä piteneekö akun kesto jos ottaa tuon Low timing asetuksen käyttöön?

Poissa Teemu K

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #46, Kainuun lennokkiseura, SIL
Vs: Moottorin kierrokset muuttuvat itsekseen?
« Vastaus #11 : 20 Lokakuu, 2012, 07:19:12 »
Lainaus
Meneekö nämä moottorin timing asetukset siten että Low timing on akuille hellävaraisempi kuin high timing? Entä piteneekö akun kesto jos ottaa tuon Low timing asetuksen käyttöön?
Jos olen itse käsittänyt oikein niin se menee juuri tuolla tavalla, ja lennätys aika voi olla low timig vähän pidempi, mutta suosittelen sinua laittamaan mid timing lentoaika oli ainakin itselläni 5-6min leijuttelua ja vajaa 5 min taivaslentoa
2013 DX8, T-rex 600E Pro, Icharger 4010 Duo
2012 Gaui 425, I charger 106b
2011 T-rex 450 pro FBL BeastX, Phoenix 4.0, Spektrum dx6i
2009 Big lama

Poissa Dirtdigger

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Moottorin kierrokset muuttuvat itsekseen?
« Vastaus #12 : 20 Lokakuu, 2012, 10:25:19 »
OK. Laitoinkin sen tuohon Mid timing asentoon tuon netissä olevan ohjeen mukaan.

Onko noiden akkujen kunnon toteaminen mahdollista laturin arvoista päättelemällä? Kauanko tuollaisella 2200mAh akulla leijuttelee uutena ja missä vaiheessa se vetelee viimeisiään?

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Moottorin kierrokset muuttuvat itsekseen?
« Vastaus #13 : 20 Lokakuu, 2012, 12:48:40 »
Pitäisi mennä viitisen minuuttia aika helposti leijuttelua. Mulla on vähän jämäkämpi moottori porossa ja silti menee se viisi minuuttia, lujempaa ajelua ei kestä niin kauaa.

Pistä vaikka 4:30 ajastimeen ja kun lataat akun, näet paljonko meni virtaa. 2200mAh:n akkuun saisi mennä noin 1760 mAh,silloin on otettu 80% ja se on aika hyvä akun kestoa ajatellen. Pikku hiljaa kun lataat ja katsot latauksen jälkeen paljonko meni, voit haarukoida sopivan ajan timeriin.

Akkujen tilaa voi sitten arvioida sen perusteella miten mikäkin akku tuntuu virtaa antavan. Jos joku puutuu selvästi muita enemmän, siinä on merkki että kannattaa hylätä. Huonoon akkuun ei välttämättä mene virtaa sen enempää mutta latausvaiheessa balansointi alkaa kestämään selvästi hyvää akkua kauemmin. Paremmat laturit antaa myös kennojen jännitteet erikseen, sieltä voi tarkastella miten eri kennot käyttäytyy.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Dirtdigger

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Moottorin kierrokset muuttuvat itsekseen?
« Vastaus #14 : 20 Lokakuu, 2012, 18:48:22 »
Ok! Kiitoksia neuvoista!

Jatkan akkuaiheesta ihmettelyä tuolla akku otsikon alla http://www.kopterit.net/index.php/topic,17521.msg163812.html#msg163812

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
3741 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Kesäkuu, 2009, 15:32:59
kirjoittanut Mikka
15 Vastauksia
6673 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Toukokuu, 2013, 21:52:48
kirjoittanut Kaapeli
10 Vastauksia
10366 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Huhtikuu, 2015, 11:27:52
kirjoittanut J@ni
1 Vastauksia
2740 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Huhtikuu, 2019, 16:16:55
kirjoittanut Lennokkitoimikunta
75 Vastauksia
27997 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Huhtikuu, 2021, 18:47:11
kirjoittanut Slowari