Moi,
Kiitos kaikille vinkeistä! Ajattelin lähteä liikkeelle jotenkin näin, että freimi olisi alusta asti kunnollinen, jotta se kävisi sekä leikkimiseen ja filmailuun:
Freimi voisi olla tämä:
http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?products_id=789&osCsid=5ab407b9b456b5f901abf3280b8141faPaino on maltillinen mutta halkaisijalla on kuitenkin kokoa melkein 70 senttiä. Alle saisi kunnon jalat talveakin ajatellen ja tilaa jäisi kameratelineelle. Akun saa kiinni aivojen alle eli CG (Center on Gravity) jää yläpuolelle. Hintakaan ei ole karmea.
Kohtuuhintaisten ja luotettavien moottoreiden valinta on vaikeaa. Moottoreiden pitäisi olla riittävän hyvin tasapainoitetut, luotettavat ja kuitenkaan eivät saisi olla liian kalliita. Aiemmin omistamani kuussatasen reksin ja PS Onen telineen kanssa kertakaikkisesti väsyin tärinöihin ja värinöihin. Kun olen katsonut teidän videoitanne ja verrannut niitä omiini, huomasin että moni teistä sai aikaan ensimmäisellä lennolla saman kuin mitä minä sain viidessä kuukaudessa.
Isoa kopteria on helppo lennättää kauempaakin koska suunnan näkee helposti. Toisaalta todellisiin ilmakuvauksiin kannattaa vaikkapa käyttää ultraa, joista useimmista saa ovet pois. Näin olen tehnyt useasti ja vakuutan että se on parempi tapa kaupalliseen kuvaukseen kuin rc-kopteri. Homma sujuu paljon tehokkaammin, kun itse on ylhäällä paikan päällä ja voi ohjata oikeaa lentäjää.
Mutta mitkä sitten hexan aivoiksi? Arduissa ei ole rajoitteita, Wiitä en tunne ja Nazassakin on kuulemma gps:n kanssa korkeusrajoite, (Ellei sitten osta Wookongia, mutta wookongin sijaan kyllä lennän oman lupakirjani uudestaan voimaan..
Ardu tai Wii vaikuttaa lupaavilta. Arduista oli jo juttua, mutta onko joku teistä kokeillut Wiitä?
Mikä muuten olisi hinta/laatusuhteeltaan sopiva moottori. Työntövoimaa 800-1500 grammaa per nuija.
-Jere