Kirjoittaja Aihe: Crius all in one pro??  (Luettu 37320 kertaa)

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Crius all in one pro??
« Vastaus #50 : 20 Joulukuu, 2012, 21:37:30 »
@Sjo1: Oma kopteri on jo CRIUSilla lentänyt hienosti kun lavat olivat 8". 10" lavat vaan osoittautuivat liian suuriksi käyttämilleni moottoreille eli niissä ei riittänyt puhtia stabiloimaan kopteria ja siksi meno kääntyi oskilloinnin puolelle.

Palailen asiaan kun saan uudet moottorit ja nopeudensäätimet. Uskoisin, että ongelmia ei ole kun moottorin teho/lapa -suhde on kunnossa :).

@jekuusi: Voi hitto! Kyllä on huono tuuri! :(

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Crius all in one pro??
« Vastaus #51 : 21 Joulukuu, 2012, 17:24:39 »
Syy oli vain siinä, että pari potkuria oli väärinpäin.

Käänsin ne ja homma ok pieni koeleijutus kertoi että asia ok.......MUTTA SITTEN MENETIN KOKO KOPTERIN :'( :'( :'( :'( :'(

Pitchi oli vielä väärinpäin ja menin asettamaan sen radiosta reversiksi. Samalla hetkellä lähti kuin raketti ja katosi hämärässä matalaan pilveen. Olin laittanut vahingossa kaasun reversille. :'( :'( :'( :'( En enää koskaan löydä sitä :'( :'( :'(

Paska homma. Löytyikö / näkyikö missään?

Et keksinyt työntää kaasua sitten maksimiin - eikös se sillä olisi tullut edes hakumatkan päähän? Eikös se sillä olisi tullut alas?

Trottle-kanavan kääntäminen on aina sellainen juttu joka kannattaa tehdä varovasti. Ja miettiä vielä kerran miten homma menee. Minullakin kokemuksia moisesta, mutta ei noin pahoja.

Poissa harhag

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Eka kopteri 1986 hirobo shutle sitten eagle jne
Vs: Crius all in one pro??
« Vastaus #52 : 21 Joulukuu, 2012, 17:25:18 »
No niin lueskelin noita oskilointi juttuja ja hämmenän pikkasen soppaa eli, criuksen säädöt megapiratella on aivan erilaiset kuin esim arducopterissa ja ne mitkä siinä on vakiona ei toimi hyvin ciruksen kanssa. Eli ensin se rate,mulla on ne nmt 28-26a moottorit ja rate piti pudottaa p 80 kun taas ardussa mulla on ax-2810q ja siinä p110 sit se roll criuksessa on tällä hetkellä 2900 kun taas ardussa 4700 onhan noi moottorit ihan erilaiset mutta kuten huomaatte criuksen kanssa jouduin pudotamaan noita arvoja todella paljon. Sitten vielä on olemassa kaksi asiaa eli oskilointi ja voblaus
Eli oskilointi on nopeeta jopa 10hz nopeudella olevaa vatkausta silloin on liian kovat arvot kun taas voblaus on sellaista hitaanpaa vatkausta ja se viittaa että korjaukset eivät riitä eli arvoja ylös, Siis näin minä näen asian voi olla että olen aivan metsässä mutta mun härpäkät lentää;) ja hyvää joulua kaikille.



Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Crius all in one pro??
« Vastaus #53 : 21 Joulukuu, 2012, 19:01:06 »
Paska homma. Löytyikö / näkyikö missään?

Et keksinyt työntää kaasua sitten maksimiin - eikös se sillä olisi tullut edes hakumatkan päähän? Eikös se sillä olisi tullut alas?

Trottle-kanavan kääntäminen on aina sellainen juttu joka kannattaa tehdä varovasti. Ja miettiä vielä kerran miten homma menee. Minullakin kokemuksia moisesta, mutta ei noin pahoja.

Mikä on signaalin kantama 2.4 G Turnigy 9x
Mitä tapahtuu, kun TX signaali menetetään?

Piti siis kääntää pitch, mutta pitch olikin vastarissa väärässä kanavassa. Virhe.
En ehtinyt mukaan tilanteeseen. Käänsi reversen pois. Tämäkin oli virhe. Olisi pitänyt toimia just niin kuin yllä on. tähän meni liikaa aikaa ja huomiota, jolloin menetin sen lopullisesti. Meni siististi levelissä suoraan ylöspäin. Tuuli 110 astetta GAFOR:n mukaan noin 7 kt. Lähtö Pori/Murtosenmutka.
« Viimeksi muokattu: 21 Joulukuu, 2012, 19:03:29 kirjoittanut jekuusi »
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Crius all in one pro??
« Vastaus #54 : 21 Joulukuu, 2012, 19:08:02 »
Täysin offtopic: Järki käteen nyt missä näitä testailette. Tuurilla ei ole tippunut kenenkään ihmisen tai omaisuuden päälle...

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Crius all in one pro??
« Vastaus #55 : 22 Joulukuu, 2012, 01:26:14 »
Pitchi oli vielä väärinpäin ja menin asettamaan sen radiosta reversiksi. Samalla hetkellä lähti kuin raketti ja katosi hämärässä matalaan pilveen. Olin laittanut vahingossa kaasun reversille. :'( :'( :'( :'( En enää koskaan löydä sitä :'( :'( :'(
Täytyy kysyä että mites pitch ja kaasu eroaa multikopperissa. Enkö vaan ymmärrä?

Samalla pieni synninpäästö että käyhän noita, mutta sinulle ei enää koskaan toista kertaa. "oikealla"-leikkikopterilla tuommoinen  kokeilu päättyy lähimaastoon nopeasti mutta vakautetulla välineellä voi varmaan kadota korkealle. Joko löytyi?

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Crius all in one pro??
« Vastaus #56 : 26 Joulukuu, 2012, 12:10:11 »
Huomautan vielä, että tarkoitus ei ollut lennättää omakotialueella, vaan todeta varovasti ohjainsuuntien ja vakautuksen toimivuus! Nostin ensimmäiseksi kopterin parikymmentä senttiä maanpinnan ylle ja heti alas. Sitten annoin sen verran kaasua, että pystyin maassa kallistamalla toteamaan ohjaimien toiminnan oikeellisuuden. Ennen lopettamista juolahti mieleen, että pitchin väärän suunnan hoitaa helposti reversellä....

2. Siten, että vastarissa johdot olivat väärin. Kun lähettimestä meni kääntämään pitch-kanavan toisinpäin, kaasu kytkeytyi täysille.Koska vakautus toimi hyvin, kopteri nousi kuin ilotulitusraketti suoraan ylös.

3. Laskin eCalcilla että lentoaika vajaan kolmen kilon kuormalla olisi lentoaika hiukan yli kaksi minuuttia. Kopteria ei ole löytynyt, mutta lähden kohta etsimään alatuulen puolelta.
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Crius all in one pro??
« Vastaus #57 : 26 Joulukuu, 2012, 12:20:37 »


3. Laskin eCalcilla että lentoaika vajaan kolmen kilon kuormalla olisi lentoaika hiukan yli kaksi minuuttia. Kopteria ei ole löytynyt, mutta lähden kohta etsimään alatuulen puolelta.

Toivotaan kovasti että löytyy. Hyvät pakkaskelit niin saattaa hyvinkin olla vielä elektroniikka kunnossa.

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Crius all in one pro??
« Vastaus #58 : 26 Joulukuu, 2012, 14:52:23 »
Toivotaan kovasti että löytyy. Hyvät pakkaskelit niin saattaa hyvinkin olla vielä elektroniikka kunnossa.

Hyvät pakkaskelit, niin voi olla, ettei ole osunut ihmisiin / muuhunkaan pudotessaan.
Olisin tuosta eniten huolissani.

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Crius all in one pro??
« Vastaus #59 : 30 Joulukuu, 2012, 17:15:25 »
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Re: Crius all in one pro??
« Vastaus #60 : 30 Joulukuu, 2012, 18:31:57 »
Hienoa :)

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Crius all in one pro??
« Vastaus #61 : 30 Joulukuu, 2012, 19:43:02 »
Oikein hyvä että löytyi ennen huomista paukuttelua. Joku idari olisi tietysti äkännyt sen ja...
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Re: Crius all in one pro??
« Vastaus #62 : 30 Joulukuu, 2012, 20:22:21 »
Loistojuttu!


Omat kokemukset Crius/Multiwii -pohjalta alkavat sen sijaan olemaan hyvin pian tiensä päässä. Menee nimittäin hermot :).
Nyt on kokeiltu suunnilleen kaikki mahdollinen eikä vaan suostu toimimaan kunnolla.
Syy on moottoreiden käyttäytymisessä, joka on hyvin omituista. Esimerkiksi yksi moottoreista saattaa yhtäkkiä sammua yli 50% kaasulla vaikka Multiwiiconf väittää, että moottori pyörii normaalisti. Lennäpä siinä sitten...

Seuraavaksi sisään menee MegaPirate, jos vaikka toimisi paremmin?

Moottorit tällä hetkellä RCTimer 2836-11,  noparit Turnigy Plush 30a (vakiosofta) ja lavat 10x4.5 Gemfan eli tehonpuute ei varmasti vaivaa kuten edellisillä moottoreilla.

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Crius all in one pro??
« Vastaus #63 : 30 Joulukuu, 2012, 20:40:16 »
Mulla on kokemusta vain yhdestä lennosta, josta ehdin näkemään ensimmäiset viisi sekuntia  ;D

Ilmeisesti lentää, koska pääsi täältä yli puolen kilsan päähän omin avuin.

Ens viikolla kuulemme lisää :) Softana Megapirate. Jos toi ei toimi hyvin, tilalle tulee Naza. Sääli silti menettää kaikki hienot ominaisuudet, joita tuohon kuuluu.

-Jere
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Re: Crius all in one pro??
« Vastaus #64 : 30 Joulukuu, 2012, 20:53:45 »
Jep, mullakin ollut pari Nazaa ja tälläkin hetkellä on yksi hexassa.
Kyllä se vaan niin on, että Nazasta kannattaa maksaa. Säästyy hermot ja toimii suoraan paketista (luultavasti) suurimmalle osalle koptereista.

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Re: Crius all in one pro??
« Vastaus #65 : 30 Joulukuu, 2012, 21:24:57 »
Jep, mullakin ollut pari Nazaa ja tälläkin hetkellä on yksi hexassa.
Kyllä se vaan niin on, että Nazasta kannattaa maksaa. Säästyy hermot ja toimii suoraan paketista (luultavasti) suurimmalle osalle koptereista.

Moi,

Varmaan näin. Mutta mulla on ollut pointtina puhtaasti mielenkiinto ja haaste. ;) Seuraavat pari viikkoa näyttävät, jatkanko tällä vai seuraanko joukkoa tummaa :D. Koska boardi ei ole hinnalla pilattu, sitä voi kokeilla.
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Re: Crius all in one pro??
« Vastaus #66 : 30 Joulukuu, 2012, 21:58:57 »
Juu, hinnan takia itsekin otin Criuksen testiin.

Poissa harhag

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Eka kopteri 1986 hirobo shutle sitten eagle jne
Vs: Crius all in one pro??
« Vastaus #67 : 31 Joulukuu, 2012, 11:27:11 »
Aikani tappelin minäkin nyt on 2 arducopteri boardia 30 taalaa kallimpi kuin crius. Mutta on kyllä paljon helpompi saada lento kuntoon eilen panin yhden mun koe härpäkkään muutin ainoastaan ratea
Ja ei häpee nazalle yhtään joita mulla on myös pari ;)

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Re: Crius all in one pro??
« Vastaus #68 : 31 Joulukuu, 2012, 11:41:13 »
Voihan se olla, että mielipide tästä vielä muuttuu, jos saan boardin toimimaan _kunnolla_. Tällä hetkellä odotukset eivät ole kovin korkealla tämän boardin suhteen ;).

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Re: Crius all in one pro??
« Vastaus #69 : 31 Joulukuu, 2012, 16:07:30 »
Voihan se olla, että mielipide tästä vielä muuttuu, jos saan boardin toimimaan _kunnolla_. Tällä hetkellä odotukset eivät ole kovin korkealla tämän boardin suhteen ;).
Mulla oli ennen ekaa lentoa testeissä samaa vikaa, mutta kalibroin escit uudestaan ja kävin kaikki kytkennät, pyörimissuunnat jne läpi. Ehdin sen verran nähdä, että vakaasti ampaisi taivaalle matalaan pilveen.

Nyt pitää vielä malttaa, että kelit paranee.

-Jere
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Crius all in one pro??
« Vastaus #70 : 12 Tammikuu, 2013, 14:15:47 »
Noniin... Ja sitten luvassa lisää ongelmia Criuksen kanssa.

Tässä ollaan jonkun aikaa tahkottu kaverin kopterin (QuadX, Multistar 30A noparit, SunnySky-moottorit) ja Criuksen kanssa. Kopteri on toiminut Nazalla täysin moitteetta ja nyt kaveri halusi siihen Criuksen, mutta eipä halua Crius ryhtyä yhteistyöhön.

Tällä hetkellä oireena on, että kopteri flippaa välittömästi ympäri satunnaiseen suuntaan (vähintään kaksi kertaa taakse, kerran eteen, kerran oikealle) kun antaa kaasua sen verran, että ilmaan pitäisi nousta.

No sanotte tietysti, että tarkista pyörimissuunnat ;). Ne on kyllä tarkistettu sen "sata" kertaa neljän silmän voimin, samoin kalibroinnit on tehty useampaan kertaan (noparit yksitellen, magneetti ja kiihtyvyysanturit). Oikeat suunnat olen testannut myös antamalla kopterille sen verran rundia maassa, että näkee mihin suuntaan kopteri lähtee kallistumaan. Nämä suunnat olen todennut oikeiksi.

PID-arvot ovat vakioissa, jolloin kopterin pitäisi kyllä lentää, mutta mahdollisesti hyvin epävakaasti. Boardi on asennettu silikonivaimentimien päälle.

Ideoita? Ajatuksia?

EDIT:
Criuksella on myös saatu aikaan "sopivasti" tuhoa... Säädin tässä taannoin Criuksen Stabilize-moodia pitämällä kopteria räpylöissä ja vääntelemällä kevyesti tikkuja eri suuntiin tutkien, että oikaiseeko vai ei. Yhtäkkiä boardi jollain tapaa sekosi ja lähti korjaamaan täysin väärään suuntaan eli siihen suuntaan, johon tikkua väänsin. No, kopteri tietenkin kimposi räpylästä tehden oikein "kivat" naarmut pöytään, rikkoen 21" monitorin, tehden sopivat viiltohaavat käsivarteen jne... Elossa ollaan, mutta kylläpä kivasti vi*uttaa, vaikka vedinkin vaistomaisesti heti kaasun nollaan ja suojauduin huoneen toiseen reunaan :P.
« Viimeksi muokattu: 12 Tammikuu, 2013, 14:27:09 kirjoittanut Tomi Kulmala »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Crius all in one pro??
« Vastaus #71 : 12 Tammikuu, 2013, 14:55:36 »
Onko kopterin värinät hallussa eli poissa? Ja onko lauta hyvän värinänvaimennuksen varassa? Nazassa vaimennus on sisäänrakennettuna, joten se voisi olla yksi merkittävä ero lautojen välillä.

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Crius all in one pro??
« Vastaus #72 : 27 Tammikuu, 2013, 22:01:33 »
Moi,

Ei mulla ole mitään värinänvaimennusta kun en näköjään sellaista tarvitse. Boardi on ruuvattu suoraan kiinni nylonkorotuspalasilla (spacers) keskilaudan keskelle kiinni. Lauta on vakaa! Barometrin päälle kannattaa laittaa foamia, jotta potkurivirrat eivät sotke Altholdia joka on mulla älyttömän tarkka.
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa mipi

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Crius all in one pro??
« Vastaus #73 : 29 Tammikuu, 2013, 11:57:31 »
Omia kokemuksia Crius 1.1 & CN-06 v2.0 yhdistelmästä:

Vaihdoin GPSään oikeat asetukset u-centerillä:
-UART1 U/ 115200

-Meas. freq 10Hz
-Navigation Freq 5Hz

Ensimmäinen este tuli tässä, koska navigointitaajuus ei suostunut tallettumaan.
Oheiden mukaan Laskin mittaustaajuuden 10Hz -> 5Hz jolloin myös nav freq. pysyi 5Hz:nä

Sitten piuhat kiinni ja APM päälle.  GPS:ää ei löytynyt ollenkaan (gpsstatus 0).
Buuttasin, tarkistin piuhat, tarkistin APM_config.h:n mutta GPSää ei löytynyt.

Kokeilin sitten laskea nopeutta 115200 -> 38400. Konffasin ensin GPS:n (u-center)
ja hetken mielijohteesta käynnistin APM:n uudelleen, ja GPS toimi välittömästi(?)
Tarkistin vielä että APM_config.h:ssa on nopeudeksi asetettu 115200 mutta silti tuo tuntuu toimivan(?)

Tämäh saattaa olla muille selkeä tapaus, mutta jos jonkun Crius ei löydä GPS:ää niin kokeilkaa hitaammalla nopeudella
 

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Crius all in one pro??
« Vastaus #74 : 30 Tammikuu, 2013, 17:35:23 »
Noniin... Ja sitten luvassa lisää ongelmia Criuksen kanssa.

Tässä ollaan jonkun aikaa tahkottu kaverin kopterin (QuadX, Multistar 30A noparit, SunnySky-moottorit) ja Criuksen kanssa. Kopteri on toiminut Nazalla täysin moitteetta ja nyt kaveri halusi siihen Criuksen, mutta eipä halua Crius ryhtyä yhteistyöhön.

Tällä hetkellä oireena on, että kopteri flippaa välittömästi ympäri satunnaiseen suuntaan (vähintään kaksi kertaa taakse, kerran eteen, kerran oikealle) kun antaa kaasua sen verran, että ilmaan pitäisi nousta.

No sanotte tietysti, että tarkista pyörimissuunnat ;). Ne on kyllä tarkistettu sen "sata" kertaa neljän silmän voimin, samoin kalibroinnit on tehty useampaan kertaan (noparit yksitellen, magneetti ja kiihtyvyysanturit). Oikeat suunnat olen testannut myös antamalla kopterille sen verran rundia maassa, että näkee mihin suuntaan kopteri lähtee kallistumaan. Nämä suunnat olen todennut oikeiksi.

PID-arvot ovat vakioissa, jolloin kopterin pitäisi kyllä lentää, mutta mahdollisesti hyvin epävakaasti. Boardi on asennettu silikonivaimentimien päälle.

Ideoita? Ajatuksia?

EDIT:
Criuksella on myös saatu aikaan "sopivasti" tuhoa... Säädin tässä taannoin Criuksen Stabilize-moodia pitämällä kopteria räpylöissä ja vääntelemällä kevyesti tikkuja eri suuntiin tutkien, että oikaiseeko vai ei. Yhtäkkiä boardi jollain tapaa sekosi ja lähti korjaamaan täysin väärään suuntaan eli siihen suuntaan, johon tikkua väänsin. No, kopteri tietenkin kimposi räpylästä tehden oikein "kivat" naarmut pöytään, rikkoen 21" monitorin, tehden sopivat viiltohaavat käsivarteen jne... Elossa ollaan, mutta kylläpä kivasti vi*uttaa, vaikka vedinkin vaistomaisesti heti kaasun nollaan ja suojauduin huoneen toiseen reunaan :P.


Mikä firmis sulla on?

Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
4147 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Syyskuu, 2013, 15:57:00
kirjoittanut tohveli
0 Vastauksia
2414 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Kesäkuu, 2014, 12:35:54
kirjoittanut UberL