Kirjoitellaampas ensimmäinen juttu tännekkin kopukkanettiin.
Olen värkkäillyt mallia tee-se-itse-haistapaska Tricopteria, ja heitin aluksi kyytiin Hobbykingin i86L multiboardin:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24354__Hobbyking_i86L_Multi_Rotor_Control_Board_Lite_Edition_.htmlMuutamien sekuntien testauksen jälkeen boardi päästi gyrot lomalle ja kopteri kiepsahti metristä naamalleen. Rikkinäisiä potkureita kummempia vaurioita ei tullut, kiitos lumihangen.
Boardi lensi suorilta roskiin ja foorumeiden lueskelun jälkeen tilalle tuli HK KK2.0 LCD, jolla homma alkoi luistaa. Päivitin heti firmwaren uusimpaan ja boardin asennus ja säätäminen sai alkaa.
Kun lennokkimiehenä mulla ei ollut minkäänlaista taustaa koptereista, aloitin leijuttelemaan kopteria varovasti kotipihalla ja naputtelin gaineja oikeisiin suuntiin. Boardin alettua käskyttää kopteria suunnilleen niinkuin pitääkin KK2.0 selflevelistä tuli iso apu kopteroinnin opetteluun ja homma luistaa jo melko hyvin. Itseasiassa en vieläkään oikein saa pidettyä harveliä aisoissa ilman selfleveliä.
Mulla ilmeni myös keskialueen driftausta kylmässä. (En ole vielä plussan puolella tällä lentänytkään)
Kun kopterin kantoi ulos ja nosti ilmaan, jo noin parinkymmenen sekunnin lennätyksen päästä se alkoi vängätä hieman vasemmalle ja taakse, SF päällä ja tikku keskellä.
Huomasin, että kun laskeutuu, unarmaa boardin ja armaa uudelleen driftaus hävisi hetkellisesti, mutta palasi kuitenkin taas hetken lennätyksen jälkeen. Ja sitten tietysti loppui aina akku ja kopu lähti sisälle lämmittelemään.
Tänäviikonloppuna lähdin useamman akun kanssa järvenrantaan lennättämään, ja huomasin, että kopterin oltua kylmässä automatkan ja muutaman minuutin lennätyksen ajan, driftaaminen katosi kokonaan ja selfleveli ajoi kopterin vaakaan aina kun keskitti tikun parin seuraavan akullisen ajan.
Kokeiles Ves@ laittaa kopteri ulos "jäähtymään" vähäksi aikaa ennenkuin kytket akkua, josko driftailu lakkaisi?
Olen saanut säädettyä boardin siten, että tyynessä kopteri leijuu "paikallaan" radion trimmit keskellä. Trimmasin kopteria boardin selflevel valikon trimmeistä, sekä mixer valikosta offsettiä 4- kanavalle, eli tricopterissa peräservolle. Mielestäni kopteri lentää hyvin selflevelin ollessa päällä kokoajan. Radiosta ja boardista liikeradat on säädetty aika pieniksi, joten liikkeet ovat vielä varsin hitaita. Etuaisoissa vihreät ja peräaisassa punaiset ledit auttaa hahmottamaan kopterin asentoa todella paljon, ja ovat vieläpä hienot pimeässä ja miksei valoisassakin.
Kopterin aisat on Turnigy Talon tricopterin pidennetyt varaosa-aisat ja ne ovat kahden 3mm polykarbonaattipleksistä leikatun palan välissä.
Boardi on höpökingin "tarratyynyiillä"
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15214__Gyro_Flight_Controller_Mounting_Pad_10pcs_bag_.html kiinni Futaban servon myyntikotelossa, joka taas on pulteilla keskipalassa kiinni.
Mallia rakennukseen ja moottoreiden kiinnitykseen otin:
http://rcexplorer.se/projects/2011/09/the-tricopter-v2-5/hill:in ongelma kuulostaa kyllä siltä, että boardi olisi viallinen. Harmi jos näin on.
Lyhyt onboard -video sunnuntailta: