Kirjoittaja Aihe: Dji Phantom  (Luettu 570523 kertaa)

Poissa Retku

• Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #1075 : 25 Heinäkuu, 2015, 08:13:48 »
Terve kaikille.

Olisi aloittelijan gimbaalia koskeva kysymys. Ihan aluksikin,  johdantona kerrottakoon että sain vähän aikaa sitten Phantom 2:n itselle, puolivahingossa käytettynä. Tarkoituksena oli ostaa GoPro, mutta  sattui tulemaan todella edullisesti vastaan käytettynä setti jossa oli GoPro ja Phantom sekä viallinen h3-d3 gimbal. Noh, tästä innostuneena ajattelin että täytyypä katsoa josko oppisi lentämään tuollaista härveliä, hienoja videoitahan niillä saa tehtyä. Vielä on treeni vaiheessa lentäminen, olisihan tuo naurettavan helppoa GPS tilassa (kokeilin), mutta ajattelin passata sen ja opetella suoraan tuolla ATTI-tilassa. Siinä  saa jo vähän tehdä "töitä" ettei kopu mene minne sattuu, vaikka hyvä onkin lentää.

No joo, mukana siis tuli gimbaali, jossa oli vikaa. Jos kuvaat suoraan alaspäin, ei ongelmia ole, mutta jos kuvaan enemmän eteenpäin, se tuntuu tärisevän välillä miten sattuu. Youtubesta löytyi videokin aiheesta :

Onko kellään tietoa onko gimbali entinen, eli voiko suoraan etsiä uutta tilalle, vai voisikohan tuohon olla joku korjaus? Firmis on päivitetty...

Jos jollain on tietoa aiheesta niin ottaisin mielellään vastaan. Kiitos.

Poissa viiksi

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #1076 : 27 Heinäkuu, 2015, 10:33:09 »
Mulla yhden crashin jälkeen vanhempi versio samasta gimbalista alkoi olemaan kyljelleen ja tärisi.

Ihan kopterin kompassin kalibrointi pelasti homman ja kaikki oli kuten elokuvissa.

Nuuka

• Vieras
« Vastaus #1077 : 27 Heinäkuu, 2015, 15:33:26 »
Tietysti IMUn advanced-kalibrointikin saattaisi auttaa, kannattaa kokeilla.

Poissa viiksi

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #1078 : 04 Elokuu, 2015, 22:57:56 »
Osaatteko sanoa haittaako videolähettimen antenni kompassia tai tota ohjauksen antennia?

Lähinnä että voinko laittaa ton lähettimen lähelle niitä ilman että tulee ongelmia?

Lähetin on tommonen TS5823 200mw.

Kopteri on Phantom 1.

Äsken kävin tekee ekan lennon niin että tuli livekuvaa ja lähetin oli vaan teipattuna tohon kylkeen. Lähdössä kippas kun oli painopiste vielä enemmän eteenpäin kuin aiemmin.
Ajattelin siirtää sen tonne taakse nyt sitä varten että olis vähän enemmän tasapainossa.

Tähän tyyliin. (Nyt se on vaan rautalangan pätkällä tossa että suurinpiirtein saa selvän mihin se olis tulossa ;) )

- viiksi
« Viimeksi muokattu: 04 Elokuu, 2015, 23:27:23 kirjoittanut viiksi »

Poissa Vispilä

• Seniori torppari
    • www.virtualworx.fi
« Vastaus #1079 : 05 Elokuu, 2015, 09:33:03 »
Lainaus
Osaatteko sanoa haittaako videolähettimen antenni kompassia tai tota ohjauksen antennia?

Ei oo tainnu kellään olla pahemmin ongelmia 5.8 lähettimien kanssa ja tilanpuutteen takia suurimmalla osalla se lienee tuolla kopterin perässä, mutta en suosittelisi laittamaan antenneja ihan vastakkain. Suurin todennäköisyys ongelmille lienee silloin kun antennit on toisissaan kiinni. Laittaisin itse antennin mieluiten osoittamaan suoraan taaksepäin (Ja 90 asteen kulmassa niinkuin sulla on että antenni säteilee tasaisesti joka suuntaan)
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa viiksi

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #1080 : 05 Elokuu, 2015, 12:19:25 »
Ei oo tainnu kellään olla pahemmin ongelmia 5.8 lähettimien kanssa ja tilanpuutteen takia suurimmalla osalla se lienee tuolla kopterin perässä, mutta en suosittelisi laittamaan antenneja ihan vastakkain. Suurin todennäköisyys ongelmille lienee silloin kun antennit on toisissaan kiinni. Laittaisin itse antennin mieluiten osoittamaan suoraan taaksepäin (Ja 90 asteen kulmassa niinkuin sulla on että antenni säteilee tasaisesti joka suuntaan)

Se miksi halusin sen tohon jalan viereen on kantolaukku ja siihen mahduttaminen. Mä testaan sitä ihan omakohtaisesti ja jos alkaa kusemaan niin sitten siirrän hieman ;)

Poissa viiksi

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #1081 : 06 Elokuu, 2015, 16:28:26 »
Kertokaas vielä turistille että kun haluan OSD:n hommata, niin mistä minä tiedä mikä edes sopii mun kopteriin?

Lähinnä se kun katselin tuolta Banggoodist noita osd:tä niin niitä löytyi 10$ - 150$.

Se varmaankin tulee johonkin kameran ja lähettimen väliin (common sense kertoi) + tietenkin jotain kiinni tonne "emolevylle" josta ne telemetriatiedot haetaan.

Käviskö esim tämä?
http://www.banggood.com/S-OSD-iOSD-Remzibi-OSD-Module-for-DJI-NAZA-LiteV2-GPS-vs-N-OSD-p-958349.html

Tai tämä?
http://www.aliexpress.com/item/Mini-Practical-FPV-Flight-Controller-N1-OSD-Module-For-DJI-NAZA-V1-V2-NAZA-Lite-GPS/32393077925.html
Jälkimmäisen asennus näyttää helpolta ja hintakin paremmalta ;)
« Viimeksi muokattu: 06 Elokuu, 2015, 20:38:43 kirjoittanut viiksi »

Poissa jonilaht

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #1082 : 08 Elokuu, 2015, 10:25:11 »
Taas pukkaa uutta Phantomia: http://www.dji.com/product/phantom-3-standard

En tiedä mikä selittää tuon Standardin ja Advancedin hinnaneron.

Poissa vipula

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #1083 : 08 Elokuu, 2015, 10:39:38 »
Taas pukkaa uutta Phantomia: http://www.dji.com/product/phantom-3-standard

En tiedä mikä selittää tuon Standardin ja Advancedin hinnaneron.
Vision Positioning System puuttuu ainakin, ei Lightbridgeä, huonompi kamera.

Poissa jesi

• Seniori torppari
« Vastaus #1084 : 09 Elokuu, 2015, 17:47:16 »
Plus eri gimbal, eri koneet, lyhyempi kantama, ei glonass, ei tabletti telinettä , huonompi mankka, jne.
En ostaisi.
« Viimeksi muokattu: 09 Elokuu, 2015, 17:50:10 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Retku

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #1085 : 14 Elokuu, 2015, 05:17:42 »
Vielä tuosta aiemmin kysymästäni Gimbalin tärinä ongelmasta. Mikään ei ole vielä tähän mennessä auttanut. Nyt huomasin että kun antaa kameran rauhoittua hetken, ja lentää rauhassa hiljaista vauhtia tekemättä suuria korkeusmuutoksia, ei ongelmaa ole. Heti jos nostaa tai laskee korkeutta nopeasti, tai tekee liian nopeita liikkeitä, alkavat tärinät. Mitään ideaa mistä voisi johtua?

Mitenkäs näissä härveleissä nuo ropelit, kannattaako ostaa pelkkiä OEM, vai oletteko ostaneet myös noita kiinan pojan versioita (jotka olisivat todella paljon halvempia)?

Poissa Retku

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #1086 : 18 Elokuu, 2015, 17:30:45 »
No niin, eli tulipas tempastua aika komea crashi kopulla. Nythän kävi niin että gimbal tais seota/hajota lopullisesti. Kopun ropeli hipas puun oksaan, jonka jälkeen toin sen lähemmäs ja ajattelin laskeutua alas (korkeutta n. reilu 5m. No, sehän otti ja ampaisi sivulle päin eikä enää totellut ohjausta mihinkään suuntaan. Osui puuhun jonka jälkeen tonttiin suorilta. Atti tilassa kaikki tapahtui, en tiedä mitä onnistuin mokaamaan oikein. Eipä se hyvin mennyt tämäkään  :o

Anyway, nyt toi gimbal sekoilee todella paljon. Ei käänny enää suoraan eteen, ja kääntyy alhaalta taaksepäin jopa. Moottorit (gimbalin) kuumenee todella paljon, kun tärisee koko ajan melkein. Ei auta mitkään kalibroinnitkaan.
¨
Kysymys kuuluu, löytyykö tältä foorumilta ketään joka olisi halukas (korvausta vastaan tietenkin) katsomaan saisiko tuota enää ehjättyä, vai luopuuko koko hommasta  :-[

Poissa jesi

• Seniori torppari
« Vastaus #1087 : 18 Elokuu, 2015, 19:25:45 »
Eihä se oo ku kaupasta osia ja lätkii paikallee :)
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Tapsa25

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #1088 : 20 Elokuu, 2015, 23:33:56 »
Lentelen ja kuvailen  phanton 2 kopulla jossa H3 3D gimbal ja siinä gopro hero 4. Jos goprossa on ntsc ja 4k 30fps silloin vastaanotin monitori black pearl vaan välkkyy ja ei nää mitään lentäessä. 24 ja 25 fps toimii 4k kun vaihto pal järjestelmään goproon (en oo vielä kokeillu jos on ntsc ja 24 tai 25fps). Joskus Intiassa lentelin 1080p 90fps pal:lla ja toimi hyvin.

Mutta onko mitään kikkaa jolla vois lennellä ja kuvailla sekä nähä 4k 30fps ntsc ton black perlin kanssa?

Kiitos, kumarrus ja lisää kaljaa sekä pohdintoja
« Viimeksi muokattu: 20 Elokuu, 2015, 23:35:39 kirjoittanut Tapsa25 »

Poissa VERTICAL

• Seniori torppari
    • VERTICAL Hobby
« Vastaus #1089 : 20 Elokuu, 2015, 23:56:01 »
Vaihda Black Pearl:sta Pal (25fps) NTCS tilaan (30fps).
Ilmainen toimitus yli 50 € tilauksille!.
Kopterit, Multikopterit, Lennokit, Autot, Tankit. 10 vuotta ammattitaitoista palvelua harrastajilta.

Poissa tkpilot

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #1090 : 22 Elokuu, 2015, 22:53:36 »
Millaisella suht. yksinkertaisella antennilla saisi enemmän kantomatkaa Phantomin lähettimeen?
Googlettamalla löytyy melkoisen paljon erilaisia antenniviritelmiä kytkettynä lähettimeen.
Tuollaista heijastinta ainakin näkyy eBayssa olevan: http://kuvapilvi.fi/k/y3Z7.jpg
Kyseessä 1. versio Phantom johon täytyisi kai tinata se SMA-liitin ja johto tehdasantennin paikalle.

EDIT: Teinkin antennin itse, toivottavasti on hyötyä jonkin verran...

« Viimeksi muokattu: 29 Elokuu, 2015, 11:29:14 kirjoittanut tkpilot »

Poissa viiksi

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #1091 : 25 Elokuu, 2015, 01:44:26 »
Asensin siis tuollaisen OSD moduulin mutta en vaan saa muuta kuin tuollaista sadetta ruudulle.

Ohjeitahan luonnollisesti ei tullut mutta netin mukaan löytyi ohje jolla vaihdetaan ntsc tai pal välillä eikä auttanut se ollenkaan.

Tälläinen se siis on ja kytketty aikalailla kuvan mukaan.
Kokeilin myös kuvaa suoraan telkkariin mutta ei toimi siinäkään.

Tarjoon pari kylmää lonkeroa sille kuka tulee laittaa tän kuntoon ;)

ps. Korjasin homman ja nyt voin juoda lonkeroni itse!

Vika oli väärinpäin olevista johdoista tx:lle!
 - viiksi
« Viimeksi muokattu: 25 Elokuu, 2015, 02:00:39 kirjoittanut viiksi »

Poissa viiksi

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #1092 : 25 Elokuu, 2015, 18:19:23 »
EDIT: Teinkin antennin itse, toivottavasti on hyötyä jonkin verran...

Onko sinulla ollut ongelmia ettei se kanna riittävän pitkälle?

Kyllä mulla menee vakiovehkeillä niin kauas ettei koko kopteria edes näy enää.

Videolinkki pysyykin mulla pidempään kuin itse kopterin lentokantama.

Mulla aikalailla sama vekotin kuin sinullakin.

- viiksi

Poissa tkpilot

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #1093 : 25 Elokuu, 2015, 18:48:27 »
FPV laitteet tulossa...  ;)

Onko sinulla ollut ongelmia ettei se kanna riittävän pitkälle?

Kyllä mulla menee vakiovehkeillä niin kauas ettei koko kopteria edes näy enää.

Videolinkki pysyykin mulla pidempään kuin itse kopterin lentokantama.

Mulla aikalailla sama vekotin kuin sinullakin.

- viiksi

Poissa tkpilot

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #1094 : 30 Elokuu, 2015, 09:20:27 »
Googlettamalla löytyi sen verran tietoa (mielipide?) että tuommoinen heijastin lisäisi 20-30% kantomatkaa lähettimeen, tiedä häntä, mutta ei varmaan
liene haittaakaan jos hieman varmistelee signaalin luotettavuutta.

Poissa viiksi

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #1095 : 05 Syyskuu, 2015, 01:36:58 »
Mä olin niin kuningas et rupesin äsken vaihtaa moottoreita tähän fanttomiin.

En ole uskaltanut niitä vaihtaa aiemmin mutta nyt ajattelin tehdä kun kerta ne on hommattuki.
Syy miksi vaihdoin, on että saisin noita uudempia ropelleita kiinni + yksi moottori on vähän rahissut jotain laakeriongelmaa.

Muutenhan tää menikin ihan helvetin hyvin mutta kun ekaa kertaa löin tulille, naza testi softassa vaan yks moottori pyörähti ja kaks "nykii ihmeellisesti" ja yks on täysin mykkä.

Moottorithan ei tietty ole dji omat vaan kiinalaiset kopiot missä täysin numerot täsmää jne. Erona vaan se että kahdessa on kierteet eri suuntaan (kuten uudemmissa phanttomeissa.).

Tietty mä vaan katkaisin samanväriset johdot ja kolvasin ne yhteen ja toivoin että menis niin helposti.

Onko kenelläkään mitään ajatuksia muuta kuin että paskat moottorit?

Poissa viiksi

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #1096 : 05 Syyskuu, 2015, 11:34:56 »
Harkitsin että laitan noihin "abico" liittimet niin voin kokeilla niitä tossa yhdessä slotissa kaikkia ilman kauheeta säätöä. Ainakin selviää sit onko muualla kuin moottoreissa vika.
Kaiken muun lisäks onnistuin kerpele paskomaan noi *tun moottoriruuvit ku oli liian kovat kädet

Poissa Soppamies

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #1097 : 05 Syyskuu, 2015, 18:12:32 »
Noni, nyt tuli kalustotappioita... Phanttomi tuli sukkana alas ja zenmusen h3-3d gimbaalista tilt-servon lattakaapeli poikki. Näkyy olevan yhtä jöötiä nuo kaapeloinnit... Kysymys kuuluukin että saako tuota gimbaalin kaapelointia mistään varaosana ?

Poissa viiksi

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #1098 : 05 Syyskuu, 2015, 19:31:09 »
Noni, nyt tuli kalustotappioita... Phanttomi tuli sukkana alas ja zenmusen h3-3d gimbaalista tilt-servon lattakaapeli poikki. Näkyy olevan yhtä jöötiä nuo kaapeloinnit... Kysymys kuuluukin että saako tuota gimbaalin kaapelointia mistään varaosana ?

http://multicoptercenter.fi/pro-multicopters/gimbals/accessories.html

Tuolla on vaikka mitä siihen liittyen.

Poissa Soppamies

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #1099 : 05 Syyskuu, 2015, 21:52:57 »
Tuolta katsoin mutta löytyy vain gopro-usb lattakaapeli... nyt olis tarvis gimbaalin sisäiselle kaapeloinnille.  :-\

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Kiinalainen Phantom 250

Aloittaja Harza72 Kloonit

5 Vastauksia
4808 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Heinäkuu, 2009, 21:42:02
kirjoittanut Hermis
6 Vastauksia
5737 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Helmikuu, 2013, 09:24:29
kirjoittanut kaardian