Kirjoittaja Aihe: Dji Phantom  (Luettu 570763 kertaa)

Poissa Reijo Karjalainen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #575 : 22 Tammikuu, 2014, 19:55:07 »
KORJAUS!!! Kompassin kalibrointi olikin tarkempaa kuin ehkä tajusin. Nyt se onnistu. HIIIEEENOSTI LEIJUU NYT!

Poissa Tonppa72

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #576 : 23 Tammikuu, 2014, 00:20:55 »
Kerroppa tarkemmin..... miten se pitää tehä? Tällä foorumilla tuntuu olevan vähän auttajia tai sit kukaan ei vaa viitti :) mut tehdään tästä kahden keskinen juttelu kuhan oman saan postista.  ;D
« Viimeksi muokattu: 23 Tammikuu, 2014, 00:24:31 kirjoittanut Tonppa72 »

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #577 : 23 Tammikuu, 2014, 10:02:16 »
Kerroppa tarkemmin..... miten se pitää tehä? Tällä foorumilla tuntuu olevan vähän auttajia tai sit kukaan ei vaa viitti :) mut tehdään tästä kahden keskinen juttelu kuhan oman saan postista.  ;D

No eikös tuossa auttamis yrityksiä ole tullut ja kalibrointi on selitetty manuaalissa.
Muistaakseni videovarusteen sivuilla oli jotain manuskaa suomeksikin jos ei englanti taivu, imho.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #578 : 23 Tammikuu, 2014, 10:19:18 »
Siis oikeasti... Nää ei ole mitään leluja ja jos rupeaa harrastamaan, pitäis ihan itse osata lukea manuaaleja ja ottaa selvää kuinka laite toimii. Jos joutuu täältä kokoajan hakemaan apua niin aika pelottavaa. Nää RTF koneet tekee vielä hallaa koko harrastukselle.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa auvo

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #579 : 23 Tammikuu, 2014, 10:47:14 »
Mun mielestä oikeen hyvä asia kun harrastelijat kyselee neuvoa ja juttelee asioista täällä. Mutta on tärkeää että itse ottaa manuaalin käteen ja tutustuu kopteriinsa omatoimisesti.  Youtube on myös hyvä tieto lähde. 
Jatkakaa huoletta kyselyä täällä.

Itsellä vasta vuosi tätä harrastusta takana ja seuraa säännöllisesti mitä täällä kirjoitellaan. Phantom2 gimbaalilla kiinnostaa kovasti simppeli kokonsa (perheellisen helppo kuljettaa autossa mukana) ja ominaisuuksien vuoksi. Saatan hankkia sellaisen toiseksi kopteriksi.

Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla
« Viimeksi muokattu: 23 Tammikuu, 2014, 10:58:18 kirjoittanut auvo »

Poissa Tonppa72

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #580 : 23 Tammikuu, 2014, 12:34:41 »
Juu mistähän alottas?? Juutubee katteltu paljon ja ohjeita luettu kauheesti vaikka oma kopteri vielä postin matkassa. Ensimmäinen kysymys mitä aikaisemmin kysyin että kannattaako noita lennättää pakkasessa vai tekeekö kosteus tuhojaan ku tuo takaisin sisälle? Sit saakohan phantom 2 visionin kanssa toimimaan FPV laseja? Ja myönnetään että lontoon kielitaito on hieman hakusessa . Ja kiitoksia jos joku viittii yli 40v poikaa auttaa :)

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #581 : 23 Tammikuu, 2014, 12:43:41 »
Kyllä mä oon pakkasella (-25C ) lennättäny ihan normisti, tietty lentoaika hieman lyhenee kun akut on kylmiä tai ei lämpene.
Englannin lukemista/puhumista ei kannata pelätä, jokainen vuoden 1963 jälkeen syntyny on opiskellu sitä peruskoulussa, kyse taitaa olla vaan viitsimisestä  ;D
FPV:h vastatkoon ne joilla värkit on Phanttomissa...

Ja kannattaa ihan oikeesti lukea sitä manuaalia, ettei karkaa värkki naapurikuntaan niin helposti.
Tietty myös vanhojen viestien lukemisesta saattaa olla apua, koska yleensä kaikki on jo kysytty vähintään 30 kertaa, jopa monessakin viestiketjussa.

Mukavia lennätyshetkiä kuitenkin hauskan harrasteen parissa.

Poissa auvo

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #582 : 23 Tammikuu, 2014, 12:46:45 »
https://www.youtube.com/watch?v=qOCTqyJPfH8&feature=youtube_gdata_player

Ainakin näin saa kakkulat toimiin. Luulisin signaalin orkkis kamerasta lähettimeen jollain konstilla.  Veikkaan että itse joutuu johdon tinaileen. Wifi fpv kännykkään siinä olikin jo valmiina.

Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla
« Viimeksi muokattu: 23 Tammikuu, 2014, 12:50:46 kirjoittanut auvo »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #583 : 23 Tammikuu, 2014, 13:31:24 »
Kylmässä lentäessä kannattaa pitää akut lämpimässä taskussa ja ottaa ulkoilmaan vasta kun akkua laittaa kiinni. Kosteus mitä tulee sisään tullessa on aika pientä. Enpä usko että isompaa ongelmaa tuo. Kyllä näitä kylmässä paljon käytetään.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

JCA

  • Vieras
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #584 : 23 Tammikuu, 2014, 14:15:18 »
Multikikkareista en tiiä, onhan noilla "enempi" elektroniikkaa, mutta ainakin ihan normi kopteria on huoletta viety +20C autosta ulos -26C pakkaseen, akku kiinni ja ilmaan.
Pahimmillaan ollu jopa lumessa odottamassa seuraava akku kun taskut täynnä muuta/tai ei ole mahtunut taskuihin ne akut. Sitä ei kannata kyllä tehdä, mut piin teer dan tät.

Toimiiki ne akut kun ovat lämpösessä, huomaako sitä sitte jossain multi lentelyssä niin en tiiä. Taitaa se akun virranantokyvyn heikentyminen näkyä vaan tossa Doc R F3N takomisessa.
Se on aika huisi määrä kosteutta mitä syntyy kun vie tavaraa kylmästä lämpimään niin kannattaa varoa sen kanssa. On noita kännyköitäki hajonnu/tullu kosteusvaurioita sen takia kun huohotetaan niihin tuolla pakkasessa ja oma hengityshöyry tiivistyy luurin sisään.

Aion itse lentää myös pakkasella, sanokoot muut mitä sanoo, mutta aina siinä on omat riskinsä lentää pakkasella, vesisateessa, lumisateessa jne.
Phantomissa tieten palikat on kivasti suojassa siellä rungon sisällä vesisateelta ja lumelta.

Tohon P2Visioni + FPV lasit kysymykseen en lähe vastaa kun en tiiä.

EEEeee...
Mutta koska jostain syystä rupes kiinnostamaan ittiä että osaan ens kerralla sitte vastata niin googlasin: "phantom 2 vision fpv goggles", vastaus:
http://fpvlab.com/forums/showthread.php?23485-How-to-Connect-the-FatShark-Attitude-to-the-Phantom-2-Vision

Lyhyesti suomennettuna, EI. Ainakaan Fatsharkkeja.

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #585 : 23 Tammikuu, 2014, 14:20:27 »
Kyllä se virran väheneminen kylmällä kelillä näkyy oikeesti esim. Phanttomin varoitusvalosta, ainakin mulla.
Voihan sen kokeilla, vetää sataan metriin ja kellottaa kestääkö kesällä vai talvella kauemmin ylhäällä ennen viimeistä syöksyä  ;D

JCA

  • Vieras
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #586 : 23 Tammikuu, 2014, 14:27:20 »
Joo ei siis kannata lähteä missään nimessä leikkimään sen kanssa että "ku se Johny sano et iha sama niin mää ny pidin näit akkuja 20min tos lumeen haudottuna, tuli kone tonttiin sen takia" ;D

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #587 : 23 Tammikuu, 2014, 14:31:41 »
Suurin riski talvella elektroniikan kanssa lienee just tuossa, kun laite tuodaan pakkasesta sisälle. Eihän näihin harrastusvälineisiin kukaan varmaan akkua välittömästi kiinni tyrkkää siinä vaiheessa, eli ei hätiä kun laite saa rauhassa lämmetä ja kuivahtaa. Pienempää elektroniikkaa jotkut laittaa mingrippiin, ennen kun tuo sisälle; pitää kondenssikosteuden hyvin loitolla kunnes laite on lämmennyt.

Eilen kyllä itseäkin vähän huoletti kännykkä, se kun vetäisi komeasti huuruun iltalenkiltä (-22C) kotiutuessa. Oli ollut pusakan taskussa ja jäähtynyt aika huolella, vaan eipä tuo kipiää ottanut tällä kertaa.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #588 : 23 Tammikuu, 2014, 14:58:56 »
Kovin tieteellisesti en akkukemiaa tunne, mutta kylmyys vaikuttaa virranantokyvyn lisäksi jotenkin myös varauskapasiteettiin, jolloin akku tuntuu tyhjenevän nopeammin.  Jos purkuvirrat on maltillisia, niin akut ei lämpene käytössäkään kovin paljon, joten tosiaan kannattaa pitää akut lämpöisinä ennen käyttöä, eikä ne litium-ionit vissiin tykkää pidemmän päälle jäätymisestä tyhjinäkään.

Kuten jo  yllä mainittiin, niin kosteus ei yleensä ole vaarallista, jos ei sitä yhdistä sähkön kanssa. Vedessä dipatun kännykänkin voi monesti pelastaa irrottamalla akun heti kastumisen jälkeen ja kuivattamalla sen kunnolla. Suolavesi on tosin eri juttu.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #589 : 23 Tammikuu, 2014, 16:02:13 »
Mulla on mankka tiiviisdä salkussa ja sisääntullesa saa olla ihan rauhassa siellä kunnes lämpenee. Ei ongelmia. Vidpilän päällä vähän helmeilee joskus mutta onhan nekin jo autossa lämmennyt, kuitenkin se puol tuntia kentälle.

Poissa Etienne.Oehmichen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #590 : 23 Tammikuu, 2014, 18:10:19 »
Tervehdys ja moikkis!

Itselläni on/oli siis ongelmia oman Phantomin kanssa (niistä löytyy lisää tutkimalla viestihistoriaani tai topicista "DJI Phantom ihmeellinen vika??" ( http://www.kopterit.net/index.php?topic=19208.25) ja se liittyi Phantomin potkurinsuojien mukana tulleisiin ruuveihin!!!

Kopu ostettu juuri ennen joulua (ja siihen valmistajan propsguard elipotkurinsuojat) ja pari lentoa onnistuneesti tuli suoritettua, päivitykset ja kopu Joulupukin konttiin! Joulupäivänä nahkamaila pystyssä ja mitä vit..wtf..yksi moottori pyörii katkonaisesti ja kilisee?! Uudestaan tietsikkaan kiinni ja kaikki neljä moottoria pätkien ja kilisten katkonaisesti.

Noh, täältä kokeneemmilta apua pyydellen, sekä soittaen myyjäliikkeeseen (Digitarvike/Fotohovi Oy), sekä maahantuojalle (Videovaruste O) aloin selvittämään ongelmaani ja jotain neuvoja ja vinkkejä tuli ja sateli eripuolilta, mutta ehkä tärkein asia mikä helähti "sori nyt vaan" korvaani myyjä-/maahantuojatahoilta, kopterissa ei ole mitään takuita, koska;

A) "Valmistaja tekee aina koelennot", kopterissa ei voi olla mitään valmistusvirhettä, olet ehkä itse kolhinu/torpannu ekoilla lennoillasi!"

B) "Nämä markkinat ovat lastenkengissä eli ala on nuori ja ei ole mitään defactoa!"

C) "Näitä saisi olla koko ajan takuukorvaamassa, mutta voidaan katsoa 100€ per tunti, ennemmin ostat uuden kopterin!"

Just joo, vit mitä takuu juttuja eli kannattaa miettiä oikeasti (tai ainakin itse mietin), että laitanko rahani vast edes kotimaan kauppoihin vaiko ulkomaille, josta saa halvemmalla tavaraa ihan varmaan samoilla takuu ehdoilla eli ei korvata.

No itse ongelmaan, päätin maahantuojan kehoituksesta avata/putsata moottorit, silläkin uhalla että olematon takuuton takuu raukeaisi, vaikka mustaa valkoisella näin kehoitettiinkin. Moottorit auki ja hmmm.. (koko ajan ohjelmointi-/päivitysongelmaksi luultua oma töppiä tai maanantaimallin viallistakopterin piikkiin laitettua vikaa) ongelma alkoi pikku hiljaa avautumaan ajatuksiini. Avot! Vika taisi selvitä..ei ohjelmoinnissa, vaan..

Avttujen moottoreiden (kahden vasen etu ja oik. taka) sisältä löytyi sinistä mönjää (summa summarum, samanlaistahan on kopterin ruuveissakin), joka oli sulannut kiinni sinne moottorin ulkokehälle. Kamat kasaan lyhyillä alkuperäisillä ruuveilla ja kaksi moottoria alkoi toimimaan ja reagoimaan kaasutikkuun normaalisti, niin kuin kahdella ensimmäisellä lennollakin, kaksi muuta pätki ja kilisi (ne siis missä on sitä sinistä töhnää). Voi vit..ruuveista on sulanut sitä sinistä (maahantuojan kertomaa lakkaa) moottoriin ja tämä luultavasti on aiheuttanut ongelmia kopteriin. Eli maahantuoja osas ilmoittaa ensimmäisen kerran jotain faktaa , että "Olet laittanut pitkillä ruuveilla moottorit kiinni ilman potkurinsuojia ja käyttänyt kopteria, oma vikasi! Takuu ei korvaa! Pitkätruuvit ovat ottaneet moottorihin kiinni ja se sininenlakka on sulannut sinne moottoreihin! Osta uudet moottorit vaan (sain kyllä siihen hyvät neuvot ja vinkit, kiitos siitä).

Vastasin, jaaha, en tiennyt tällaista olenkohan vahingossa sitten laittanut jossain vaiheessa moottorit kiinni ilman suojia pitkillä ruuveilla ja käyttänyt kopua, en tiedä?, ja kun ei ole kokemusta kyseisistä värkeistä, olen siis aloittelija ja ohjeissa( ja ei missään muuallakaan ollut infoa) tämä asia ei ilmennyt millään lailla ja takuu siis ei korvaa, niin voitteko laittaa (teki mieli sanoa tässä vaiheessa keskustelua se kirkkovenettä kuvaava synonyymi) jatkossa seuraaville tai pakettiin merkintää, että "Käytä pitkiäruuveja ainoastaan potkurinsuojien kanssa! Ilman potkurinsuojia pitkätruuvit ylettyvät moottorin sisälle ja rikkovat ne!" tai jotain vastaavaa?!

No oma moka, sanos neuvolantäti, kun oli kortsu unohtunut yöjuoksuilla kotiin vaimon luo! Ei voi mitään muuta kuin, olkaa varovaisia jos ja kun käytätte potkurinsuojia Phantomissa, muistakaa kikkailla aina ne lyhyet ruuvit paikoille, kun otatte potkurinsuojat poies esim. kuljetuksen ajaksi! Itselläni ei ole muistimerkkiä, että käytinkö jossain vaiheessa kopun moottoreita ilman suojia, mutta oletettavsti jotain tämän suuntaista vissiin sitten on tullut kohnattua (näin maahantuoja tiesi kertoa/ennustaa/veikkailla) ja tämä kohtalokas tietämättömyys maksoi sitten luultavasti uudet moottorit (kuulemma uudet paremmat moottorit kannattaakin vaihtaa vanhojen orggismottien tilalle maahantuojan mukaan), mutta sai tästä aimo annoksen kokemusta kopterin moottoreista ja näpertämisestä, sekä myyjän/maahantuojan velvollisuudesta tai ns. kopterin takuuasioista.

Mut joo oma vika ja nyt moottoreita tilaamaan, mutta onkos täällä tietoa, että voiko jollain liuotinaineella yrittää putsailla tuota sinistä lakkaa moottorin sisäpuolen ulkokehältä?

Sori, jos on pitkä ja vaikee lukuista tekstiä, mutta nyt sit selvitellään ja ratkotaan ongelmaa ja jos näiden juttujen jälkeen ei toimi, ni sit saa mennä sormi suuhun uudelleen!!! On tää niin kivaa, ku vielä lentämään pääsis! 8 )
T. Etienne Oehmichen

Poissa auvo

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #591 : 23 Tammikuu, 2014, 18:28:14 »
Olen harrastanut 10v erilaisia rc vehkeitä ja ei kertaakaan ongelmatilanteessa ole tullut mieleen ekana että myyjään yhteys ja takuuseen. 99% kun olen miettinyt mitä korjauksia,  säätöjä tai tuuninkia tein kyseiseen laitteeseen viimeksi niin kyllä sieltä rupee on ongelma kohta löytyy. Eli lähes aina saa peiliin katsoa ja ongelma löytyy sieltä.  Muutenkin on tosi vaikea todistaa myyjälle että ihan vaan tossa keittiön pöydällä testasin ja itsestään hajosi. Todellisuudessa auto ajettu seinään tai kopteri torpattu tai akku kytketty väärin ja sähköt kyrvähti. 
Kivaahan tämä on. Huolellisuutta ja manuaalia vaan rohkeasti käteen niin säästyy turhilta lisä kustannuksilta.

Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla


Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #592 : 23 Tammikuu, 2014, 18:54:13 »
Olen harrastanut 10v erilaisia rc vehkeitä ja ei kertaakaan ongelmatilanteessa ole tullut mieleen ekana että myyjään yhteys ja takuuseen. 99% kun olen miettinyt mitä korjauksia,  säätöjä tai tuuninkia tein kyseiseen laitteeseen viimeksi niin kyllä sieltä rupee on ongelma kohta löytyy. Eli lähes aina saa peiliin katsoa ja ongelma löytyy sieltä.  Muutenkin on tosi vaikea todistaa myyjälle että ihan vaan tossa keittiön pöydällä testasin ja itsestään hajosi. Todellisuudessa auto ajettu seinään tai kopteri torpattu tai akku kytketty väärin ja sähköt kyrvähti. 
Kivaahan tämä on. Huolellisuutta ja manuaalia vaan rohkeasti käteen niin säästyy turhilta lisä kustannuksilta.

Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla

Jep, aikaisemmin nämä vaati rakentelua ja pähkäilyä kun ei ollut valmiita laitteita. Itse värkkäämällä tulee oltua ehkä huolellisempi.
Eikä ne kaikki lennä suoraan laatikosta, sanoi se kauppias vaikka mitä. Parempi tarkistaa ennen ensilentoa.

Poissa Etienne.Oehmichen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #593 : 23 Tammikuu, 2014, 22:26:37 »
Olen harrastanut 10v erilaisia rc vehkeitä ja ei kertaakaan ongelmatilanteessa ole tullut mieleen ekana että myyjään yhteys ja takuuseen. 99% kun olen miettinyt mitä korjauksia,  säätöjä tai tuuninkia tein kyseiseen laitteeseen viimeksi niin kyllä sieltä rupee on ongelma kohta löytyy. Eli lähes aina saa peiliin katsoa ja ongelma löytyy sieltä.  Muutenkin on tosi vaikea todistaa myyjälle että ihan vaan tossa keittiön pöydällä testasin ja itsestään hajosi. Todellisuudessa auto ajettu seinään tai kopteri torpattu tai akku kytketty väärin ja sähköt kyrvähti. 
Kivaahan tämä on. Huolellisuutta ja manuaalia vaan rohkeasti käteen niin säästyy turhilta lisä kustannuksilta.

Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla

Jos tämä oli minulle Auvo, niin ei tainnut aueta tuo mun aikasemman viestini pointti?!

Eli ostin tosiaankin yli 500€ kopterin, jonka osto vaiheessa minulle mainittiin, että kopterissa on tuotetakuu ja kun otin vian/ ongelman takia yhteyttä (ongelmasta, josta ei siis ollut tässä vaiheessa minulla mitään tietoa), niin edellämainitut tahoilta sanottiin etteivät ymmärrä mistä vika johtuu ja ei ole takuuta..eli ei näissä sitten ole sitä takuuta, jonka pitäis korvata, mikäli kopterissa olisi ollut jokin vika tai ns. valmistajan vika jos se on tehtaalla lähtiessä koelentojen jälkeen toiminut. Kyllä minä otan tämän arvoisissa tuotteissa tietenkin yhteyttä, mikäli laite ei toimi olishan se nyt ihan hölmöä olla vaan ja ihmetellä. Muutenhan täällä myytäisiin kaikenlaista shaibaa, mikäli ei joutuisi korvaamaan takuuna rikkinäistä/ ei toimivaa tuotetta.

10 vuotta on aika kunnioitettava saavutus ja siinä oppiikin jos jonkinmoista säätämistä, tuunaamista ja korjaamista. Näin olis itsellänikin tavoitteena..niin tällä hetkellä on kokemusta alle kuukausi (ostin kopun joulukuun alkupuolella), lensin sillä kaksi kertaa (ilman torppauksia, vain DJI:n sivuilta katsotun opetusvideon mukaan testailin liikkumisjutskat), tein tietokoneella päivitykset tietämättäni samalla, kun säädin opastevideoiden mukaan failsafe ja home-landing systeemit ja laitoin joulupakettiin niin kuin mainitsinkin aikaisemmassa viestissä. Tämän jälkeen se ei ole lentänyt metriäkään, koska tuli tuo ongelma, eikö silloin ole järkevääkin ennemmin ottaa kokeneisiin ihmisiin yhteyttä eli tänne, myyjään ja maahantuojaan? Yleinen oletus itselläni on, että jos menen kajoamaan kopteriin syvällisemmin, niin silloin takuu varmasti raukeisi..tämän takia en alkanut tuunailemaan ja korjailemaan mitään itsekseni (varsinkaan kun en tiennyt mitä korjata).

Kun kukaan ei oikein osannut sen enempää auttaa (siis silleen, että ongelma olis ratkennut), muuta kuin kehoittaa poistamaan kaikki aikaisemmat tekemäni softat ja päivitykset ja asentamaan ne uusiksi. Eikä kopu edelleenkään lentänyt, niin kyllä tällä kokemuksella oli huuli pyöreänä ja oletin, että jokin valmistajan vika saattaisi olla kenties kyseessä. No jos olisin tiennyt "perävalo takuusta", niin olisin samantien voinut alkaa purkamaan kopua palasiksi, vai? No kun ei osattu sanoa ja takuu ei korvaa jne., niin kun siis pyydettiin putsaamaan moottorit (joista minulla ei ollut mitään käryä..ainoa kotona oleva sähkömoottorikin taitaa olla vaimoni kaalimadon sisällä), niin purin ne ja avot..siis siellä oli sitä sinistä ruuvien lakkaa sulannut..ja (jos olisin tiennyt eli potkurinsuojien ohjeissa olisi ollut selkeä vinkki pitkienruuvien suhteen, niin ehkä olisimme välttyneet tältä vitu**selta ja moottorien hajoamiselta), mutta tarkoitukseni on hieman myös penätä myyjänkin/maahantuojan/valmistajan vastuutakin..ainii, tämähän on vielä lastenkengissä koko multikopuharrastus?!  ;D Ja pysyykin sellaisena, jollei ostajat penää vastuta tai takuuta (eihän torpatuista ja itse tuunatuista voikkaan vaatia sellaista).

Jos olisin torpannut kopun tonttiin tms., niin olisin nuollut haavani ja pohtinut mistä perheellisenä revin seuraavat rahat uuteen kopuun, niin myös mietin silloinkin, kun sanoivat voi voi, emme tiedä ihmeellisestä viasta, takuu ei korvaa jne.! No nyt siis vika oli oma, kun en osannut aavistella pitkien ruuvien ylettyvän moottoreihin asti ilman suojia (tosin edelleenkään en tiedä/muista, olenko tosiaankaan käyttänyt kopua käynnissä niin, että siinä oli ne pitkätruuvit ilman suojia asennettuna. Sen tiedän, että ainoilla kahdella ensilennolla ja jokaisella muutamalla epätoivoisella yrityksella lentää, ne ovat olleet asennettuna). Sen tiedän että joulupaketissa (Clas Ohlson salkussa) eivät suojat olleet kiinni, koska ei kopu olis mahtunut niiden kanssa salkkuun, mutta ei olleet koneet sakussa päälläkään..toivottavast i? :o Mistäs minä tiedän vaikka se sininen lakka olisikin tullut niistä lyhyemmistä ruuveista tai pitkistäruuveista silloin, kun potkurisuojat olivat asennettuna paikoilleen?

Olen lukenut suomenkielisen- (hieman suppeamman) ja  ystävän tulkkaamana enkunkielisen manuaalin, sekä lukemattomia youtube, Vimeo ja suomalaiset/ulkomaiset foorumit läpi kahlaten ja etsien apua vikaan. Toisin sanoen enemmän on opiskelutunteja, kuin lentotunteja!  ;D Vaimokin on uskaltanut vit**lla jo kivasta harrastuksestani, kun on nähny vanteen jo pikku hiljaa löystyvän päässäni ja lapseni on saanut katsella lentämistä tietsikalta (tosin ei tuolla ulkona näillä pakkasilla kiva olis katsellakkaan, kun isukki lentelee). Voin sanoa että aikaisemman urheilu harrastukseni yli 10 vuoden kokemuksella osaan ne hommat paremmin kuin hyvin, mutta tämä kuukauden vanha harrastus, jota aloittelen on hippasen hakusessa ja niin kuin mainitsin, luultavasti meni oman mokan piikkiin..virheistä pitää oppia ja nyt alan rtf-kopun parikertaa purkaneena jo sisäistämään jo hieman mitä nuo koput pitää sisällä ja miten suhtautua alan liikkeisiin/myyjiin (no siis eihän se heidän vika tietenkään ole ollut, enkä niin halua väittääkkään ja sanoa, mutta aika nihkeästi tuota takuu asia suhteen ollaan oltu valmiina palvelemaan tai näkemään todellista vaivaa..100€ tunti ku katsovat/etsivät vikaa, my ass!sanon minä!).

Osaisitko Auvo kertoa kokemuksen rintaäänellä miten tai millä voin puhdistaa nämä moottorit? (asetoni,tärpätti,80%alkoholi, jokin sähkömoottoreille tarkoitettu puhdistusspray?) Haluaisin hyödyntää (jos vaan voin) nämä alkuperäiset moottorit vaikka uudet tehokkaammat motit ajattelin hankkia jokatapauksessa? Ja jos näiden moottorien vaihtamisen jälkeen kopu ei lennä, niin sit saat kyllä kokeneempana jeesiä amatööriä, koska sormi menee täällä TAKUU varmasti suuhun ja sillä ei ole mitään tekemistä Ready To Fly-meisingeillä!!! 8 )
« Viimeksi muokattu: 23 Tammikuu, 2014, 23:13:53 kirjoittanut Etienne.Oehmichen »
T. Etienne Oehmichen

Poissa Etienne.Oehmichen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #594 : 23 Tammikuu, 2014, 23:20:12 »
Ja Ves@ juurikin näin se taitaa mennä..itsellänikin olis joskus tarkoitus rakentaa itse kopu, mutta näin ihan rookiena näin tämän RTF:n ehkä helpoimmaksi tavaksi a) harjoitella kopun käyttöä ja ilmakuvaamista B) ja halvimmaksi C) Päästä tutustumaan oletetusti hienoon ja mukavaan harrastukseen, jossa voi sisällä tosiaankin tuunata ja työstää kuvausmateriaalia, kuin ulkona lennellä ja kuvailla luonnossa ja missä milloinkin. Ikäänkuin rankalle duunille vastapainoa.

Sori Auvo jos kuulostin tuohtuneelta, mutta vastauksesi sai soimaan korvissa yhtä innostuneen säväyksen, mitä takuu-asioista tiedustellessani maahantuojalta. No en luovuta ja prkle se kopu vielä lentää ja toimii!!!  >:(  ;)

T. 8 )
T. Etienne Oehmichen

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #595 : 23 Tammikuu, 2014, 23:26:37 »
Jep, toivotaan että saat värkin lentokuntoon, ei tunnu kivalta kun lentolaite ei toimi.
Oletko jo tilannut uudet moottorit ? Jos alkuperäisistä moottoreista 2 toimii, kannattaako kaikkia uusia.
Hommaa 2 samanlaista moottoria ja hyvällä tuurilla homma alkaa taas pelittää.

Poissa Etienne.Oehmichen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #596 : 24 Tammikuu, 2014, 00:23:42 »
Näköjään Ves@ ymmärrät kärsimykseni ja sen odotuksen päästä ilmoille. Olen säästänyt sukanvarteen syksyn aikana rahaa ja ostin ensiksi Go Pro Hero3 Black Editionin synttärilahjaksi ja sen jälkeen oikeastaan löysin tämän multikopumaailman (tosin 20 vuotta on muhinut takaraivossa tuo rc-kopterin hankkiminen). Nyt ikäänkuin tuli "tikkari ostettua, mutta se onkin ongenvavassa kiinni selässä ja yrität juosta sitä kiinni, sen roikkuessa edessäsi ilmassa!"

Koko setin eli 4 moottoria aion ostaa, mutta toki näistä vanhoista vois aloitella kokomaan sellaista DIY-harjoituskopteria, ei harmittais, jos se pragaa kesken lennon. Sen takia kyselinkin, että jos sen sinisen mömmön sais jollain tavalla putsattua sieltä moottorin sisältä poies, vai mahtaako olla roskiskamaa? Ja totta hitossa se harmittaa, jos olen tuhonnut moottorini tietämättäni, sillä että olen asentanut siihen väärän pituiset ruuvit ja se sen takia meni rikki. Ei tällaisia tapahtuisi, jos olis ohjeissa lukenut asiasta ja näemmä jollekkin muillekkin on käynyt näin aivan turhaa (tuskin ketään huolimattomuuttaan tai laiskuuttaan näin tekee). Mut joo eiköhän se lennä vielä ja pääsen kikkailemaan kopulla ja kameralla ja ehkä kuvia ja videoita jakamaan halukkaille katselijoille..tai ainakin omaksi iloksi!

P.S. Ja eiköhän Auvo ymmärrä minua poloista, kun oikein asiaa kelaa. En minä turhista valittele tai jos valittelen, niin enkä ainakaan takuita ruinaa!  ;) Onkohan monikin tuhonnut nuo Phantomin moottorit noilla potkurisuojien pitkillä ruuveilla ilman suojia? (maahantuojalta sanoivat,että ihan turhat ovat, paitsi jos sisällä esim. jossain hallissa tms. lennättelee..pihkura ku tuli hommattua ja laitettua ne paikoilleen (tuli parinkympin suojille melkein kymmenkertainen lisä hinta) 8 )
T. Etienne Oehmichen

Poissa zapster

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #597 : 24 Tammikuu, 2014, 09:25:29 »
Missä päin Etienne asustelet, jos joku vois vaikka vilkaista niitä moottoreita ja osata sanoa mikä niissä mättää.
Helpompi vedota takuuseen jos on vaikka kuvat moottorien sisäosista tms.

Poissa jeemu

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #598 : 24 Tammikuu, 2014, 16:36:51 »
Etienne Oehmichen. Vaihoin omaan kesällä moottorit niin jäi vakiot jouten.
Niitä voipi lainata tai voin ne sopivasti myyäkki. 1 Phantomin

Poissa auvo

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #599 : 25 Tammikuu, 2014, 13:34:54 »
!

P.S. Ja eiköhän Auvo ymmärrä minua poloista, kun oikein asiaa kelaa. En minä turhista valittele tai jos valittelen, niin enkä ainakaan takuita ruinaa!  ;)

Moro
En kohdistanyt asiaa sinuun, pahoittelut tästä, tuli omat sähellykset ja kokemukset vuosien varrelta mieleen kuinka on käynyt. Koptereita olen harrastanut vajaan vuoden eli olen ihan vihreä näissä laitteissa joten itsekkin tarvin apua ja neuvoa näiden suhteen. Kovasti tykkään lennätellä ja kuvia ottaa yläilmoista, todella makeita kuvia onnistunut saamaan välillä. Sählättykin on välillä, yksi valotolppaan osuminen ja kaikki ropellit vaihtoon  ;)
Pitäkää vaan foorumi aktiivisena kysymyksillä. Kohta myös phantom 2 gimbal versio tilaukseen ja jotku fpv vehkeet kylkeen. Olisiko kellään ehdotuksia mitkä fpv laitteet kannattaa ostaa.



[/url]

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Kiinalainen Phantom 250

Aloittaja Harza72 Kloonit

5 Vastauksia
4812 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Heinäkuu, 2009, 21:42:02
kirjoittanut Hermis
6 Vastauksia
5741 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Helmikuu, 2013, 09:24:29
kirjoittanut kaardian
30 Vastauksia
63096 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Heinäkuu, 2018, 13:11:36
kirjoittanut Simo_M
0 Vastauksia
2405 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Tammikuu, 2017, 15:28:12
kirjoittanut jaska.t
1 Vastauksia
3422 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Tammikuu, 2017, 12:36:05
kirjoittanut Makke76