Olen harrastanut 10v erilaisia rc vehkeitä ja ei kertaakaan ongelmatilanteessa ole tullut mieleen ekana että myyjään yhteys ja takuuseen. 99% kun olen miettinyt mitä korjauksia, säätöjä tai tuuninkia tein kyseiseen laitteeseen viimeksi niin kyllä sieltä rupee on ongelma kohta löytyy. Eli lähes aina saa peiliin katsoa ja ongelma löytyy sieltä. Muutenkin on tosi vaikea todistaa myyjälle että ihan vaan tossa keittiön pöydällä testasin ja itsestään hajosi. Todellisuudessa auto ajettu seinään tai kopteri torpattu tai akku kytketty väärin ja sähköt kyrvähti.
Kivaahan tämä on. Huolellisuutta ja manuaalia vaan rohkeasti käteen niin säästyy turhilta lisä kustannuksilta.
Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla
Jos tämä oli minulle Auvo, niin ei tainnut aueta tuo mun aikasemman viestini pointti?!
Eli ostin tosiaankin yli 500€ kopterin, jonka osto vaiheessa minulle mainittiin, että kopterissa on tuotetakuu ja kun otin vian/ ongelman takia yhteyttä (ongelmasta, josta ei siis ollut tässä vaiheessa minulla mitään tietoa), niin edellämainitut tahoilta sanottiin etteivät ymmärrä mistä vika johtuu ja ei ole takuuta..eli ei näissä sitten ole sitä takuuta, jonka pitäis korvata, mikäli kopterissa olisi ollut jokin vika tai ns. valmistajan vika jos se on tehtaalla lähtiessä koelentojen jälkeen toiminut. Kyllä minä otan tämän arvoisissa tuotteissa tietenkin yhteyttä, mikäli laite ei toimi olishan se nyt ihan hölmöä olla vaan ja ihmetellä. Muutenhan täällä myytäisiin kaikenlaista shaibaa, mikäli ei joutuisi korvaamaan takuuna rikkinäistä/ ei toimivaa tuotetta.
10 vuotta on aika kunnioitettava saavutus ja siinä oppiikin jos jonkinmoista säätämistä, tuunaamista ja korjaamista. Näin olis itsellänikin tavoitteena..niin tällä hetkellä on kokemusta alle kuukausi (ostin kopun joulukuun alkupuolella), lensin sillä kaksi kertaa (ilman torppauksia, vain DJI:n sivuilta katsotun opetusvideon mukaan testailin liikkumisjutskat), tein tietokoneella päivitykset tietämättäni samalla, kun säädin opastevideoiden mukaan failsafe ja home-landing systeemit ja laitoin joulupakettiin niin kuin mainitsinkin aikaisemmassa viestissä. Tämän jälkeen se ei ole lentänyt metriäkään, koska tuli tuo ongelma, eikö silloin ole järkevääkin ennemmin ottaa kokeneisiin ihmisiin yhteyttä eli tänne, myyjään ja maahantuojaan? Yleinen oletus itselläni on, että jos menen kajoamaan kopteriin syvällisemmin, niin silloin takuu varmasti raukeisi..tämän takia en alkanut tuunailemaan ja korjailemaan mitään itsekseni (varsinkaan kun en tiennyt mitä korjata).
Kun kukaan ei oikein osannut sen enempää auttaa (siis silleen, että ongelma olis ratkennut), muuta kuin kehoittaa poistamaan kaikki aikaisemmat tekemäni softat ja päivitykset ja asentamaan ne uusiksi. Eikä kopu edelleenkään lentänyt, niin kyllä tällä kokemuksella oli huuli pyöreänä ja oletin, että jokin valmistajan vika saattaisi olla kenties kyseessä. No jos olisin tiennyt "perävalo takuusta", niin olisin samantien voinut alkaa purkamaan kopua palasiksi, vai? No kun ei osattu sanoa ja takuu ei korvaa jne., niin kun siis pyydettiin putsaamaan moottorit (joista minulla ei ollut mitään käryä..ainoa kotona oleva sähkömoottorikin taitaa olla vaimoni kaalimadon sisällä), niin purin ne ja avot..siis siellä oli sitä sinistä ruuvien lakkaa sulannut..ja (jos olisin tiennyt eli potkurinsuojien ohjeissa olisi ollut selkeä vinkki pitkienruuvien suhteen, niin ehkä olisimme välttyneet tältä vitu**selta ja moottorien hajoamiselta), mutta tarkoitukseni on hieman myös penätä myyjänkin/maahantuojan/valmistajan vastuutakin..ainii, tämähän on vielä lastenkengissä koko multikopuharrastus?!
Ja pysyykin sellaisena, jollei ostajat penää vastuta tai takuuta (eihän torpatuista ja itse tuunatuista voikkaan vaatia sellaista).
Jos olisin torpannut kopun tonttiin tms., niin olisin nuollut haavani ja pohtinut mistä perheellisenä revin seuraavat rahat uuteen kopuun, niin myös mietin silloinkin, kun sanoivat voi voi, emme tiedä ihmeellisestä viasta, takuu ei korvaa jne.! No nyt siis vika oli oma, kun en osannut aavistella pitkien ruuvien ylettyvän moottoreihin asti ilman suojia (tosin edelleenkään en tiedä/muista, olenko tosiaankaan käyttänyt kopua käynnissä niin, että siinä oli ne pitkätruuvit ilman suojia asennettuna. Sen tiedän, että ainoilla kahdella ensilennolla ja jokaisella muutamalla epätoivoisella yrityksella lentää, ne ovat olleet asennettuna). Sen tiedän että joulupaketissa (Clas Ohlson salkussa) eivät suojat olleet kiinni, koska ei kopu olis mahtunut niiden kanssa salkkuun, mutta ei olleet koneet sakussa päälläkään..toivottavast
i?
Mistäs minä tiedän vaikka se sininen lakka olisikin tullut niistä lyhyemmistä ruuveista tai pitkistäruuveista silloin, kun potkurisuojat olivat asennettuna paikoilleen?
Olen lukenut suomenkielisen- (hieman suppeamman) ja ystävän tulkkaamana enkunkielisen manuaalin, sekä lukemattomia youtube, Vimeo ja suomalaiset/ulkomaiset foorumit läpi kahlaten ja etsien apua vikaan. Toisin sanoen enemmän on opiskelutunteja, kuin lentotunteja!
Vaimokin on uskaltanut vit**lla jo kivasta harrastuksestani, kun on nähny vanteen jo pikku hiljaa löystyvän päässäni ja lapseni on saanut katsella lentämistä tietsikalta (tosin ei tuolla ulkona näillä pakkasilla kiva olis katsellakkaan, kun isukki lentelee). Voin sanoa että aikaisemman urheilu harrastukseni yli 10 vuoden kokemuksella osaan ne hommat paremmin kuin hyvin, mutta tämä kuukauden vanha harrastus, jota aloittelen on hippasen hakusessa ja niin kuin mainitsin, luultavasti meni oman mokan piikkiin..virheistä pitää oppia ja nyt alan rtf-kopun parikertaa purkaneena jo sisäistämään jo hieman mitä nuo koput pitää sisällä ja miten suhtautua alan liikkeisiin/myyjiin (no siis eihän se heidän vika tietenkään ole ollut, enkä niin halua väittääkkään ja sanoa, mutta aika nihkeästi tuota takuu asia suhteen ollaan oltu valmiina palvelemaan tai näkemään todellista vaivaa..100€ tunti ku katsovat/etsivät vikaa, my ass!sanon minä!).
Osaisitko Auvo kertoa kokemuksen rintaäänellä miten tai millä voin puhdistaa nämä moottorit? (asetoni,tärpätti,80%alkoholi, jokin sähkömoottoreille tarkoitettu puhdistusspray?) Haluaisin hyödyntää (jos vaan voin) nämä alkuperäiset moottorit vaikka uudet tehokkaammat motit ajattelin hankkia jokatapauksessa? Ja jos näiden moottorien vaihtamisen jälkeen kopu ei lennä, niin sit saat kyllä kokeneempana jeesiä amatööriä, koska sormi menee täällä TAKUU varmasti suuhun ja sillä ei ole mitään tekemistä Ready To Fly-meisingeillä!!! 8 )