Kirjoittaja Aihe: Dji Phantom  (Luettu 570683 kertaa)

Poissa VilleJJR

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #675 : 24 Maaliskuu, 2014, 12:59:04 »
Daadaa  8), Miksi Fpv:n pitää tarkkailla assaria? Nojoo, tässä nyt muutenkaan puhuttu fpv:stä vaan lennättämisestä esim. fanttomin IOC-moodissa tietämättä kopun asentoa.

No menee vähän toistoksi mutta minä puhuin siitä ettei voi havainnoida (nähdä). Te olette puhuneet muusta.
Protos Max VBar, Goblin 570 VBar, Logo 550SX VBar,  MiniProtos VBar

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #676 : 24 Maaliskuu, 2014, 13:00:08 »
En tiedä viittaatko minuun vai puhutko yleisesti, mutta minä käytin ilmaisua "ei voi havainnoida", mistä lie itse keksit tuon ettei olisi hajuakaan.  Olen lähes varma, että olet itsekin ollut kopterilla sellaisessa tilanteessa, jossa sen pyörähtäminen yht´äkkiä (jokin vikatilanne) pystyakselinsa ympäri x astetta johtaisi tilanteeseen, jossa sinulla "ei olisi hajua" sen keulan suunnasta. Lennättäessä pilotti "tietää" sen suunnan koska on itse sen siihen orientaatioon lentänyt.

Turvallisuus on tärkeää mutta minusta sellaisen vaatiminen että koska tahansa kopteria katsomalla pitäisi hahmottaa sen orientaatio täydellisesti menee jeesustelun puolelle. 3D puolellakin näkee jatkuvasti lennettävän niin kauas (usein ylös autorotaatiota varten) että vain pilotti voi tietää miten päin härveli on. Ja nimenomaan tietää, ei nähdä.

"Olla hajuakaan" tarkoitti "pilotti ei tiedä". Saatoin ymmärtää hätäisesti ajatuksesi väärin, mutta pointti oli siinä, että ei rohkaista luottamaan liikaan noihin gps-moodeihin, kun kummitusten karkailut tuntuu olevan muutenkin arkipäivää...
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa VilleJJR

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #677 : 24 Maaliskuu, 2014, 13:06:40 »
Joo, tuossa on selvä ero, mutta silti omasta mielestäni se "tietäminenkään" ei tuo kovin suurta turvallisuuslisää. Perusteluna tälle on se, että kaikkihan menee hyvin esim noissa DJI: IOC tiloissa niin kauan kunnes tulee joku vikatilanne.  Kun tällainen vikatilanne tulee, niin kopteri käyttäytyy arvaamattomasti ja silloin se "tiedossa" ollut orientaatio onkin jo hukassa.

Jos kopun asentoa ei tuolloin voi havainnoida niin ollaan täsmälleen samassa pisteessä kuin jos sitä orientaatiota ei olisi alunperin ollut tiedossa. Eli se "ei hajuakaan" tilanne.
Protos Max VBar, Goblin 570 VBar, Logo 550SX VBar,  MiniProtos VBar

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #678 : 24 Maaliskuu, 2014, 13:41:09 »
Mä tiedän suoraan et jos lentäisin Phantomilla, joka on täys X-mallinen, mun ei tarvis kun nostaa se 5 metrin korkeuteen sekä 10 metrin etäisyyteen ja olisin ihan pihalla miten päin se taivaalla on. Siks H-tyylinen runko on mua varten ;-)
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #679 : 24 Maaliskuu, 2014, 14:01:56 »
Daadaa  8), Miksi Fpv:n pitää tarkkailla assaria? Nojoo, tässä nyt muutenkaan puhuttu fpv:stä vaan lennättämisestä esim. fanttomin IOC-moodissa tietämättä kopun asentoa.

Juu, ei puhuttukaan, mutta laki vaatii että homman pitää olla halussa, eikä niin "ettei kopun asentoa voi tietää". Assari tarkkailijaksi siksi, ettei itse voi hajaantua kahdeksi, ja esimerkiksi otin siksi, että osin laki yksilöi ja osin puhuu yleisellä tasolla. ;-)

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #680 : 24 Maaliskuu, 2014, 14:04:15 »
Mä tiedän suoraan et jos lentäisin Phantomilla, joka on täys X-mallinen, mun ei tarvis kun nostaa se 5 metrin korkeuteen sekä 10 metrin etäisyyteen ja olisin ihan pihalla miten päin se taivaalla on. Siks H-tyylinen runko on mua varten ;-)

Juu, alan kallistua samaan, ja kummastelenkin Phantomin tahallaan hämäävän hämääväksi tehtyä habitusta ;-)

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #681 : 24 Maaliskuu, 2014, 14:13:03 »
Kyllä sen vanttomin asennon jotenkin hahmottaa, onhan siinä valot.
Tosin alkaa olla melko pieni kapistus 100m päässä, joten isompaa värkkiä alle, vaikka metristä heksaa tai octoo  :)
Toisaalta, jos sitä orientaatiota ei nää, tokkopa kannattaa tosiaan sinne kauas sillä lentää...

Kannattaa aloittaa se manuaalitilan harjoittelu nostelemalla sitä maasta ylös, oppii väkisin tikkije käytön, muuten kippaa kumoon ja menee värkki rikki.

Poissa Etienne.Oehmichen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #682 : 24 Maaliskuu, 2014, 14:42:01 »
Kiitos kaikille lukemattomista viesteistä ja varsinkin siitä, että ollaan pysytty asiallisella asialinjalla (ja aina huumori toki piristää mieltä). Tosiaankin kokeilin manual-modea, kun siitä niin suositeltiin, mutta tosiaankaan en tiennyt mitä odottaa. Kone oli korkealla n. 20-40 metriä (olettettu korkeus arvio) iso peltoalue, ilta-aurinko eli tilaa oli, mutta vaikea sanoa ihan 100% varmaksi "kopun nokkan suunnasta", mutta kutakuinkin menosuunta oli hallussa. Kopu oli paikalla ilmassa, kun vaihdoin manual-modeen Lähdin jatkamaan lentämistä ja oikeastaan lähin tekemään laajaa kaarrosta, jolloin kopu ikäänkuin lähti alaviistoon kohti maata kovalla vauhdilla (ihan kuin olis moottoreista löytynyt lisää tehojakin niiden äänestä päätellen). En kerennyt tehdä mitään (tämä oli sitä aloittelijan kokemattomuutta) ja tämä todisti kyllä sen, että kopun kanssa ei kannata lennellä väkijoukon läheisydessä, jollei todellakin osaa hallita sitä kunnolla (ja tietty luvanvaraistahan se taitaa ollakin, jos massatapahtumissa haluaa lennellä, korjatkaa jos olen väärässä).

Mutta kiitos todella paljon vinkeistä, miten opetella tuota manuaali-tilaa..tarviikin kokeilla taas mennä pellolle harjoittelmaan ja lennellä matalalla (ja ehkä tilatakin halvempi harjoitteluvekotin). Mutta kuvaamiset suoritan jatkossa vielä toistaiseksi gps atti-tilassa. Onneksi kopu ei mennyt rikki "tontituksessa" ja tämä taas opetti ehkä kokeilemaan hieman varovaisemmin ja eikä ota ihan sinisilmäisesti kaikkia kehoituksista vaari. Mutta kiitos nopeista reagoimisesta ja neuvoista, ilman teitä kokeeneempia emme me aloittelijat opi välttämättä turvallisesti lentämään

PS. Ja nyt on myös huomannut sen, että aamu- tai ilta-aurinko (tai ylipäätänsä auringonpaiste) on haastava elementti, kun kopua lennättää auringon suuntaan.
T. Etienne Oehmichen

Poissa KMikko

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "Isolla vaihteella ja alamäet vapaalla"
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #683 : 24 Maaliskuu, 2014, 15:25:01 »
Moro.
Itellä tuo walkera (melkein kopio ).. Olen laittanut ne potkurinsuojat ..Maalasin ne paukkupullolla ja harjoittelen vain ja ainoastaan tossa manuaali modessa.
Kokemusta lennokeista ja kopukoista löytyy,,mutta suunnat menee helposti pieleen.. Lisäksi olen harjoitellut tommosilla halvemmilla vehkeillä..En oikeastaan uskalla luottaa noihin Gps/hold moodeihin ...Ainahan niitä lennokeita on mötkähtäny alas mutta kuitenkin jonkinlainen kontrolli ollut ""pilotilla"" ;)

Lisäksi se kummastuttaa,miksi laite pitää heti vetää sinne helevetin korkealle???Kaikki nuo tubessa olevat lennätykset (joissa kampe tuhotaan) on Naurettavia..
Täysillä ylös ja sitten luotetaan elektroniikkaan..???
Noita isompiakin laitteita tipahtelee,mutta KANNATTAA aloittaa ihan iisisti perusteista alkaen..

ps.Tämä ei ole mikään palopuhe ,mutta nämä vehkeet ei ole mitään leluja...! (en halua tälle harrastuksella negatiivista leimaa sen takia että jonkun härpäke on aiheuttanut henkilövahinkoja!!!)

T.Mikko..Edelleen NewBie

Poissa Etienne.Oehmichen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #684 : 24 Maaliskuu, 2014, 18:43:38 »


"Lisäksi se kummastuttaa,miksi laite pitää heti vetää sinne helevetin korkealle???Kaikki nuo tubessa olevat lennätykset (joissa kampe tuhotaan) on Naurettavia..
Täysillä ylös ja sitten luotetaan elektroniikkaan..???
Noita isompiakin laitteita tipahtelee,mutta KANNATTAA aloittaa ihan iisisti perusteista alkaen..

ps.Tämä ei ole mikään palopuhe ,mutta nämä vehkeet ei ole mitään leluja...! (en halua tälle harrastuksella negatiivista leimaa sen takia että jonkun härpäke on aiheuttanut henkilövahinkoja!!!)"
[/quote]

Juu, itelläkin on tarkoitus olla mahdollisimman huolellinen ja varovainen kopun suhteen eikä ehoin tahdoin tuhota sitä..ja miksi korkealle, noh ajatuksena se että olisi aikaa ottaa kopu haltuun jos jotain radikaalia tapahtuisi, kuten eilen (toisin kävi, eipä kerenny kissaa sanomaankaan). Toisinaan matalalta lyhyempi matka tonttiin ja kenties pienemmät vauriot kopuun, mutta eipä siinä kerkiä harjoittelemaankaan mahdollista kopun haltuunottoa. Tuolla pellolla ei ihmisvahinkoja sentäs pääse onneksi tapahtumaan. Jos olisin tiennyt, että manuaali-lentotila on noin haastava, tuskin olisin kavunnut korkealla ja kokeillu noin suinpäin lennellä. No hyvä näin, tämä opetti ilman henkilövahinkoja ja eilen kopukin illalla toimi ihan jees, sen jälkeen kun olin puhallellu moottoreista ilmanpaineella mudat ja shaishet poies. Harjoitukset siis jatkukoon ja hieman rauhallisemmin manuaali-tilassa. Miten toi gps atti muuten eroaa atti-tilasta? Ja onkos noilla home lock ja course lock jokin syvällisempi tarkoitus? (kun nyt ei muistu mieleen, en ole koittanut niitä vielä).
T. Etienne Oehmichen

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #685 : 24 Maaliskuu, 2014, 18:50:23 »
Sit jos oikeen innostuu, vaihtaa paremman mankan ja saa expoo hieman tikkuihin, ei oo manuaali mode ihan niin kiikkerä.

Poissa Etienne.Oehmichen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #686 : 24 Maaliskuu, 2014, 19:01:14 »
Sit jos oikeen innostuu, vaihtaa paremman mankan ja saa expoo hieman tikkuihin, ei oo manuaali mode ihan niin kiikkerä.

Okei..mitä expoo? hih?!  ;D
Mikäs mankka olis sopiva, jos ajattelis tulevaisuutta silmällä pitäen eli tarkoitus olis rakentaa isompi hexa tai okta, jos innostus ja osaaminen jatkuu ikäänkuin käsikädessä etiäpäin! (ja samaa mankkaa pystyis hyödyntään jatkossakin?). Olen miettinyt, kun olen noista youtube yms. pätkistä katsellu, että oppiiko tuollaisen esim. Futuban "nippelihärpäke" mankan käytön helposti ja onko ne kaikki tarvittavia namiskoja multikopu käyttöön (vai onko siinä paljon ns. turhia namiskoja)?
T. Etienne Oehmichen

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #687 : 24 Maaliskuu, 2014, 19:08:22 »
Mun phanttomi puhuu Futabaa, mankkana T8J , muut multit tottelee T14SG:tä.

Poissa Nikke

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #688 : 24 Maaliskuu, 2014, 19:14:53 »
DJI:n maailmassa manuaalitilan toiminta peruslennossa vastaa aika pitkälti perinteistä FBL-purkillista kopteria eli vakautusgyrot on aina käytössä.

Attitude-tilassa mukaan astuu barometri korkeuden pitämiseen ja automaattinen palautus vaateriin, kun tikuista päästetään irti. Näihin voinee yleensä luottaa, mutta jossain erityisolosuhteissa ilmanpaineanturi saattaa sekoilla, jolloin manuaalitila helpottaa.

GPS-tilassa luotetaan baron lisäksi täysin gps:n ja kompassin dataan. Lentotila on herkkä erilaisille häiriöille ja softan bugeille. Häiriötilanteessa manuaalitilaan pudottamalla saa härvelin toki aina alas, mutta mitä paremmin lentotaito on hyppysissä, katastrofin ainekset laimenee...
Tuossa mop hyvin selitti nuo lentotilat.

Home lock on siinä mielessä hyvä olla kytkimen takana varalla, jos erehtyy lennättämään liian kauas ja häviää hahmotus mihin suuntaa kopteri on menossa. Napsauttaa kytkimen home lock -tilaan, ja kopteri lentää kohti kotia kun oikeasta tikusta vetää itseään kohti. Eli home lock -tilassa kopteri liikkuu kotipisteeseen nähden oikean sauvan liikkeiden mukaan riippumatta siitä, mihin nokka osoittaa. Tuota course lock -moodia en ole oikein sisäistänyt, enkä koskaan käyttänyt. Lennokeista kun on sen verran kokemusta, että peiliohjaaminen sujuu normaalilentelyssä.

Poissa KMikko

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "Isolla vaihteella ja alamäet vapaalla"
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #689 : 25 Maaliskuu, 2014, 18:48:02 »
Moi taas..

Tuo minun kirjoitukseni ei ollut tarkoitettu suoraan sinulle Etienne.Oehmichen...Ylei sesti ottaen asioista kiinnostuneet (lue foorumilaiset) ymmärtävät tämän harrastuksen..Kritisoin lähinnä  näitä tuubissa olevia videoita  joista monet saavat väärän kuvan . Näistä videoista saa monesti sellaisen kuvan että multiroottori "lentää" ihan ittekseen ilman kontrollia..Sitten muutaman kaljan jälkeen aletaan esittelemään uutta lelua ... >:( isollekkin porukalle..

T.Mikko

Poissa Nikke

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #690 : 26 Maaliskuu, 2014, 21:38:01 »
Vesi kielellä tätä ootellaan...!  ;D http://www.dji.com/product/zenmuse-h3-3d/feature   Kyllä 3D-vakaaja on must!  8)

Poissa agee

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #691 : 26 Maaliskuu, 2014, 22:39:40 »
Ensimmäinen lento takana tänään ja heti sen jälkeen oli pakko tilata lisäakku. Ei tolla orkkisakulla oikeen lennä. Mulla kesti kymmenen minsaa ja sitte se oli siinä.

Kopteri pelasi hienosti, eikä tarvinnut kikkailla ylimääräisiä. Aivan loistava peli kertakaikkiaan.
GPS-modessa helppo hallita ja tikut vastaa käskyihin kuten kuuluu.

Todella jepa!
Tulin, näin, lensin.

Poissa JanneHir

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #692 : 29 Maaliskuu, 2014, 18:38:09 »
Vastaan pitkästä aikaa ketjuun.

Mulla oli aikaisemmin Tarotin kanssa jello ongelma. Ilmesi että jello tuli gimbaalin tilt-moottorista eikä johtunut propelleista, kuten aikaisemmin epäilin. Asensin gimbaaliin V1.4 firmiksen ja säädin tilt-moottorin jännitetason 40:stä 25:een volttiin ja laskin gaineja. Nyt gimbaali pelittää täydellisesti!

Poissa Etienne.Oehmichen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #693 : 30 Maaliskuu, 2014, 12:23:21 »
Wauseers mikä gimbaali..mut näyttäis siltä, että kun yritin specseistä lukaista ja ymmärtää , ni ei olis tolle basic Phantomille tulossa, vaan Phantom 2? Harmillista jos näin on..tarttee tilata vissiin toi H3-2D sit vaan?!
« Viimeksi muokattu: 31 Maaliskuu, 2014, 00:24:26 kirjoittanut Etienne.Oehmichen »
T. Etienne Oehmichen

Poissa Korpikopteri

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #694 : 31 Maaliskuu, 2014, 15:36:02 »
Tuo Tarotin gimbal kallistaa hiukan oikealle vinoon horisontin.Mahtaako jollakin olla hyvä ohje tuon säätämiseen?
T Korpikopteri

Poissa Etienne.Oehmichen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #695 : 31 Maaliskuu, 2014, 15:55:42 »
Heipsan vielä sellainen kysymys, kun tuohon Go Pro Hero3:sen ja älypuhelimen (Samsung Galaxy Note3) välisen yhteden muodostaa WiFi yhteyden, niin sotkeeko se jotenkin Phantomin lentämistä?
T. Etienne Oehmichen

Poissa Willeh

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #696 : 31 Maaliskuu, 2014, 16:23:09 »
Tuo Tarotin gimbal kallistaa hiukan oikealle vinoon horisontin.Mahtaako jollakin olla hyvä ohje tuon säätämiseen?
T Korpikopteri

Gaineissa vikaa. Hae mun viesteistä tarot ohje. Parin kk takaa

Poissa Korpikopteri

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #697 : 31 Maaliskuu, 2014, 19:09:16 »
Gaineissa vikaa. Hae mun viesteistä tarot ohje. Parin kk takaa
Ongelma alkaa tuosta tarotin softasta .Eli kuinka saan gimbaaliin sillä yhteyden.
Nyt ei vanhan järki piisaa_(

Poissa Dalsson

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #698 : 01 Huhtikuu, 2014, 09:10:37 »
Heipsan vielä sellainen kysymys, kun tuohon Go Pro Hero3:sen ja älypuhelimen (Samsung Galaxy Note3) välisen yhteden muodostaa WiFi yhteyden, niin sotkeeko se jotenkin Phantomin lentämistä?

Sotkee, ei suositella käytettäväksi phantomin kanssa. Wifi toimii samalla taajuudella phantomin gps kanssa. Jos lentää manuaalina ilman kompassia ja gepsiä, niin asia voi olla eri?

Poissa Psoden

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #699 : 01 Huhtikuu, 2014, 09:44:25 »
Sotkee, ei suositella käytettäväksi phantomin kanssa. Wifi toimii samalla taajuudella phantomin gps kanssa. Jos lentää manuaalina ilman kompassia ja gepsiä, niin asia voi olla eri?

GPS ei toimi 2,4GHz taajuudella. GPS:n käyttämät taajuudet löytyy esimerkiksi wikipediasta: http://fi.wikipedia.org/wiki/GPS

Sen sijaan phantomin ohjauslinkkiä Gopron wifi-linkki häiritsee lyhentämällä kantamaa tai jopa täysin estämällä ohjauksen. (Tai kesken lennon pätkäisemällä ohjauksen) On aina huono idea laittaa kopterin kyytiin useampia samaa taajuusalueetta käyttäviä laitteita.

« Viimeksi muokattu: 01 Huhtikuu, 2014, 10:18:52 kirjoittanut Psoden »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Kiinalainen Phantom 250

Aloittaja Harza72 Kloonit

5 Vastauksia
4808 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Heinäkuu, 2009, 21:42:02
kirjoittanut Hermis
6 Vastauksia
5737 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Helmikuu, 2013, 09:24:29
kirjoittanut kaardian
30 Vastauksia
63094 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Heinäkuu, 2018, 13:11:36
kirjoittanut Simo_M
0 Vastauksia
2393 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Tammikuu, 2017, 15:28:12
kirjoittanut jaska.t
1 Vastauksia
3420 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Tammikuu, 2017, 12:36:05
kirjoittanut Makke76