Kiitos kaikille lukemattomista viesteistä ja varsinkin siitä, että ollaan pysytty asiallisella asialinjalla (ja aina huumori toki piristää mieltä). Tosiaankin kokeilin manual-modea, kun siitä niin suositeltiin, mutta tosiaankaan en tiennyt mitä odottaa. Kone oli korkealla n. 20-40 metriä (olettettu korkeus arvio) iso peltoalue, ilta-aurinko eli tilaa oli, mutta vaikea sanoa ihan 100% varmaksi "kopun nokkan suunnasta", mutta kutakuinkin menosuunta oli hallussa. Kopu oli paikalla ilmassa, kun vaihdoin manual-modeen Lähdin jatkamaan lentämistä ja oikeastaan lähin tekemään laajaa kaarrosta, jolloin kopu ikäänkuin lähti alaviistoon kohti maata kovalla vauhdilla (ihan kuin olis moottoreista löytynyt lisää tehojakin niiden äänestä päätellen). En kerennyt tehdä mitään (tämä oli sitä aloittelijan kokemattomuutta) ja tämä todisti kyllä sen, että kopun kanssa ei kannata lennellä väkijoukon läheisydessä, jollei todellakin osaa hallita sitä kunnolla (ja tietty luvanvaraistahan se taitaa ollakin, jos massatapahtumissa haluaa lennellä, korjatkaa jos olen väärässä).
Mutta kiitos todella paljon vinkeistä, miten opetella tuota manuaali-tilaa..tarviikin kokeilla taas mennä pellolle harjoittelmaan ja lennellä matalalla (ja ehkä tilatakin halvempi harjoitteluvekotin). Mutta kuvaamiset suoritan jatkossa vielä toistaiseksi gps atti-tilassa. Onneksi kopu ei mennyt rikki "tontituksessa" ja tämä taas opetti ehkä kokeilemaan hieman varovaisemmin ja eikä ota ihan sinisilmäisesti kaikkia kehoituksista vaari. Mutta kiitos nopeista reagoimisesta ja neuvoista, ilman teitä kokeeneempia emme me aloittelijat opi välttämättä turvallisesti lentämään
PS. Ja nyt on myös huomannut sen, että aamu- tai ilta-aurinko (tai ylipäätänsä auringonpaiste) on haastava elementti, kun kopua lennättää auringon suuntaan.