Kyllä näissä kuvaamisasoissa saa olla tarkkana, jollei lupien suhteen, niin turvallisuudeen suhteen ainakin. Itse olen kyllä lennättänyt talojen ja rakennusten läheisyydessä, mutta en ole kuvannut kenenkään kotiin, enkä muutenkaan ole halunnut kuvata ketään ulkopuolista ihmistä varsinaisesti, ainakaan tunnistettavasti.
Toinen asia todellakin on tuo turvallisuus...tai oikeastaan se ensimmäinen asia. Se kun oma kopu lensi täysillä peltoon manuaali modessa, enkä kissaa kerennyt sanoa, vaikka lähestulkoon joka tai joka toinen päivä lennättelen (kolme akullista putkeen) ja teen harjoituksia avarilla alueilla (kentällä, pelloilla, parkkialueilla), sekä tarkkuusharjoitteita metsä-alueilla ja rakennusten läheisyydessä (mökillä), niin silti olen taidoistani epävarma siinä suhteessa, jos jotain yllättävää tapahtuisi kopun ja mankan välillä tai että se karkaisi käsistä. Kllä nämä asiat pitää olla harjoiteltu ja selkärangassa, jotta massatapahtumiin tai ihmismassojen läheisyteen kannattaisi/ uskaltaisi mennä lennättelemään. Järkeä saa ja pitää tietenkin käyttää, tyhmydestä ja väliinpitämättömyydestä sakotetaan ja kovin hintahan se olis, jos tappais tai vammauttais sivullisen sillä, että ei hallitse kopua siinä ääritilanteessa. Oikeastaan siinähän ne taidot mitataan, kun tulee se oikea äkillinen haastava tilanne. Oman kopukan peltoon ampasu korkealta olis todennäköisesti tappanut tai vahingoittanut pahasti ihmistä päähän osuessa.
No pääasia, että saatiin tästä meikäläisen aprillipilasta oikeastaan ihan järkevää keskustelua tärkeästä asiasta ja juurikin tämän takia olisi suotavaa ollu tuolle kurssille, jossa käsiteltäisiin lainsäädännöllistäkin puolta niin lupa, kuin ennnenkaikkea turvallisuuteen liittyen. Itsellä on tavoitteet tai suunnitelmat joskus kenties jossain määrin ruveta ilmakuvailemaankin ehkä jollei ammattilaisena, niiin puolammattimaisena harrastajana kopun kanssa. Tällä hetkellä tulleet "työtarjoukset" olen ilmoittanut hoitavani sitten tulevaisuudessa, kun olen omastamielestä riittävän kokenut lentämään kopua, sekä sen jälkeen kun on tuo ilmakuvaamispuoli hallussa. Mutta eihän tässä kiire ole, kun kopukin vasta vuodenvaihteessa tuli hommattua!