Kirjoittaja Aihe: Dji Phantom  (Luettu 570473 kertaa)

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #750 : 27 Huhtikuu, 2014, 13:08:15 »
Kokeilepa sitä että kun laitat virrat kopteriin niin odotat vaan 4-5 min ennen kuin lähdet lentoon. Mulla Naza Litessä toimii toi odottelu, jos nostan kopun ilmaan heti kun siinä on virrat ja sateliitit löytynyt niin lähtee GPS moodissa vetämään sivulle viistoon niin että ei meinaa korjausliike riittää.
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #751 : 27 Huhtikuu, 2014, 13:56:20 »
Viime sunnuntaina karkasi minullakin Phantom. Nyt jäi kuitenkin videolle aineistoa asiasta, eli iOSDmini lähetti fpv:n kautta dataan joka tallettui nauhurille maa-asemalla.

Tällainen lento:



Kohdassa 1:48 näkyy kuinka kotiin osoittava salmiakki lähtee vasemmalle ja kotiin osoittava asteluku seuraa perässä kuinka lähtöpaikka kiertää vasemman kautta kopterin perän taakse. Tuonhan ei sinänsä pitäisi sen kummempia aiheuttaa mutta silti phantom lähti valumaan taakse ja oikealle yhä kiihtyvällä nopeudella. Kotipisteen mennessä takakautta ympäri alkoi etäisyys kotiinkin pienenemään.

Ohjaus toimi koko ajan oikein, 1:58 kohdassa oikeaan alakulmaan ilmestyvä laskutelinetikku kun löysäsin työnnön tikusta ja kopteri lähti vain lujempaa poispäin. Kun laskuteline menee takaisin kuvan ulkopuolelle niin työnsin taas tikkua, eli voisi kuvitella että oikeaan suuntaan ohjaus toimi. Satelliitteja koko ajan 12, eli senkään puolesta ei luulisi olevan ongelmia.

Liitteenä ilmakuvaan piirrettynä missä mentiin. Kuva alkoi pätkimään kun kopukka meni matalan metsän taakse ja siinä vaiheessa tuli kiire saada lasit pois päästä että näkee mihin se menee, mutta eipä näkynyt muuta kuin metsää. Viimeisillä sekunneilla videota näkyy vielä tieto että FS moodi on päällä kun sen lähettimestä napsautun, mutta eipä se omin voimin enää takaisin tullut.

Etsintöihin meni pari tuntia päivällä ja tunteroinen vielä illalla jolloin phantom löytyi lähempää kuin mitä sitä oli videolta ja tähystäjän arvailujen perusteella osattu etsiäkään. Liekö metsän takana koti oli palannut oikeaan paikkaan? Löytöpaikan perusteella metsän takana lentorata teki melkein 90 asteen mutkan.

Etsintöjen aikana laseihin tuli vielä kuva jotain 30min myöhemmin hetkeksi ja sen mukaan etäisyys olisi ollut noin 160m kotiin, mutta kun lentosuunta ei siihen viitannut niin epäiltiin että ei se näytä kuitenkaan oikein, eikä siis etsitty oikealta etäisyydeltä.

Lisätietoja vielä että kopterissa Futaban täyden kantaman s-bus vastari, kompassi oli kalibroitu puoli tuntia aikaisemmin ja kaksi edellistä akullista lenneltiin niinkuin pitää. IMU ei kaivannut kalibrointia kotona tarkistettaessa, tapahtuman jälkeen en ole käyttänyt vielä virtoja pois että miltä tilanne näyttää nyt. Firmis päivitetty viimeksi joskus tammikuussa jonka jälkeen lennetty ilman ongelmia useamman kerran. Atti -modea en ehtinyt/hoksannut kokeilla kun en sitä ole yleensäkään käyttänyt, FS meni lähinnä normi-koptereista tutusta hold-nappulasta päälle :)

Tappioita taisi tulla vain 4x naarmuuntuneet potkurit, muuten koko phantom oli hiekassa/mudassa mutta nyt alkaa olla puhdisteltu, lähipäivinä saattaa uskaltaa käyttää sähköt päällä. Eri asia koska uskaltaa lennättää, varsinkin kaiken tuon elektroniikan kanssa, vai karsinko kaiken pois ja lentelen pelkkää phantomia kunnes se karkaa lopullisesti?

Että aika erikoinen tilanne, mitähän tuossa tapahtui?
« Viimeksi muokattu: 27 Huhtikuu, 2014, 14:48:23 kirjoittanut illi »

Poissa rotomoto

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #752 : 27 Huhtikuu, 2014, 19:03:56 »
Mielenkiintoista....
Eli kotipiste siirtyy selvästi. Ja tämän jälkeen lähtee orientaatio.

Korkeus kuitenkin pitää 20metriä. Samoin kotipisteen etäisyys tuntuu pysyvän kohdallaan.

Muistaakseni phantomissa voi tallentaa lennossa uuden kotipisteen jos kääntää CL tai HL kytkintä 3 kertaa. Oliko IOC tai HL päällä ?

Mahdollista on että GPS signaali häirintää ilmassa. Neukut ja USA kun mahtailevat kovasti.

Poissa Tonppa72

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #753 : 27 Huhtikuu, 2014, 20:10:22 »
Oliskohan jotain pientä gps jäljitintä olemassa jonka vois kopteriin kiinnittää karkailun varalle? Alkaa vähän huolestuttaan nää karkailu viestit...

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #754 : 27 Huhtikuu, 2014, 20:38:19 »
Oliskohan jotain pientä gps jäljitintä olemassa jonka vois kopteriin kiinnittää karkailun varalle? Alkaa vähän huolestuttaan nää karkailu viestit...

Omassa itsetehdyssä quadissa mulla on tämä
http://www.huuto.net/kohteet/mini-gps_gsm-seurantalaite-tk-102/292768213
Toimii riittävän hyvin. Ei ole tarvinnut onneksi vielä tosi tilanteessa käyttää
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa rotomoto

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Dji Phantom :gps moduli väärinpäin
« Vastaus #755 : 28 Huhtikuu, 2014, 08:50:16 »
Onko mahdollista että laittaa phantomin kannen takasin kiinni niin että GPS moduli kääntyy 90 astetta tai enemmän?
 RCforumilla on useasti tuota vikaa naza asennusten kanssa. seurauksena on karkailua.

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #756 : 28 Huhtikuu, 2014, 12:09:08 »
Jos kansi on väärin niin kyllähän vahinko sattuu heti ensi sekunnilla ilmaan nousun jälkeen.

Eikä sitä taida väärin saadakaan kun ne punaiset tarrat etupuolen varsissa menevät väärin eikä kantta saa kiinni :o

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #757 : 28 Huhtikuu, 2014, 12:38:43 »
Mä oon leikannu ne tarrat poiki sauman kohdalta. Kannen saa (ilman tarroja) siis 4:ään eri asentoon.
Tarrojen kohdallahan on alarungossakin pienet syvennykset, joista näkee onko se kasattu oikein, näin ainakin ver. 1:ssä.
Onhan tässäkin viestiketjussa tuosta aikaisemminkin puhetta pidetty, ja jollain se oli väärin päin kasattu.
Joku jenkkipoika taas yritti muuten vaan lennättää sitä perseedellä, mutta torppi lopetti hölmöilyn alkuunsa  :D

Poissa EskyPe

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #758 : 29 Huhtikuu, 2014, 07:18:59 »
Saa sen joo helpostikin nurinperin kiinni. Itsehän kasailin jonkun virittelyn jäljiltä 90 astetta pieleen, mutta onni onnettomuudessa potkuritkin laitoin kannen mukaisiin pyörimissuuntiin, joten eihän se mihinkään lähtenyt. Pikkuisen facepalmia tuli annettua itselle.

Pari kertaa vain talven jäljiltä hätäisesti kokeillut, mutta jotenkin gps:stä tuntuu tiukin pito olevan hukassa. Tämä siis 4.02 softan asennuksen jälkeen + muuta pientä virittelyä.
FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

Poissa Lapinjuntti

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #759 : 29 Huhtikuu, 2014, 20:42:17 »
no niin taas lennetty ja testailtu. Ei oikein ole kunnon RC harrastajaa lähipiirissä, siksi tämä kerronta tuntuu varmasti monelle itsestään selvyyksinä. Atti-modessa aluksi liikkeelle, pelaa ihan normaalisti. Ainoastaan, kun pyörittää paikallaan lähtee vajoamaan,mutta kuuluu tn asiaan, pysyy kuitenkin lapasissa ja vastaa ohjaukseen. Tässä tilanteessa GPS:llä pelaa huomattavasti tasaisemmin, eli tuntuu kuitenkin tuo GPS mode olla parempi kuvaukseen.

Nyt en heti laittanut GPS-modea päälle vaan lentelin atti-modessa alkuun hetken, nyt ei karkailua esiintynyt, vaikka kuinka yritin revitellä eri suuntiin enkä edes kovin korkealla puiden katveessa. Kopteri pelaa ihan normaalisti, kaikki Nazan hallintaohjelmassa näyttää normaalilta. Eli pitää vissiin ottaa vain huomioon tuo "ominaisuutena" ja pyrkiä lentelemääm atti-modessa tai ainakin olla valmiina vaihtaan modea.

eli oisko tosiaan vain firmiksen "ominaisuus" tai sitten jenkkien härintä. Nyt kun vaan tuon tietää, niin osaa varautua.

Tarkoitus tuohon on vielä näyttö hommata, videolinkki jo on.

Kiitos vielä kaikille jotka avitti, juhannukselta kopteri lähtee sitten mopon tarakalla kohti Mongoliaa  8)


Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #760 : 29 Huhtikuu, 2014, 21:36:20 »
Kyllä se lennätyksen tasaisuus lähtee omista sormista eikä mistään gepsistä. Se vaan on harjoiteltava.
Jos aina vaan gps-modella lennättää, ei siinä muut modet pelasta, imo.

Mutta kukin lennättää niin kuin parhaaksi katsoo...

Poissa AnselA

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #761 : 30 Huhtikuu, 2014, 00:11:00 »
Tuossa on rohkaiseva ja selkeä artikkeli 2 Vision / NAZA -mode:

http://www.pattayadays.com/2014/03/naza-mode-on-the-phantom-2-vision/

"The Phantom 2 Vision is a fine machine. but the documentation can be sparse in places, and hard to track down."

...

"In NAZA mode, these 3 position switches offer a number of functions; with “normal” flight being achieved with both switched in the up position. And this is why DJI says that this mode is not for beginners; because apparently beginners are not capable of checking that the switches are up before flying. Assuming you have the intellect to ensure that the switches are in the upright position before flying, then NAZA mode may be for you."

;)

Poissa KMikko

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "Isolla vaihteella ja alamäet vapaalla"
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #762 : 30 Huhtikuu, 2014, 12:24:29 »
Moro,
Ja taas kerran jauhan samaa asiaa...

Kyllä se lennätyksen tasaisuus lähtee omista sormista eikä mistään gepsistä. Se vaan on harjoiteltava.
Jos aina vaan gps-modella lennättää, ei siinä muut modet pelasta, imo.  (LAINAUS VES@  :lta )


SAMAA MIELTÄ...

T:Mikko


Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #763 : 30 Huhtikuu, 2014, 18:33:28 »
Vesa puhuu asiaa. Ei se lennätystaito kellekkään tule lahjana. Pitää harjoitella pirusti. Jos atti mode vaikea niin turha kuvailemaan lähteä.Kyllä kopteri pitää hallita vaikka gepsi puuttuisikin. Ennenvanhaan oli vaan hätinä perälle joku gyron tapainen. Siinä se lennätystaito kehittyi.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Lapinjuntti

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #764 : 03 Toukokuu, 2014, 13:17:57 »
ei se ATTI-mode ole liian vaikea pysyy ihan hyvin hallussa siinäkin. Mutta nyt kun tuon karkailun takia on enemmän testaillut, samoilla liikkeillä GPS-modessa käyttäytyy normaalisti tasaisemmin ja rauhallisemmin. Ei näköjään joudu niin paljon manuaalisesti korjaamaan korkeutta suuntaa jne. Kuvaamisessa joutuu kuitenkin keskittyyn enemmän siihen kuin jatkuvaan lentosuunnan korjaamiseen. Pro hommissa yksi lentää ja toinen ohjaa kameraa, mutta tässä pirkka-kuvailussa nyt ei siihe ole paukkuja...

Tarkoitus on kuitenkin enemmän keskittyä kuvaamiseen kuin vain lentelyyn, tuo kopukka on vain vehje jolla saan Gopron ilmaan että saa kuvattua esim. mopoilua, kelkkailua jne. toimintaa, muuten sillä lentelyyn ja värkkäilyyn ei ole aikaa ja tupakkaa... Hyvä on että tuommoinen RF paketti löytyy, niin jatkossa porukka saa kuvattua hienoja videoita eri paikoista...

Nyt vain pitää ottaa huomioon tuo GPS-tilassa tapahtuva karkailu, tietää vetää Atti-moden päälle. Tosian itse lentelen kuitenkin vain niin korkealla, että tiedän minne päin kopteri on menossa....Itse en kyllä enää luota mihinkään FS tai return home-hommeleihin, taitaa olla vain myyntimiesten paskapuhetta, ehkä 1/10 tapauksessa saattaa toimiakin, joten parempi pitää tuoreita pattereita ohjaimessa ja lennellä hyvin kantaman sisällä....

Poissa Tonppa72

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #765 : 04 Toukokuu, 2014, 04:58:45 »
Onko kukaan tilannu noita banggoodin potkureita phantomiin? Onko ok kamaa vai silkkaa kiinan pas....?

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #766 : 04 Toukokuu, 2014, 10:22:53 »
aika rajalista on kuvaaminen jos lentäminen ei oo hallussa tai jos ei uskalla lentää.

nuo phantomit on hyviä harjotus koptereita mutta varmaan kannattaa vaihtaa niihin joku toinen radio.
tuolla DJI purkit keskustelussa on paljon vinkkejä ongelmista ja niiden aiheuttajista.
sen mitä minä olen oppinut DJI controllereista niin ne ei siedä tärinää yhtään joten moottorit ja potkurit pitää saada tasapainoon.
GoPro fiwi on varma tapa hävittää/rikkoa kopteri ja ja myös pelkästään gopro2 lähellä GPS antennia hävittää sateliitit.

joten ei muutakun jätät goproon pois kyydistä ja otat orjentaatiot haltuun.
niinkun moni on sanonu niin sitä manual modea kannattaa kans kokeilla sen verran että tietää mitä on tulossa jos sitä joutuu käyttämään.

gps/atti tilan ero on oikeestaan aika pieni joten kun orjentaatio on hallussa niin atti on mukavampi lentää.
gps on vähän niinku luistonesto takaveto autossa talvella  ;D

isossa kuvauskoterissa on hauskuus kaukana mutta nää pikku kinderit on ihan kivoja :)




Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #767 : 04 Toukokuu, 2014, 15:12:24 »
Ketkäs urheat alfaromue pojat lennätti fattomia turtolassa klo 1330 maissa?
Ihan rohkeasti vedetty siin tienposkessa keskellä liikennettä.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa KaikkiNimetVarattu

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #768 : 08 Toukokuu, 2014, 21:10:23 »
Mulla on Phantom 1, Gopro 3 black ja merkitön gimbaali. Mikä olisi halvin käyttökelpoinen kokonainen plug & play FPV lasi -setti tälle kokoonpanolle? Jossakin oli, ettei olisi hyvä käyttää Goprota lentämiseen vaan erillistä kameraa, mutta ei perusteluja. Kopteri taitaa toimia 2,4 ghz alueella, tulisiko FPV -setin olla muilla ghz -lukemilla?

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #769 : 08 Toukokuu, 2014, 21:58:15 »
Mulla on Phantom 1, Gopro 3 black ja merkitön gimbaali. Mikä olisi halvin käyttökelpoinen kokonainen plug & play FPV lasi -setti tälle kokoonpanolle? Jossakin oli, ettei olisi hyvä käyttää Goprota lentämiseen vaan erillistä kameraa, mutta ei perusteluja. Kopteri taitaa toimia 2,4 ghz alueella, tulisiko FPV -setin olla muilla ghz -lukemilla?

FPV setti joko 5,8Ghz max.25mw tai sitten haet luvat 1,3 Ghz taajuudelle. Vuosimaksu joku reilu 80€.

Kantama 5,8 Ghz 25mw setillä melko lyhyt n.100-300 metriä. Alkuun pääsee kyllä ja kun hyvät antennit valitsee niin toimii kohtuullisen hyvin.

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #770 : 08 Toukokuu, 2014, 22:00:57 »
Tulis. Samalla taajudella olevat signaalit sotkee toisensa. Video joko 5.8 tai 1.3Ghz. Helpolla pääsis alkuun esim electronicalta löytyvällä FatShark Predator V2 setillä, jossa tulee mukana kaikki. Lasit vastarilla, lähetin, kamera ja virranotto lc filtterillä balansointiliittimestä. Tuo siis 5.8 taajuudella. Halvemmallakin varmaan selviää jos on innostusta kasata oma setti erilisistä palikoista.

Kolmosesta en osaa varmasti sanoa, mutta aiemmilla versioilla goprota on kuvassa ollut sen verran viivettä, että voi hankaloittaa lentämistä. Esim. omassa ykkösversiossa se on varmaan puolen sekunnin luokkaa. Käytännössä mahdotonta lentää.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #771 : 09 Toukokuu, 2014, 20:17:12 »
Mulla on toi GoPro 3 silver ja kun otan videokuvan usb liittimestä niin viive on niin olematon että se ei häiritse ollenkaan FPVnä käyttöä. Mulla on toi Predator V2 jossa mukana tulee FPV kamera ja sitä kun vertaan GoPron kameraan niin kuva oli mielestäni selkeämpi GoProlla MUTTA isolla kontrastilla GoPro näytti taivaan ja pilvet ok, mutta maasto oli mustaa. FPV kamera näytti maaston paremmin eli parempi dynamiikka tuntui olevan parempi tuossa FPV kamerassa joka tuli kitin mukana. Kirkkaalla säällä varmaan GoPro mukavampi, pitänee vielä testailla lisää. Ajattelin itse hommata video switcherin niin voi vaihtaa näkymää FPV:n ja GoPron välillä.
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa tkpilot

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #772 : 16 Toukokuu, 2014, 21:32:07 »
Tuommosta juttua päivän lehdessä.
KLIK

Poissa Tonppa72

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #773 : 22 Toukokuu, 2014, 17:05:21 »
Gps sateliitit ei löydy , tai löytyy 6-8kpl selaa tuota väliä kokoajan??? Mikähän vikana phantomissa? jahas tänään ei sit löydä ainuttakaan satelliittia mutta kopterilla pystyy lentämään normaalisti atti tilassa.  >:(
« Viimeksi muokattu: 23 Toukokuu, 2014, 10:31:31 kirjoittanut Tonppa72 »

Poissa Soppamies

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #774 : 04 Kesäkuu, 2014, 22:57:19 »
Onko noilla Zenmusen H3-3D standard ja phantom -malleilla muuta eroa kuin että standardissa on GCU ja phantom-mallissa ei? Eli saahan tuon standard-mallinki toimimaan phantom 2:ssa?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Kiinalainen Phantom 250

Aloittaja Harza72 Kloonit

5 Vastauksia
4808 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Heinäkuu, 2009, 21:42:02
kirjoittanut Hermis
6 Vastauksia
5737 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Helmikuu, 2013, 09:24:29
kirjoittanut kaardian
30 Vastauksia
63037 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Heinäkuu, 2018, 13:11:36
kirjoittanut Simo_M
0 Vastauksia
2377 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Tammikuu, 2017, 15:28:12
kirjoittanut jaska.t
1 Vastauksia
3417 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Tammikuu, 2017, 12:36:05
kirjoittanut Makke76