Viime sunnuntaina karkasi minullakin Phantom. Nyt jäi kuitenkin videolle aineistoa asiasta, eli iOSDmini lähetti fpv:n kautta dataan joka tallettui nauhurille maa-asemalla.
Tällainen lento:
Kohdassa 1:48 näkyy kuinka kotiin osoittava salmiakki lähtee vasemmalle ja kotiin osoittava asteluku seuraa perässä kuinka lähtöpaikka kiertää vasemman kautta kopterin perän taakse. Tuonhan ei sinänsä pitäisi sen kummempia aiheuttaa mutta silti phantom lähti valumaan taakse ja oikealle yhä kiihtyvällä nopeudella. Kotipisteen mennessä takakautta ympäri alkoi etäisyys kotiinkin pienenemään.
Ohjaus toimi koko ajan oikein, 1:58 kohdassa oikeaan alakulmaan ilmestyvä laskutelinetikku kun löysäsin työnnön tikusta ja kopteri lähti vain lujempaa poispäin. Kun laskuteline menee takaisin kuvan ulkopuolelle niin työnsin taas tikkua, eli voisi kuvitella että oikeaan suuntaan ohjaus toimi. Satelliitteja koko ajan 12, eli senkään puolesta ei luulisi olevan ongelmia.
Liitteenä ilmakuvaan piirrettynä missä mentiin. Kuva alkoi pätkimään kun kopukka meni matalan metsän taakse ja siinä vaiheessa tuli kiire saada lasit pois päästä että näkee mihin se menee, mutta eipä näkynyt muuta kuin metsää. Viimeisillä sekunneilla videota näkyy vielä tieto että FS moodi on päällä kun sen lähettimestä napsautun, mutta eipä se omin voimin enää takaisin tullut.
Etsintöihin meni pari tuntia päivällä ja tunteroinen vielä illalla jolloin phantom löytyi lähempää kuin mitä sitä oli videolta ja tähystäjän arvailujen perusteella osattu etsiäkään. Liekö metsän takana koti oli palannut oikeaan paikkaan? Löytöpaikan perusteella metsän takana lentorata teki melkein 90 asteen mutkan.
Etsintöjen aikana laseihin tuli vielä kuva jotain 30min myöhemmin hetkeksi ja sen mukaan etäisyys olisi ollut noin 160m kotiin, mutta kun lentosuunta ei siihen viitannut niin epäiltiin että ei se näytä kuitenkaan oikein, eikä siis etsitty oikealta etäisyydeltä.
Lisätietoja vielä että kopterissa Futaban täyden kantaman s-bus vastari, kompassi oli kalibroitu puoli tuntia aikaisemmin ja kaksi edellistä akullista lenneltiin niinkuin pitää. IMU ei kaivannut kalibrointia kotona tarkistettaessa, tapahtuman jälkeen en ole käyttänyt vielä virtoja pois että miltä tilanne näyttää nyt. Firmis päivitetty viimeksi joskus tammikuussa jonka jälkeen lennetty ilman ongelmia useamman kerran. Atti -modea en ehtinyt/hoksannut kokeilla kun en sitä ole yleensäkään käyttänyt, FS meni lähinnä normi-koptereista tutusta hold-nappulasta päälle
Tappioita taisi tulla vain 4x naarmuuntuneet potkurit, muuten koko phantom oli hiekassa/mudassa mutta nyt alkaa olla puhdisteltu, lähipäivinä saattaa uskaltaa käyttää sähköt päällä. Eri asia koska uskaltaa lennättää, varsinkin kaiken tuon elektroniikan kanssa, vai karsinko kaiken pois ja lentelen pelkkää phantomia kunnes se karkaa lopullisesti?
Että aika erikoinen tilanne, mitähän tuossa tapahtui?