Kirjoittaja Aihe: Dji Phantom  (Luettu 570567 kertaa)

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #800 : 08 Heinäkuu, 2014, 10:30:17 »
Toki on opeteltava lennättämään. Minua vaan hämmästyttää vähättelevä suhtautuminen Phantomiin, jos "lajina" valokuvaus. (No joo onhan Phantomiin "sopivat" kamerat laadultaan aika surkeita, mutta kyllä niistä kuvista veppikelpoisia saa kuvankäsittelyssä tuunaamalla.)

Phantomin "mainetta" on varmaankin heikentänyt se että niitä ostaa myös sellaiset ihmiset joilla ei ole tietoa eikä taitoa käyttää laitetta turvallisesti. Sitähän myydään periaatteella laatikosta ilmaan ja automaatti auttaa. Monestikin jos kone kasataan osista, niin kasaaja on ainakin jossainmäärin kiinnostunut myös itse laitteesta ja sen toiminnasta ja käyttämisestä, eikä pelkästään kuvaamisesta.
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa AnselA

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #801 : 08 Heinäkuu, 2014, 10:39:29 »
Phantomin "mainetta" on varmaankin heikentänyt se että niitä ostaa myös sellaiset ihmiset joilla ei ole tietoa eikä taitoa käyttää laitetta turvallisesti. Sitähän myydään periaatteella laatikosta ilmaan ja automaatti auttaa. Monestikin jos kone kasataan osista, niin kasaaja on ainakin jossainmäärin kiinnostunut myös itse laitteesta ja sen toiminnasta ja käyttämisestä, eikä pelkästään kuvaamisesta.

DJI:n markkinointi on harhaanjohtavaa.

Olen valokuvannut kymmeniä vuosia, yhtään kameraa en ole rakentanut -- järkkärin objektiivin vaihtamista ei voi kutsua rakentamiseksi.

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #802 : 08 Heinäkuu, 2014, 10:47:50 »
Toki on opeteltava lennättämään. Minua vaan hämmästyttää vähättelevä suhtautuminen Phantomiin, jos "lajina" valokuvaus. (No joo onhan Phantomiin "sopivat" kamerat laadultaan aika surkeita, mutta kyllä niistä kuvista veppikelpoisia saa kuvankäsittelyssä tuunaamalla.)

Olen samaa mieltä että turhaan vähätellään pienemmillä kuvausta. Kaikilla ei ole rahaa isoihin koptereihin tai edes halua ostaa isompaa. Hyvin Phantomin kokoluokalla jo ottaa kuvia. Ei tietysti samaa jälkeä kuin järkkäreillä mutta moneen menoon hyvin riittävää.

Ei se koko vaan miten sitä käyttää :D

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #803 : 08 Heinäkuu, 2014, 11:48:05 »
DJI:n markkinointi on harhaanjohtavaa.

Olen valokuvannut kymmeniä vuosia, yhtään kameraa en ole rakentanut -- järkkärin objektiivin vaihtamista ei voi kutsua rakentamiseksi.

No, en tarkoittanut aivan tuota, mutta kamerankin käyttöön oppii harjoittelemalla ja opiskelemalla. Siinä vaan on iso ero että jos kamerassa on vaikkapa valotus pielessä, niin menee kuva pilalle, mutta jos jossain lentävässä on jokin asia pielessä, voi sattua paljon muutakin. Ja se koskee myös itserakennettuja koneita.
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #804 : 08 Heinäkuu, 2014, 11:56:40 »
Ei taida kuitenkaan tulla yhtään halvemmaksi kuin phantom, jos tuollaisen flame wheel f450 paketin kasaisi?

Eiköhän tuon aika pienellä vaivalla saa selvitettyä? Luulen että flame wheeliä saa myös pakettina jossa osat on täsmälleen samat kuin phantomissa. Riippuu tietysti hinnoittelusta, että onko phantomiin laitettu osat pakettihinnalla vai onko siihen pumpattu ilmaa. Oma käsitys on jälkimmäistä, koska noita flame wheel runkoja (aitoja, ei klooneja) on nähnyt myynnissä ihan muutamalla kympillä, eikä mielestäni paketitkaan hirveitä maksaneet.

Flame wheelin etu on se että voi itse säätää hyvin paljon. Siihen on esim. kolmannen tahon kittejä, joilla saat käsivarret alumiiniseksi ja teet siitä X8-konfiguraation. Osat ja gimbaalit voi hankkia sellaiset kuin haluaa, DJI:n lisäpalikat flight controllerin kylkeen kun niitä alkaa tarvitsemaan, jne. Parempaa kuvaa sillä saa kuin pakettiphantomilla, luulisin kyllä, miinuksena vain oma aika ja vaiva.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa v_240x

  • Aloitteleva torppari
  • *
« Viimeksi muokattu: 08 Heinäkuu, 2014, 15:04:03 kirjoittanut v_240x »

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #806 : 08 Heinäkuu, 2014, 14:44:38 »
electronicarc:llä on muuten ilmainen toimitus yli 535e tilauksiin jos oikein muistan ;D Äläkä kysy millä nopalla tuo summa on heitetty muttaniin...
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa Soppamies

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #807 : 10 Heinäkuu, 2014, 15:26:04 »
Onko kukaan tehny tilt lever modia, eli nuppipotikka tuon tilt leverin tilalle?

Jos on niin minkähän kokoinen potikka on passeli? Jossain oli jotta 5k-ohmia, onko hyvä? Käykö pienempi, esim 1k-ohm?

Poissa Nikke

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #808 : 13 Heinäkuu, 2014, 05:38:06 »
Tein juuri tuollaisen modauksen, laitoin 4,7 kohmin potikan etupaneliin. Luultavasti 1 kohm passaa yhtä hyvin, kun assistantilla saa rajat kalibroitua.

Poissa hyrax

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #809 : 14 Heinäkuu, 2014, 16:18:53 »
Metsään meni. Ja vieläpä kahdesti. :-\

Minulla on DJI Phantom 2 Vision ja siihen ostettu DronExpertin gimbaali. Hyvin on toiminut, kunnes n. viikko sitten tuo sekosi. DJI oli leijunnassa n. 20 m korkeudella, eikä välissämme ollut mitään esteitä. Etäisyyttä tuohon oli n. 50 m. Yhtäkkiä kone kallistui, ja aloitti viiston syöksyn alas. Laite ei reagoinut mihinkään ohjausliikkeisiin, vaan meni pusikon läpi pellolle. Gimbal meni kappaleiksi, mutta itse Phantom näytti selvinneen varsin vähillä vaurioilla. Sain Gimbalin kasattua liimalla ja parilla tukilastalla taas lentokelpoiseksi. Eikun uusi koelento. Ensimmäinen yritys meni hyvin, eikä mitään ongelmia. Sitten toisella yrityksellä tapahtui taas sama riistäytyminen hallinnasta. Etäisyyttä nyt vajaat 100 m, ja kone suunnilleen 25-30 m korkeudella. Jälleen mikään ohjausliike ei korjannut syöksyä, eikä myöskään pikainen vaihto Home lock modeen. Akku oli lähes täynnä molemmilla kerroilla. Metsään meni. Tällä kertaa sen verran kauas, että kesti aikansa, ennen kuin tuon ylipäätään löysin. Gimbal jälleen tuhantena kappaleena, ja Phantomista yksi roottorin lapa poikki.

Jännää noissa molemmissa tapauksissa on se, että kummallakin kertaa videon tallennus oli päällä, kun häiriö iski. Ja molemmilla kerroilla tallennus päättyi juuri siihen hetkeen, kun syöksy alkoi. Voisiko tuo viitata johonkin ohjelmistovikaan ?

Joka tapauksessa en tuota nyt enää uskalla lennättää, vaikka melko lentokelpoiselta vaikuttaakin päällisin puolin. Onko ehdotuksia, miten tuon saisi kuntoon, tai miten muuten menetellä?

Poissa AnselA

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #810 : 14 Heinäkuu, 2014, 16:33:38 »
Return To Home olisi voinut toimia, jos GPS signaalit olivat kunnossa?

Minulla on tapana tarkistaa ns. K-indeksi ennen lennätystä joko Android appilla tai ennusteena tuolta http://www.swpc.noaa.gov/rt_plots/kp_3d.html

Poissa hyrax

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #811 : 14 Heinäkuu, 2014, 16:58:57 »
Return To Home olisi voinut toimia, jos GPS signaalit olivat kunnossa?

Minulla on tapana tarkistaa ns. K-indeksi ennen lennätystä joko Android appilla tai ennusteena tuolta http://www.swpc.noaa.gov/rt_plots/kp_3d.html

Juuri ennen, kuin kone katosi puiden latvojen taakse, napsautin transmitterin pois päältä, ja ajatukseni oli sama: Jos ohjaussignaali katkeaa, ehkä laite tulisi takaisin. Mutta näin ei käynyt. Eli jotain vikaa jossain. Ehkä tosiaan GPS-signaalissa sitten.

Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #812 : 14 Heinäkuu, 2014, 17:49:44 »
Juuri ennen, kuin kone katosi puiden latvojen taakse, napsautin transmitterin pois päältä, ja ajatukseni oli sama: Jos ohjaussignaali katkeaa, ehkä laite tulisi takaisin. Mutta näin ei käynyt. Eli jotain vikaa jossain. Ehkä tosiaan GPS-signaalissa sitten.

Tiijän muutaman tapauksen lähipiiristä missä ihan normaali Naza V2 on tehny samat temput, ja nimenomaan GPS-lentotilassa. Käsittääkseni tuo Phantom rakentuu jossain määrin identtisen Nazan ympärille? Näistä viisastuneena oon vältelly GPS-tilassa lentämistä ellei sitä nyt tosiaan satu tarvimaan, eli siirrellyt kopua Atti-tilassa otolliseen kuvauspaikkaan ja tarvittaessa GPS:llä parkkiin kuvan ottamisen ajaksi. Siitä taas sitten Attiin ja matka jatkuu.

Poissa hyrax

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #813 : 14 Heinäkuu, 2014, 18:05:07 »
Tiijän muutaman tapauksen lähipiiristä missä ihan normaali Naza V2 on tehny samat temput, ja nimenomaan GPS-lentotilassa. Käsittääkseni tuo Phantom rakentuu jossain määrin identtisen Nazan ympärille? Näistä viisastuneena oon vältelly GPS-tilassa lentämistä ellei sitä nyt tosiaan satu tarvimaan, eli siirrellyt kopua Atti-tilassa otolliseen kuvauspaikkaan ja tarvittaessa GPS:llä parkkiin kuvan ottamisen ajaksi. Siitä taas sitten Attiin ja matka jatkuu.

Laitoin tapahtumista raporttia DJI:lle, ja sieltä tuli odotetun kaltainen vastaus: Vika ei ole heidän laitteissaan  ::)

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #814 : 14 Heinäkuu, 2014, 19:49:54 »
Jos yhtään lukee ulkomaisia foorumeita niin huomaa että karkailut ei ole ollenkaan harvinaisia. Niinkuin EM sanoi vältä sitä GPS:llä lentoa. Manuaali moodille heitto olisi saattanut pelastaa kopterin.

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #815 : 14 Heinäkuu, 2014, 20:55:41 »
Jos yhtään lukee ulkomaisia foorumeita niin huomaa että karkailut ei ole ollenkaan harvinaisia. Niinkuin EM sanoi vältä sitä GPS:llä lentoa. Manuaali moodille heitto olisi saattanut pelastaa kopterin.

Hakusana "phantom flyaway" antaa 760 tuhatta tulosta, tuskin ihan tuulesta temmattu asia siis ;) DJI:hän vierittää syyn käyttäjille

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #816 : 14 Heinäkuu, 2014, 21:31:21 »
Manual modeen heittäminen jeesaa. Joku sanoi että käyttö manualin kautta atti:iin jeesas ja oli taas hallinnassa. Missään nimessä ei kannata heittää ohjainta pois päältä. Kun lähtee karkuun gps modella, rth mode ei todellakaan toimi.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #817 : 14 Heinäkuu, 2014, 21:53:33 »
Tiijän muutaman tapauksen lähipiiristä missä ihan normaali Naza V2 on tehny samat temput, ja nimenomaan GPS-lentotilassa. Käsittääkseni tuo Phantom rakentuu jossain määrin identtisen Nazan ympärille? Näistä viisastuneena oon vältelly GPS-tilassa lentämistä ellei sitä nyt tosiaan satu tarvimaan, eli siirrellyt kopua Atti-tilassa otolliseen kuvauspaikkaan ja tarvittaessa GPS:llä parkkiin kuvan ottamisen ajaksi. Siitä taas sitten Attiin ja matka jatkuu.

Ja sitten käy mitä mulle kun gpsistä takaisin attiin niin kopu pysy kyllä ilmassa mutta ohjaussuunnat sekaisin. Tähän tilanteeseen auttaa hyppääminen manuaaliin tai gepsiin. Vikaa en ole saanut toistettua purkin huolellisen kalibroinnin jälkeen.. Pelottavaa silti!  >:(
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa wapa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #818 : 15 Heinäkuu, 2014, 01:47:01 »
Tuossa kun lennäteltiin koptereita (kaksi kappaletta phantom 2) kaverin kanssa, niin ystävän kopterissa ilmeni sellainen ominaisuus/vika ettei palauttanut enää failsafe valinnan jälkeen gps tilaan. Eli kopteri laskeutui vaikka S2(oikeanpuoleinen ylempi vipu) oli gps tilassa. Onko muilla vastaavanlaisia ominaisuuksia/kokemuksia tai tullut vastaan puhetta muilla sivustoilla?

Edelleen haluisin saada vinkkiä tuohon FPV setin rakentamiseen. Kiitos!

Nuuka

  • Vieras
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #819 : 15 Heinäkuu, 2014, 09:24:19 »
Tuossa kun lennäteltiin koptereita (kaksi kappaletta phantom 2) kaverin kanssa, niin ystävän kopterissa ilmeni sellainen ominaisuus/vika ettei palauttanut enää failsafe valinnan jälkeen gps tilaan. Eli kopteri laskeutui vaikka S2(oikeanpuoleinen ylempi vipu) oli gps tilassa. Onko muilla vastaavanlaisia ominaisuuksia/kokemuksia tai tullut vastaan puhetta muilla sivustoilla?

Käyttöohjeessa kerrotaan sivulla 24, että S1-kytkin pitää siirtää ylimmässä asennostaan johonkin muuhun asentoon, jotta ohjaus saadaan failsafe-tilassa taas palautettua, edellyttäen että kopteri on kauko-ohjaimen kantaman sisällä.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #820 : 15 Heinäkuu, 2014, 16:58:12 »
Metsään meni. Ja vieläpä kahdesti. :-\

Ei valitettavasti ole harvinaista, vaikka olisi kaiken säätänyt manuaalin mukaan. Myöskään kameran sammuminen ei yllätä yhtään, joku siellä softassa on pahasti ketuillaan. Joskus myös gimbaali lopettaa stabiloimisen samaan aikaan, ellei ole erillisellä laudalla. Tuliko syöksyssä tasaisesti, vai heiluiko ympäriinsä?

Lainaus
Onko ehdotuksia, miten tuon saisi kuntoon, tai miten muuten menetellä?

Valmistajalta tuskin saat asiaan apua, joten vaihtoehdot lienee aika vähissä  :-\.


p.s. tuossa yksi netistä bongattu pätkä missä näkyy gimbaalinkin sekoilut

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Spin

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #821 : 16 Heinäkuu, 2014, 19:09:21 »
Oiskohan se turvallisinta siirtää tuo Phantom Naza-M modeen. Vois tarvittaessa edes yrittää siirtyä manual modeen. Phantom modessa näkyy olevan aina GPS päällä jos vain satelliitit riittää. Toistaiseksi ei ole tehnyt omiaan ja olen kompassin kalibroinut ennen jokaista lentoa, mutta ainahan tuo vähän mielessä on, että mitä jos......

Edit: Naza modeen tuli laiteltua, sikäli mikäli siitä nyt mitään apua karkaustilanteessa on :).
« Viimeksi muokattu: 16 Heinäkuu, 2014, 21:51:21 kirjoittanut Spin »
Blade mSRX, 130X, Vortex 250 PR0
Spektrum DX18
PhoenixRC

Poissa hyrax

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #822 : 16 Heinäkuu, 2014, 23:09:21 »
Oiskohan se turvallisinta siirtää tuo Phantom Naza-M modeen. Vois tarvittaessa edes yrittää siirtyä manual modeen.

Minulla oli Naza-M modessa noiden molempien karkailuiden aikaan. Ei auttanut, vaikka yritti moodia vaihtaa. Kone meni ihan mihin itse halusi.

Nuuka

  • Vieras
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #823 : 19 Heinäkuu, 2014, 17:18:07 »
Sain minäkin vihdoin viime keskiviikkona jo kesäkuun puolella tilaamani Phantom 2:n, H3-3D:n sekä FPV-härvelit. Lensin pari kertaa ennen FPV:n asennusta, ja kopteri tuntui toimivan hyvin. Eilen asensin gimbaalin ja FPV-kaluston.

Ensimmäisellä kerralla kuvassa oli huomattavaa jelloa aina, kun liikuin johonkin suuntaan. Tänään vaihdoin gimbaalissa olleet valkoiset kumitötsät mukana tulleisiin mustiin, ja nyt en havainnut toisen FPV-lentokerran materiaalissa juuri lainkaan jelloa.

Kyllä vähän hirvittää lentää vähänkin korkeammalla. Pelkään koko ajan, että kopteri tippuu. Jossain luki, että Phantom 2:lla ei kannata laskeutua suoraan alaspäin, vaan aina pienessä kulmassa, tai muuten se saattaa joutua vortex ring state -tilaan (onko sille joku suomennos?).

Poissa Jeziz

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Dji Phantom
« Vastaus #824 : 19 Heinäkuu, 2014, 21:39:55 »
Jossain luki, että Phantom 2:lla ei kannata laskeutua suoraan alaspäin, vaan aina pienessä kulmassa, tai muuten se saattaa joutua vortex ring state -tilaan (onko sille joku suomennos?).
Tuossa olis suomennosta:
-Spektrum DX7s
-DJI F450 w/Naza-M
-Blade QX180 HD
-Phoenix simu
-Jiuchon Pro New

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Kiinalainen Phantom 250

Aloittaja Harza72 Kloonit

5 Vastauksia
4808 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Heinäkuu, 2009, 21:42:02
kirjoittanut Hermis
6 Vastauksia
5737 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Helmikuu, 2013, 09:24:29
kirjoittanut kaardian
30 Vastauksia
63094 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Heinäkuu, 2018, 13:11:36
kirjoittanut Simo_M
0 Vastauksia
2390 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Tammikuu, 2017, 15:28:12
kirjoittanut jaska.t
1 Vastauksia
3420 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Tammikuu, 2017, 12:36:05
kirjoittanut Makke76