Ei tullut tarkalleen kerrottua. Lentelin suoraan ja n. 300m päässä monitorissa kuva värisi ja siinä vaiheessa peruutin. Saatto olla, että black pearl monitori haki parempaa signaalia ja siksi väreili kun pitäisi kuitenkin pidemmälle toimia. Kyllä radio toimi hyvin. Miten saa tietää maksimi etäisyyden videolähettimelle jos ei kokeile.
Sen voi kokeilla myös maassa. Tiesitkö, että yleensä myös ohjaimen kantavuus testataan ennen ensimmäisiä lentoja? Ei ole tarkoitus piruilla, vaan on tietty syy miksi nämä "hei jätkät ostin fanttomin, kohta tulee siistii videoo" jutut saa karvat pystyyn monella, ja suoraan sanottuna tämä viidakkoseikkailu haiskahti jonkun asioista tietävän vitsiltä.
Tekniikka testattu ja kaikki toimii. Miksi ei voi lennellä ja kuvailla kylää. Luonnollisesti mennään korkealla n. 70-100m. Ostat kalliin bemarin mutta et viitsi käyttää vakionopeussäädintä jos tekniikka pettää. Ei ymmärrys riitä näille tapauksille.
Juu mutta tämä kuulosta suunnilleen tältä:
"Kuule, ostin just bemarin, on aika siisti!"
"Ai? En tiennytkään että ajat autoa. Kauanko sulla on ollu ajokortti?"
"No ei mulla ookaan, mutta onhan siinä vakionopeudensäädin ja kaistavahti! Kyllä ne pitää tiellä."
Tekniikkaa voi käyttää. Mutta "Mulla on fail safessa RTH, jos joku menee pieleen niin se tulee kotiin" on vaan _niiiin väärin_.
En keksi miksi tarvitsen rajoittimia. Jos kopteri menettää radion signaalin niin se palaa kotiin ja tuskin tulee lenneltyä yli kilometrin päähän jos video ei näy. Huolestuttavampaa touhu on niillä jotka tarvii rajoittimia. On ihmisiä jotka ei erota vasenta oikeasta niin näillä on kaikki rajoittimet ja avut päällä ja silti lentelee autotallin oveen tai pöpelikköön ja sit jeesustellaan kaikille.
"Jos kopteri menettää signaalin niin se palaa kotiin". Ehkä. Ehkä ei. Nuo ei oikeasti ole yhtään luotettavia järjestelmiä, vaikka DJI niin mielellään mainostaakin. Entä jos motti päättää nakata magneetin irti kellosta? Neljällä moottorilla olevan kone tulee alas just siihen missä se silloin sattui olemaan. GPS hukkaa satelliitit ja päättää yhtäkkiä että se kotipesä on kiinassa? Oikeasti, kokeile laittaa googleen "youtube phantom goes crazy" ja katso montako löytyy.
Nyt sitten heittäydyit rölliksi.
You don't say?
Riisipellon päällä
Edellisen kylän laitamilla
Hemmetin siistejä kuvia, ei siinä mitään.
Niin kuin netissä aina, mulkuimmat jaksaa kitistä joka asiasta
No, ihan miten vaan. Yks juttu vaan hyvä muistaa.
Jos et ole huomannut, multikopterit ovat nousseet kovasti otsikoihin vähän joka puolella, vaikka Suomi toki tulee tyypilliseen tapaan jälkijunassa tässäkin. Mutta varsinkin jenkkilän suunnalla "drones" on aika usein nähty lööpeissä. Eikä valitettavasti positiiviseen sävyyn. Ja tästä on herätty sitten säädöspuolellakin. Britit taisivat viimeisimmäksi ehdottaa että kaikki multikopterit pitäisi rekisteröidä, pro kuvaajille vaaditaan lupia, jenkeissä tällä hetkellä FAA:n kanta oli että youtube video lennosta = kaupallista toiminta = ei saa lentää. Jne Jne. Suomessa viimeisin säädös taisi olla että harrastelentämiseen ei ole tulossa rajoituksia, mutta ammattimaiseen on. Mitä sitten jos täälläkin päätetään että video youtubessa tekee hommasta ammattimaista?
Ja mikä tähän käytännössä on syy? Phantomit ja ns. "dads with drones". Ei sinänsä ole mitään Phantomia vastaan laitteina, ne vaan on niitä mitä saa helposti kaupasta: akut kii ja ilmaan, kun youtubessa oli niitä siistejä videoita ja visalla on sopivasti katetta. Ja sitten niillä kuvaillaan auringonottajia, laskeutuvia lentokoneita ihan vierestä, lennellään päin taloja, autoja ja ihmisiä kun gepsit ja wifi ohjaimet sekoilee ja mitään järkeviä failsafeja ei ole.
Ja kohta ei kellään ole enää kivaa.
(EDIT: FAA, ei FFA)