RCTimer ArduFlyer saapui välipäivinä ja vihdoin eilen oli sopivasti aikaa sen kanssa näpräämiseen. Netistä lukemani perusteella olin valmistautunut uppimaan firmiksen Arduino-softalla sisään ennen APM Mission Plannerin laukaisua, mutta päätin kuitenkin kokeilla MP:llä ensin. Kah kummaa, MP tunnisti laudan ongelmitta ja sain päivitettyä uusimman softan sitä kautta automaattisesti sisään. Laudan sensorit tuntuivat toimivan hienosti.
Seuraava projekti oli GPS:n kytkeminen lautaan. Pienen etsiskelyn jälkeen löysin reijän, johon wanhan MediaTek GPS:n kaapeli sopi. Ei muuta kuin kaapelit kiinni ja taas yllätys, vehje tunnistui ilman mitään päivityksiä! Päätin kuitenkin leikkiä hieman ja päivittää GPS:n sisäisen softan joka tapauksessa. Muistelin, että minulla oli laatikossa FTDI-kaapeli/-adapteri, mutta pienen pähkäilyn jälkeen se osoittautuikin AVR-ohjelmointilaitteeksi... Hetki lisää googlausta ja kolvailua, niin sain modattua XBee:n USB-adapterista FTDI-mokkulan ja GPS:n softankin päivitettyä ongelmitta.
Sitten alkoivat ongelmat. Olin tehnyt kaiken edellisen pöytäkoneellani, jossa on Windows 7. MP:n mukana tuli jopa ajurit ardu-laudalle, joten Windowsiin ei tarvinnut asentaa mitään erikseen. Kun yritin saada vehjettä toimimaan vanhalla miniläppärilläni (Windows XP), oli kellossa toinen ääni. Windows ei suostunut millään ymmärtämään laudan päälle, vaan ajuri jäi aina asentumatta! Laitehallinnassa ArduFlyer näkyi oikein (esim. "Arduino Mega 2560 (COM6)"), mutta lisätekstillä "laiteohjelmistoa ei ole asennettu, eikä laite toimi välttämättä oikein". Kun MP:stä yritti luoda yhteyden, tuli heti virhe "COM6 does not exist", vaikka ko. portti alasvetovalikossa olikin valittavissa. Yritin päivittää ajuria manuaalisesti, poistaa ja asentaa uusiksi, eri USB-portteja, MP:n uudelleenasennusta, käyttämättömien virtuaalisten COM-porttien poistoa... mutta ei. Olen käyttänyt samassa koneessa jos jonkinmoista USB-kikkaretta ja sovitinta, mukaanlukien vanhaa APM1-lautaa. Ilmeisesti tämä APM 2.5 / ArduFlyer on jollain tavalla epäsopiva tuon Winukan kanssa, mysteeriksi jää.
Lopulta poltin päreeni ja päätin kokeilla yhteyttä XBee-radioiden yli. Tovin googlauksen ja kaapelin tekemisen jälkeen sain XBeen kiinni ArduFlyeriin ja yhteyden purkkiin myös XP-koneeltani! Kaikki tuntui toimivan hienosti, myös (heikko) GPS fiksi löytyi olohuoneen pöydällä. Lopuksi juotin lautaan piikkirimat paikalleen servoliittimille.
Myöhään illalla aloin piirtelemään koteloa ArduFlyerille. Laudan saisi toki pultattua suoraan runkolevyynkin, mutta koska ilmanpainesensori pitää joka tapauksessa suojata (eikä paljaana möllöttävä elektroniikka herätä juurikaan luottamusta), päätin koteloida komeuden. Kopteriini tulee ArduFlyerin lisäksi irtonaisina piirilevyinä myös OSD-palikka, GPS ja XBee-lähetin. Näistä GPS ja XBee tulee saada hiilikuiturungon ulkopuolelle, mutta OSD:n ymppäsin Ardun kanssa samaan boksiin. Sain eilen illalla vielä laatikon ensimmäisen prototyypin tulostettua ja vaadittavat muutokset tehtyä, tänään tulostan lopullisen version.
Vielä ratkaistavaksi jää, survonko GPS:n ja XBeen samaan koteloon, vai teenkö noille eri laatikot. Tietääkö kukaan, voiko XBee häiritä GPS:ää, jos ne on asennettu vierekkäin? XBee on 2.4GHz versio, joten minun järjen mukaan häiriöitä ei pitäisi tulla.