Kirjoittaja Aihe: FPV-quad  (Luettu 59336 kertaa)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
FPV-quad
« : 09 Joulukuu, 2012, 22:36:59 »
Osittain TBS Discovery -säikeen, osittain näpräämisen puutteen vuoksi innostuin pohtimaan FPV-quadin tekemistä. Aatoksissa oli suunnitella ja valmistaa itse quadin runko, joka sopisi erityisesti FPV-lennätykseen GoPro nokalla. Osat hiilikuidusta jyrsien ja 3D-tulostaen. Vielä on kovasti pohdinnassa, että mitä osia jyrsin, mitä tulostan. Esimerkiksi varret kutkuttaisi 3D-tulostaa, mutta toisaalta ne syntyisivät kymmenen kertaa nopeammin (ja ehkä kestävämmin) hiilikuidusta. Noh, aika näyttää!

FPV- ja kuvauskamerana toimisi GoPro, jolle olisi tarkoitus tehdä roll-/tilt-teline. Telineeseen tulisi vakautus, lähinnä tasoittamaan suurimmat heilahdukset pois. Vakautuksen ajo todennäköisesti ihan suoraan servoilla ilman minkäänlaista välitystä. Roll-akselille riittäisi toki paljon pienempikin liikevara kuin mitä servosta irtoaa (+/- 45 astetta tai yli) ja tilt-akselilla 90-astetta on liian vähän, mutta kokeillaan nyt kuitenkin. Ajattelin olla rohkea ja tehdä myös varsinaisen FPV-lennätyksen stabiloidun kameran kautta, vaikka se tuntuukin olevan yleisesti aikamoinen mörkö. Sanotaan, ettei vakautetun kameran kautta voi lennättää, koska kuvasta ei näe mitenkään kopterin asentoa. Ilmakuvaushommat ovat kuitenkin osoittaneet sen, että näillä multikoptereilla lentolaitteen asennon tietää oikeasta tikusta - ja jos se on jotakin muuta kuin tikusta määrätään, ollaan tulossa maahan ja lujaa! :D

Lentoaivoksi kaavailin ArduCopteria. Uusin versio APM 2.5+ on hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan niin kilpailukykyinen, että pitäähän sitä päästä kokeilemaan. Reilu vuosi sitten viimeksi tuli APM:llä leikittyä ja silloin homma ei vakuttanut alkuunkaan. Nyt koodi ja rauta ovat kuitenkin taas vuoden ikääntyneempää, joten eiköhän niille ole aika antaa uusi mahdollisuus!

Sähköt saavat olla halpaa kiinakamaa, koska laitteesta on tulossa muutenkin melkoinen leikkikalu ja protoproto. SimonK-fläshätyt 30-40A noparit, jonkinlaiset multikopterikäyttöön suunnitellut pannukakkumoottorit (haaveilen DualSky:stä, mutta hinnan vuoksi taidan päätyä halpoihin vastaaviin) ja APC:n huiskat.

Päivittelen tähän säikeeseen projektin etenemisestä - tai kuoppaamisesta. :)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FPV-quad
« Vastaus #1 : 12 Joulukuu, 2012, 15:55:44 »
APM 2.5+:t olivatkin näemmä DIY Drones:sta loppu, joten pistin vastaavan laudan tulemaan RCTimerista:
http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=818

Tuostahan puuttuu GPS ja virtasensori, jotka DIYD:n paketissa olisi tullut mukana, mutta yritetään pärjätä ilman. GPS löytyy omasta takaa, sen softa tosin pitänee päivittää ainakin. OSD:ksi tulee halpa (ja wanha) versio MinimOSD:stä GoodLuckBuy:stä:
http://www.goodluckbuy.com/on-screen-display-osd-board-minimosd-apm-telemetry-to-apm-1-and-apm-2.html

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FPV-quad
« Vastaus #2 : 17 Joulukuu, 2012, 12:20:49 »
Tilasin nopareiksi halvat 40A kiinanoparit, näitä voi käyttää sitten tarvittaessa myöhemmin isommassa huiskuttimessa. Moottoreiksi valitsin pitkän pähkäilyn jälkeen DualSky:n XM4010TE-6 720KV -pannukakut, vaikka nuo ovatkin tuntuvasti kalliimpia kuin vastaavan näköiset HK-motit. Jospa olisivat sitten vastaavasti myös oikeasti laadukkaampia.

Suunnitelmat ovat edenneet (päässä) siihen pisteeseen, että todennäköisesti kopterista tulee hiilikuitu-3D-tuloste -hybridi. Kaikki rakenteellista jäykkyyttä tuovat osat järsin hiilikuidusta, "täytepalat" ja muut erikoisemmat kikottimet 3D-tulostan. Varret ajattelin tehdä jonkinmoiseen profiiliin, joka a) näyttää kivalta ja b) minimoi ilmanvastuksen ainakin pystysunnassa roottoreiden alla.

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: FPV-quad
« Vastaus #3 : 17 Joulukuu, 2012, 19:55:47 »
Mitä tuohon fpv lentämisen hankaluuteen vakautetulla jalustalla tulee, niin se on lähinnä pelkillä gyrovakautetuilla multeilla hankalaa. Jos kamera pysyy kokoajan vaaterissa eikä autoleveliä kontrollerissa ole, niin et oikein koskaan tiedä tarkalleen missä asennossa kopu on ja varsinkin korjausliikkeet ampuu todella helposti yli.

Autolevelillä ja varsinkin gps vehkeillä helppoa kun ei tarvitse stressata että valuuko se nyt huomaamatta puihin jne.

Lätkihän kuvia näkyviin kun saat osia värkättyä. :)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FPV-quad
« Vastaus #4 : 19 Joulukuu, 2012, 08:16:16 »
Näinhän se on. Tavallisella kopterilla jos lennättäisi FPV:tä vakautetulla kameralla, tulisi korjausliikkeet tehtyä vasta siinä vaiheessa, kun telineestä loppuu säätövara kesken ja kamera alkaa kallistua... :D

Lähdin mallaamaan varsia 3D-tulostusta varten ja jossain vaiheessa alkoi tuntua siltä, että nehän voisi tehdä kokonaan tulosteena! Alunperinhän mulla oli ajatuksena heittää tulostetun varren sisälle hiilikuituinen levy (tai päällystää hiilikuitulevy aerodynaamisella kuorella, ihan kuinka vain), mutta osasta tuntuisi tulevan niin jäykkä jo itsessään, ettei moista tarvita. Seuraava päätös onkin se, tulostanko varret kahdessa osassa (vasen poski + oikea poski) vai suoraan valmiina jöötinä. Osissa tulostaen tulostusjälki olisi laadukkaampaa, koska osaan ei jäisi inhottavia tyhjän päällä roikkuvia kielekkeitä, jotka pitää tukea altapäin. Toinen kahdessa puolikkaassa tekemistä puoltava juttu on se, että johdot on helpompi pujottaa varsiin, kun puoliskot saa erilleen. Varsien sisällä kulkee johtokuilu, jossa moottorin kaapelit vedetään moottorin juuresta kopterin rungon sisään.

Tässä muutama alustava mallinnus kopterin rakenteesta ja varsinkin noista varsista:



Lähikuva varren päästä, moottorin kiinnityspulteille on omat syvennyksensä:



Kuten kuvista (huonosti) näkee, varret ovat "siipimäiset" eli poikkileikkaukseltaan tipan malliset. En usko että tällä on käytännössä minkäänlaista merkitystä, mutta periaatteessa ilmanvastus on tällaisella muodolla pienin mahdollinen roottorin muodostamassa ilmavirrassa. Periaatteessa noste on siis marginaalisesti parempi ja värinät hitusen vähäisempiä, kun varsien aiheuttama vastus ja pyörteet minimoidaan. Käytännössä en tosiaan usko tällä olevan juurikaan merkitystä, mutta kun nyt hifistelemään ja tulostelemaan lähdettiin, tehdään sitten kunnolla överiksi! :)

Yllä olevien kuvien jälkeen olen hieman muokannut osia. Varsien kiinnitys tapahtuu kolmella pultilla neljän sijaan, eli kiinnitysblokki on ylhäältä katsottuna kolmio. Koiversin myös osan sisään johtokuilun. Kun moottorit saapuvat, pääsen mallintamaan mahtuuko bullet-liittimet kuiluun, vai pitääkö sitä laajentaa (tai napsia bulletit pois ja juottaa johdot).

Kuten kuvista (jälleen huonosti) näkee, varret ovat hieman taivutetut ylöspäin ja moottorit sisäänpäin. Moottoreiden kallistaminen kohti kopterin keskustaa tuo kuuleman mukaan systeemiin vakautta, taitos ylöspäin on lähinnä esteettinen ja pieniltä osin maavaraa lisäävä kikkailu.

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: FPV-quad
« Vastaus #5 : 19 Joulukuu, 2012, 19:09:16 »
Puoltaisin tuota kahdessa puoliskossa tekemistä myös siltä osin, että saattaisi olla vahvempi kun ajattelee kuinka päin tulosteen "syyt" tulisi olemaan.

Moottoreiden kallistuksella saa vakautta lentokorkeutta tiputtaessa paikallaan -> et laskeudu niin paljon omaan potkurivirtaan.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FPV-quad
« Vastaus #6 : 19 Joulukuu, 2012, 20:32:12 »
Puoltaisin tuota kahdessa puoliskossa tekemistä myös siltä osin, että saattaisi olla vahvempi kun ajattelee kuinka päin tulosteen "syyt" tulisi olemaan.
Voipi hyvinkin olla näin! Ajattelin kuitenkin kokeilla minkälainen tuosta tulee. Tulostin eilen hätäisesti 1:2 pienoismallin varresta ja se tuntuu ainakin todella jäykältä. Voi olla että sen saisi käsin väännettyä poikki, mutta todella tiukkaa tekee. Ja se on vain 15% täytöllä tehty... Kokeilen siis yhtenä klimppinä tulostamista ensin, osissa vasta sen jälkeen.

Nyt näyttää siltä, että moottorit kilahtavat tulliin ja perjantain toimitusaika-arvio ei pidä. FedExiltä tuli ainakin tekstari, että pitäisi ottaa heihin yhteyttä jos haluaa itse tullata, jolloin lähettävät tarvittavat tiedot mulle tullausta varten. Pistin viestiä annettuun sähköpostiosoitteeseen, mutta mitään ei ole kuulunut takaisin. Eivät varmasti toimita pakettia eteenpäin ennen kuin se on tullattu.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FPV-quad
« Vastaus #7 : 22 Joulukuu, 2012, 20:02:07 »
Moottorit tulivat eilen pitkän ajojahdin jälkeen (FedEx-kuskin kanssa rallattiin ympäri kaupunkia toisiamme etsien), mitat on tarkistettu ja ensimmäiset kaksi vartta tulostettu. Tulosteen kestävyys tuntuu käsissä kääntelemällä sangen kelpoiselta. Yhden varren tulostamiseen vierähtää leppoisat 6 tuntia, joten häitäisen miehen askartelusta ei ole kyse... :) Varsiin pitää tehdä pientä jälkityöstöä jotta pinta olisi kauttaaltaan kaunis, mutta yllättävän hyvä tuloste noista kuitenkin tuli kappaleen hankalan muodon huomioiden!

Tulostan parhaillaan kahta vartta punaisena, kaksi edellistä oli valkoisia. Jos vaikka näiden avulla erottaisi vehkeen asennon ilmassa paremmin. Näillä näkymin jokainen varsi tulee olemaan aivan hitusen verran erilainen kuin muut, sen siitä saa kun kotona protoilee ja viilaa suunnitelmia joka iteraation jälkeen. :) Päämitat pidän toki samana, että kopterin geometria säilyy symmetrisenä.

Aloin tänään piirtämään GoPro:lle telinettä ja kameran kiinnitysosan / tilt-mekanismin tulostinkin jo kokeeksi. Kamera napsautetaan selkäpuolelta eräänlaiseen levyyn kiinni ja sidotaan vielä etupuolelta kumilenkillä tai muulla nauhalla sijoilleen. Servoina käytän hexTronik MG14:ia, koska niitä sattui olemaan sopivasti kaksi kaapissa. Pistän kuvia GoPro-telineestä, jahka saan sen kokonaan valmiiksi.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FPV-quad
« Vastaus #8 : 23 Joulukuu, 2012, 01:45:32 »
Ei tullut vielä aivan valmiiksi tuo GoPro-tellinki, vaan roll-servo puuttuu vielä. Mutta tässä nyt vähän hahmotelmaa kuitenkin:









Kuvissa ei takavarret ole punaisia, mutta sellaiset niistä tulee. Tai oranssin punaiset, mitä tuo muovi nyt mahtoikaan olla...

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: FPV-quad
« Vastaus #9 : 23 Joulukuu, 2012, 11:03:14 »
Hauska lukea näitä sun projekteja kun sulla on samaan aikaan aina menossa jotain vastaavaa kun mulla (kiinnostuksen saman suuntaisia siis)!

Mähän tein kesällä tollasen yks akselisen telineen (samalla rakenteella hyvin pitkälle), pähkäilin tulostanko vain teenkö CNC: llä varretet (päädyin CNC: hen), pähkäilin samojen noparien ja moottorien kanssa (ostin dualsky), Samaa elektroniikkaa käytän kun sun piti käyttää (Ardu). Kohta jos sä rupeet raportoimaan kuvan stabilointi säädöistä niin alan epäillä, että sulla on piilokamera mun työpisteellä kun en ole näistä tänne paljon kirjoitellut! :P

Mun kopterista tuli vään raskas. Olen tehnyt sillä nyt pari kuvaus keikkaa ja harmittaa melko olematon käyttö aika kun kopterilla on 4 kiloa painoa! Se on Quadille aika paljon. Pitää varmaan rakentaa osia uudestaan vielä kevyemmistä kamoista. Hyvää rungossa on, että se ei ole mennyt rikki vaikka olen torpannut sen monesti (kevyitä pieniä torppeja).

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FPV-quad
« Vastaus #10 : 23 Joulukuu, 2012, 11:18:57 »
Ai pahkena, paljastuko mun salakamera!? ;D Joo, mulla on tosiaan ollut pitkä tauko FPV:ssä (siis jos ei lasketa ilmakuvauskeikkoja), edellisen kerran "urheilu"-FPV-lennätin Gaui 425:stä edelliskesänä tai -talvena. Sen jälkeen tuli projektiksi FPV-lennokki, joka on vieläkin ihan karvaa vaille valmis ilmaan. Mutta kesken siis kuitenkin. Koska siinä ei ole enää juurikaan rakentelemista (tein kesällä kameran kiinnityslevyn laminoimalla lasikuidusta koneen nokkaa muottina käyttäen ja pan/tilt-telineen), niin ajattelin talven ratoksi jonkun aidon rakenteluprojektin!

Neljä kiloa quadille on kyllä paljon! Muistaakseni edellinen tekemäni ilmakuvaus-quad painoi 3,5kg lentokunnossa eli järjestelmäkamera ja akku kyydissä. Sen ristimitta on vähän reilu 80cm. Tästä tulee paljon pienempi, ristimitta moottorista moottoriin taisi olla tämän hetken piirrustuksissa 56cm jos en vallan väärin muista.

Tuo GoPro-tellinki on kaksiakselinen, tilt ja roll. Roll-servo tosiaan puuttuu vielä kuvista, en ehtinyt eilen mallintamaan sitä. Ehkä tänään!

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FPV-quad
« Vastaus #11 : 23 Joulukuu, 2012, 14:17:12 »
Nyt on myös roll-servo piirretty mukaan kuvioon. Päätin luopua toisesta laakeriblokista luottaen siihen, että servon sisäiset laakerit kestävät GoPro:n aiheuttaman väännön. Roll-servo siis toimii käytännössä kameran toisena riputuspisteenä.



Roll-akseli koostuu kahdesta osasta, joista toinen on pieni nysä-uloke tuolta kameran takaa C-kirjaimen mallisesta kaaresta, toinen on paksu askeli servovarrelta. Osien päissä on puolipyöreät ulokkeet, jotka lukittuvat toisiinsa laakerin sisällä lähellä kameratelinettä. Koko roll-askelin läpi viedään pultti, joka käytännössä lukitsee paketin (C-kaari + akseli + servoarmi) servoon.

Virtaviivaistin samaan syssyyn runkoa hieman monien muiden FPV-runkojen tyyliin pidentämällä sitä ja taittamalla varret hieman enemmän sivuille. Pistän siitä kuvaa myöhemmin, kun saan työstettyä runkolevyjä enemmän valmiimpaan malliin.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: FPV-quad
« Vastaus #12 : 23 Joulukuu, 2012, 16:19:39 »
Veikkaan että kameratelineen vakautus voisi toimia rate tilassa, jolloin pahimmat heilunnat suodattuisi pois, mutta kamera palaisi aina keskelle. Toimisi siis lähes samalla periaatteella kuin optinen kuvanvakain. Telineen liikealue pitäisi myös rajoittaa melko pieneksi, muutamia asteita joka suuntaan. Meinasitko koettaa lennätystä vakautuksen kanssa?
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FPV-quad
« Vastaus #13 : 23 Joulukuu, 2012, 22:42:31 »
Tarkoitus olisi lennättää ihan täydellä vakautuksella, eli kamera jatkuvasti horistontin suuntaisena teki kopteri mitä tahansa. En usko sen olevan ongelma (eikä se tähän asti ilmakuvausjutuissa olekaan ollut). Käytäntö sitten näyttää miten äijän käy! :)

Mallasin alkuillasta akkua runkoon. Näyttää siltä, että akku pitää tuoda todella eteen, että painopisteen saa täsmälleen keskelle kopteria. Käytännössä nykyisellä kameran paikalla ja ottamatta huomioon nopareiden ja vastarin jne. painoa akku pitää tuoda niin eteen, että akun etureuna on kopterin keskipisteen tasalla. Alustavasti ajattelin koivertaa rungon ylälevyyn akulle kolon, jolloin akku olisi turvallisesti "karsinassa" puoliksi rungon sisällä.

JCA

  • Vieras
Vs: FPV-quad
« Vastaus #14 : 23 Joulukuu, 2012, 23:07:54 »
Millon tän massatuotanto alkaa? ;D
Sairaan siistin näkönen projekti ja just sellai mistä itte haaveillu tässä sillä välin kun odotellu että toi ElyQ rakentais itte ittensä.

Joku vois vaikka ostaa ton ElyQ:n pois tai laittaa vaihdossa tälläsen FPV quadron.

Mitä Markus veikkaat tollaselle hinnaksi lentovalmiina, valmistus, osat jne?
Kattellu just tota TBS Discoveryä ja on aika tähtitieteellinen summa pienellä quadrolla.

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FPV-quad
« Vastaus #15 : 24 Joulukuu, 2012, 09:59:08 »
Komeet settiä!

Meille jotka eivät osaa lentää, olisi veri nais teline johon kamera mahtuu koteloineen :)
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FPV-quad
« Vastaus #16 : 24 Joulukuu, 2012, 10:07:14 »
Mitä Markus veikkaat tollaselle hinnaksi lentovalmiina, valmistus, osat jne?
Todella paha sanoa! Voin koittaa pistää jonkinlaista osalistaa hintoineen sitten, kun projekti on valmis (tai kopteri ainakin ilmassa). Noissa itse tehdyissä osissa maksaa ennen kaikkea aika, 3D-tulostetut osaset kun on aivan mielettömän hitaita tehdä. Varsien tekemiseen menee yli vuorokausi yhtäjaksoista koneaikaa ja veikkaisin että loppujen osien (joista osa vielä puuttuu kuvista) tekemiseen toinen. Vaikkei tulostimen vieressä tarvitse toki jatkuvasti päivystää, vaatii rakkine kuitenkin säännöllistä huolta ja huolenpitoa. Kaikkia osia ei voi siis pistää kerralla tulemaan ja "korjata satoa" kahden vuorokauden kuluttua. :)

Tuon GoPro-telineen ajattelin pistää Shapewaysiin kokeeksi myyntiin. Osia pitää hieman kevittää jotta hinta olisi millään muotoa järkevä, mutta se ei ole kauhean suuri vaiva. Samalla saa pientä perspektiiviä siihen, mitä maksaa osan teollinen 3D-tulostus verrattuna kotitulostukseen.

Meille jotka eivät osaa lentää, olisi veri nais teline johon kamera mahtuu koteloineen :)
Tätä harkitsin, mutta totesin sen olevan turhaa painoa. ;) Telineestä on toki helppo modata sellainen versio, joka kiinnitetään kotelon kiinnityshaittoihin! Totesin omalta kohdaltani, että kotelo suojaisi lähinnä vain optiikka, koska skeleton-kotelossa on kuitenkin todella paljon avonaista seinää - ja muusta kotelosta ei saa kaapeleita ulos. Kamera on myös melko hyvin etummaisten varsien välissä suojassa, joten aivan "framilla" se ei torppitilanteessakaan ole vaikka nököttääkin nokalla.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FPV-quad
« Vastaus #17 : 02 Tammikuu, 2013, 08:20:58 »
RCTimer ArduFlyer saapui välipäivinä ja vihdoin eilen oli sopivasti aikaa sen kanssa näpräämiseen. Netistä lukemani perusteella olin valmistautunut uppimaan firmiksen Arduino-softalla sisään ennen APM Mission Plannerin laukaisua, mutta päätin kuitenkin kokeilla MP:llä ensin. Kah kummaa, MP tunnisti laudan ongelmitta ja sain päivitettyä uusimman softan sitä kautta automaattisesti sisään. Laudan sensorit tuntuivat toimivan hienosti.

Seuraava projekti oli GPS:n kytkeminen lautaan. Pienen etsiskelyn jälkeen löysin reijän, johon wanhan MediaTek GPS:n kaapeli sopi. Ei muuta kuin kaapelit kiinni ja taas yllätys, vehje tunnistui ilman mitään päivityksiä! Päätin kuitenkin leikkiä hieman ja päivittää GPS:n sisäisen softan joka tapauksessa. Muistelin, että minulla oli laatikossa FTDI-kaapeli/-adapteri, mutta pienen pähkäilyn jälkeen se osoittautuikin AVR-ohjelmointilaitteeksi... Hetki lisää googlausta ja kolvailua, niin sain modattua XBee:n USB-adapterista FTDI-mokkulan ja GPS:n softankin päivitettyä ongelmitta.

Sitten alkoivat ongelmat. Olin tehnyt kaiken edellisen pöytäkoneellani, jossa on Windows 7. MP:n mukana tuli jopa ajurit ardu-laudalle, joten Windowsiin ei tarvinnut asentaa mitään erikseen. Kun yritin saada vehjettä toimimaan vanhalla miniläppärilläni (Windows XP), oli kellossa toinen ääni. Windows ei suostunut millään ymmärtämään laudan päälle, vaan ajuri jäi aina asentumatta! Laitehallinnassa ArduFlyer näkyi oikein (esim. "Arduino Mega 2560 (COM6)"), mutta lisätekstillä "laiteohjelmistoa ei ole asennettu, eikä laite toimi välttämättä oikein". Kun MP:stä yritti luoda yhteyden, tuli heti virhe "COM6 does not exist", vaikka ko. portti alasvetovalikossa olikin valittavissa. Yritin päivittää ajuria manuaalisesti, poistaa ja asentaa uusiksi, eri USB-portteja, MP:n uudelleenasennusta, käyttämättömien virtuaalisten COM-porttien poistoa... mutta ei. Olen käyttänyt samassa koneessa jos jonkinmoista USB-kikkaretta ja sovitinta, mukaanlukien vanhaa APM1-lautaa. Ilmeisesti tämä APM 2.5 / ArduFlyer on jollain tavalla epäsopiva tuon Winukan kanssa, mysteeriksi jää.

Lopulta poltin päreeni ja päätin kokeilla yhteyttä XBee-radioiden yli. Tovin googlauksen ja kaapelin tekemisen jälkeen sain XBeen kiinni ArduFlyeriin ja yhteyden purkkiin myös XP-koneeltani! Kaikki tuntui toimivan hienosti, myös (heikko) GPS fiksi löytyi olohuoneen pöydällä. Lopuksi juotin lautaan piikkirimat paikalleen servoliittimille.

Myöhään illalla aloin piirtelemään koteloa ArduFlyerille. Laudan saisi toki pultattua suoraan runkolevyynkin, mutta koska ilmanpainesensori pitää joka tapauksessa suojata (eikä paljaana möllöttävä elektroniikka herätä juurikaan luottamusta), päätin koteloida komeuden. Kopteriini tulee ArduFlyerin lisäksi irtonaisina piirilevyinä myös OSD-palikka, GPS ja XBee-lähetin. Näistä GPS ja XBee tulee saada hiilikuiturungon ulkopuolelle, mutta OSD:n ymppäsin Ardun kanssa samaan boksiin. Sain eilen illalla vielä laatikon ensimmäisen prototyypin tulostettua ja vaadittavat muutokset tehtyä, tänään tulostan lopullisen version.

Vielä ratkaistavaksi jää, survonko GPS:n ja XBeen samaan koteloon, vai teenkö noille eri laatikot. Tietääkö kukaan, voiko XBee häiritä GPS:ää, jos ne on asennettu vierekkäin? XBee on 2.4GHz versio, joten minun järjen mukaan häiriöitä ei pitäisi tulla.

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Re: FPV-quad
« Vastaus #18 : 02 Tammikuu, 2013, 16:13:23 »
Gps ei niin häiriöidy mitä kompassi, jos sellainen on.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Re: FPV-quad
« Vastaus #19 : 02 Tammikuu, 2013, 16:14:33 »
Gps ei niin häiriöidy mitä kompassi, jos sellainen on.
Hyvä, näin arvelinkin. Kompassi on integroituna Ardu-lautaan, joten se tulee aavistuksen etäälle XBee-lähettimestä.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FPV-quad
« Vastaus #20 : 03 Tammikuu, 2013, 12:11:35 »
Ei tullut ihan lopullista versiota suorilta Ardu-laatikosta, mutta jo kolmas proto on ihan käyttökelpoinen... :) Vielä jäi viilattavaa, mutta antaa nyt olla. Seuraava projekti olisi tuo GPS + XBee -paketti. Harmittavasti GPS:n piuha on äärimmäisen lyhyttä mallia (jostain syystä, liekö häiriöiden minimoimiseksi), joten ilman sen vaihtamista noita kaluja ei saa kovinkaan etäälle rungosta. Mulla oli mielessä tehdä jonkinlainen matala masto, jonka nokkaan nuo GPS ja XBee sitten lämästään. Ehkä 3-4cm rungosta ylös, niin on jo kivasti poissa pahimmasta katveesta. Pitänee askaroida GPS:ään sopivasti pidempi kaapeli, että tämä onnistuu.

Nopareita ei ole kuulunut vieläkään, vaikka tilasin ne RCTimerista samaan aikaan ArduFlyerin kanssa (joka siis tuli viikko sitten). Noh, ehkä ne sieltä kohta napsahtaa laatikkoon. Sen jälkeen on vuorossa mittojen tarkistus ja runkolevyjen jyrsiminen. Tässä odotellessa on vielä ohjelmassa pienten jalasten ja tuon GPS/XBee-kotelon piirtäminen sekä niiden & GoPro-tellingin tulostaminen.

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: FPV-quad
« Vastaus #21 : 03 Tammikuu, 2013, 16:08:12 »
Offina: Mistä tilasit XBee? Oma telemetria pian huutaisi kyseisiä värkkejä kun alkaa bluetöötissä kantama loppua.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FPV-quad
« Vastaus #22 : 03 Tammikuu, 2013, 20:57:33 »
Offina: Mistä tilasit XBee?
Pakko sanoa, että en muista! XBee on "vanhaa perua" eli edellisestä Ardukokeilusta pitkän ajan takaa. Ostopaikkana on saattanut olla DIYDrones tai BuildYourOwnDrone taikka sitten joku aivan muu.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: FPV-quad
« Vastaus #23 : 03 Tammikuu, 2013, 21:11:10 »
Itsekin tilasin omani aikoinaan BuildYourOwnDrone:sta, nyt ei näytä olevan tosin varastossa:

http://www.buildyourowndrone.co.uk/ArduPilot-Xbee-Telemetry-kit-2-4-GHz-p/tel-kit.htm
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FPV-quad
« Vastaus #24 : 03 Tammikuu, 2013, 21:48:11 »
Muutama kuva rungosta. Osia puuttuu siis vielä (GPS + XBee "antenni", jalakset, radiolähetin, ...), mutta rungon malli ja muoto taitaa olla lopullinen.







Katsahdus rungon sisään:

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Quad

Aloittaja Trnquill « 1 2 3 4 » Protopaja

85 Vastauksia
49313 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Tammikuu, 2013, 15:47:26
kirjoittanut PatrikR
2 Vastauksia
2553 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Toukokuu, 2012, 19:45:39
kirjoittanut Tribu
14 Vastauksia
8878 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Joulukuu, 2013, 19:08:02
kirjoittanut Ves@
6 Vastauksia
7644 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Tammikuu, 2014, 14:11:40
kirjoittanut petrim
7 Vastauksia
4015 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Lokakuu, 2013, 07:16:48
kirjoittanut jinx