Noniin, ensimmäiset tuunausyritykset tehty. Tarkoituksena oli viritellä systeemi siten, että saan radiosta nupista säädettyä yhtä tiettyä PID-arvoa tietyissä rajoissa ja näin hakea optimiarvoa lennossa helposti. Tai siis "lennossa", kopteri pidetään kädessä tai telineessä säädön ajan.
Ensimmäinen vartti meni sen googlaamiseen, mistä ihmeestä valitsen tuon etäsäädön aktiiviseksi. Ohjeiden kuvissa se on suoraan samalla näytöllä kuin PIDien säädöt, mutta nykyisessä eli uusimmassa ohjelmaversiossa ei. Hienoa. Lopulta se löytyi vallan toiselta välilehdeltä, pitkän säätöarvorivistön loppupäästä.
Toinen vartti menikin sitten pähkäillessä sitä, mihin syötän säätövälin minimi- ja maksimiarvot. Jälleen kerran ohjeiden kuvissa nämä tekstilaatikot ovat PID-säätösivulla suoraan tuon etäsäätövalinnan alla, mutta nykyisessä softassa ei. Ne eivät olleet myöskään samalla sivulla etäsäätövalinnan kanssa - sehän olisi ollut loogista. Lopulta en löytänyt niitä mistään muualta, kuin "all parameters" -säätölistalta. Tämäkin vasta pitkän googlauksen jälkeen (en äkännyt itse, että parametrit ovat nimeltään TUNE_MIN ja TUNE_MAX).
Koska lähdin säätämään ensimmäisenä rate D -arvoa, jota olisi mukava testailla noin välillä 0,08...0,25, syötin kenttiin 0.08 ja 0.25. Kentät lävähtivät punaisiksi. Ymmärsin sentään hetikohta vaihtaa pisteen pilkuksi ja johan sain vihreää. Write parameters ja testaamaan! PID-välilehdelle en saanut mitään muutosta, D pysyi nollassa vaikka kuinka väänteli radion potikkaa ja klikkaili "refresh parameters". Kun menin kurkkaamaan tuonne all parameters -listaan TUNE_MIN ja _MAX -arvoja, oli kummassakin ruudussa 0... Taas pitkä pähkäily, kunnes minulle valkeni että kenttä hyväksynee pelkkiä kokonaislukuja! Syötin kenttiin 100 ja 250, jolloin PID-ruudullakin alkoi tapahtua juttuja!
Homma jäi eilen illalla siihen, etten saanut radiolla säädettyä D-arvoa kuin minimiin tai maksimiin, en mihinkään siinä välillä. Lopulta naputtelin ruutuihin käsin arvoja ja testailin niiden vaikutusta, mutta työstähän se alkoi hyvin nopeasti käymään.
Tänään äkkäsin, että enhän minä ollut kalibroinut radiota ollenkaan sen jälkeen kun otin kanavan 6 käyttöön. Pitänee tehdä vielä se ja ihmetellä, josko se auttaisi tuohon "vain minimi- tai maksimi" -ongelmaan.