Lyhyesti: mahdollisimman kevyt joka ei kärähdä
Pidemmästi: noparin osalta toiminta jaetaan kahteen osaan, moottorin ohjaukseen ja sitten BEC:iin eli virtaa servoille/vastarille/tms. Noilla ei keskenään ole muuta yhteistä kuin sisääntulevat virtajohdot. Moottorin ohjauksen mitoitus tulee moottorin puolelta ja sen kyvystä ottaa virtaa. Laiskimmat HK:n 450-helimotit ei taida ottaa edes 20A virtaa vaikka kuinka repis ja scorpparin/alignin huippumotit imevät triplasti tuon ja paksulla langalla käämittynä vielä enemmän. Nopareiden osalta yleensä on määritelty jatkuva virta ja yleensä kestävät kovatkin piikit kunhan ovat lyhyt kestoisia. Kestääkö kuinka kauan, riippuu taas käytettyjen komponenttien laadusta ja ennen kaikkea jäähdytyksestä. Kutistesukkaan laitettu jäähdytyssiili ei nyt aivan parhaasta päästä ole
BEC:n osalta on kaksi toimintatapaa, halvempi linear ja kalliimpi (ja huonosti tehtynä enemmän häiriötä aiheuttava) switching. Vertauskuvallisesti voisi sanoa, että linear vastaa virtaavassa vedessä olevaa siipiratas-voimalaa jossa suurin osa vedestä (=akun energiasta) juoksee ohi (=muuttuu lämmöksi). Kahdesta kennosta saadaan suurin osa energiasta siirrettyä, kolmella menee jo yli puolet ohi ja vielä suuremmilla kennomäärillä suurin osa menee hukkaan. Switching olisi vastaavasti pato, josta otetaan sen verran vettä (=energiaa) kuin tarvitaan. Hyötysuhde ei kuitenkaan ole täydellinen, joten hieman menee hukkaan tässäkin (=lämmöksi). Mutta jos tarvittava virta on kovin pieni, ei linearin hukkalämmöstä ole sinällään haittaa koska sekin on pieni.
Paljonko BECin sitten pitäisi olla? Jos analogiservot, niin perusnoparin linear-bec hoitaa kyllä hommansa. Mutta jos haalii digiservoja ja FBL:ää kopterin kyytiin, niin kerjää kyllä ongelmia linear-BEC:in kanssa, koska virta saattaa jossain vaiheessa loppua (=jännite laskee) ja vastari pimenee. Leijutuksessa ei varmaan tule ongelmia, mutta tic-tocissa voi käydä hassusti. Tässäkin voi olla suuria yksilöeroja paljo ne kestävät lämpöä ja kuinka jäähdytys toimii.
Eli switching on digi+FBL-aikana ehdottomasti paikallaan. Ongelmana onkin, että halvoista nopareista sitä ei löydy ja järeämmät painavat sitten liikaa. Tämän voi ratkaista käyttämällä erillistä BEC:iä ja jättämällä noparin BEC pois käytöstä. Tätä puoltaa myös seikka, jos servo-jännitteeksi haluaa jotain muuta mitä noparista yleensä löytyy. Kalleimmista jännitettä voi säätää joissain rajoissa.
Valintakriteerit heli-käyttöön:
- virtamitoitus moottorille
- BEC, tyyppi/jännite/max virta
- paino ja fyysinen koko (esim 450pron akun alunen ei oo kovin iso paikka vaikkaki sinnekkin mahtuu 60A-nopari
)
- softan ominaisuudet: soft start (kuinka soft lopulta?), govi (ei järin tarpeellinen tässä kokoluokassa), lipo-suojaus
- hinta/maine maailmalla/muiden kokemukset
Perinteisesti halpa ja hyvä on kaks eri tuotetta, mutta toki tarpeet täyttäviä löytynee halvemmalla kun hieman viitsii perehtyä. Tietysti halvan ostaminen on vähän lottoamista, tuurilla voi saada hyvän yksilön. Kalleimmissa merkeissä laadun tarkkailu ja lopulta takuu hoitaa ongelmatapaukset.
Hobbywingin pentium (=Turnigy Plush) oli aikoinaan (ja miksei vieläkin) laatutuote halvalla etenkin kun 40A-noparissa oli switching BEC. Enää HK ei sitä mallia myy. Dualskystä ei ole kokemuksia, mutta en ole myöskään kuullut moitteita, joten kohtuullisen riskitön ostos, etenkin Suomesta. K-force kuului ainakin alussa siihen lotto-sarjaan. Uusin kohuakin herättänyt tulokas on YEP-sarja josta on kovasti kehuja maailmalla ja miksipä ei kun esikuva on aivan loistava tuote. Aika kertoo ja google vielä enemmän
Josko tällä pääsisi jyvälle?