Kirjoittaja Aihe: Simppeli hihnavetoinen kamerateline  (Luettu 6566 kertaa)

Poissa Tepaja

• Tavallinen torppari
Simppeli hihnavetoinen kamerateline
« : 20 Joulukuu, 2012, 18:47:13 »
Kipinä suunnitteluun lähti rcgroupsin foorumin aiheesta "A Functional Camera Gimbal....". Tekemisen puute aiheutti myös innostuksen telineen suunnitteluun. Kun pienoisautoilukaan ei nyt talvella jostain syystä innosta. Tarkoitus olisi istuttaa tämä Quadframesin Heawy weight Six multiin kiinni. Tällä hetkellä se on Y6 muodossa, mutta aika näyttää tarvitseeko se hexaksi muuttaa lisääntyneen painon takia..

Aloin tekemään osia Sketchupilla ja tarkoituksena oli ensin tehdä pyöreästä 16mm hiilikuituputkesta kameratelineen runko. Mutta päädyin kuitenkin alumiiniputkeen sen takia, että tulee hieman siistimmän näköinen, kun ei tarvitse "boom block" palikoita käyttää.

Ensimmäiset hahmotelmat Sketchupilla...

Seuraava vaihe oli tehdä jonkinasteista protoa.. Tässä protopalikat lasikuidusta.. Kiitos Trnquill:lle osista!

Seuraavaksi piti tehdä kameratelineen kannatin, kun en mistään löytänyt 6mm akselille oikeastaan ainuttakaan puristinta, että pysyy akseli kohdillaan. Ensin laitoin Shapewaysille tilauksen sisään, mutta huomasin jälkeenpäin, että tuli mittavirhe osaan. No palikat tuli, mutta en niitä taida käyttöön ottaa. Hieman liian kapeat ja en uskalla laittaa kameraa roikkumaan niiden varaan.
Kirjoittelin Trnquill:n kanssa ja kertoi tulostavansa osat minulle. Nyt palikat tuli oikean mittaisena ja hyvälaatuisena.

Sitten hieman tilt-akselin sommittelua..

Roll-akselin palasia kootessa tein samantien muutoksia uusiin osiin, kun olin huonosti tarkistanut osien sopivuudet/toimivuudet Sketchupilla.

Tämä on ensimmäinen itse suunnittelema projekti, jonka olen (ihme kyllä) viemässä loppuun asti. Joten virheitä varmasti minulle tapahtuu ja jotkin paikat olisi varmasti paremmin toteutettavissa.
Koneen ääressä taisin istua varmaan pari viikkoa aina töiden jälkeen osia suunnitellessa. Hyvin on pärjännyt ilmaisohjelmilla tätä suunnitellessa. Tosin niiden käyttö ensimmäisiä kertoja on hankalaa taitamattomalle, mutta kiitos kuuluu Trnquill ja Kamakaze, jotka opastivat mm. oikeiden tiedostomuotojen tekoon ja antaneet vinkkejä hyvistä ohjelmista.

Ensimmäisestä kuvasta ja proto-osista suunnitelmat muuttuneet aika paljon. Lähes kaikkiin osiin tein muutoksia, hieman pituuksien muutettu, reikien paikkoja vaihdettu, turhia osia poistettu ja materiaali vaihdettu 2mm hiilikuituun siinä toivossa, että seuraavat osat olisi valmiit.

Poissa Toeh

• Seniori torppari
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Simppeli hihnavetoinen kamerateline
« Vastaus #1 : 20 Joulukuu, 2012, 19:41:05 »
Mistäs tuollasta hihnaa ja hihnapyöriä?

Poissa Tepaja

• Tavallinen torppari
« Vastaus #2 : 20 Joulukuu, 2012, 20:16:24 »
Mistäs tuollasta hihnaa ja hihnapyöriä?
http://www.motionco.co.uk/ Ne oli nuo MXL rattaat ja hihnat, mitkä tilasin.
Tuli nopeasti ja hyvin pakattuna. Postikulut oli tilauksen kokoon nähden minun mielestä aika korkeat, mutta siedettävät..
« Viimeksi muokattu: 20 Joulukuu, 2012, 20:19:39 kirjoittanut Tepaja »

Poissa Tepaja

• Tavallinen torppari
« Vastaus #3 : 22 Joulukuu, 2012, 22:52:35 »
Projekti jatkuu vauhdilla, kun Itella näköjään saa kirjeet perille ajoissa jopa joulun alla.

Eilen tuli osat hiilikuidusta. Palasia kootessa, huomasin pienen suunnitteluvirheen jälleen. Kun materiaali vaihtui paksumpaan, niin tätä en huomannut kahdessa osassa reikien osalta. Sentään hiomapaperilla millin pois hionta auttoi kummasti, ettei uusia palasia sentään joutunut tilaamaan.

Tilt-akselin sain koottua ja alumiiniputket täytyy tehdä myöhemmin uudestaan. Ei käsin poraamalla saanut täydellisesti kaikkia reikiä, joten täytyy vanhemmille mennä pylväsporakoneella osat tekemään. Vaikka menisihän se noinkin, mutta kun tietää ettei reiät ole täydellisiä, niin se kalvaa mieltä.
Isomman rattaan lukitseminen meni mönkään ja jouduin vetämään ruuvin lävitse mikä ei ollut suunnitelmissa. Hyvin tuntui pysyvän kameran kanssa 3D tulosteet lukkiutuneena akseliin liikuttaessa. Ei varmaan tarvitse käyttää pidätinruuvia niissä.
Huomenna yritän roll-akselia saada aikaiseksi tehtyä.

Muutama kuva eilisen ja tämän päivän puuhastelusta..

Poissa Tepaja

• Tavallinen torppari
« Vastaus #4 : 30 Joulukuu, 2012, 19:10:12 »
Rojekti edistyy..

Ongelmia on hieman ollut. Kameranteline meni uudelleen suunnitteluun, kun ei riittänyt siirtovara kameralle, jotta olisi saanut tilt-akselin tasapainoon.
Ongelmia tuottanut paljon roll-akselin lukitus. Ensin oli tarkoitus jättää lukitsematta ja porata ratas suoraan tilt"kehtoon". Mutta tämä aiheutti taas ongelmia siinä, ettei saanut hihnaa rattaille. Pidempää hihnaa en halunnut käyttää, kun se olisi tehnyt kameratelineelle korkeutta lisää. Sekä jotkin osat kahnasi enemmän tai vähemmän jonnekkin. Joten jouduin suunnittelemaan roll-akselin lukittajan ja Markus jälleen tuotti laadukkaan 3D tulosteen. Oli aika ahdas väli saada mutteria paikoilleen, mutta kolmannen käden avustuksella sekin sujahti paikoilleen.

Käytin telineen puntarilla ylipitkällä roll-akselin putkella ja yllätyin, kun painoa on vain 351g ja Nikon J1 kameran kanssa 744g. Paino hieman nousee, kun joutuu tekemään jonkinlaisen kiinnikkeen multikopterin alle. Kuvista näkee ettei roll-akseli ole keskellä telinettä. Johtuu siitä, kun tasapainotin telineen tuolle kameralle.

Muutama kuvatus lisää..

Mutterit vaihtuvat vielä kupukantaisiin, niin saa ulkonäköä hieman paremmaksi.

Poissa BigDaddyJ

• Pro torppari
« Vastaus #5 : 31 Joulukuu, 2012, 15:07:02 »
On kyllä tosi asiallisen näkönen! koska näitä voi ostaa :D

Poissa Tepaja

• Tavallinen torppari
« Vastaus #6 : 31 Joulukuu, 2012, 16:50:14 »
Kiitos. Olihan se mielessä alkuvaiheessa, että olisi hienoa jos joku innostuisi ostamaan. Mutta en kyllä uskaltaisi lähteä kauppaamaan näitä, kun itselläni oli pieniä ongelmia kasauksessa ;) Mutta eihän sitä koskaan tiedä.. Vaikka ei se helppoa pidäkkään olla, kun ensimmäistä tämänlaista suunnittelee ja rakentaa. Jos sitä tällä viikolla ehtisi korjaamaan tietokoneelle nuo suunnitteluvirheet, niin olisi ainakin oikeat tiedostot CNC-koneelle valmiit.

Seuraavaksi pitäisi suunnitella miten tuo kiinnitetään kopterin pohjaan. Niin pääsisi koittamaan tositoimissa telinettä. Tosin voi olla, että irroitan Nazan kopterista ja kiinnitän sen telineeseen suoraan, niin pääsee testaamaan aiemmin. Pohtinut myös jonkinlaista pientä tellinkiä telineeseen, jos ostaisi erillisen vakautus"aivot" telineelle, jos tuo Naza ei miellytä vakautuksen puolesta enää.  Ainakin näyttää hyvältä erään henkilön linkittämä video rcgroupsilla, kun on käytetty Open Pilot CC boardia pelkästään telineen vakautukseen.

Poissa Tepaja

• Tavallinen torppari
« Vastaus #7 : 24 Tammikuu, 2013, 09:47:48 »
Nyt alkaisi olemaan vihdoinkin valmis.

Akkuteline ja jalakset oli myös pakko suunnitella ja teetättää, kiitos Trnquill. Aiemmissa jalaksissa riittänyt korkeus ja kamerateline "söi" vanhan akkutelineen kiinnityspaikan alleen. Olisi noista jalaksista voinut korkeammatkin tehdä, mutta olin suunnitteluvaiheessa mittaillut, että parin sentin maavara kameratelineen alla riittää. Tai no, riittäähän se, mutta kameran ruuvaaminen paikoilleen ei ole kovin nopeaa.

Tiedän, että Nazan kameratelineen vakautusta on haukuttu. Mutta käyttääkö ketään Spektrumin H6040 servoa Nazan vakautuksen kanssa? Onko onglemia ollut? On itsellä sen verran tökkivää tuo meno, että pitää koittaa ulkoista bec:ia, jos johtuisi virran saamattomuudesta. Muuten kyllä tuntuisi roll-akselin pito olevan hyvä, mutta tuo satunnainen servon rykiminen on ongelma.
Savöx SC-1251MG tuntuu toimivan ihan hyvin, ulkoisen bec:in siihen joutui laittamaan.
« Viimeksi muokattu: 24 Tammikuu, 2013, 11:52:48 kirjoittanut Tepaja »

Poissa Vispilä

• Seniori torppari
    • www.virtualworx.fi
« Vastaus #8 : 24 Tammikuu, 2013, 13:02:30 »

Oon käyttänyt eikä se toimi kunnolla. Herkkyys pitää olla lähes minimissä, muuten alkaa ravistella.
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Trnquill

• Seniori torppari
« Vastaus #9 : 25 Tammikuu, 2013, 11:46:35 »
Hyvältä näyttää! Itse olisin tehnyt landareista ehkä vähän kolmiomaisemmat (eli tuota maahan tulevaa kärkeä selkeästi kapeammaksi), jolloin sivuttaistukevuus olisi ollut parempi. Ne tosin tehtiin 1,6mm hiilarista, joten ei ne ihan tuulessa väänny noinkaan... :)

Mutta käyttääkö ketään Spektrumin H6040 servoa Nazan vakautuksen kanssa? Onko onglemia ollut? On itsellä sen verran tökkivää tuo meno, että pitää koittaa ulkoista bec:ia, jos johtuisi virran saamattomuudesta.
Olen kokeillut, aivan kaameaa nykimistä. MUTTA tämä oli kauan aikaa sitten viime keväänä tms., jolloin Nazaan ei ollut vielä tullut yhtään päivitystä. En siis osaa ottaa kantaa siihen, onko nykytilanne jo parempi. Ilmeisesti ei?

Vispilä: Oisko sulla kameratelineen kiinnitys liian löysä? Mulla mikä tahansa stabilaattori alkaa ravistaa telinettä, jos kiinnityksessä on joustoa ja gainit on liian ylhäällä. Se, että gainit pitää vetää melkein nolliin kertoo siitä, että joustoa on todella paljon. Mä ajelin heksani alkuperäistä kameratelinettä muistaakseni noin 20:n gaineilla ilman ravisteluja. Liikkeet vaan olivat todella tökkiviä ja stabilointi muutenkin ontuvaa.

Poissa Tepaja

• Tavallinen torppari
« Vastaus #10 : 25 Tammikuu, 2013, 23:53:41 »
Hyvältä näyttää! Itse olisin tehnyt landareista ehkä vähän kolmiomaisemmat (eli tuota maahan tulevaa kärkeä selkeästi kapeammaksi), jolloin sivuttaistukevuus olisi ollut parempi. Ne tosin tehtiin 1,6mm hiilarista, joten ei ne ihan tuulessa väänny noinkaan... :)
Olen kokeillut, aivan kaameaa nykimistä. MUTTA tämä oli kauan aikaa sitten viime keväänä tms., jolloin Nazaan ei ollut vielä tullut yhtään päivitystä. En siis osaa ottaa kantaa siihen, onko nykytilanne jo parempi. Ilmeisesti ei?

Kiitos!
Enpäs hoksannut, että tuo tekisi sivuttaistukevuutta enemmän. Mutta kyllä nuo tuntuu ihan riittävän tukevalta ;) Aivan eri planeetalta, kuin ne mun dremelöimät polykarbonaatista, kun ne antoi periksi moottorien käynnistyessä, että kopteri hytkyi edestakaisin hetken.

Päivitin Nazan vasta pari viikkoa sitten, joten nuo hertsien säädöt ovat minulle uutta. Tänään aamulla koitin jälleen säädellä ja yritin tällä kertaa juurikin noita hertsejä, mutta en huomannut mitään eroa. Ainakaan kun käsissä kopteria pyöritteli. Huomenna mennä testaamaan lennättämällä. Ainakin vanhalla softalla sain suht hyvin pitämään roll-akselin Graupnerin DS 281 micro servolla MK HiSight III telineellä ("keppivetoinen" :) ). Eikä Graupnerin MKDS18 tilt-akselissa kovin huono ollut, ainakaan silloin se tuntui hyvältä. Mutta huomenna se selviää, miltä vaikuttaa uusien säätöjen jälkeen. Harmi, kun menin tuon MKDS18 servon myymään, olisi ollut 180o.

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
4160 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Joulukuu, 2010, 09:13:36
kirjoittanut Mikka
3 Vastauksia
3862 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Huhtikuu, 2011, 22:32:52
kirjoittanut Trnquill
1 Vastauksia
2834 Lukukerrat