Kipinä suunnitteluun lähti rcgroupsin foorumin aiheesta "
A Functional Camera Gimbal....". Tekemisen puute aiheutti myös innostuksen telineen suunnitteluun. Kun pienoisautoilukaan ei nyt talvella jostain syystä innosta. Tarkoitus olisi istuttaa tämä Quadframesin Heawy weight Six multiin kiinni. Tällä hetkellä se on Y6 muodossa, mutta aika näyttää tarvitseeko se hexaksi muuttaa lisääntyneen painon takia..
Aloin tekemään osia Sketchupilla ja tarkoituksena oli ensin tehdä pyöreästä 16mm hiilikuituputkesta kameratelineen runko. Mutta päädyin kuitenkin alumiiniputkeen sen takia, että tulee hieman siistimmän näköinen, kun ei tarvitse "boom block" palikoita käyttää.
Ensimmäiset hahmotelmat Sketchupilla...
Seuraava vaihe oli tehdä jonkinasteista protoa.. Tässä protopalikat lasikuidusta.. Kiitos Trnquill:lle osista!
Seuraavaksi piti tehdä kameratelineen kannatin, kun en mistään löytänyt 6mm akselille oikeastaan ainuttakaan puristinta, että pysyy akseli kohdillaan. Ensin laitoin Shapewaysille tilauksen sisään, mutta huomasin jälkeenpäin, että tuli mittavirhe osaan. No palikat tuli, mutta en niitä taida käyttöön ottaa. Hieman liian kapeat ja en uskalla laittaa kameraa roikkumaan niiden varaan.
Kirjoittelin Trnquill:n kanssa ja kertoi tulostavansa osat minulle. Nyt palikat tuli oikean mittaisena ja hyvälaatuisena.
Sitten hieman tilt-akselin sommittelua..
Roll-akselin palasia kootessa tein samantien muutoksia uusiin osiin, kun olin huonosti tarkistanut osien sopivuudet/toimivuudet Sketchupilla.
Tämä on ensimmäinen itse suunnittelema projekti, jonka olen (ihme kyllä) viemässä loppuun asti. Joten virheitä varmasti minulle tapahtuu ja jotkin paikat olisi varmasti paremmin toteutettavissa.
Koneen ääressä taisin istua varmaan pari viikkoa aina töiden jälkeen osia suunnitellessa. Hyvin on pärjännyt ilmaisohjelmilla tätä suunnitellessa. Tosin niiden käyttö ensimmäisiä kertoja on hankalaa taitamattomalle, mutta kiitos kuuluu Trnquill ja Kamakaze, jotka opastivat mm. oikeiden tiedostomuotojen tekoon ja antaneet vinkkejä hyvistä ohjelmista.
Ensimmäisestä kuvasta ja proto-osista suunnitelmat muuttuneet aika paljon. Lähes kaikkiin osiin tein muutoksia, hieman pituuksien muutettu, reikien paikkoja vaihdettu, turhia osia poistettu ja materiaali vaihdettu 2mm hiilikuituun siinä toivossa, että seuraavat osat olisi valmiit.