Nyt ensimmäisenä asettelet sen ration siihen malliin että tiedät mitä mistäkin tapahtuu ja että ne tapahtuu hallitusti. Tai sitten etsit jonkun ystävällisen sielun, joka pistää ne toimimaan noin. Muuten on romua luvassa aika reilusti etkä pääse alkua pidemmälle.
Nyt vaikuttaa ettei perusasiat taida olla ihan kokonaan hanskassa. Ei ole hyvä juttu mennä kokeilemaan oikealla kopterilla kylmiltään. Lähtee niin sanotusti perse edellä puuhun, tulee kallista ja menee hermot. Jos saat jonkun osaaavan kokeilemaan sitä kopua sen verran että se lentää niin silloin on jo lähtökohdat vähän paremmat.
Tiedän että on vaikea pitää homma käsissä kun intoa olis valtavasti, mutta tämä kannattaa aloittaa oikeasti rauhallisesti ja selvitellä perusasiat itselle ennen ekaa nostoa. Jos sulla ei ole harjoitusjalaksia, kokemusta aikaisemmin muuttuvalapakulmaisista yms. niin sanon että olet ihme intiaani mikäli ei mene ekan noston jälkeen romuksi. Kaverit, joilla tuo on onnistunut, on yhden käden sormilla suurin piirtein laskettavissa.
Katos huvikses tuolta mun fleetistä tai torppiketjusta paljonko on tullut romua vaikka osaan laskeutua varsin pieneen ruutuun kummallakin kopullani.
Tarkoitus ei ole nyt masentaa eikä ampua alas hommasi aloitusta vaan säästää sulta selvää rahaa, vaivaa ja turhaa mielipahaa. Sitä on tarjolla jos perusasiat ei ole lähtiessä selvillä. Liikkuuhan sulla servot oikeaan suuntaan, gyro korjaa oikein, lapakulma- ja kaasukäyrät järkeviä yms. Noparin asetukset ei ole kohdallaan tai sitten siinä on huono nopari kun se ampuu kiekat noin rajusti täysille.
Taitava kaveri lentää vaikka silitysrautaa jos teho piisaa, mutta meille muille pitää perusasiat olla kunnossa. Kannattaa myös muistaa että tuon kokoinen tekee tosi rumaa jälkeä jos se tulee silmille, se ei ole enää ihan lelu.