Tuo icahrger on hyvä, se vaatii vielä erikseen virtalähteen, mutta on laatulaturi. Sillä lataa myös isompia akkuja mainiosti. Nyt kun innostut ja niinhän siinä käy kun alkaa sujua, hommaat seuraavaksi isomman kuitenkin. Niin siinä vaan tuppaa käymään.
Tuon kyseisen laturin rajat on 10 amppeeria tai 250 wattia, kumpi tulee ensin vastaan. Ihan täysi teho ei muistaakseni lähde vielä 12 voltin virtalähteestä, mutta ei se kauas jää. Virtalähteen tarvii siis vielä lisäksi.
Jos ajatellaan tyypillistä 450 kokoisen kopterin akkua niin se on 2200 mAh 3s. Gens acet kestää jopa 5C latauksen (sitä ei taida kukaan kyllä suositella) mutta 3C:tä käytän ja vissiin moni muukin. Silloin yhteen akkuun menis 6,6 amppeeria. Eli rinnakkaislatauslaudalla ei pääse kahden akun kanssa ihan 3C lataukseen, pitäisi saada virtaa 13,2 amppeeria. Käytännössä tuolla siis lataisi noin puoleen tuntiin kaksi tuollaista akkua. Turnigyn sinisille taas suositellaan maksimissaan 2C latausta. Näitä siis pitäisi laittaa kolme kerralla lataukseen jotta voi ottaa kaiken irti laturista. Silloin menee vajaa tunti kolmeen akkuun.
Jos ajatellaan että tämä harrastus on kuitenkin myös sosiaalista hommaa ja olet kaverin kanssa lentämässä niin mun mielestä sillon kolmen tai neljän akun kanssa lennät koko päivän niin että aina on joku akku täynnä. Sinä lennät, kaveri lentää, mutta laturi laulaa. Jos taas olet yksin liikkeellä niin sitten pitää olla eväsleipiä. Tällöinhän virtalähteeksi käy auton akku.
Noiden pienten akkujen lataukseen en ota kantaa kun ei ole tarvinnut selvitellä asiaa. Kuitenkin siihen löytyy joku järkevä haaroitusjohto ja niitä voi latoa sitten vaikka 10 kpl. kerralla ja latautuu hyvin. Ei jää tehosta kiinni.
Tuosta hahmotuksesta vielä. Kumpikin pitää tietyllä tavalla opetella erikseen katsomaan sekä simu että oikea. Simulla on hyvä harjoitella, mutta oikea pitää vielä opetella erikseen. Se näyttää taivalla eriltä ja sitä pitää oppia katsomaan. Siinäkään ei ole oikotietä, mutta sen oppii pikku hiljaa. Oikea on todella helppo ajaa niin kauas ettei asentoa näe. Mulla ei ole 500 kokoista isommasta kokemusta mutta se kyllä katoaa mun näkökyvyllä todella nopeaa kauas. Alkuvaiheessa ei hermotus riitä joten on pakko ajaa rauhallisesti. Sitten kun oppii, niin isot pojat pyörittää 700 kokoistakin todella pienessä tilassa ja vauhdilla. On muuten näyttävän näköistä, sitä kannattaa käydä ihan livenä katsomassa.