Lentotilat
Eli kopterissa tarvitaan vähintään 3 lentotilaa.
-HoldTässä moodissa voidaan lapakulmia ohjata, mutta moottori sammuu eikä lähde pyörimään millään tikun asennolla. Kopteriin kytketään akku kiinni kun hold on asettu mankasta. Ei vahingossa tikkuun koskiessa kopteri karkaa. Tällä tehdään myös tarkoituksellinen autorotaatio. Polttomoottorivehkeissä taas kaasu jää sellaiseen asentoon että moottori käy, mutta kytkin ei ota kiinni eikä roottori pyöri.
Norm.Tähän tehdään yleensä kaasukäyräksi sellainen jossa eka piste on 0 eli vasen tikku alhaalla moottori (lavat) ei pyöri. Loput kaasun pisteet asetetaan sitten esim. malliin 0 - 60 - 65 - 65 - 70 prosenttia. Lähes kaikissa mankoissa kaasun asetukset tehdään viidellä pisteellä, joissain mankoissa on 7 eri pistettä.
Tällä kopteri nostetaan ilmaan, sitä voi leijutella ja lentää rauhallisesti edes takaisin kaarrellen ja laskeutua.
Tällä ei voi lentää selällään koska kaasu pienenee kun vasenta tikkua vedetään alas.Taivaslentotilat eli Iddle.
Näitä voi olla usempia mankasta riippuen. Tuossa DX6i:ssä on yksi iddle, mulla on tuossa futabassa 3, joissain voi olla vielä enemmän. Nuo kolme riittää mulle paremmin kuin hyvin, en edes tarvi niin montaa.
Iddle tiloihin kaasu asetetaan yleensä joko lieväksi V-malliseksi käyräksi tai täysin suoraksi. Se voi olla vaikka Iddle 1 tilassa 80% kaiken aikaa ja iddle 2 tilassa 100%. Näin ollen vasemman tikun (joka monesti mielletään kaasutikuksi) asento ei vaikuta kaasuun/moottorin kierroksiin millään tavalla. Se ohjaa pelkkiä lapakulmia.
Tikun keskellä on ns. 0-kulmat. Alempana on negatiivista, ylempänä positiivista. Nyt kopteri siis voi lentää loputtomasti selällään, flipissä tai silmukassa ei kierrokset tipahda jne. Iddle kakkoseen teen itselleni symmetrisen lapakulmakäyrän, eli mulla on käytössä saman verran positiivisia ja negatiivisia lapakulmia, tällä hetkellä kummassakin käytän +-10 astetta.
Tätä voi hifistellä monella tapaa ja erilaiseen lentoon sopii erilaiset käyrät. Kisamiehet tarvii noita eri lentotiloja enemmän yms. Mulle riittää nuo hold, norm ja kaksi iddleä toistaiseksi.
Kahta käytän niin että toisesta saan rauhallisemman mukavaan, leppoisaan kaarteluun, sitten kun haluaa (uskaltaa) vähän revitellä niin pistän lisää kierroksia ja lapakulmia jotta kopu liikkuu terävämmin.
LisäysTuohon jkkmobile:n listaan lisäisin vielä tällaisen:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14856__Hobbyking_Parallel_charging_Board_for_6_packs_2_6S_XT_60_.htmlNoita on erilaisilla liittimillä eli valitaan sellainen kuin omissa akuissa on. Tällä voi ladata yhdellä laturilla kerralla 6 akkua. Laturin tehosta riippuu sitten nopeuttaako se hommaa vai ei. Jos laturi antaa tuon jkkmobile:n linkkaaman verran tehoa, se onnistuu kun yhteen noihin linkin akkuihin ei voi pistää 10 amppeerin virtaa kerralla.
Simulaattorikin taisi olla jossain vaiheessa myynnissä palstalla.
Puuttuikohan tuosta vielä virtalähde, eli se auton akku jos on ylimääräisenä alkuun päästäkseen, mutta ei todellakaan kannata hankkia sellaista virtalähteeksi erikseen vaan joku verkkovirrasta toimiva.
Mulla jäi ylimääräinen akku kun pistin entisen auton paaliin ja siinä oli vuoden vanha akku. Olen siitä kentällä ladannut kun en omista aggregaattia. Kotona lataan ensin lähtiessä akut täyteen ja täyttelen niitä sitten kentällä. Toimii hyvin 450 ja 500 kokoisten, kahden kopterin kanssa eli voin lentää koko ajan lähes niin kauan kuin haluan.
Mulla on vähän tuota tehokkaampi eli icharger 208b, joka antaa noin 270 wattia 12 voltin jännitteellä. Se riittää noihin (3S) 11.1 voltin akkuihin niin että saan 20 amppeeria latausvirtaa tarvittaessa. Tuon 500 kokoisen kopterin 22,2 voltin eli 6S akkuihin ei sitten irtoa enää kuin vähän yli 10 amppeeria. Kotona lähtee sitten täydet tehot 24 voltin virtalähteestä. Eli kaikki akut tunnissa täyteen storagejännitteestä.
Tämäkin taitaa riittää jos molempiin on kolme akkua. Nyt mulle on kulkeutunut noita pienempia 6 kpl. joka on aivan liikaa ja taas 500 kokoiseen on vain kaksi. Kaverin kanssa lennättäessä tämä riittää hyvin koko päiväksi. Jompaan kumpaan on aina täysiä akkuja.
http://www.kopterit.net/index.php/topic,17755.0.html Tuosta kannattaa kysyä virtalähdettä, tuo pienempikin potkii todella pitkälle. Monella on noita pienempiä, yksi yksinään, kaksi 12 voltin virtalähteenä tai kaksi sarjassa 24 voltin virtalähteenä. Myös mulla on tuollaiset sarjassa. (jos joskus rikastun ja saan ison kopterin, voin hommata tuolle virtalähteelle periaatteessa vielä kaksi samanlaista laturia lisää)
http://www.kopterit.net/index.php/topic,18056.0.html tuosta simu. Phoenixin mukavuus on siinä, että sen voi päivittää ilmaiseksi aina uudempaan, ei tarvi ostaa uusia versioita tai uutta päivitystä.