Kirjoittaja Aihe: Lapakulmamittari  (Luettu 6968 kertaa)

SaTi

  • Vieras
« Viimeksi muokattu: 19 Kesäkuu, 2008, 23:23:59 kirjoittanut SaTi »

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Lapakulmamittari
« Vastaus #1 : 18 Kesäkuu, 2008, 13:32:36 »
Tälläistä käytän http://www.themodelhelistore.com/tools-and-materials/align-rc-tools-and-accessories/align-new-pitch-gauge-k10390a.html ja näitä saa Suomesta täältä kätevästi http://trex-store.com/store/ . Sopii isompaankin koneeseen,,kätevä peli
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapakulmamittari
« Vastaus #2 : 18 Kesäkuu, 2008, 13:33:50 »
Kaikissa noissa mekaanisissa lapakulmamittareissa on sama toimintaperiaate. On olemassa myös semmonen malli, joka ripustetaan lapaan roikkumaan ja se kertoo kulman (tämä on tietty se kallein vaihtoehto). Aika sama minkä ostat, niin kulmat saat mitattua. Se täytyy ottaa huomioon, että lapa mahtuu lapamittarin "leukojen" sisään. Eli minikoptereille tarkoitettuun (kuten olettaisin esim. tuon leluja.netin version olevan) ei ison kopterin lavat mahdu.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Lapakulmamittari
« Vastaus #3 : 18 Kesäkuu, 2008, 13:34:07 »
Mulla on HT:n mittari ja toinen taitaa olla Align, kumpaakan en käytä. On paljon helpompaa kattoa silmämääräisesti nollakulmat tikun ollessa keskellä ja lentämällä testata onko kumpaan suuntaan enemmän kulmia ja pitääkö vähentää pitch aluetta.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapakulmamittari
« Vastaus #4 : 25 Heinäkuu, 2008, 20:03:22 »
Mulla on HT:n mittari ja toinen taitaa olla Align, kumpaakan en käytä. On paljon helpompaa kattoa silmämääräisesti nollakulmat tikun ollessa keskellä ja lentämällä testata onko kumpaan suuntaan enemmän kulmia ja pitääkö vähentää pitch aluetta.


-op-

Nooh, äläpäs prookuski brassaile... ;D

Ei vaan, ilman mittariakin pärjää. Roikota kopua nokka alaspäin ja niin, että molemmat lavat roikkuvat myös alaspäin. Siitä näkee kulmat sitten silmämääräisesti.
Nada

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Lapakulmamittari
« Vastaus #5 : 25 Heinäkuu, 2008, 20:15:30 »
Mielestäni mittarit ja työkalut on tehty helpottamaan säätöä jotta ei tartte korva kuulolla +pers tuntumalla säädellä koneita . Toki viimiset hienosäädöt tehdään tuolla jälkimäisellä menetelmällä.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapakulmamittari
« Vastaus #6 : 25 Heinäkuu, 2008, 20:39:08 »
Mielestäni mittarit ja työkalut on tehty helpottamaan säätöä jotta ei tartte korva kuulolla +pers tuntumalla säädellä koneita . Toki viimiset hienosäädöt tehdään tuolla jälkimäisellä menetelmällä.

Ei ole. Sinunkin työpaikkasi tuotokset olisivat ihan hyvin tehtävissä silmämääräisesti.
C.N.C., pah!
Rullamitta korkeintaan... >:(

Ei kai, kyllähän mittarilla saa helpommin/tarkemmin. Sitten kun silmä harjaantuu, saa ilman mittariakin ihan saman tuloksen aikaan...
Nada

jpheli

  • Vieras
Vs: Lapakulmamittari
« Vastaus #7 : 26 Heinäkuu, 2008, 02:12:55 »
Joo kyllä Vispilän kanssa ihan samaa mieltä. Ilman lapakulma mittaria noi säätyy. Joo totta, alussa tulee sitä hetken käytettyä mut heti kun pääsee vähän pitemmälle niin aikas jonnin joutava vekotin.

Käytännön esimerkkinä miten itse homman teen niin on: merkkaa lavan pitimet jollain, itse olen laittanut pienen merkin tussilla kumpaankin lavanpitimeen jolla sitten erotan nuo toisestaan. Yksikin merkki luonnollisesti riittää :)

Sit vain ensin säätää pöydällä silmämääräisesti samoihin nuo lavat kun tikku on keskellä. Kun mielestään on hyvä niin eikun testaamaan. Kone käyntiin ja leijumaan. Ja eikun lapauran (tracking) tarkistus. Jos lapaura ei ole kohdillaan niin sitten ekalla kerralla satunnaisesti jompikumpi lavoista ja aletaan sitä säätämään, tässä vaiheessa tuo merkintä lavan pitimessä on käytännöllinen. Aina pitää säätää vain samaa lapaa. Säädetään lapakulmaa puoli, kierros tai puolitoista kierrosta sisään tai ulospäin ja määrähän riippuu siitä että kuinka paljon tuo lavan trackaus on pielessä.

Jos ekalla kerralla lapauran väli alkoi kasvaa niin eikun toiseen suuntaan sitten vain säätämään noita linkkejä. Hyvin nopeasti oppii sen että paljonko puolikas kierros vaikuttaa tuohon lapauraan ja siitä sitten päättelemään tuon että onko se puolikas, 1 vaiko 1.5 kierrosta kun linkkiä pitää kiertää.

Yleensä itsellä menee lapaura paikalleen 2-3 yrittämällä.

Kun sen lapauran saa paikalleen ja katsoo sitä tuossa muutaman metrin päässä silmän korkeudella, on tuo tarkistus huomattavasti tarkempi kuin yhdelläkään lapakulma mittarilla tehtynä. Eli jos lapaura on prikulleen sama, on myös lapojen kulmat samoissa... Aikas luonnollista eikös juu :)

Sitten tämän jälkeen onkin helppoa säätää tikun asento leijuntaa miettien sopivaksi. Jos on mielestään tikku liian alhaalla leijunnassa, pienennä tai kasvata kumpaakin linkkiä puolikas tai yksi koko kierros. Pienentääkö vaiko suurentaako linkkien pituutta riippuu tietty nupin rakennus tavasta.

Eli jos tikku on mielestäsi liian lähellä keskikohtaa, pitää saada lapakulmaa lisää. Lavanpitimessä oleva linkki on yleensä pitimen takana joten lavan etureunaa pitää saada korkeammalle eli jättöreunaa(taka reuna) pitää painua alas, joten lyhennä linkkiä. Ja sama toimii tietty toisin päin eli jos tikku on liian ylhäällä leijunnassa, pitää lapakulmaa vähentää...

Ja kuten sanottu tämähän tehdään kummallekkin lavalle ja saman verran tietty. Se lapaurahan oli jo säädetty aikasemmin paikalleen...

Olipas se taasen helpon kuulosta, mut no oikeesti se kyllä on ;)

--jp

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapakulmamittari
« Vastaus #8 : 26 Heinäkuu, 2008, 16:00:46 »
Jännä metodi...

Ei ole itselle tullut mieleenkään että lapakulmamittarilla säätäisi trackingiä, minäkin katson sen aina lennossa. Mut mittarilla on hyvä kattoo maksimi ja minimikulmat, kun jostain syystä en osaa vielä suhtautua selällään leijuvaan kopteriin niin analyyttisesti, että pystyisin tekemään absoluuttisia havaintoja koneen nousukyvystä.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Lapakulmamittari
« Vastaus #9 : 26 Heinäkuu, 2008, 23:09:22 »
En ole minäkään lapakulmamittarilla trackingiä säätänyt (tietoisesti), mutta aina kun on lapakulmamittarilla kulmat kohdalleen säätänyt nollakulmilla (siis molemmat lavat nollakulmille) on lapaurakin ollut kohdallaan ???

geeni

  • Vieras
Vs: Lapakulmamittari
« Vastaus #10 : 03 Huhtikuu, 2009, 17:20:16 »
Eikai lapakulmamittaria lapauran säätöön ole tarkoitettukaan. Väittäisin, että ensisetuppia tehdessä on poikkeuksetta helpompaa tehdä pitch-alueen säätö lapakulmamittarilla, kuin uhrata akullinen sen arpomiseen. Ainakin näin vähemmän proon näkökulmasta. Ja insinöörimieli tietty kaipaa aina eksakteja lukuja, eikä mitään sinnepäin heiteltyjä humanistiarvioita  ;D

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapakulmamittari
« Vastaus #11 : 03 Huhtikuu, 2009, 17:46:33 »
...insinöörimieli...

Ahaa, tämä selittää paljon... muahahhaa!
Nada

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapakulmamittari
« Vastaus #12 : 23 Maaliskuu, 2010, 17:12:59 »
Koitin etsiä kun muistelin että jossain päin foorumia oli tästä jo juttua mutta en tästä sekamelskasta mitään löytänyt joten laitanpa tänne.

Kaikki jotka omistavat iPhonen tai iPod touchin, imuroikaapa iHandy level-ohjelma appstoresta.

Ilmainen ja HiFi... ;)
Nada

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapakulmamittari
« Vastaus #13 : 23 Maaliskuu, 2010, 18:56:11 »
Ja keskelle kun poraa reiän, niin saa kätevän levellerin.....  ::)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
12 Vastauksia
7333 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Joulukuu, 2008, 00:40:43
kirjoittanut 1m4s0_
12 Vastauksia
12304 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2010, 15:57:19
kirjoittanut Flying Finn
6 Vastauksia
8442 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Huhtikuu, 2011, 18:41:04
kirjoittanut mrsaila