Mä olen jokin aika sitten päättänyt ruveta liikkumaan kokonaan sähköavusteisella pyörällä.
On tuo polttoaine jo senverran kallista että alkaa ahistaa.
Ja ajattelin maksimoida liikkumisen ennenkun minulta loppuu sekin mitä on jäljellä.
Sisulla mennään ja välillä loppumatka ambulanssilla
Käytän autoa todella harvoin yhtään mihinkään.
Tämä päätös aiheutti kuitenkin jonkinverran lisävaatimuksia kaikenlaisten lentävien ja liitävien ym. kuljettamisessa puuhapaikoille.
Ensinnäkin rojut piti saada kevyisiin laatikoihin joissa ne on helppo kuljettaa sekä varastoida.
Tässä muutamia esimerkkejä.
No sittenhän pyörässä pitää olla peräkärry.
Mä en äkkiseltään keksinyt mitään valmista kätevää kärryä ja sain jokinmoisen raadon josta sitten aloin tuunailemaan.
Näin talvella akut olis kiva pystyä pitämään lämpiminä, joten tein kärryyn 5cm paksuisesta Finfoamista laatikon johon mahtuu lataussalkku, laturit, akut ja paljon muutakin tavaraa jotka haluaa pitää lämpimänä. Vaikka vaatteita.
Kärryssä on kolminkertainen "ikkuna" josta voi seurata latauksien etenemistä. Ja tietenkin sisä ja ulkolämpömittari
Virtalähteet ja laturit pitää laatikkoa lämpiminä, mutta tarkoitus on laittaa vielä vastukset varalta.
Pienimmät RC-vimpaimet voi nakata kärryyn sisälle ja suurimmat laitetaan laatikon päälle jotka sidotaan "mustekaloilla" kiinni.
Tämä systeemi on ollut ihan toimiva ja on nuo sidonnat ja laatikot kestäneet jopa kärryn tehdessä vaakakierteen tiukassa mutkassa
Toki laatikot saa siitä hieman asfaltti-ihottumaa
Myös kauppakassit on näpsäkkä vaan nakata kärryyn.
Noo sitten kun pyörällä lähtee useidenkin kilometrien päähän pakkasella harrastamaan, ei ole yhtään hauskaa jos kylmä pääsee yllättämään
Jos pelipaikalla tulee kylmä, on painajaista lähteä pyörällä sitten vielä kotiin ja ainahan se on vastatuuli.
Varsinkin minulla se on painajaista kun mun terveydentila ei salli, enkä pysty juuri ollenkaan polkemaan pyörällä niin ei polkemallakaan oikein saa ittiä lämpimäksi.
Päätin masentaa kenkiin, housuihin, takkiin ja pyörän kahvoihin lämmityksen
Ja nämähän on ollut tosi toimivia.
Tässä hahmottelen housunlahkeisiin vastuksia
Ja kahvoihin
Takkiin
Takissa on HK:n vastuslevyt alaselässä ja sitten pitkää vastuslankaa kiertää edessä sinne tänne ja kauluksen ympäri. Ihanaa
Nyt on vaan kovilla pakkasilla ilmennyt ongelmaksi pyörän akku. Se kun joutuu pakkasella odottamaan tuntitolkulla kotiin lähtemistä niin kylmäähän se on saanut, eikä oikein taho jaksaa vetää kärryä.
Jahka ehin niin avaan akun ja laitan vastukset myös sinne.
Painavin kuorma mitä olen vetänyt on ollut 60 kiloa
Pikkusen joutuu ite avustaa kovissa ylämäissä. Tuo pyörä kun on tieliikennesallittu 250W
Akkujan reissu imasee ainakin kovilla pakkasilla ihan kiitettävästi, mutta onneksi lentopaikalla saadaan seinäsähköä ja muualla yleensä kaveri mukana ja sillä kyydissa mun 2x12V lyijyakut.
Alotetaan ketju tällä, ja lisäilen kuvia jossain vaiheessa..
Ja hauska olis nähdä muiden kaikenkarvaisia virityksiä