Kirjoittaja Aihe: Peräservon/swash säätö ja radioasiaa.  (Luettu 7787 kertaa)

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Peräservon/swash säätö ja radioasiaa.
« : 18 Kesäkuu, 2008, 22:15:21 »
Tää on varmaan yksi niistä aiheista jota on käsitelty väsymiseen asti, mutta en oikein löydä oikeaa neuvoa vanhoista säikeistä.
Olen katsonut Finlessin ohjeet yms. mutta tyhmä kun olen niin...

Eli perän limittien säätö. Ohjeistetaan pääsääntöisesti säätämään gyron (GY401) potikasta alle sadan, ja etsimään oikeat limitit, MUTTA ohjaimesta peräservoa liikutellessani servo lopettaa liikkumisen suuntaansa jo kun nänni on jossain puolessavälissä liikerataansa, eli tikkua saisi vielä vääntää sivulle mutta servo ei liiku (ja tämähän ei käsittääkseni ole kovinkaan terveellistä servoa ajatellen? EI bindaa, mutta tikulle jää puolet liikkumavaraa ilman efektiä servossa)

Joutuuko säätämään radiosta jotain, vai sotkeeko se gyron toimintaa tai perän herkkyyttä?

Toinen asia on swashplaten pitch bindaus yläasennossa. 120 asteinen HR3..
säädänkö swashia radiosta, vai endpointteja vai miten? Swashia säätäessä (noin 35 miinukseen) plate ei bindaa, mutta vaikuttanee lapakulmiin väärällä tavalla, eli ei vissiin oikea tapa? Auttakee!!!  :-[  EDIT: kattelin kolmiomitalla kulmia, ja suurinpiirtein tikun ollessa puolessa kaasussa niin kulmat on noin 5 astetta.. +- 1. Mutta onko tuo oikea tapa vääntää swassista?
« Viimeksi muokattu: 19 Kesäkuu, 2008, 21:36:23 kirjoittanut XciD »

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

TTM

  • Vieras
Vs: Peräservon säätö + pitch
« Vastaus #1 : 19 Kesäkuu, 2008, 08:24:32 »
Jos gyro on heading hold tilassa, peräservo menee laitaan vaikka tikkua kääntäisi miten vähän. Mitä enemmän tikkua kääntää, vaikuttaa se vain pironopeuteen (ja servon liikkumisnopeuteen). Tärkeintä on säätää servon limitti siten että perälinkistö ei bindaa mekaanisesti eli servo ei pyri vääntämään tai venuttamaan pitkää linkkitankoa.

Vasemman tikun ollessa keskellä lapakulmat kuuluisi olla lähellä nollaa. Melkein säätäisin syklisten servojen tankoja siten että koko swash siirtyy alaspäin. Ja tikun ollessa keskellä, olisi hyvä että servojen armit olisivat about 90 asteen kulmassa.

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Peräservon säätö + pitch
« Vastaus #2 : 19 Kesäkuu, 2008, 10:51:39 »
Ok, kiitti vastauksista!

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Peräservon säätö + pitch
« Vastaus #3 : 19 Kesäkuu, 2008, 13:26:02 »
Lainaus
Toinen asia on swashplaten pitch bindaus yläasennossa. 120 asteinen HR3..
säädänkö swashia radiosta, vai endpointteja vai miten? Swashia säätäessä (noin 35 miinukseen) plate ei bindaa, mutta vaikuttanee lapakulmiin väärällä tavalla, eli ei vissiin oikea tapa? Auttakee!!!  Nolostunut  EDIT: kattelin kolmiomitalla kulmia, ja suurinpiirtein tikun ollessa puolessa kaasussa niin kulmat on noin 5 astetta.. +- 1. Mutta onko tuo oikea tapa vääntää swassista?

Tämä ohje siis CCPM nupille.

1. Radiosta kaikki nuppiservojen endpontit 100%, aileron/elevator Dual Rate 100%, subtrimmit 0% ja trimmit keskelle.

2. Radiosta kaikki miksaukset (esim. high/low pitch, hovering pitch, aile. to elev.) pois päältä.

3. Yksittäisten servojen liikesuuntien säätö reversellä, jonka jälkeen CCPM miksaus suunnat oikein päin CCPM valikosta (Swash AFR), % arvon merkkiä muuttamalla (esim. aile +60 -> -60).

4. Radioon 0% -> 100% lineaarinen lapakulmakäyrä ja lapakulmatikku keskelle. Servoarmit niin 90 asteen kulmaan linkkeihin nähden kuin mahdollista armia eri asennoissa kokeilemalla (4 kätisen servopyörän voi laittaa kiinni 4 eri tavalla). Hienosäätö subtrimmillä.

5. Servoista swashiin menevät linkit niin että liikealueen saa mahd. isoksi (Esim. Jos ottaa kiinni ylhäällä, mutta alhaalla on vielä paljon tilaa, linkkejä lyhyemmäksi). CCPM valikosta (Swash AFR) pitchin % arvoa muuttamalla saa pitchin liikettä lisättyä ja vähennettyä.

6. Swashin eteen/sivulle/kulmiin kallistus CCPM valikon (Swash AFR) % arvoa säätämällä niin isoiksi kuin mahdollista swashin ollessa ylhäällä ja alhalla (esim. aile +60 -> +70 tai aile. +60 -> +50 jos bindaa).

7. Washout armien linkit niin että ovat toisiinsa nähden samansuuntaiset tikun ollessa keskellä

8. Nupin pisimmät linkit niin että ylämixing armit ovat vaakatasossa.

9. Lavanpitimien lyhyet linkit sen mittaisiksi että nupissa on 0 astetta kulmaa tikun ollessa keskellä.

10. Lapakulmien tarkistus, tavoitteeksi esim +-10 astetta. Jos liikaa, CCPM valikosta (Swash AFR) pitch arvoa pienemmäksi (esim. pitch +60 -> +50). Jos liian vähän, täytyy muuttaa nupin linkistöä, koska swashin liike on aiemmin jo säädetty maksimiin.

11. Lapakulmakäyrien säätö, normitilaan esim. -4 +9, Idle1 +-10

12. Aileron ja elevaton D/R ja Expo säädöt radiosta sopivaksi esim.

- D/R 80% ja Expo 20% leijuntaan
- D/R 95% ja Expo 25% Idleen


(lyhennetty versio alkup. ohjeesta http://www.kopterit.net/index.php?topic=1396.0 )
« Viimeksi muokattu: 19 Kesäkuu, 2008, 13:52:23 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Peräservon säätö + pitch
« Vastaus #4 : 19 Kesäkuu, 2008, 21:12:35 »
Mikähän on kun yht äkkiä saattaa servot lopettaa vastaamisen tikkujen liikkeisin, ja gyrokin menee hiljaiseksi. Valo vaan vilkkuu gyrossa mutta mitään muuta ei tapahdu. Vetääkö failsafet vai häh? Radio on pöydällä kopterin vieressä antenni sisällä.. Kokeilin tuossa ottaa vähän etäisyyttä kopteriin ja liikuttelin servoja, niin hyvin toimi. Tulin pöydän ääreen ja laskin radion pöydälle, niin meni servot hiljaiseksi.. Uskaltaako tuota edes lennättää..

Säädin D/R 80, EXP +20, ja switch D (^ Merkki tarkoittanee että kun kytkin on alas käännetty, niin arvo tulevat toimintaan. Eli musta kolmio ja näyttää olevan kärki ylöspäin kuten tuo merkki tuossa edellisen lauseen alussa) kaikkiin (Aileron, Elevator, Rudder) Eikai tuo sotke gyron toimintaa jos rudderin arvoja muuttaa?

 
« Viimeksi muokattu: 19 Kesäkuu, 2008, 21:35:34 kirjoittanut XciD »

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Peräservon säätö + pitch
« Vastaus #5 : 19 Kesäkuu, 2008, 21:37:14 »
Kannattaa radiosta laittaa D/R säädöt cond. kohtaan (muuttuu lentotilojen mukaan) ei kytkimeen. Silloin voi säätää normi tilaan ja idleen eri liikealueet.

Ei sotke gyron toimintaa, D/R siis muuttaa perän pironopeutta. Muista vaan että perän endpointit on radiosta samat, esim. 70 vasemmalle ja 70 oikealle. Gy401 varten pitää olla näin.


-op-

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Peräservon säätö + pitch
« Vastaus #6 : 19 Kesäkuu, 2008, 23:34:58 »
Kannattaa radiosta laittaa D/R säädöt cond. kohtaan (muuttuu lentotilojen mukaan) ei kytkimeen. Silloin voi säätää normi tilaan ja idleen eri liikealueet.

Ei sotke gyron toimintaa, D/R siis muuttaa perän pironopeutta. Muista vaan että perän endpointit on radiosta samat, esim. 70 vasemmalle ja 70 oikealle. Gy401 varten pitää olla näin.


-op-



Ok.

Pitää kysyä vaan kaikki mitkä tuntuu epäselviltä, niin säästyy paljolta..  ;)

Olis tarkotus tässä juhannuspyhinä viedä neitsyys tuolta rexiltä. Pelottaa vähän nuo säätöjutut että onkohan ne nyt oikein.. Lapakulmat ja kaasukäyrät uupuu vielä.

Mitenköhän järkevää on käyttää jotain tyyliin 0-33-65-85-85 leijutteluun vai syökö enemmän virtaa kun vetää 85 hooveria joillakin perus leijutus kulmilla?

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Pete-

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Peräservon/swash säätö ja radioasiaa.
« Vastaus #7 : 21 Kesäkuu, 2008, 13:22:32 »
Ihanko oikeasti kaikki suosittelette tuollaista noinkin rankkaa käyrää aloitteluun. Eikö aloittelijan kannattaisi ennemmin käyttää koko tikun aluetta siihen kaasun hallintaan ja opetteluun. Eli itsellä oli aikoinaan suora 0-100 kaasukäyrä ja lapakäyrä oli säädetty niin että himmeli leijui about puolitikussa. Alkuvaiheessa on kuitenkin usein hakalaa pitää tasainen leijutuskorkeus ja kaasutikku tuntuu yliherkältä, joten miksi laittaa älyttömät kierrokset ja taitolentokelpoiset käyrät heti alkuun. Myöskin ideljen säätöjä en suosittelisi heti alkuun. Voihan ne käyrät toki tehdä valmiiksi mutta kytkin kannattaisi mielestäni jättää vielä valitsematta ettei sitten vahingossa sormi osu ja iske paniikki.

Nykyään toki lennän +-11 asteen kulmilla niin kaikissa lentotiloissa, mutta kyllä se mielestäni voi tuontua hivenen turhan herkältä alkuun. Tämä on sitten vain mun mielipide, viisaammat jatkakoon.
« Viimeksi muokattu: 21 Kesäkuu, 2008, 13:26:36 kirjoittanut Pete- »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Peräservon/swash säätö ja radioasiaa.
« Vastaus #8 : 21 Kesäkuu, 2008, 15:49:36 »
Mitenniin suosittelette, XciD itse tuota ehdotti? Ja sähkörexä perus setupilla ei kyllä kerää hirveitä kierroksia 85 prosentin kaasulla. Polttiksessa tuo käyrä voisi olla liian jyrkkä.

Ite laittasin tälläiset käyrät: (kuvat)


-op-
« Viimeksi muokattu: 21 Kesäkuu, 2008, 16:01:55 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Peräservon/swash säätö ja radioasiaa.
« Vastaus #9 : 22 Kesäkuu, 2008, 18:28:52 »
Noniin, juhannus meni ja koivujen kahinassa myös rexin eka kerta. 3 lennätystä pakasta vedetyllä evo25 5000, ja noin 3-5min ekat leijut, ja toisella latingilla vajaa 10min, ja kolmas sitten 5-6min. Ei ollut mitään jatkuvaa leijuntaa, vaan sellasia parinkymmenen sekunnin sessioita 10-30cm korkeudessa ja sitten hengiteltiin ja tasattiin pulssia.
Leijui muuten pirun hyvin ja oli säädöt suht tikissä ihan näin aloittelijan mielestä. Sai melkein kaasulla nostaa ja ihailla. Ainut outo oli että perä hiipi oikealle hissukseen..  :-\ Hitaasti, mutta kuitenkin.
 
Huomenna uuden radion ostoon... Tuo vanha ei vissiin ole oikein kunnossa, tai jotain feelua siinä on koska välillä menee kopukka iha totaalisesti pimeeksi. Ei liiku servot ja gyron valo vilkkuu vaan. En tajua. Testailin pöydällä, niin ohjaimen ollessa 'maaten' pöydällä, niin ei toimi servot, mutta kun nostat pystyyn niin toimii taas. Eka kaksi sessiota meni kivuitta, mutta kolmas päättyi kun kopteri tuli 10cm korkeudesta alas. Pehmeästi, mutta ilman kontrollia.  Ei uskaltanut enää lennätellä kun noita oireita rupes olemaan enemmän. (MYYDÄÄN 7C FUTABA. [rykäisy]pikkuvikainen[/rykäisy] ..kai..

Minkälaista setuppia vois katella jos haluaisi päästä vastariakusta eroon? Jotenkin vaan ahdistaa kahta akkua pyöritellä.. Ja nähtävästi fassstin radiota ostelemassa. Huutakaa mielipiteitä, tai vaietkaa iäksi. 
« Viimeksi muokattu: 22 Kesäkuu, 2008, 18:32:43 kirjoittanut XciD »

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Peräservon/swash säätö ja radioasiaa.
« Vastaus #10 : 22 Kesäkuu, 2008, 18:37:53 »
Spektrumin DX7 ;D ja AR7000 vastari.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Peräservon/swash säätö ja radioasiaa.
« Vastaus #11 : 22 Kesäkuu, 2008, 18:38:19 »
Spektrum DX7 + AR7000 vastari Sabesta ja jätä servot pois. Miksikö Spektrum? Halpa, toimiva, kehittynyt, laadukas, radiossa tarvittavat ominaisuudet ja helppo valikko.

Fasst ihan yhtä toimiva mutta kalliimpi ja DX7 on 7C:tä parempi valikoiltaan ja ominaisuuksiltaan. Minun mielipide, no hard feelings.

Tekniikoissa on vähän eroa, Spektrum ettii käynnistyksessä kaksi tyhjää kanavaa ja vaihtaa niiden välillä jos on häiriöitä. Futaba hyppii satoja kertoja sekunnissa taajuudelta toiselle, kumpikin toimii kokemuksien mukaan, jossain oli kyllä juttua että futte menetti yhteyden kesken lennon mutta näin voi tapahtua jos on asennettu väärin yms.

Hyppösellä oli leirillä myös jotain ongelmaa Spektrumin moduulin kanssa. Se varmaan oli rikkinäinen yksilö koska saman ongelmat eri kopujen kanssa. Itellä sama moduuli futteen ja toimii hyvin, monella muullakaan ei ole paljon ongelmia ollut.

-op-
« Viimeksi muokattu: 22 Kesäkuu, 2008, 18:40:16 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Peräservon/swash säätö ja radioasiaa.
« Vastaus #12 : 22 Kesäkuu, 2008, 19:13:42 »
Joo, kyllä uskon kokeneempaa kööriä eli DX7 on sitten ykkössijalla (tai sitten ei).. MUTTA, tuskin kopterin puolella vika voi olla? Antenni ei koske runkoon, ja on vedetty putkella taaksepäin, kaikki piuhat hyvin kiinni, eikä lennätyspaikalla ollut voimalinjoja eikä muutakaan häiriötekijää (jos mäkäräisiä ja hyttysiä ei lasketa). Tosiaan ihan yht' äkkiä lopetti servot aina liikkumasta, ihan sisällä säätöjä tehdessä. Tosi outoa.

EDIT: Ne pätki myös ulkosallakin ja vieläpä samat häröt aivan eri pitäjässäkin. Eli varmaan joku radiohärdelli.. Mutta eikö kellään ole ollut vastaavaa?
« Viimeksi muokattu: 22 Kesäkuu, 2008, 22:58:35 kirjoittanut XciD »

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Peräservon/swash säätö ja radioasiaa.
« Vastaus #13 : 24 Kesäkuu, 2008, 19:08:02 »
Nonni. Nyt on sitten futte 7c 2.4 säädöissä. Ei ole kertaakaan oireillut niinkuin vanha 35Mhz kapine.
Pitää nyt ettiä joku varmistuksen varmistus noihin lapa/kaasukäyriin. Ihan sellanen leijutus ja hidas (skaalailumainen) lennätys ois mieleen nyt tässä vaiheessa.

En oikein haluaisi vielä noihin idle 1/2 juttuihin puuttua.

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Peräservon/swash säätö ja radioasiaa.
« Vastaus #14 : 24 Kesäkuu, 2008, 19:16:23 »
Joo älä ota vielä mitään paineita tosta idlestä leijjuttelet nyt vaan rauhassa että hallitset sen kopterin. Kahdeksikkoa voit ajella normi modessaki kun et tee jyrkkiä kaarroksia että nupissa riittää kierrokset.Teet semmosen pappa käyrän et löytyy vähän enemmän kierroksia tikku ylhäällä, niin ajoin omaa 30 rapukkaa leijjutuksien jälkeen.

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Peräservon/swash säätö ja radioasiaa.
« Vastaus #15 : 24 Kesäkuu, 2008, 20:02:42 »
Joo älä ota vielä mitään paineita tosta idlestä leijjuttelet nyt vaan rauhassa että hallitset sen kopterin. Kahdeksikkoa voit ajella normi modessaki kun et tee jyrkkiä kaarroksia että nupissa riittää kierrokset.Teet semmosen pappa käyrän et löytyy vähän enemmän kierroksia tikku ylhäällä, niin ajoin omaa 30 rapukkaa leijjutuksien jälkeen.

Jees. Katellu noita lapakulmiakin ihan kolmiomitalla, ja ei todellakaan kaarra kopukka yli 5 asteen kallistuksia ainakaan tahallisesti vielä hetkeen. :)

Tällästä käyrää viidellä pisteellä meinasin:

tikku alhaalla -2 astetta
1/4  noin 0 astetta
puolessa välissä noin 6 tai 6,5 astetta
3/4 jotain näiden väliltä
ja täpöillä sen 9-11 tai sinnepäin
« Viimeksi muokattu: 24 Kesäkuu, 2008, 20:15:26 kirjoittanut XciD »

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Peräservon/swash säätö ja radioasiaa.
« Vastaus #16 : 24 Kesäkuu, 2008, 22:17:34 »
Joo alussa vois olla tikkualhaalla vaikka 0 ja keskellä varmaan toi 5-6 on hyvä ja ylhäälle sit vaikka 10 sitte ku kokemusta alkaa kertymään ni voit laskea miinus kulmat -2 tikkualhaalla.Vähän riippuu koska painavakopteri tulee kyllä jo noilla kulmilla tuulellaki alas, mutta kevyempi voi joutua käyttämään enemmän -kulmia. Kokeilemalla selviää ja jos ongelmia ni täältä kopterit netistä saa apua.
« Viimeksi muokattu: 24 Kesäkuu, 2008, 22:26:29 kirjoittanut Ege »

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Peräservon/swash säätö ja radioasiaa.
« Vastaus #17 : 24 Kesäkuu, 2008, 22:31:16 »
Joo alussa vois olla tikkualhaalla vaikka 0 ja keskellä varmaan toi 5-6 on hyvä ja ylhäälle sit vaikka 10 sitte ku kokemusta alkaa kertymään ni voit laskea miinus kulmat -2 tikkualhaalla.Vähän riippuu koska painavakopteri tulee kyllä jo noilla kulmilla tuulellaki alas, mutta kevyempi voi joutua käyttämään enemmän -kulmia. Kokeilemalla selviää ja jos ongelmia ni täältä kopterit netistä saa apua.

Juu.
Leijuttelin tuota +-12 kulmilla tuossa jussina (ihka eka kerta) ja hyvin se niilläkin onnistu. Tosin haluun hiukka pehmeemmän liikkeen.. Ei tosin nytkynyt ylösalas noilla +-12 käyrillä.

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Peräservon/swash säätö ja radioasiaa.
« Vastaus #18 : 24 Kesäkuu, 2008, 22:55:54 »
Parempi aloitella isoilla liikkeillä jos ei tunnut liian vaikealta. Ainakin jonkin verran miinuskulmia on parempi olla niin saa vähän nopeammin korjailtua tuulessa eikä tule niin kuminauhamaista lentoa. Normi tilassa ei kannata pitää -12 kulmia, rajoita lapakulmakäyrällä vaikka -4 asteeseen.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2731 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Maaliskuu, 2011, 08:24:26
kirjoittanut taski63
6 Vastauksia
2503 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Syyskuu, 2013, 17:39:32
kirjoittanut ini
2 Vastauksia
2254 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Toukokuu, 2014, 23:37:22
kirjoittanut Teo Mähar
10 Vastauksia
6535 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Helmikuu, 2015, 07:28:34
kirjoittanut Fabe56
0 Vastauksia
1792 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Helmikuu, 2016, 14:58:21
kirjoittanut HeliFlyFinland