No voi jumaliste... Aina kun oon miettimässä kopua tai koetan apua pyytää niin aina kaikki syöksyy pilkkaamaan
Kun on semmonen piäni onkelma että ko en osaa päättää... aattelin aluks: Ookoo otan ton 700 rexin... Sit mietin HKta ja Belttiä mut kuulin niistä niin paljon pahaa etten oikeen halunnu ostaa... Mut nyt löysin ton hurricaanin Se vaikuttais ihan lennettävältä laitteelta vaikka se kai siis onkin Gauin halvimpia laitteita. Noh, ei tämä harrastus ilman apua käynnisty, joten eikai sitten oo vaan mun laji
Kiitos kuitenkin kaikille jotka on jossakin mielessä auttanut mua Mutta taidan siirtyä tonne lennokkeihin, jos sieltä sais enemmän apua ja siellä ois ystävällistä porukkaa ja kaikki ei ala heti pilkkaamaan kun kirjotan jotain...
-> Lennokit.nettiin
Cya!
Tuossa alkuperäisessä viestissä oli niin paljon kysymyksiä että taisi siitä kirvota nuo arviot että ilmaan saattamiseen on vielä pitkä matka. En tiedä miten paljon niissä oikeasti on v****ilua, paljon on lukijastakin kiinni miten toisten sanomset tulkitsee ja ottaa. Ei kannata pienestä hikeentyä, aikalailla kärsivällisyyttä tämä harrastus vaatii joka tapauksessa.
Aiempien vastausten ehdotus pienemmällä aloittamsesta voi olla ihan kohdallaan. Esim tuo Walkera geinus tai sitten joku Bladen pikkukopteri, MCPX tai Nano-CPX. Niitä saa myös RTF-paketteina, joilla lentoon pääsy vaatii vain akkujen latauksen. Ei ole kallista eikä varaosat, akut ym maksa mansikoita. Ja se simu on aina hyvä juttu, simussa huono maahantulo ei maksa mitään, Gauilla helposti satasen.
Mutta joka tapauksessa ekan viestisi ksyymyksiin toisen Gaui-aloittelijan kommentit:
Moottorin kV - valinta ei ole ihan yksiselitteistä. Ensin pitäisi tietää haluttu nupin maksimikierrosalue - se on 425:ssä muistaakseni jotain 2600rpm. Tästä sitten lasketaan välitysten kautta mikä olisi mootttorin haluttu kierrosluku. Ja sitten valitaan moottori sen mukaan. Vakiopaketissa tulee muistaakseni semmoiset rattaat että 1400kV on sopiva. Mutta myyjä osaa varmaan auttaa tässä asiassa.
Pinioni on se ratas joka on kiinni moottorin akselissa ja pyörittää seuraavaa ratasta. T-luku tarkoittaa yksinkertaisesti rattaan hampaiden määrää. Ja sehän määrittää sitten sen millaiseksi välityssuhde muodostuu (eli montako moottorin kierrosta tarvitaan siihen että nuppi pyörähtää yhden kierroksen). Moottorin kV-luku ja pinionin hammasluku menee siis käsi kädessä.
Kyllä tuo Gauin oma ESC on ihan hyvä valinta tuohon. Saattaa jostain saada halvemmallakin, mutta vaatii etsiskelyä ja näkemystä siitä mitä on etsimässä. Aloittelijalle varmaan turvallisinta käyttää kopteripaketin suositusosia. Mutta ESC tarvitaan aivan välttämättä, sehän on siis moottorin nopeussäädin, ilman sitä ei moottori tee mitään.
Servojen osalta helpoin tie on niinikään mennä suositusten mukaan, tai kysyä pakeitn myyjältä suositukset. Vaihtoehtoinen tapa on kahlata tätä ja esim. helifreaks.comin foorumia ja hakea sieltä suosituksia, niitäkin löytyy runsain mitoin. Mutta ne servot joka tapauksessa tarvitaan jotta laitetta voi ohjata.
Radiosysteemissä on sitten paljon valinnanvaraa. Valinta riippuu siitä mitä muuta meinaat radiolla tehdä kuin ohjata tätä yhtä kopteria. Tai jos vaikka radio jo on ennestään esim. lennokkiharrastuksen pohjalta. Mutta jos ei ole mitään ennestään, helpointa lienee katsoa joku 6-kanavainen paketti missä on radio ja vastari samassa. Esim Spektrum DX6i. Yleensä niitäkin löytyy samalta myyjältä kuin koptereita. Ja jälleen kerran, Kiina on pullollaan halvempiakin vaihtoehtoja mutta niitten kanssa on paras tietää mitä on hakemassa.
Gyrojakin on joka lähtöön Niitäkin löytyy varmasti kopterin myyvältä liikkeeltä. Kiinassa hinnat lähtee noin kymmenestä taalasta ihan siedettävissäkin gyroissa. Esim HobbyKingin GA-250 riittänee ainakin alkuun.
Akuissa kannattaa miettiä käyttääkö kahta 3S-akkua (kuten 425:n ohjeissa) vai yhtä 6S-akkua. Tämäkin riippuu vähän sitten siitä onko akkuja ennestään tai missä muissa värkeissä akkuja käyttää.
Joka tapauksessa voin kokemuksesta sanoa, että nää on kuitenkin aika monimutkaisia vehkeitä joissa riittää opeteltavaa. En pidä mahdottomana että saisit sen omin päinkin ilmaan, mutta paljon perehtymistä ja foorumeiden ja wikien ääressä vietettyä aikaa kyllä. Mutta helpoimmin se sujuu jos on lähistöllä joku kokeneempi joka osaa ja haluaa antaa jeesiä kun tulee tenkkapoo, ja tarkistaa säädöt ja asennukset ennen ensimmäistä lentoonlähtöä.
Gaui 425:n ohjekirja löytyy netistä googlettamalla, siihen kannattaa tutustua. Samoin 425:stä löytyy paljon viestiketjuja tässä ja ulkomaisissa foorumeissa. Esim. Helifreaksista löytyy Finless Bobin rakennusvideot, jossa 425:n kasaaaminen käydään läpi, kannattaa katsoa.
Ei kannata pienistä lannistua!