Kirjoittaja Aihe: Onnettomuuksia  (Luettu 143562 kertaa)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #25 : 19 Huhtikuu, 2013, 23:33:29 »
Itselle kävi kerran sivullisen kanssa vähän säikäyttävä tilanne.

Ainakin oma keskittyminen menee kokonaan kopterin seuraamiseen ja ympärille ei vaan silmät tahdo riittää. Näin kaukana vasemmalla lennätyssektorin ulkopuolella kävelijän. Tiesin että siitä menee polku suoraan sivusta enkä arvannut että tämä koiran ulkoiluttaja päättää kävellä suoraan kopterin lentosektoriin. Eli se teki 90 asteen käännöksen kulmassa ja lähti kävelemään suoraan kohti. Oli vähän säikäyttävä hetki kun tajusin mitä tapahtuu, vedin matalalla juuri sitä kulmaa kohti. En tiedä mikä pisti nostamaan, näinkö henkilön vai oliko aika nostaa juuri sillä hetkellä ja kääntyä takaisin.


Ei hajuakaan kuinka lähellä kävi, kaveri kysyi ettenkö nähnyt sitä tyyppiä. En nähnyt silloin ja oletin sen jatkavan polkua eteen päin. (silloin se olis jäänyt turvallisen kauas) Kaveri myös oletti että olin nähnyt sen kävelevän kohti.

Tavallinen koiran ulkoiluttaja suhtautuu noihin kuin rantaleluihin. (silloin oli 450 kokoinen ilmassa). Näitä tuntemattomat ihmiset kuvittelee ja luulee että nämä on täysi harmittomia leluja, joilla Teppo 5v leikkii sisällä. Ne vaan hämästelee että on siinä tyyppi kun aikuinen mies tulee ihan syrjäseudulle ja isolle alueelle leikkimään tuollaisella. Ne ei kertakaikkiaan ymmärrä että nuo tekee rumaa jälkeä jos kävelee eteen. Todennäköisesti ne ei myöskään käsitä että tuon lentäminen vaatii lähes kaiken huomiokapasiteetin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #26 : 20 Huhtikuu, 2013, 00:25:31 »
Pitäisikö nämä topikit jotenkin yhdistää ja kiinnittää jonnekin.

http://www.kopterit.net/index.php/topic,6816.0.html

ps. Täällä joku keräillyt vähän tapauksia sivullisille sattuneista vahingoista (lisäsin nyt tuon Malesian tapauksen sinne tiedoksi): http://www.helifreak.com/showthread.php?t=458563

Asiallinen pointti, Mikka !
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #27 : 20 Huhtikuu, 2013, 00:55:07 »
Itselle kävi kerran sivullisen kanssa vähän säikäyttävä tilanne.

Ainakin oma keskittyminen menee kokonaan kopterin seuraamiseen ja ympärille ei vaan silmät tahdo riittää. Näin kaukana vasemmalla lennätyssektorin ulkopuolella kävelijän. Tiesin että siitä menee polku suoraan sivusta enkä arvannut että tämä koiran ulkoiluttaja päättää kävellä suoraan kopterin lentosektoriin. Eli se teki 90 asteen käännöksen kulmassa ja lähti kävelemään suoraan kohti. Oli vähän säikäyttävä hetki kun tajusin mitä tapahtuu, vedin matalalla juuri sitä kulmaa kohti. En tiedä mikä pisti nostamaan, näinkö henkilön vai oliko aika nostaa juuri sillä hetkellä ja kääntyä takaisin.


Ei hajuakaan kuinka lähellä kävi, kaveri kysyi ettenkö nähnyt sitä tyyppiä. En nähnyt silloin ja oletin sen jatkavan polkua eteen päin. (silloin se olis jäänyt turvallisen kauas) Kaveri myös oletti että olin nähnyt sen kävelevän kohti.

Tavallinen koiran ulkoiluttaja suhtautuu noihin kuin rantaleluihin. (silloin oli 450 kokoinen ilmassa). Näitä tuntemattomat ihmiset kuvittelee ja luulee että nämä on täysi harmittomia leluja, joilla Teppo 5v leikkii sisällä. Ne vaan hämästelee että on siinä tyyppi kun aikuinen mies tulee ihan syrjäseudulle ja isolle alueelle leikkimään tuollaisella. Ne ei kertakaikkiaan ymmärrä että nuo tekee rumaa jälkeä jos kävelee eteen. Todennäköisesti ne ei myöskään käsitä että tuon lentäminen vaatii lähes kaiken huomiokapasiteetin.

Tähän haluan myöskin vastata....

JuhoV:n kirjoitus on todellakin asiallinen.
Pitää vain muistaa, että ne, jotka eivät ymmärrä näistä lentolaitteista mitään, niin lennättäjien pitää olla varovaisempia.... ! Mut kun joku tulee koiran tai pelkästään itsensä kanssa lähettyville, niin vaara on jo heti olemassa... (Muistan erään tapauksen, jolloin koiran henki oli vaarassa Röylän lennätyspaikalla  ???).
Nyt vaan oon itse ihmetellyt, kuinka vähän asiaan ottaa kantaa kokeneet kopteristit ! (Sorry !).

Näitä läheltä piti tilanteita kun on jo vuosien mittaan tapahtunut...liikaa ! (Mun mielipiteeni).
Itsellenikin on vastaava kerran käynyt, mut onneksi kaveri hoksasi tilanteen......

Nyt saan varmaan "kurjan" lennättäjän maineen, mutta ei haittaa mua yhtään  ::)

Jos näillä kirjoituksilla saadaan edes "varotoimenpiteitä" aikaiseksi, niin parempi, että asioista kirjoitetaan ! Yksikin kurja tapahtuma pois, niin ollaan ns. paremmilla "vesillä" !
Tietenkin voidaan jättää kaikki nää "kurjat", läheltäpiti tapahtumat myös kirjaamattaa foorumille. Mutta onko sekään oikein, kysyn vaan ??????
« Viimeksi muokattu: 20 Huhtikuu, 2013, 01:02:02 kirjoittanut Iski »
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #28 : 20 Huhtikuu, 2013, 01:25:09 »
Mietin vaan, että, kun on vähän tilastoa saatavilla, niin asioihin voi paremmin vaikuttaa.

Eiköhän nuo linkin ohjeet voisi kiikuttaa kaatopaikalle? :) Tai siis aikanaan sinne Espoon RC-Ilmailukentän laidalle, niin mahdolliset vierailijat (lintubongarit, lennättäjien sukulaiset ja kaverit) voivat myös lukea.
 
http://goo.gl/O1EOr

Ohjeisiin liittyen mietin vähän omia kopteri-torppeja. Fail safe:sta ei ole ollut vielä kertaakaan mitään iloa 2.4 G -vehkeillä (lennokkipuolella 35 MHz -laitteilla olisi säästynyt täydeltä tuholta ainakin yksi stunt-kone). Sen sijaan, jos throttle-cut -toiminto olisi ollut aina ohjelmoituna ja sen käyttö olisi tullut selkärangasta, niin kalustoa olisi pysynyt ehjempänä (sekä teknisissä vioissa, että hallinnan menetyksissä). Throttle-cut-käytön osaaminen hätätilanteessa voisi rinnastaa vähän samaan kuin autokoulussa hätäjarrutus ja esteen väistö. Luulisi säästävän ainakin rahaa, jos olisi kaikissa vehkeissä yhdenmukaisesti ohjelmoituna ja testattuna harrastuksen alkumetreiltä asti...

ps. Yhdessä tapauksessa maailmalla kokenut henkilö koulutti nuorta harrastajaa valvotulla kentällä, mutta kopterin hallinnan menetys nuorelta harrastajalta koitui kokeneen henkilön kohtaloksi. Tiedä sitten olisiko ollut apua, jos olisi saanut moottorin pois käynnistä. Lennokkitouhuista koptereihin siirtyvillä tuttu vasen tikku alas -reaktio ei ainakaan toimi (vaikka saattaakin tulla ekalla kerralla selkärangasta).

pps. Kymmenen vuoden päästä sitä ollaan varmaan kentällä kaulat suojattuna ja kypärät päässä, tai lennätetään jostain suojakopista... :) No, ei pitäisi vitsailla, kun on kumminkin vakavista asioista kyse...

ppps. Kopterijutuissa taitaa olla sivullisilla vain turvallisinta seurata lentäviä vehkeitä (vähintään sivusilmällä). Lennokeilla sentään hätälaskusta tai viasta ehtii yleensä huutamaan.

Edit: Tässä muuten vielä jonkinlaiset top 10 turvallisuusasiaa rakentamisesta ja lennätyksestä: http://helifreak.com/showthread.php?t=144276
« Viimeksi muokattu: 20 Huhtikuu, 2013, 02:33:45 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #29 : 20 Huhtikuu, 2013, 21:29:21 »
Heitän muutaman kysymyksen  ::)

Kuinka moni asiaa tuntematon kykenee seuraamaan ympärillä pörrääviä koptereita, ja "tsägällä" väistämään kopteria, josta jotain menee rikki ? ...tai lennättäjä tekee pienen virheen....?
Kun esim. 450-sarjan kopu tulee lujaa itse katsojaan päin, niin kokemuksesta tiedän, että siinä ei ehdi väistää ko. laitetta ollenkaan. Myönnän, että 450:nen tuli minun ja tätini "väliin" kuin ohjus,todennäköisesti, omasta virheestäni. (en vieläkään tiedä minkä virheen tein ????? !!!). Mutta mitään vikaa en kopusta löytänyt, joka olisi voinut torpin aiheuttaa. Korjasin kopun ja taas lensi ihan normaalisti.

Mikka: En oo ehtinyt sun linkkiä vielä lukea, mutta kyllä luen !!!!!!!!



4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

kekke

  • Vieras
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #30 : 26 Kesäkuu, 2013, 02:00:51 »
Heli onnettomuus ( ei RC )
Kai tuokin selviäminen murtuneella ranteella on ollut "korkemman kädessä"


Poissa Waldemar

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #31 : 04 Elokuu, 2013, 18:27:50 »
Irkin puolelta pomittu video. Nopeesti se kopteri tulee päälle. Tais olla onnea mukana melko paljon.

T-Rex 600Pro, MSH Mini Protos, Walkera  v120d02s, E-Flite Nano CP X, CarbonCore H6 950
Futaba 14SG, Spektrum DX6i

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #32 : 04 Elokuu, 2013, 20:46:53 »
Irkin puolelta pomittu video. Nopeesti se kopteri tulee päälle. Tais olla onnea mukana melko paljon.



no nyt oli kyllä tuuri kohdallaan. näytti ettei käyny mitään!? :o
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #33 : 04 Elokuu, 2013, 22:06:59 »
HUH !
Onneksi oli polttis niin ei ollu voimaa pyöriä enempää  ;D ;D ;D hih
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Kehno

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #34 : 04 Elokuu, 2013, 23:01:59 »
no nyt oli kyllä tuuri kohdallaan. näytti ettei käyny mitään!? :o
Vissiin jotain jälkeä ja pientä haavaa tais olla selkään tullut, mutta ei sen kummempaa. Hirmu tsägä! Oli lentänyt tuolla vielä myöhemmin.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #35 : 07 Elokuu, 2013, 21:15:17 »
Tuota mietin itsekin että miten on edes mahdollista että kaverilla kopteri hyppä noin leikkisästi reppuselkään ilman että tulee mitään vahinkoa. Tuosta kuvakulmasta ei kovin hyvin näe missä asennossa se tuli päälle, mutta olisko tuossa käyny niin että se tuli niin että lavat löi niin loivassa kulmassa selkään ettei ne uponnu nahasta läpi. Liukas paitakin varmasti suojannu.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #36 : 07 Elokuu, 2013, 21:30:47 »
Mä taas aattelin että holdin ehti vetästä jossain vaiheessa.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

JCA

  • Vieras
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #37 : 07 Elokuu, 2013, 21:37:40 »
Holdin kait toi selkeesti vetäsee päälle, eihä toi juurikaan pyöri enää toi roottori. Tai vois pyöriä kovemminkin.

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #38 : 07 Elokuu, 2013, 21:57:23 »
Tuota mietin itsekin että miten on edes mahdollista että kaverilla kopteri hyppä noin leikkisästi reppuselkään ilman että tulee mitään vahinkoa. Tuosta kuvakulmasta ei kovin hyvin näe missä asennossa se tuli päälle, mutta olisko tuossa käyny niin että se tuli niin että lavat löi niin loivassa kulmassa selkään ettei ne uponnu nahasta läpi. Liukas paitakin varmasti suojannu.

Olisko keskiö sattunut juuri olkapään kohalle, eli itse lavat ei oikeastaan osuneet ja energia meni osittain lavan liitoksen taipumiseen?  ??? Miten toi muuten tapahtuu tuossa, varoetäisyyttä oli mutta kopu lähti ihan väärään suuntaan?
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #39 : 07 Elokuu, 2013, 22:48:47 »
perälavat ottaa maahan josta pirotus. Koittiko sitte saada kopun oikeen päin ilman holdia jollon näyttää tolta piroflipin omaselta ämpyilyltä joka vaan toi kopun suoraan kohti. Holdin näyttäis vetävän aika nanosekunnilla just ennen kun tulee hittiä sillä näyttäs värkki pyörivän villisti ihan viime hetkiin asti. Hidastuksesta näkeekin millon veto roottorille lakkaa.

Harmi kun just tolta iskun kohdalta ja siitä eteenpäin ei ole hidastusta, että vois vähän päätellä miks ei kummempia vahinkoja tullu.
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Kehno

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #40 : 07 Elokuu, 2013, 23:37:05 »
Enpä kyllä itse olisi nopeammin saanut holdia päälle. Mun nähdäkseni yhden tai kaksi piroa ehtii sujahtaa ennenko tajuaa laittaa holdin. Tuskin hirveämmin yritti tuossa heitellä oikein päin tehojen kanssa, ei ainakaan mulle tulisi mieleen ruveta sitä kokeilemaan.

"The injury, it is a 3-4" cut on his lower back about 1/16" deep. It did not bleed at all." sanoo hemmo joka sammutti tuon koneen maassa. Aika hyvää tuuria.

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #42 : 27 Elokuu, 2013, 17:13:07 »
Tuota, suoraan sanottuna onko pakko olla yleisön päällä, tuossakin näyttäisi olleen parempaakin paikkaa. Näiden kuvausvehkeiden yleistyessä alkaa näitäkin tulemaan enemmän ja enemmän, on lennättäjästä usein kiinni kuinka käy. (Eli missä lennättää)

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #43 : 27 Elokuu, 2013, 18:13:12 »
Me jotka aloitettiin tää touhu 2000 luvun alkupuolella, ei lennätetty 5 metrin päässä flippejä.  Ei leireillä eikä muuallakaan. Matalalla joo mut ei lähellä. Itse en silloin osannutkaan mutta oli muita jotka osas. Tämän asian kanssa hölmöilystä olis tullut reissu saunan taakse...Mutta nyt kun menee kentälle niin tämä on ensimmäinen asia minkä huomaa muuttuneen. Kuulee kaikenlaista jos sattuu asiasta mainitsemaan  >:( Ollaan niin herkkiä vaikka ihan reilusti suoraan asiasta olen maininnut...

"Nää on niin vakaita sä et tiedäkkään tai joo noi mekahertsivehkeet ottaa häiriöö". Kaikenlaista läpyskää heitellään. Tuo
Onneksi oli polttis niin ei ollu voimaa pyöriä enempää  ;D ;D ;D hih
kommentti aika pitkälti kiteyttää sen asian mitä tässä halusin sanoa.
« Viimeksi muokattu: 27 Elokuu, 2013, 18:54:49 kirjoittanut Silli »

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #44 : 27 Elokuu, 2013, 19:26:42 »
Me jotka aloitettiin tää touhu 2000 luvun alkupuolella, ei lennätetty 5 metrin päässä flippejä.  Ei leireillä eikä muuallakaan. Matalalla joo mut ei lähellä. Itse en silloin osannutkaan mutta oli muita jotka osas. Tämän asian kanssa hölmöilystä olis tullut reissu saunan taakse...Mutta nyt kun menee kentälle niin tämä on ensimmäinen asia minkä huomaa muuttuneen. Kuulee kaikenlaista jos sattuu asiasta mainitsemaan  >:( Ollaan niin herkkiä vaikka ihan reilusti suoraan asiasta olen maininnut...

"Nää on niin vakaita sä et tiedäkkään tai joo noi mekahertsivehkeet ottaa häiriöö". Kaikenlaista läpyskää heitellään. Tuo  kommentti aika pitkälti kiteyttää sen asian mitä tässä halusin sanoa.
Totta on vaan ajan kysymys millon sattuu jotain jos jatketaan nykyiseen  tyyliin ja tehot vaan kasvaa.

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
« Viimeksi muokattu: 06 Syyskuu, 2013, 07:14:10 kirjoittanut illi »

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #46 : 06 Syyskuu, 2013, 07:54:05 »
 :-\
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa tombbeli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #47 : 06 Syyskuu, 2013, 08:23:54 »
ai prkl...
Walkera- Hoten x - Beam 450 e4 - Trex 450 v2 - Trex 600.walkera devo 7. Spektrum DX7

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #48 : 06 Syyskuu, 2013, 08:41:23 »
Näitä ei ole mukava lukea  :(. Kyseessä taisi olla ihan osaava pilotti eikä mikään alottelija.

Muistakaa nyt viikonlopun leireillä pitää turvaetäisyyksiä riittävästi kun paljon lennätätte.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #49 : 06 Syyskuu, 2013, 11:02:13 »
Iltasanomissa: Radio-ohjattava helikopteri murskasi pään - 19-vuotias kuoli New Yorkissa

Lainaus
Kuitenkin etenkin kookkaat helikopterimallit vaativat erittäin paljon ammattitaitoa ja samalla hyvää tuuria.

Lähes parikymmentä kiloa painava radio-ohjattava helikopteri on erittäin suorituskykyisenä laitteena äärimmäisen vaativa.

Yleensä helikopterimallien putoamiset aiheutuvat kolmesta perussyystä. Radiolähetin saattaa alkaa lähettää kopterille vääränlaista signaalia.
« Viimeksi muokattu: 06 Syyskuu, 2013, 11:05:03 kirjoittanut njs »