Mietin vaan, että, kun on vähän tilastoa saatavilla, niin asioihin voi paremmin vaikuttaa.
Eiköhän nuo linkin ohjeet voisi kiikuttaa kaatopaikalle?
Tai siis aikanaan sinne Espoon RC-Ilmailukentän laidalle, niin mahdolliset vierailijat (lintubongarit, lennättäjien sukulaiset ja kaverit) voivat myös lukea.
http://goo.gl/O1EOrOhjeisiin liittyen mietin vähän omia kopteri-torppeja. Fail safe:sta ei ole ollut vielä kertaakaan mitään iloa 2.4 G -vehkeillä (lennokkipuolella 35 MHz -laitteilla olisi säästynyt täydeltä tuholta ainakin yksi stunt-kone). Sen sijaan, jos throttle-cut -toiminto olisi ollut aina ohjelmoituna ja sen käyttö olisi tullut selkärangasta, niin kalustoa olisi pysynyt ehjempänä (sekä teknisissä vioissa, että hallinnan menetyksissä). Throttle-cut-käytön osaaminen hätätilanteessa voisi rinnastaa vähän samaan kuin autokoulussa hätäjarrutus ja esteen väistö. Luulisi säästävän ainakin rahaa, jos olisi kaikissa vehkeissä yhdenmukaisesti ohjelmoituna ja testattuna harrastuksen alkumetreiltä asti...
ps. Yhdessä tapauksessa maailmalla kokenut henkilö koulutti nuorta harrastajaa valvotulla kentällä, mutta kopterin hallinnan menetys nuorelta harrastajalta koitui kokeneen henkilön kohtaloksi. Tiedä sitten olisiko ollut apua, jos olisi saanut moottorin pois käynnistä. Lennokkitouhuista koptereihin siirtyvillä tuttu vasen tikku alas -reaktio ei ainakaan toimi (vaikka saattaakin tulla ekalla kerralla selkärangasta).
pps. Kymmenen vuoden päästä sitä ollaan varmaan kentällä kaulat suojattuna ja kypärät päässä, tai lennätetään jostain suojakopista...
No, ei pitäisi vitsailla, kun on kumminkin vakavista asioista kyse...
ppps. Kopterijutuissa taitaa olla sivullisilla vain turvallisinta seurata lentäviä vehkeitä (vähintään sivusilmällä). Lennokeilla sentään hätälaskusta tai viasta ehtii yleensä huutamaan.
Edit: Tässä muuten vielä jonkinlaiset top 10 turvallisuusasiaa rakentamisesta ja lennätyksestä:
http://helifreak.com/showthread.php?t=144276