Kirjoittaja Aihe: Onnettomuuksia  (Luettu 143452 kertaa)

kekke

  • Vieras
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #75 : 02 Lokakuu, 2013, 07:42:40 »
Onnettomuus (pieni) lähellä.  ???
Käytiin eilen ulkoiluttamassa Siskon pojan kanssa kopuja.
450/500/700
Akullinen ensin nelipuolikkaalla järkeävailla 100/100/100, monta Nigaragualaisen kaatosateen yritystä ym....
(muokataan senverta), Nigaragualainen kaatosade vaatii siis kulmia 14/14 lavat täytyy saada sakkaaman kokonaan, eli laminaarivirtaus irti ym...
 
Siis:
Kopteri pöydälle, aloin valmistelemaan seuraavan käyttöönottoa.
Canopyn alta savua (valkoista) ja moottorin veto yht'äkkiä 100%:senttiin (käsittääkseni siis täysille).
Seurannut lyhyt Karhunpaini kävi voitokseni, mutta vain koska olin onnekas, ja about. tiesin mitä tein. Ei MISSÄÄN nimessä kysymys mankasta tms.


Täytyy sanoa että vaikka kopu oli 450 kokoinen, hengitin syvään hetken.
(Kuriositeettina nupista raivo-ote, ja uusi akku kiinni.... Ei noparilta buuttia ei mitään, vaan pelkkää ritinää ja savua.)


Ps: myydään vähän lennetty RCE-BL35P 35A :)

Huh...

t:k
« Viimeksi muokattu: 02 Lokakuu, 2013, 07:59:04 kirjoittanut kekke »

Poissa PatrikR

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #76 : 03 Lokakuu, 2013, 23:50:45 »
Taitaa olla poikkeuksellisen hurja syksy/kesä onnettomuuksien suhteen.

Sveitsissä yksi rc heli tappoi pilottinsa, kuukausi sitten new yorkissa Align huippupilotti decapitoi itsensä, joku hääkuvaaja törmäsi sulhaseen phantomilla ja vielä joku torppasi useiden pilvenpiirtäjien kautta phantominsa.

http://abclocal.go.com/wabc/video?id=9271413

http://www.theepochtimes.com/n3/279439-roman-pirozek-identified-as-man-who-died-after-helicopter-sliced-his-head/?photo=2

http://petapixel.com/2013/08/16/photographer-flies-his-drone-camera-into-the-grooms-head-during-a-bridal-shoot/

http://www.tagesanzeiger.ch/panorama/vermischtes/Toedlicher-Unfall-mit-Modellhelikopter/story/19837273


Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #77 : 04 Lokakuu, 2013, 08:22:11 »
Kaikenlaisille idiooteille nuita multihökötyksiä myydään. Pitäs joku ajokortti olla, tai lupa että tiedetään suunnilleen keneltä ruvetaan korvauksia vaatimaan jos jotain sattuu. Ei olis tullut mieleenkään ainakaan tuommosilla lentotaidoilla ottaa ilmaan tuommosessa paikassa.
Voihyvää.. antakaa mun kaikki kestää  :'(
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #78 : 04 Lokakuu, 2013, 09:14:56 »
Kaikenlaisille idiooteille nuita multihökötyksiä myydään. Pitäs joku ajokortti olla, tai lupa että tiedetään suunnilleen keneltä ruvetaan korvauksia vaatimaan jos jotain sattuu. Ei olis tullut mieleenkään ainakaan tuommosilla lentotaidoilla ottaa ilmaan tuommosessa paikassa.
Voihyvää.. antakaa mun kaikki kestää  :'(

Taisi kaveri haluta olla Team Blacksheep, mutta lopputulos oli kaikkea muuta kuin sama. Etäisyyksien arviointi FPV:n kautta on hitusen vaativaa, varsinkin jos kuva tulee laajakulman kautta. Tuuria, ettei kukaan saanut rompetta niskaansa. Otsikointi toki huvittaa, jenkit kuvittelee nyt että siellä joku veteli isolla dronella (nää global hawk yms tappovehkeet), kun kyse oli oikeasti "vain" lelusta. Joka kyllä osuessaa voi tehdä kipeetä.

Valistus ja opastus, siinä ne mitä tuohon tarvittaisiin - ja se, että myyjäliike oikeasti opastaa kunnolla ennen kuin luovuttaa laitetta ostajalle. Nythän se meno on sitä, että rahat tiskiin ja manuaali roskiin - sen jälkeen virrat päälle ja WTF...
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #79 : 04 Lokakuu, 2013, 10:03:09 »
Noi RTF multit ei todellakaan ole tän harrastuksen etu. Nyt uusimpana fpv versiot ja eipä aikaakaan kun meillä on paljon isokokoisemmat RTF:ät joilla saakin paljon pahempaa tuhoa aikaan.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa utelias

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #80 : 04 Lokakuu, 2013, 11:03:59 »
Multikopterin ja yhden kyseisen merkin vika tuntuu täällä sivustolla olevan kaikki ja kuinka paljon niitä on Suomenmaassakin verrattuna muihin. Mielestäni juuri tuo merkki on juuri vakain ja harrastelijaystävällisin laite. No eihän niitä onnettomuuksia muilla kun Phantomeilla satukkaan jonkun mielestä varmaankaan ???

JCA

  • Vieras
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #81 : 04 Lokakuu, 2013, 11:35:51 »
Phantom on varsin toimiva ja luotettava laite oikeinkäytettynä. Kuulakärkikynäkin on tappava väärissä käsissä, että eipä sen puoleen.

Luulen että suurin osa täälläki olleista Phanttomin vioista on ollu ihan user erroreita, ei ole odotettu et laite antaa luvan lentää/saanu gepsit ja muut kalibroinnit aina tehtyä.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #82 : 04 Lokakuu, 2013, 12:53:31 »
No phantomiin on "henkilöitynyt", kun ei muilla ole ollut samantyylistä RTF kopukkaa myynnissä. Ja isukki kun kuulee tuollaisesta tosi helppokäyttöisestä laitteesta, pitäähän pikkupetterin sellainen saada. Auto puolella huomas just sen et poika innostui ja isukki kävelee kauppaan ostamaan rtr pakettia. Tietenkin aina haluttiin se jonka huiput on kovimmat.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa utelias

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #83 : 04 Lokakuu, 2013, 13:55:27 »
Kuinkahan monta Phantomia on Suomenmaassa aiheuttanut noita onnettomuuksia verrattuna siihen kuinka paljon niitä tuolla lentelee ja kuvailee, eikä kukaan isä lapselleen tuollaista osta kenties kyseisen kopterin haukkujien piireissä ehkä? Suurin osa kyseisitä laitteista varustetaan kameroilla ja gimbaaleilla, joten se yhdistelmä on useimmiten kallimpi kuin yleisesti käytetyt normikopterit se ei todellakaan ole mikään leluun verrattava ja ei mihinkään muuhun laitteisiin tietääkseni ole annettu noin selkeitä varoituksia ja seikkaperäisiä ohjeita kun Phantomissa on netissä saatavilla ja vielä Suomeksi.

Poissa PatrikR

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #84 : 04 Lokakuu, 2013, 15:03:16 »
Noi RTF multit ei todellakaan ole tän harrastuksen etu. Nyt uusimpana fpv versiot ja eipä aikaakaan kun meillä on paljon isokokoisemmat RTF:ät joilla saakin paljon pahempaa tuhoa aikaan.

Tästä ei voi olla enempää samaa mieltä.

Poissa PatrikR

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #85 : 04 Lokakuu, 2013, 15:08:29 »
...Valistus ja opastus, siinä ne mitä tuohon tarvittaisiin - ja se, että myyjäliike oikeasti opastaa kunnolla ennen kuin luovuttaa laitetta ostajalle. Nythän se meno on sitä, että rahat tiskiin ja manuaali roskiin - sen jälkeen virrat päälle ja WTF...

Ongelmia lisää että suuri osa Phantomisteista ei harrasta lajia ja niitä ei kiinnosta kuin leikki. Ne ostetaan leluina leluiksi. FPV on varmasti monen mielestä video pelaamiseen verrattavissa olevaa leikkiä. Siistiä tai cooool niinkuin moni sanoisi.

Ja vieläkun ne ostetaan nettikaupoista niin siinä valistus jää lähinnä posteljoonin harteille.


Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #86 : 04 Lokakuu, 2013, 16:04:44 »
yksi iso riskitekijä noissa multeissa verrattuna esim 3D koptereihin on mun mielestä se että ne näköjään useimmiten hommataan sillä mielellä että halutaan nostaa se kamera ilmaan ja kuvailla ilmakuvia/videoita. itse lentotaito on usein ns pakollinen paha joka vaan pitää opetella tyydyttävälle tasolle että kamera pysyy ehjänä.

"perinteisen" 3D kopterin hommaajat taas hommaa sen laitteen koska niitä kiinnostaa oikeasti oppia lentämään erilaisissa orientaatioissa, tilanteissa jne.

tässä on iso ero siinä vaiheessa kun jotain ennalta arvaamatonta tapahtuu. se tikuttaja joka lentää niitä piroflippejä pelastaa sen laitteen paljon varmemmin ku sellanen joka on vaan leijutellut kameraa.

ei voi tietenkään yleistää koska asia ei läheskään aina niin ole mutta sanoisin kuitenkin että isompi todennäköisyys siitä hieman kehnommasta pilootista löytyy just multin ohjaimista.

kaikilla vehkeillä voi perseillä lentämällä väärässä paikassa tai liian lähellä esim itseään. en todellakaan ole tossa kohtaa itsekkään hyvää esimerkkiä mutta koitan parantaa kokoajan tapojani.

kunnollinen lentotaito ja simutus pitäis osata siis niin multilla ku 3D kopterillakin vaikka siitä multilla vähemmän hyötyä taitaa ollakkin.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa utelias

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #87 : 04 Lokakuu, 2013, 16:59:50 »
Ei ollut hyötyä simuttelusta, muuta kuin suunnat ja useimmissa multeissa sekin vaikeaa mistään havaita kuinka päin kulloinkin ollaan. itsekkin sellaisella lennättelykuviot vanhana pieruna 3d kuvioitakin harjoittaneena. multikopterimahdollisuut ta siinä ei edes ollut olemassa, mutta se vielä, ettei tosiaankaan Phantom ole lelu sentähden aina myydessä ainakin Suomessa pyydetään ikä tarkistus se on sitten eri asia jos joku täysi-ikäinen urpo ajaa sen ihmisten autojen tai muiden arvokkaiden esineiden joukkoon.

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #88 : 04 Lokakuu, 2013, 17:52:02 »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #89 : 04 Lokakuu, 2013, 18:24:46 »
ettei tosiaankaan Phantom ole lelu sentähden aina myydessä ainakin Suomessa pyydetään ikä tarkistus se on sitten eri asia jos joku täysi-ikäinen urpo ajaa sen ihmisten autojen tai muiden arvokkaiden esineiden joukkoon.
Mistäköhän keksit et suomessa tarkistettais ostajan ikä?
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Pennanen

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #90 : 04 Lokakuu, 2013, 21:59:51 »
samaa mietin itsekkin,kyllä näitä myydään kelle vain jolla pinkka on kunnossa.
tosin tulee mieleen myös kun näitä kritisoijia täällä on,nii ettekö te ole mokanneet harrastuksen alkuvaiheessa, silloin 90 luvulla tai jopa 80 luvulla ei vain media levittänyt mokia kuten tänäpäivänä. jäi mokat oman ja vastapuolen tietoon vain..jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Poissa petrim

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #91 : 04 Lokakuu, 2013, 22:56:57 »
Nykyään taitaa olla nuo helikopterihommat sellainen, "Hei! Mä haluun lennättää helikopteria" -juttu.

"Ennen vanhaan" oli vain joko leluja jotka tuskin nousi metriä ylemmäs ennen kuin oli jo vihreätä lavoissa, tai sitten kalliita kunnon vehkeitä mihin ei tosiaan ollut varaa. Ainakin mulla oli pelko persuksissa kun osat vaikeita saada ja kalliita. Piti hankkia kokemusta FMS:llä, eli muutakin kuin Tamiyan Grass Hopperin pyörittelyä kerrostalon parkkipaikalla.
 
Nykyään vehje tulee tehtaalta suht lennettävässä kunnossa, paketista pihalle ja lentoon, ei edes simukokemusta ennen lennättelyä. Ja sitten kun tulee joku ulkoinen tekijä, tehdas unohti lukitteet, piuha jäi löysälle vastarista, tuuli, sade, tai se pahin...Näyttämisen halu.

Mutta taitaa olla se normaali JÄRJEN puute nykyään suurin syy miksi näitä tapahtuu.

Vielä on se uutinen tulossa kun useampi sivullinen päättää päivänsä, kun suuryrityksen omistajan poika sai isältään 1/4 skaalakopterin lahjaksi syntymäpäivänään, ja torppaa sen luokkansa päätösjuhliin keskelle väkijoukkoa.

Vaikka kuinka 20 vuoden jälkeen omasta mielestään hallitsee ohjaimen ja nämä "lelut", niin olen edelleen märkäkorva näissä hommissa, kerta kerralta putoaa jalat maahan. Onneksi aina on pysynyt järki kädessä. Ehkä on vain niin paljon itsesuojeluvaistoa ja lähimmäisen rakkautta, ettei luota siihen että tuo kopu pysy käsissä ihan joka tilanteessa.

On kyllä hyvä että näistä puhutaan ja uutisoidaan, koska se kuitenkin tuottaa keskustelua ja tuo muistikuvia siitä mitä voi tapahtua jos ei ole tolkuissaan kun lennättää tuota "ruohonleikkuria".

Pahin homma on se kun ei kysytä alan oikeilta harrastajilta miksi jokin onnettumuus tapahtui, vaan joku CSI-ukko sanoo et nää on täysin arvaamattomia vehkeitä ja voi tappaa koska vain.

Ehkä jokin ikäraja pitäs olla kuitenkin noille isoille vehkeille?

 :-X
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #92 : 04 Lokakuu, 2013, 23:08:26 »
Vielä on se uutinen tulossa kun useampi sivullinen päättää päivänsä, kun suuryrityksen omistajan poika sai isältään 1/4 skaalakopterin lahjaksi syntymäpäivänään, ja torppaa sen luokkansa päätösjuhliin keskelle väkijoukkoa.

Surullisinta tässä on että toihan vielä tapahtuu.

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #93 : 04 Lokakuu, 2013, 23:24:14 »
tosin tulee mieleen myös kun näitä kritisoijia täällä on,nii ettekö te ole mokanneet harrastuksen alkuvaiheessa, silloin 90 luvulla tai jopa 80 luvulla ei vain media levittänyt mokia kuten tänäpäivänä. jäi mokat oman ja vastapuolen tietoon vain..jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

On suuri ero mokailla yleisillä paikoilla ja ihmisten päällä kuin pellolla tai hommaan tarkoitetulla kentällä.

Suurin osa perinteisten kopujen lennättäjistä veivaa kentillä kun taas noi rtf multikoput vedetään taivaalle missä sattuu ilman minkäänlaista kokemusta. Ei toki aina mutta aika paljon videoo suomestakin nähty jossa turvallisuudesta ei oo tietoakaan..montakos 3d veivaus videoo on näkynyt asutuksen keskeltä ihmisten päällä..

Tällä foorumulla on useita jamppoja joiden duunit saattaa loppua jos jengi liikaa törppöilee. Vois olla muuten hyväksi jos joku/jotkut kuvauskopteri jampoista tekis ohjeita ja käytännön esimerkkejä turvallisesta kuvaamisesta.





Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #94 : 04 Lokakuu, 2013, 23:28:39 »
Ongelma on se että itse laite, mekaniikka, aerodynamiikka jne. Ei kiinnosta laitteen ostajaa. Halutaan lennättää heti nyt kovaa ja korkeelle. Sitten on nämä tohtorin  mainitsemat kuvaajat joille se kirkkovene on vain työkalu ja työkalun käyttäminen on pakollinen pakkopulla juttu. Siihenhän pitää olla vedenpitävät ohjeet... ilman maalaisjärkeä.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4


Poissa utelias

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #95 : 05 Lokakuu, 2013, 07:50:57 »
Itse laitteenvikahan se ei tosiaankaan ole ja jokaiselta ihmiseltä pitäisi sen verran kunnioitusta muita kohtaan ja oma itsesuojeluvaiston pelaavan noiden kanssa. Mitenkäs muuten, jos se johtaja haluaa ostaa piltilleen vaikka t rex 800sen. Mielestäni samanlaiset ovat mahdollisuudet ostaa tuokin? Joutuuhan Phantominkin kokoamaan joskaan kolvauksia ja vastari lähettimiensäätöjä ei tarvitse ohjelmoida siihen.  Netistä tilatessa on aina kyselty sosiaalitunnus ja sen mukana ikä.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #96 : 05 Lokakuu, 2013, 08:52:07 »
Normaali koptereissa on se "hyvä" puoli, et vaatii jo treenaamista et saa koko laitoksen leijumaan. Saat kyllä kerran sen ampumaan ylös ilman mitään taitoa, mut sen yrityksen jälkeen on niin solmussa ettei toista kertaa ilmaan nouse. Multeissa ei muuta kun gps päälle ja nousee suoraan ylös ja jää leijumaan.

Voit tilailla nykyään ihan visa electronilla netissä ja sen saa lapsetkin. Jos kortilla ostaa, ei sosiaalitunnusta tarvitse. Jos oot tekemässä luottosopimusta tai jälkeen päin laskutetaan niin silloin kysellään. Eihän kauppiaalla ole edes oikeutta kysellä sitä normaalissa kaupankäynnissä. Yhdessäkään tilauksessa mulla ei ole kyselty.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #97 : 05 Lokakuu, 2013, 08:55:38 »
Yks vtun maku jollain iällä?
Vai onko niin paljon vihreää korvan takana että josso "täysikäinen" niin on täysijärkinen?

Hei c'moon, ei jakseta nyt jauhaa ihan hattaraa.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

JCA

  • Vieras
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #98 : 05 Lokakuu, 2013, 09:03:31 »

Asiallista keskustelua sit.. ;)

Netistä tilatessa on aina kyselty sosiaalitunnus ja sen mukana ikä.

Taitaa johtua vain maksutavasta ;)
Ei näissä ikärajoja ole, siksi olisikin kovin suotavaa että jokainen vanhempi katselisi hieman lastensa perään JOS on ostanut lapselleen näinkin kalliin laitteen kuin Phantom. Tai kallis ja kallis, kalliimpi kun se Prisman Nikko. Phantom, quadit yleensä, kopterit, nämä eivät ole leikkikaluja. Yhtälailla myös hätäsellä rc autolla saa nilkat poikki jne.

En osota ketään, mutta jos 10 vuotias lapsi on jossain lentelemässä yksin Phantomia (tai muuta quadia tai kopteria) niin antaisin suhteellisen kovaa kritiikkiä vanhemmille. Vaikkei asia minulle kuulukkaan, ainakaan niin pitkään kunnes media alkaa kyselemään yhdistyksiltä että mikä aiheutti 10v lapsen kuoleman ja parin sivullisen vahingoittumisen.

Mielestäni kaikki lentävät laitteet on sen verran haastavia ja tekniikaltaan "hämmästyttäviä", että kyllä niistä pitäis edes se perus toimintaidea ja palikoiden tarkotus tietää ennen kuin sellaisella lentää. Eri asia nää kaikki nano ceepeet ja mcpx:ät ja mitä näitä nyt on. Nekin tekee vahinkoa, mutta puhutaan jo ihan järkevistä laitteista. Ihan suoriltaan ei voi sanoa että kaikki lentävät on ihan kauhean vaarallisia, nostaen lentävät laitteet jotenkin muita ylemmäs.

Mun mielestä on hemmetin hienoa, että laji kasvaa räjähdysmäisesti kiitos Phantomien ja muitten härvelien. Me toki jokainen tiedetään, että jos ja kun harrastajien määrän kasvaessa myös onnettomuudet ja läheltäpiti tilanteet kasvaa niin tää laji tulee vaikeutumaan JOS joku sählää pahasti.

Me ei haluta tänne samanlaista kun jenkkilässä on nyt menossa näitten osalta. Kielletään lentäminen kokonaan ja ammutaan niitä haulikolla alas.
Poliisi on ystävä, mut sit kun joku onnistuu kerran vahingoittamaan kopterillaan tai multillaan väärää kohdetta niin tää harrastustoiminta Suomessa kaatuu ja nopeesti.

Näihin on toooosi kiva laittaa kamera kiinni ja kuvailla kaikkea siistiä, varsinkin kaupunkeja. Onhan se ihan mieletöntä kuvaa mitä sieltä tulee. Muistakaa vaan oikeesti pitää se turvallisuus ykkösenä ihan kaikessa. Täällä on ollu pari tosi siistiä pätkää Helsingistäkin, ne oli toteutettu niin että kyseinen katu jolta oli noustu ilmaan oli suljettu liikenteeltä.

Ja aina pitää olla vähän sillä silmällä lentämässä että mitä jos. Mie en ainakaan luota näihin laitteisiin, en sit yhtään. Paitsi koptereihin mis on kärpästanko. GPS:t, beastit ja ardut ym, niissä voi ihan millon vaan mennä bitti poikittain. Täytyy olla valmistautunut siihen et se tulee alas ja kovaa, eikä tottele.

Kuten ylempänä oli kirjotettu niin ennen oli selkeä ero lelujen ja "oikeiden" kopterien välillä. Nykyään on ihan mahottomasti kaikkea siitä väliltä, ihan mikä budjetti vaan on niin aina löytyy jotain just sille alueelle. "Highend" vehkeet on 1000---->20 000 euroa, mut 0-50, 50-100, 100-150,150-300... ihan mihin vaan luokkaan löytyy kaikenlaista kopteria. Ei näitä ole ennen ollut, nyt löytyy ihan jokaselle jotain, mikä juurikin nostaa tätä harrastajamäärää niin hurjasti. Ennen oli vaan se hyrrä minkä sai ilmaan narua vetämällä, tai sit se rikkaiden Kyosho.

Fakta on faktaa, harrastajamäärä nousee ja tulee nousemaan. Sen myötä on hyvin todellista että onnettomuuksien ja vahinkojen määrä nousee. Pidetään vain edes me foorumilaiset nyt järki mukana tässä touhussa ja yritetään valistaa uutta porukkaa parhaamme mukaan kohti turvallista harrastamista.

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #99 : 05 Lokakuu, 2013, 09:20:03 »
Harrastajamäärä nousee ja vahinkojen määrä myös. Kuitenkin uskallan väittää että tämä on erittäin turvallinen harrastus jos verrataan harrastajien määrän ja vahinkojen suhdetta. Onhan niitä vaarallisempiakin harrastuksia mutta ne ovat niin arkipäiväistyneet ettei iltapäivälehdistö siihen suureen ääneen enää jaksa reagoida. Motocrossissa loukkaantuu ihmisiä. Mönkijöillä ajetaan kännissä. Erikoisista paikoista hyppijöitä ja vuorikiipeilijöitä kuolee vuosittain. Vaelluksellakin voi purra vaikka kyy keskellä erämaata ja kävelijä menehtyy siihen.

Kun sais ihmisille järjen päähän näidenkin asioiden kanssa. Eihän kukaan täysjärkinen nyt mönkijällä lähde kännissä ajelemaan kaupunkiin. Tai autolla... Vai lähteekö kuitenkin?

Näissä GPS-laitteissa on vaan se ongelma, että vaikka se lähtö tehtäisi turvallisesta paikasta keskeltä peltoa, saattaa bitti mennessään poikittain laitteen sisällä, ohjata sen vekottimen vaikka just keskustan päälle. Tai mihin vaan yleisökaaokseen. Siinämielessä esimerkiksi yleisötapahtumien kuvaaminenkin niin että "ei kuvata yleisön päällä" on lähes yhtä riskialtista kun kuvaaminen keskellä väkijoukkoa. Tarttis olla joku turvajärjestelmä näissä että tulevat aina suoraan alas eivätkä lähde minne tuuli kuljettaa silloin kun vikaantuvat...