Kirjoittaja Aihe: Checklist ennen ensimmäistä lentoa  (Luettu 2699 kertaa)

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Checklist ennen ensimmäistä lentoa
« : 20 Tammikuu, 2013, 14:13:08 »
Hei,

Ajattelin, että tähän viestiketjuun voisi kerätä tsekkauslistan ja kokemuksia, missä meni pieleen ja mitä olisi pitänyt tehdä. Listassa on myös Trnquillin ja muiden vinkkejä. Omia kokemuksiani virheistäni:

1. Radion antennia ei kannata sijoittaa rungon sisään
2. Laudalle kannattaa antaa virta ubecin kautta
3. Escien johdot laudassa kannattaa tsekata että menevät oikeisiin reikiin
4. Käsin testaamalla kannattaa kokeilla propelien kera, että konfiguraatio yrittää oikaista itsensä
5. Samoin, että tikkujen liikkeet menevät oikein
6. Kentällä radion reversien kanssa kannattaa olla todella varovainen, ettei esimerkiksi kaasu tai muu mene täysille
7. Vastarissa pitää olla Failsafe. Esimerkiksi perus-Turnigyssä/ FLySkyn Th9x:ssä sitä ei ole (eikä viimeksimainitulla saanut tehtyä mission plannerissa eri lentotiloista kuin kaksi). Omassani Failsafen asetuksena on kotiinpaluu. Failsafe kannattaa tarkistaa myös moottorien käydessä ilman rupeleita.
8. Escien ajoitus (Low/middle/high) kannattaa tsekata ulvottamalla potkurein varustettuja moottoreita. Jos yksi motti tipahtaa pois täydellä kaasulla, ajoitusta pitää vaihtaa.

-Muuta:
« Viimeksi muokattu: 20 Tammikuu, 2013, 14:14:57 kirjoittanut jekuusi »
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Checklist ennen ensimmäistä lentoa
« Vastaus #1 : 20 Tammikuu, 2013, 15:16:33 »
Lainaus
4. Käsin testaamalla kannattaa kokeilla propelien kera, että konfiguraatio yrittää oikaista itsensä

Mieluummin ilman potkureita, ellei ole joku minimultikopteri. Pienellä kaasulla kun käyttää ja kallistelee kopteria niin moottorien nopeudenmuutoksista näkee mihin suuntaan korjaa.

Lainaus
Escien ajoitus (Low/middle/high) kannattaa tsekata ulvottamalla potkurein varustettuja moottoreita.

Tätäkään ei sitten missään nimessä kädessä. Kun on kerran haljennut peukalo niin sitä alkaa kunnioittaa näitä vehkeitä.

Voisin lisätä listaan:

9. Jos lauta saa virtaa erilliseltä beciltä, niin kaikista säätimistä punainen johto irti (paitsi jos OPTO säädin)
10. Ei ikinä ajoakkua kiinni kun kopteri on tietokoneeseen yhteydessä (vähintään potkurit irti)
11. Kaikki kolvaukset huolella. Multikoptereissa voi olla toistasataa liitintä tai juotosta, riittää että yksi pettää.
12. Säätimien kalibrointi



Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Checklist ennen ensimmäistä lentoa
« Vastaus #2 : 20 Tammikuu, 2013, 21:05:37 »
Mieluummin ilman potkureita, ellei ole joku minimultikopteri. Pienellä kaasulla kun käyttää ja kallistelee kopteria niin moottorien nopeudenmuutoksista näkee mihin suuntaan korjaa.

Tätäkään ei sitten missään nimessä kädessä. Kun on kerran haljennut peukalo niin sitä alkaa kunnioittaa näitä vehkeitä.

Voisin lisätä listaan:

9. Jos lauta saa virtaa erilliseltä beciltä, niin kaikista säätimistä punainen johto irti (paitsi jos OPTO säädin)
10. Ei ikinä ajoakkua kiinni kun kopteri on tietokoneeseen yhteydessä (vähintään potkurit irti)
11. Kaikki kolvaukset huolella. Multikoptereissa voi olla toistasataa liitintä tai juotosta, riittää että yksi pettää.
12. Säätimien kalibrointi

Jos lauta on Crius AOIP niin escien punaiset johdot voi jättää kiinni kunhan boardista nyppää pois keltaisen jumpperin. Escit  antavat tuolloin virran suoraan kameratelineen servoille  ;)
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2796 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Syyskuu, 2009, 12:28:32
kirjoittanut Sammy
3 Vastauksia
2953 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Toukokuu, 2012, 17:39:26
kirjoittanut Toeh
0 Vastauksia
1995 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Heinäkuu, 2012, 08:49:42
kirjoittanut pilot4fn
96 Vastauksia
50087 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Maaliskuu, 2013, 10:09:37
kirjoittanut vinotintto
2 Vastauksia
2512 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Tammikuu, 2015, 14:49:57
kirjoittanut Hese64