Terve vain,
Heitellään nyt tännekkin vähän omia kokemuksia.
Tossa siis käytössä MendelMax alumiiniprofiilirunkoine
n reprap tulostin.
Pääosin tulosteltu 3mm ABS ja nyt viikon verran testaillut tuota PLA:ta. ABS on huomattavasti helpompi saada pysymään lujaa pedissä kun käyttä kapton teippiä ja ABS/asetoni liimaa. PLA:n kanssa on ollut ongelmia saada tarttumaan petiin luotettavasti, monet on käyttäneet suoraan lämmitettyyn lasiin, mutta en voi kehua luotettavaksi tavaksi. Testailut siis jatkuvat tältä osin. Osat mitkä ovat onnistuneet PLA muovista on laadun kanssa samankaltaisia kuin ABS, jälkimmäinen on omasta mielestäni jopa paremmalla laadulla tullu ulos, mahdollisesti johtuu siitä että on enemmän kokemusta siitä.
Aloittelijalle suosittelisin ABS muovia aloittamisen helppoudesta johtuen. Tarvitsee vain lämmitetyn pedin, lasin, kaptonia ja kerros tuota ABS liimaa niin kyllä pysyy liiankin hyvin ja joka kerta. Tämä vähentää jäähtymisestä aiheutuvaa vääntymistäkin siinä määrin, että on onnistuneesti tulostettu lähellä 200mm pitkiä kappaleita ilman vääntymistä tai minimaallisella vääntymisellä.
Suuttimissa olen huomannut sen, että saa laadukkaan näköisiä osia pensselilläkin vaikka suti saattaisi olla helpompi. Nyt on siis tuo 0.4mm aukolla varustettu suutin tuossa testissä, eikä nyt vielä ole automaattisesti laatu lähteny nousuun. Väärilläkin työkaluilla saa hyvää jälkeä jos vaan tuntee työkalunsa hyvin.
Tulostuspää on ollut omassa siltä osin huoltovapaa, että kun on väriä vaihtanut niin samalla vähän suurempia puhdistellu syöttöakselista.
Siinäpä nuo tärkeimmät seikat taisi ollakkin noista asioista. Tulostus- ja muoviteknisistä hommista voisi kirjotella pidempäänkin, mutta kirjotellaan niistä lisää jos tulee aihetta.
Täytyy tulostella joku vähän parempaa tarkkuuttaa vaativa esine, vaikka itse enemmän olen osien teknisten mittojen ja toimivuuden kannalla.
http://jasontti.kapsi.fi/gallery/hardware/3D_tulostin/Tuolta löytyy kuvia joistakin tulostuksista alusta alkaen.
Näyttäisi vielä puuttuvan kuvat tuosta uudesta hotendistä ja PLA tulosteista. Pitää ne lisätä kunhan tästä kerkee.
Yleensä tuo kehitys suunta on ollut Reprap projektista makerbottiin päin, ottaen huomioon, että makerbot perustui alussa täysin reprapin ja muille opensource osille. Ei tule nopeasti mieleen mikä innovaatio olisi makerbotin leiristä tullut yleiseen käyttöön näissä "halvemmissa".
Eipä siinä. Eiköhän tuossa ole tarpeeksi taas hetkeksi tekstiä. Kirjotellaan lisää sitä mukaan kun tulee aihetta.
Mielelläni vastailen kysymyksiin mitä tulee mieleen ja heittelen vinkkejä matkani varrelta (olin siis ennen tulostinta puolisen vuotta ruiskumuovipuristimien ihmeellisessä maailmassa).
Ystävällisin terveisin,
Jasontti