Kirjoittaja Aihe: 3D tulostus  (Luettu 369507 kertaa)

Poissa Jasontti

• Aloitteleva torppari
  • *
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #75 : 11 Heinäkuu, 2013, 20:13:56 »
Olipas artikkeli.

Ikävä kyllä tuo Aalo-yliopisto ja sen sisältämät asiantuntijat osastoineen on antanut todella huonon kuvan itsestään ja mihin näillä oikeasti pystyy.
Tavarat mistä olen kuvia nähnyt, ovat yleensä huonolaatuisia tulostuksia. Näitäkin olisi voitu pienellä säädöllä saada paremmiksi.

Eipä noissa kommenteissakaan aina taustatöitä viitsitä tehdä.
"Tulostimien tarvitsema "muste" ei takuulla ole mitään ekologista. Koossa pysyvien esineiden tulostamiseen tarvitaan väistämättä öljyä ja kemikaaleja."
Enemmän tuolta löytyy huonoa huumoria.  ;D

Täytyypä tilailla ja testailla tuolla sinisellä teipillä.

Mallinnukseen käytän solidworksia, mutta aloittelijoille suosittelen tuota sketchuppia.
Blender on enemmän artistiseen mallinukseen kun cad mallien tekemiseen :)

Poissa JiriK

• Seniori torppari
« Vastaus #76 : 22 Heinäkuu, 2013, 00:59:10 »
Se liikkuu!

Eka omatekemä cnc-laite jossa on rajakytkin joka akselilla :)
Enää ei puutu kuin pursotuspää, tulostustaso ja niiden sähköt.

trnquill kirjoitteli ettei lämmitettyä pöytää välttämättä tarvi ollenkaan?
Olisko semmoinen kuitenkin hyvä väsätä jo nyt..?

Mitä tulostussoftia käytätte?
Mulla on nyt Pronterface, mutta se (/joku systeemissä) tilttaa tulostuksen alkuvaiheessa. Softa vaikuttaa toimivan mutta kone lakkaa liikkumasta. Löysin myös Felixin Repetier hostin joka osaa jutella tuolle Arduinoon asennetulle Sprinter- firmikselle. Sillä testipalikan -joku felix- avaimenperä tms.- tulostus menee loppuun asti.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Trnquill

• Seniori torppari
« Vastaus #77 : 22 Heinäkuu, 2013, 08:14:35 »
trnquill kirjoitteli ettei lämmitettyä pöytää välttämättä tarvi ollenkaan?
Olisko semmoinen kuitenkin hyvä väsätä jo nyt..?
Kyllä olisi, kun kerran raksaamassa olet. Tylsää sitä on jälkeenpäinkään siihen enää alkaa pulttailemaan, kun olisi kova tulostusinto päällä. Ilman lämmintä pöytää tulostaminen rajoittaa todella paljon sitä mitä voit pursottaa - vaikka toki onnistuu, kuten sanoin.

Poissa jkaija

• Pro torppari
« Vastaus #78 : 22 Heinäkuu, 2013, 17:43:57 »
Rupeevat pikkuhiljaa keksimään erilaisia kieltoja, jotta saataisiin 3d-tulostelu loppumaan. :o

http://www.itviikko.fi/uutiset/2013/07/22/3d-tulostaja-tiedatko-mita-hengitat/201310135/7
RJX; Extreme X-90Gas
ESky; -BeltCp, Smart
JR 11X Zero

Poissa kamakaze

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #0011
« Vastaus #79 : 28 Heinäkuu, 2013, 17:40:28 »
Laitan tänne kun lupailin esimerkkiä tulostuksesta mun tulostimella - se malli löyty tästä ketjusta, joten voitte ottaa saman tulosteen eri tulostimilla.

millerii

• Vieras
« Vastaus #80 : 12 Elokuu, 2013, 19:24:13 »
On tässä kans projektin alla rakentaa Prusa i2 ja osia on kovasti tilattu ja osa jo tullutkin. Työkaverinkaverinkaverin piti aluks tulostaa noi muoviosat mutta siitä ei oo hetkeen kuulunu ja oon nyt sit vähä kaupoistakin noita kattellu, mutta olisko joku täälä kiinnostunu tulostamaan/myymään noita muoviosia (ABS:nä) asevelihintaan :)?

E: Eipä tarvitsekkaan enää, löysin sopivan.
« Viimeksi muokattu: 12 Elokuu, 2013, 22:32:04 kirjoittanut millerii »

Poissa mikek

• Seniori torppari
« Vastaus #81 : 30 Elokuu, 2013, 10:25:11 »
Tapiolan kirjasto on hommannut 4 tulostinta. Kävin just kattelemassa ja työntekijät esittelivät masiinoita. Ei ole materiaalimaksuja tai muita maksuja. Ajattelin tulostella KK2.0 korttiin suojakotelon.

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/251646-3d-tulostin-on-tapiolan-kirjaston-hitti-katso-kuvat
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa mikek

• Seniori torppari
« Vastaus #82 : 30 Elokuu, 2013, 11:28:14 »
On tässä kans projektin alla rakentaa Prusa i2 ja osia on kovasti tilattu ja osa jo tullutkin. Työkaverinkaverinkaverin piti aluks tulostaa noi muoviosat mutta siitä ei oo hetkeen kuulunu ja oon nyt sit vähä kaupoistakin noita kattellu, mutta olisko joku täälä kiinnostunu tulostamaan/myymään noita muoviosia (ABS:nä) asevelihintaan :)?
Millaisella budjetilla tuollaisen Prusan saa rakennettua?
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

millerii

• Vieras
« Vastaus #83 : 07 Syyskuu, 2013, 09:35:34 »
Millaisella budjetilla tuollaisen Prusan saa rakennettua?
Tulostin kasattu toimintakuntoon ja ensimmäiset tulosteet tulostettu kohtuu hyvälaatuisena heittämällä. Kokonaiskustannukseksi tuli aika tasan 400€ lähes kaikki osat ostettuina.
Kirjotin/kirjotan projektista myös blogitekstin http://oletsu.blogspot.fi/. En ole ensimmäisen jälkeen jaksanu/ehtiny päivittää kun käyttäny ajan kasaamiseen, mutta koitan tässä joku päivä täydentää projektin kulun.

Poissa Teo Mähar

• Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
« Vastaus #84 : 07 Syyskuu, 2013, 22:09:35 »
Tällänen sattu silmään ;D

http://9gag.com/gag/av0G5eb
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

Poissa kamakaze

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #0011
« Vastaus #85 : 21 Syyskuu, 2013, 16:41:30 »
Siskö vinku pitkään, että suunnittele siitä pöllöstä säästöpossu versio, joten ei kait sitä voi kun vain toteuttaa lupaus. Tässä video jossa Vaimo esittelee uusinta malliani:
http://www.kopterit.net/index.php/topic,14492.msg193871.html#msg193871

Poissa kamakaze

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #0011
« Vastaus #86 : 03 Marraskuu, 2013, 13:41:38 »
Näyttää olleen vähän hiljasta tässä threadissa viime aikoina, mutta minä koitan pitää 3D tulostusta aktiivisena, joten laitan tänne taas uusimman tämän aamun tulostuksen - Samsun Galaxy note 3 kuori - tarkoitus on tehdä tohon vielä käsiremmille paikka niin sen saa käsivarteen kiinni lenkillä:
http://www.kopterit.net/index.php/topic,14492.msg197528.html#msg197528

Poissa Mayhem

• Tavallinen torppari
« Vastaus #87 : 15 Marraskuu, 2013, 22:38:52 »
Trnquill ootkos jo tutustunut felix 3.0? tilailin osat ja nyt ootellaan et saadaan uusien osien stl tiedostot. virallisesti tulostinhan julkaistaan kai enskuun alussa jolloin virallinen päivityskitti pitäisi tulla myyntiin.
DJI Phantom , DJI F550
 Honey bee cp3
T-REX 100s , HK450 V2
Ar.Drone  , Ladybird V2

Poissa Trnquill

• Seniori torppari
« Vastaus #88 : 15 Marraskuu, 2013, 23:08:28 »
En ole tutustunut kuvia enempää, mutta kiinnostava laite kyseessä joka tapauksessa! Ja alkujaan hyvä Felix kehittyy pikkuhiljaa aina vaan säilyttäen silti vanhojen versioiden innovaatiot ja hyvät ominaisuudet. Hieno homma! Erityisesti tuo dual extruder kiinnostaa siinä määrin, että jossain vaiheessa menee joko koko printteri tai ainakin upgrade -osat tilaukseen. Ja nimenomaan siis ruiskuvaletut osat.

Poissa Mayhem

• Tavallinen torppari
« Vastaus #89 : 15 Marraskuu, 2013, 23:22:53 »
Ruiskuvaletut osat tulee itelläki tilailtua jossain vaiheessa ja se veteen liukeneva tukilanka menee kans välittömästi tilaukseen.
saas nähdä kuinka felixin pojat on saanu ton dual extruder homman toimimaan :)
DJI Phantom , DJI F550
 Honey bee cp3
T-REX 100s , HK450 V2
Ar.Drone  , Ladybird V2

Poissa Mayhem

• Tavallinen torppari
« Vastaus #90 : 15 Marraskuu, 2013, 23:28:17 »
abs:ssän tulostus kyl vaati melkolailla ponnisteluja et sai koneen tulostamaan ilman että kappale irtoaa alustasta, hieman piti muokkailla tulostusalustaa ja ja lasin päälle pritt power limaa ja homma toimii. tossa yks päivä tulostin hpi bajan vanteen joka on halkaisialtaan 15 cm niin ei yhtään warpannu :)
DJI Phantom , DJI F550
 Honey bee cp3
T-REX 100s , HK450 V2
Ar.Drone  , Ladybird V2

Poissa Trnquill

• Seniori torppari
« Vastaus #91 : 16 Marraskuu, 2013, 10:25:44 »
Onko tuosta vesiliukoisesta tukimateriaalista enemmän infoa jossain? En ole foorumia seuraillut aikoihin... Lähinnä se kiinnostaa, kuinka herkkää se on ilmankosteudelle. Markkinoilla aikaisemmin olevat langathan piti suurin piirtein säilyttää tyhjiössä tai suojakaasussa aina extruderiin työntämiseen asti, muuten vetivät itsensä täyteen kosteutta ilmasta ja menivät lötköksi. :) Oliko jossain juttua kuinka kuumaksi tuon uuden pöydän saa? Mä en ole tulostellut Felix 1.5:llä ABS:ää kuin pari hassua kokeilua, koska pöytä ei lämpiä yli 70:n asteen. Mulla on tuossa parempi lämmitettävä pöytä, mutta en ole saanut aikaiseksi asentaa.

Poissa kamakaze

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #0011
« Vastaus #92 : 16 Marraskuu, 2013, 10:57:35 »
Aika mielenkiintoisen oloinen toi uus felix 3.0 - se on dual exturderille tosi edullinen. Onko niin, että RapligatorG on ainoa softa mitä käytännössä Flelixin kanssa käytetään?

Teillä kun on ollu ongelmia noiden tulosteiden tarttumisen kanssa niin oletteko tehneet raffeja kuinka paljon? Itse siirryin käytämään sitä lähes kaikissa tulosteissa. Noi 3M paperit kestää ihan eri tavalla jos käyttää raffeja eikä tulosteet irtoile käytännössä ollenkaan. Toi Makerware osaa aika kivasti (täydellisesti) optimoida raffitkin nykyään joten siinä ei mene paljon hukalle. Ainoa mikä raffeissa harmittaa on, että isot pinnat jotka on alustaa vasten ovat vähän karheita.

Poissa Trnquill

• Seniori torppari
« Vastaus #93 : 16 Marraskuu, 2013, 11:55:09 »
ReplicatorG? Mistä tällaista luit? Ainakin vanhoja Felixejä ajetaan "ohjeen mukaan" Repetier-Hostilla tai Pronterfacella, mutta toki lähes kaikki muutkin ohjaussoftat toimii. Noihin edellisiin (tai ainakin Repetrieriin jota itse käytän) löytyy valmiita profiileja nimenomaan Felixille tuunattuna eri täytöillä, laaduilla ja tukirakenteilla. Tietenkin niitä voi myös itse muokata ja tehdä uusia, mutta noilla valmiilla on äärimmäisen helppo lähteä liikkelle. Vanha malli käytti Marlinin firmistä, joka lienee se kaikkein laajimmin tuettu. Uudemmista en tiedä, koko elektroniikka ainakin meni vaihtoon. Felixin FAQ-sivulla puhutaan yhä Repetieristä ja Pronterfacesta, joten kaippa ne on ne softat myös nykyään. Slicereina esimerkiksi Repetierissä tulee vakiona Slic3r ja SFACT. Minä käytän tuota jälkimmäistä.

Mulla ei ole ollut ikinä minkäänlaista tarttumisongelmaa PLAn kanssa, jämähtää kuin tauti Kapton-teippiin vaikka pyötäkin on vain 40 asteinen. Pöydän pitää tosin olla puhdas, eli pyyhkäisy asetoniin kastetulla rätillä on toisinaan paikallaan. ABS:n kanssa en ole tosiaan saanut yhtään tulostetta onnistumaan muutamaa kerrosta ylemmäs. Olen kokeillut niin kuumaa pöytää kuin tosta mun Felixistä lähtee (noin 70 astetta, Kapton-teippi), mutta ei puhettakaan että tarttuisi. Sama homma sinisen maalarinteipin kanssa, osa lähtee irti kuin olisi öljytty. En usko että mikään rafti auttaisi, niin höyhenenhelposti osat irtoavat. Lasilevyllä en ole kokeillut, kuten en myöskään hiuslakalla. Lopetin kokeilut siihen, kun tajusin ettei pöytä yksinkertaisesti lämpene riittävän kuumaksi. Tulostuksen pitää onnistua ilman hankalia esivalmisteluja ja rafteja, joiden irroittamisessa on kova työ ja jotka pilaavat heti tulosteen pohjan.

Poissa Mayhem

• Tavallinen torppari
« Vastaus #94 : 16 Marraskuu, 2013, 12:43:52 »
Alustaan olen laittanut heijastimen alapuolelle jolla saan pöydän pysymään 105 asteisena, itse tulostan 90% PLA:ta ja minulla pysyy kans ku tauti kiinni alustassa.
nykyään olen käyttänyt puuliima/vesi liuosta, sivelee pensselillä lasin päälle ja pysyy takuu varmasti kiinni. pinnoite kestää todella kauan mutta abs ei tuohon pintaan tartu vaan tarvitaan tuota pritt power limaa jota esim verkkokauppa myy ja tuupilla tais olla hintaa 2.90.
DJI Phantom , DJI F550
 Honey bee cp3
T-REX 100s , HK450 V2
Ar.Drone  , Ladybird V2

Poissa kamakaze

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #0011
« Vastaus #95 : 16 Marraskuu, 2013, 13:24:53 »
Niin en ollut mistää lukenut Replicatorista - oletin vain, että sitä käytetään, kun itsellä ei ole kokemusta (se kun on tosi yleinen noissa openSource tulostimissa)

Raftit eivät pilaa tulostusta - oikeilla asetuksilla tuloste lähtee todella helposti irti itse raffista - mulla menee yleensä 1-10sec irrottaa tuloste ilman mitään onngelmia - asetukset pitää kyllä tunata tarkasti, mutta niitä ei tarvitse sitten paljon säätää.

Olet kuitenkin oikeassa, että jos se lähtee tosi helposti irti ei raffi pelasta -se lähinnä pelastaa jos kappale pysyy, mutta sitten kun on 10 tartunta kohtaa niin niistä lähtee 3 irti pinnasta.

Itse olen saanut ABS: än pysymään vain sillä, että olen nostanut pöydän 110 asteeseen - oli hämmäsytyttävää miten 100 ja 110 välillä oli niin iso ero. 100 Asteella ei meinannut pysyä yhtään ja se oli ainaista tappelua, mutta 110 malli tarttui jopa liian tiukasti. Toki tämä on varmasti ihan muovivalmistaja ja tulostin kohtaista, joten ei voi mitenkään sanoa, että minun lämpötila olisi yleistettävissä.

Nykyisin tosin vältän ABS: stä tulostamista - niin paljon hankalampaa ja usein osat voi suunnitella toisin, että ei tarvitse joustoa mikä on lähinnä ainoa merkittävä etu ABS: än verrattuna PLA: han. Osani eivät ole hajoilleet oikeestaan yhtään. Ainoastaan Golf tiiksi rakentamani 'kestotii' ei meinaa kestää PLA: sta valmistettuna kun driverilla vetäisen sitä pari kertaa niin saa paloja keräillä :)

Poissa Mayhem

• Tavallinen torppari
« Vastaus #96 : 16 Marraskuu, 2013, 13:53:48 »
Omat abs tulosteet olen tehnyt lähinnä kokeillakseni asetoni höyrykylpyä jolla saa kyllä mahtavan kiiltopinnan, kyllähän sen abs muovin melkeen ainut hyöty on just tuo joustavuus. Muutenki konetta pitää säädellä ihan eri tavalla abs muovia varten ja tuntuu et asetuksia saa koko ajan muutella :) PLA:ta tulostaessa nappaa vaa valmiin felix profiilin ja eiku tulosteleen, ei tarvii säädellä eikä pelätä etta aamulla on pahasti warpannu kappale pöydällä :)
DJI Phantom , DJI F550
 Honey bee cp3
T-REX 100s , HK450 V2
Ar.Drone  , Ladybird V2

Poissa Mayhem

• Tavallinen torppari
« Vastaus #97 : 16 Marraskuu, 2013, 14:03:41 »
Uudesta tukimateriaalista en oo nähny mitään infoa eikä taida olla uuden pöydän lämmityskyvystäkään paljoa kokemuksia.
Kunhan saan itelle uuden pöydän nii laitan juttua tänne
DJI Phantom , DJI F550
 Honey bee cp3
T-REX 100s , HK450 V2
Ar.Drone  , Ladybird V2

Poissa Trnquill

• Seniori torppari
« Vastaus #98 : 16 Marraskuu, 2013, 16:05:24 »
Mulla on kaapissa myös muita muoveja, nailonia ja polykarbonaattia ja olikohan jotain muutakin. Mutta en ole niitä viitsinyt kokeilla, kun kaikkien kohdalla lukee pöydän lämmöksi jotain, johon Felixini ei modaamatta pysty. Eli PLA:ta vaan sitten. :)

Nythän oli tullut markkinoille HIPS-muovi, joka liukenee aineeseen nimeltä "limonene". Mikä lie suomeksi? http://en.wikipedia.org/wiki/Limonene Tuota voi käyttää tukimateriaalina ilman ilmankosteuden luomaa uhkaa ja vaivaa. Tulostuu maltillisen lämpöiselle pöydälle pursottimen ollessa noin ABS-lämpötilassa.

Poissa Mayhem

• Tavallinen torppari
« Vastaus #99 : 16 Marraskuu, 2013, 19:42:13 »
Pitääpä jossain vaiheessa tilailla tuota hipsiäki jos vaan toi felixin dual extruder toimii :)
DJI Phantom , DJI F550
 Honey bee cp3
T-REX 100s , HK450 V2
Ar.Drone  , Ladybird V2

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
17 Vastauksia
10200 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Marraskuu, 2010, 09:47:27
kirjoittanut elvis