Kirjoittaja Aihe: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?  (Luettu 36788 kertaa)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« : 25 Kesäkuu, 2008, 15:33:57 »
Lueskelin oppaita ja muuta materiaalia netistä tässä harrastuksen alussa ja vastaan tuli usein käsite normaali (tai leijutus) käyrästä, joka olisi hyvä tehdä niin, että kopteri leijuu noin keskitikussa. Tällöin kierroksia pitäisi olla tarpeeksi ja lapakulmia 4-5 astetta. Tikun ollessa alhaalla kulmat voisi olla hieman negatiivisella tai nollassa. Ok, ihan jees, mutta idle käyräthän on taas niin että kulmat on nollassa keskitikussa. Positiiviseen suuntaan lapakulmia on siis käytössä vain puolitikusta täyteen. Tästä herää kysymys... miksi pitäisi opetella kaksi erilaista tapaa käyttää positiivisia kulmia? Miksi ei suoraan laittaisi sitä normaali käyrää niin että positiivia kulmia alkaa tulla vasta puolitikun jälkeen (jolloin kopteri ei leijuisi vielä puolitikussa)? Itseä kiinnostaa onko noille käyrämalleille jotain perusteltuja selityksiä vai onko nämä vain pinttyneitä tapoja. Tietysti jos kopteri leijuu jo puolitikussa on käytössä suurempi liikerata ylöspäin ja kulmien/kaasun säätäminen on periaatteessa tarkempaa.

Toisaalta... miten tuosta normaalikäyrästä sitten vaihdetaan idlelle... jos kopteri kerran leijuu puolitikussa ja napauttaa idlen päälle niin sehän tippuu sieltä taivaalta, kun kulmat vaihtuukin nollaan (eli pitää olla terävänä ja lisätä heti kulmia). Jotenkin on alkanut tuntua paremmalta tavalta alkaa opettelemaan tuota leijutustakin niin, että puolitikussa on vasta nollakulmat. Mutta nyt kun jotain jo vähän osaa niin joutuisi taas opettelemaan uutta. Idleähän en ole vielä edes kokeillut.

Lisäksi mietityttää nuo normaalikäyrän negatiiviset kulmat tikun ala-asennossa. Sähkökopterissahan kaasukäyrä menee alimmassa kohdassaan nollaan, joten eihän siellä ole enää kierroksia auttamassa kopteria alaspäin tuulessa. Tietty tippuuhan se kopteri sieltä, jos kierrokset tippuu pois, mutta teoriassa sekin kuulostaa hieman oudolta. Jos tuulta vasten pitää "puskea" niin täytyisihän siinä olla kierroksia mukana jos kerran pelkkä maan vetovoima ei riitä. Tämäkin puhuu sen puolesta, että jos keskitikussa olisi nollakulmat myös normaalikäyrässä ja siitä yksi pykälä alaspäin jonkin verran negatiivista ja vielä kuitenkin kierroksia vaikka 45% niin voisi tuotakin ominaisuutta käyttää hyväksi.

Miltä tämmönen höpötys kuulostaa?

juha.A

  • Vieras
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #1 : 25 Kesäkuu, 2008, 15:49:03 »
Taitaa olla ihan makuasia leijuttaako tikku keskellä vai ei,sillon kun alottelin niin kyllä joka paikassa neuvottiin leijuttamaan tikku keskellä.
Mulla on lentotilat silleen että idle1:ssä kopteri leijuu myös tikku keskellä ja idle2:ssa on keskellä nollakulmat.Lentotilat mulla menee
päälle pienellä viiveellä (paitsi hold) niin ehdin työntää tikkua hieman eteen päin niin kopteri ei putoa lentotilaa vaihdettaessa.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #2 : 25 Kesäkuu, 2008, 16:28:10 »
Noniin eli toi missä kopteri leijjuu norm modessa tikku keskellä käytetään F3C koptereissa koska vaativa leijjutus on tällöin helpompaa.  Idle modessa tosiaan tikku keskellä on 0 kulmat koska kun esim pystäri tehään ni se on helpompi saada suoraan syöksymään pystysuoraan kun sen tikun vetää vaan keskelle samoin vaakakierre, ja kopteri tosiaan tipahtaa jos ei ole tarkkana kun vaihtaa idle moden, yleensä vasen tikku on jo ylhäällä kun idle laitetaan ja oikea tikku kanssa työnnöllä.Näin minä ajattelisin asian  FAI gurut vois tarkentaa...
« Viimeksi muokattu: 25 Kesäkuu, 2008, 16:32:52 kirjoittanut Ege »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #3 : 25 Kesäkuu, 2008, 17:08:10 »
Tapa leijuttaa tikku keskellä on tosiaan F3C piireistä tullut käsite. Tällöin käy juurikin niin että kun vaihtaa idlee niin kopteri lähtee laskeutumaan kulmien vaihtuessa nollaan. Joissakin radioissa on tätä varten Delay toiminto, lentotilaa vaihtaessa pitch muuttuu viiveellä.

Aloittelijan kannattaa säätää kopteri niin että leijuu vähän tikun keskikohdan yläpuolella, ei siis ihan 3/4 ylhäällä vaan vaan esim. 60-65%. Normitilaan minimikulmiksi jotain väliltä -2 ja -5.

Jokainen tekee niinkuin parhaalta tuntuu, ajan kanssa niitä käyriä oppii muuttamaan tarpeen mukaan.


-op-

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Pete-

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #4 : 25 Kesäkuu, 2008, 22:38:04 »
tuossa aiemmin toisessa treadissa kerroin jo oman kantani, mutta toistetaan nyt sitten. Eli omasta mielestäni aluksi on kannattavinta tehdä käyrä leijumaan about puolitikussa. Tämä siksi että saadaan 0 ja +10 asteen välille mahdollisimman pitkä tikun liike ja näin ollen leijutus on helpompaa ja vakaampaa(ainakin korkeus suunnassa). Nykyään itsellä kaikissa lentotiloissa +-10 asteen kulmat kun käytännössä lennän aina idle 1:llä.

Taivaalla on toki leijuntakäyrillä hivenen hankala lentää, mutta sitten kun taidot riittävät taivaalle asti niin voi käyriä korjata fiksummiksi. Tässä siis mun mielipide, makuasioitahan nämä..
« Viimeksi muokattu: 25 Kesäkuu, 2008, 22:39:41 kirjoittanut Pete- »

Poissa koha

  • Tavallinen torppari
  • ***
Pienen ihmisen ymmärtämisen riemua
« Vastaus #5 : 17 Heinäkuu, 2008, 14:40:58 »
Vaikkapa tähän kun jotain keksin käyrien säätämisesta..

Kiitoksia oivalluksesta kopterit.net:lle ja kirjoittelijoille ja Timon ja Veskun kopterioppaalle!

Eilen iltasella älysin että lapojen tulee ola nollakulmilla kun pitch-käyrässä on 50 kohdalla 50% kulmia IDLE-1:llä, ja sitten vasta rakentamaan hoveria ja holdia  :-[ Tähän asti pidin 0-kulmia kun käyrässä 0-kohdalla oli 0%. Ei oikein onnistunut -kulmien laittaminen...

Nyt on IDLE-1 laitettu ja hold. Ja hover uusittu. Laitoin kulmiksi sitä mitä täällä näyttää monella olevan, tikku takana -4, 25% 0, 50% 5, 100% 10 ja 75% jotain sopivasti. Ja hold samalla lailla. IDLE-1 suoraviivaisesti +-10 astetta ja tehoa paljon. Taisi onnistua kun rexi toimi kuten ennenkin ja IDLE-1 kokeilin leijutuksessa, kierroksia kuulosti olevan hurjasti. Ja ensimmäiset "autorotaatiot" tuli kokeiltua useiden kymmenien senttien korkeudesta. Ja rexi edelleen ehjä!

On tää hyvä foorumi, tietoa löytyy paljon.
Kimmo Huoviala, yks niistä
FIN-3222

Moottoriteho korvaa suunnitteluvirheet
ja taidon

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #6 : 03 Lokakuu, 2011, 18:38:30 »
Lyödään vaikka tähän kuolleeseen aiheeseen tämä kysymys.

Melkein aina sanotaan että jos käyttää tällaista normimodia leijuttamiseen, eli leijuu tikku keskellä, kannattaa laittaa nouseva kaasukäyrä. Eli ainakin että tikku alhaalla kaasu on nolla. Mitä hyötyä tästä loppujenlopuksi on? Suoralla käyrällähän leijuminen ois paljon helpompaa, kun sitten haluaa kaasun pois niin holdi päälle ???. Vai onko tässä jokin juttu minkä takia sitä pitää nousevana?

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #7 : 03 Lokakuu, 2011, 18:48:57 »
Lainaus
Vai onko tässä jokin juttu minkä takia sitä pitää nousevana?

Mutta sitte kun ja jos tulee paniikki, niin tikkua ylös, samalla tulee sitten lisää kaasua ja kulmia. Kopteri nousee hyvin.
Tasasella käyrällä joko huutaa liikaa leijunnassa, eli pienillä kulmilla. Tai sitten kyykkää kun se paniikki tulee ja pitäs saada konetta ylös nopiaan...
Eli kun tulee lisää kulmia, niin kaasunkin olisi hyvä vastata tarpeita. Siinä kun on hurjasti vastusta kun räjäytetään kulmia yht äkkiä.

Sähköllä taitaa olla aika sama, mutta nitrossa miu mielest pitäs olla sillee nouseva käyrä. Idlet joutaa vaikka olemaankin kovilla (Miul on Idle2 100% kaasulla ja revmaxilla) oha niitä kuvernöörejä ja kvartsinekkereita sinne idlen kaasuun sitten. :)
« Viimeksi muokattu: 03 Lokakuu, 2011, 18:53:20 kirjoittanut Puisto Kemisti »

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #8 : 03 Lokakuu, 2011, 18:58:31 »
Eli siis sama homma minkä takia sähköllä toimivissa kuvernöörejä tai sitten V:n muotoisia käyriä? Itse käytän jälkimmäistä koska alignin nopareiden kuvernöörit ei toimi kuulema ollenkaan. Tätä en nyt jotenkin kyllä sisäistänyt:

Tai sitten kyykkää kun se paniikki tulee ja pitäs saada konetta ylös nopiaan...
Eli kun tulee lisää kulmia, niin kaasunkin olisi hyvä vastata tarpeita. Siinä kun on hurjasti vastusta kun räjäytetään kulmia yht äkkiä.

Minun logiikkani mukaan ei ole mitään eroa nouseeko käyrä vai ei tässä tapauksessa jos se on kumminkin yläasennossa vaikkapa 80% ???

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #9 : 03 Lokakuu, 2011, 19:00:55 »
Minun logiikkani mukaan ei ole mitään eroa nouseeko käyrä vai ei tässä tapauksessa jos se on kumminkin yläasennossa vaikkapa 80% ???

Siis kaasulla koko ajan tasainen 80? Eli: 80-80-80-80-80 Vai? Ja sähköö vai nitroo sie nyt meinaat?
« Viimeksi muokattu: 03 Lokakuu, 2011, 19:07:25 kirjoittanut Puisto Kemisti »

Poissa LoneWolf

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #10 : 03 Lokakuu, 2011, 19:19:24 »
Eli siis sama homma minkä takia sähköllä toimivissa kuvernöörejä tai sitten V:n muotoisia käyriä? Itse käytän jälkimmäistä koska alignin nopareiden kuvernöörit ei toimi kuulema ollenkaan.

Suora käyrä toimii sähköllä vallan hyvin kyllä, myös ilman kuvernööriä. Ajoin alunperin loivalla V-käyrällä mutta tuo täysin suora tuntuu aivan yhtä hyvältä ellei hieman paremmaltakin.

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #11 : 03 Lokakuu, 2011, 19:36:22 »
Kaasukäyrähän/suora on vähän sellanen tapauskohtainen jutska, johon vaikuttaa mm. voimasetuppi elikkäs akku-säädin-kone-yhdistelmä ynnä henk. koht.mieltymykset. Selvennän hivenen, eli esim. säätimien välillä on eroja; toinen antaa jerkkua ja toinen vähän vähempi, jolloin voimaa tulee ulos eri tavalla, kun kulmia muutetaan. Akkujen C-arvot, ikä, merkki yms. vaikuttaa samalla tavalla ja koneet on tietysti erilaisia, jotenka soppa onkin ns. valmis. Kuuluu sarjaan itte pitää tääkin tehdä, eli kokeilemalla jokainen löytää sopivan suoran tai käyrän tai jos säätimessä on toimiva kuvernööri niin sitten se.
Ei o helppoo :)

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #12 : 03 Lokakuu, 2011, 20:52:31 »
Lähinnä tuossa leijunnan suorassa käyrässä on se ongelma (Jonka Imatran moottoriturpa jo mainitsikin) että jos kierrokset säätää keskitikkuun leijunnan mukaan sopivaksi, niin voi olla että kun tikkua tarvitsee rykäistä ylös nopeasti, ei perä pysy mukana. Tämä siis jos nupin jenka on todella matalalla. Kun kulmat kasvaa ja moottorin vääntö ei, tulee runkoon kiertoa ja kun sitä jenkaa ei tule lisää, ei peräkään pysty kompensoimaan.

Toki jos vaikka 80-80-80-80-80 käyrä ei huuda liikaa keskitikussa niin mikä jottei. Nitro huutaa ihan varmasti, sähköllä voi olla että meniskin. Ei kai tuota kukaan kiellä. Itselläni on tämä perinteinen nouseva käyrä normimodella ja en näe syytä vaihtaa. Jotenkin ylös nostaminen ilman tikulla annettavaa spool-uppia ei houkuttele.
Nada

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #13 : 03 Lokakuu, 2011, 21:33:34 »
Omassa 500 rekussa joskus oli ongelmia kun kaasukäyrä muuttui vähän, eli se oli tyyliin 0-70-75-80-95 niin perä ei oikein tykännyt siitä. Aina vähän karkaili kun ylöspäin otti.

Sitten vaihdoin käyräksi 0-80-80-80-80 normimodelle ja toimi kuin unelma. Myös X5:ssa on saman tyylinen käyrä ja sekin hyväksi havaittu.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #14 : 03 Lokakuu, 2011, 21:40:43 »
leijuu tikku keskellä
Tämä on sellainen seikka, jota minusta ei kannata opetella. Toisekseen tilojen vaihto normi vs idle välillä on sujuvampaa kun kopu ei hypi ylös/alas tiloja vaihtaessa. Onhan sitä tuon takia kopujaki torpattu..

tikku alhaalla kaasu on nolla. Mitä hyötyä tästä loppujenlopuksi on?
Jotenkin ylös nostaminen ilman tikulla annettavaa spool-uppia ei houkuttele.
Komppaan, ei huvita kokeilla että sattuiko se soft-start olemaan päällä vaiko eikö.

Itselläni 450:ssä normimode:
- kaasu 0-45-85-85-85
- pitch (-4)-(-2)-0-6-12

Eli itse saa tehdä spool-upin ja 0 kulmilla (=keskitikulla) mosa pyörii jo halutuilla kiekoilla. Leijuu about samalla tikulla mitä idletki, 100 flat-käyrä tuo hieman nostetta lisää. Holdilla alas.

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #15 : 04 Lokakuu, 2011, 01:39:57 »
Tämä on sellainen seikka, jota minusta ei kannata opetella. Toisekseen tilojen vaihto normi vs idle välillä on sujuvampaa kun kopu ei hypi ylös/alas tiloja vaihtaessa. Onhan sitä tuon takia kopujaki torpattu..
Ja koptereita torppaillaan tulevaisuudessakin, vaikka tuon vaihdon hioisi miten pehmeaksi tahansa.
Talla periaatteella mentaessa ei kannata idle kappyroita muuttaa mitenkaan tosta normi kappyrasta, koska torppi suorastaan vaijyy lentotilan vaihtajaa.

Itse olin asiasta taysin samaa mielta aiemmin, mutten enaa.
Opettelin tekemaan lentotilan vaihdon siina kohtaa kun lahetaan sinne taivaalle leijunnasta. Vasen tikku tulee tokkastya ylos kun ylos halutaan, siina sanalla huitasee idlen paalle etta sais vahan lisaa jerkkua (not in the gay way [bad joke Jerkku]) moottorista.
Taahan opetteluun aikaa tuhraantui ainoastaan sekunnin murto-osa, kun asian iskosti mieleensa.


Naissa ei ole olemassa sita yhta ja oikeaa ratkaisua.
Jokainen hioo radiostaan haluamansa kappyrat juuri sen mukaan, mika itsesta tuntuu parhaalta. Tassa tosin vaikuttaa lisaksi se, miten kopteriaan haluaa lennattaa.
Aina kun tarjolla on riittavasti lapakulmia ja throtlea sen verran ettei moottori nukahda kesken liikkeiden, kopteria voi lennattaa ja kappyroita tulee saadettya tarpeiden mukaan.
Joskus osaavan kaverin apu saa aikaan 'Ahaa!'-elamyksen, ja niiden kappyroiden yhteenpelaaminen kopterin kaytoksen ja tikun asentojen mukaan aukeaa pitkaankin harrastaneelle yllattavan paljon.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #16 : 04 Lokakuu, 2011, 06:56:59 »
Sammy kaiken jo mainitsikin, itsekkin aloitin kaasukäyrällä jossa oli kaikissa 0 kulmat keskellä (leijui, ~75% tikusta)... toimiihan se niinkin mutta myöhemmin sitte siirsin keskitikulle leijunnan ja takaisin en vaihda, paljon luontevampi.
Mutta kuten sanottu jokainen tekee niinkuin lystää, siksikään en sanoisi ettei tuota kannata opetella. Jos kopterin tonttaa lentotilojen vaihdon takia niin lisää treeniä, ei se saa siinä kopsahtaa. Pari kertaa tekee niin se korjaus tulee automaattisesti.
Ja vielä jos on radio josta tuon lentotilejen vaihdon välin voi pehmentää  8)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #17 : 05 Lokakuu, 2011, 17:00:51 »
Päätin nyt sitten jättää tuon käyrän nousevaksi, ja laitoin sen sijaan lisää kierroksia normimodeen. Kylläpä pelasi paremmin :). Suurin syy siihen että olisin tuon suoraksi laittanut oli että entisellä käyrällä kopu tuppasi välillä "tipahtelemaan". Nyt pysyi oikein hyvin samalla korkeudella ja kallisteleminenkin oli vakaampaa.

EDIT. Kyllä tuo tikku keskellä leijuminen on minustakin parempi tapa, ainakin korkeus tuntuu pysyvän paremmin normimodella kuin idlellä. Vaihtaminenkin varsin helppoa, tökkää vaan lapakulmat täysille ja kääntää kytkintä.
« Viimeksi muokattu: 05 Lokakuu, 2011, 17:02:32 kirjoittanut Turmoil »

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #18 : 05 Lokakuu, 2011, 17:51:28 »
Vaihtaminenkin varsin helppoa, tökkää vaan lapakulmat täysille ja kääntää kytkintä.

TÄ?

Siis ... ihan mielenkiinnosta, lapakulmat kaakkoon ja kääntää kytkintä?
Eikös sen pitäisi pystyä vaihtamaan leijjunnassa. Ainut mikä muuttuu tällöin on kierrokset. Kopterin ei pitäisi hypätä...

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #19 : 05 Lokakuu, 2011, 18:15:03 »
TÄ?

Siis ... ihan mielenkiinnosta, lapakulmat kaakkoon ja kääntää kytkintä?
Eikös sen pitäisi pystyä vaihtamaan leijjunnassa. Ainut mikä muuttuu tällöin on kierrokset. Kopterin ei pitäisi hypätä...

tämä ei ole mahdollista jos joku haluaa leijuttaa tikku keskellä (mitä en kyllä itsekkään ymmärrä)
omista värkeistäni meinaan poistaa normimoden kokonaan turhana ;)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #20 : 05 Lokakuu, 2011, 19:20:40 »
Minä tykkään että kaikissa on nollakulmat keskellä.
syitä:
Silloin kopukka tavallaan toimii kaikilla moodeilla juuri samalla tavalla. Ja voi tehdä niinkin että, laittaa normimoodiinkin kaasun aina päälle ja holdilla moottoria sammuttelee.
Näin saa yhden todella käypän lentotilan lisää jolla voi vedellä vaikka 3deetä jos siltä tuntuu.
Samalla oppii automaattisesti sen holdin käytön paniikkitilanteissakin. Eikä yritä vetää tikkua alas sammuttaakseen moottorin, jolloin kopu tulee alas vieläkin nopeammin kun kuitenkin on pikkusen negatiivisia kulmia.

Ja vaikka kaasu onkin tikku alhaalla nollassa, niin voi lentää normimodella taivastakin ja saa niitä negakulmiakin käyttöön ilman että moottori heti pudottaa kierroksia kun tikkua keskialueen alapuolelle laittaa.

Toisaalta jos vehes leijuu keskitikulla ja kaasu alhaalla nollassa, niin ainakin muistaa että on normimode päällä, eikä lähde kikkailemaan erehdyksessä. Huomaahan sen nyt väkisinkin että on tiukku keskellä eikä voi lähteä leijuttaan väärinpäin :D
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #21 : 05 Lokakuu, 2011, 19:32:41 »
Eikohan se ole opettelunkin kannalta jarkevampaa pitaa 0 aina keskella.. Kopun kanssa tulee helposti muutenkin niita eiku ja oho tilanteita niin miksi viela tahallisesti vaikeuttaa asioita.

Parempi siis totutella jo leijutuksessa tikun oikeaan paikkaan niin lentokin sujuu sitten helpommin kun selkarankaan on jo tarttunut oikea asento.

[spoiler]Meilla East Sidessa ei kayteta normi modea ollenkaan.. Kaikki modet on raimimista varten ;D[/spoiler]

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #22 : 05 Lokakuu, 2011, 19:36:08 »
Minä tykkään että kaikissa on nollakulmat keskellä.
syitä:
Silloin kopukka tavallaan toimii kaikilla moodeilla juuri samalla tavalla. Ja voi tehdä niinkin että, laittaa normimoodiinkin kaasun aina päälle ja holdilla moottoria sammuttelee.
Näin saa yhden todella käypän lentotilan lisää jolla voi vedellä vaikka 3deetä jos siltä tuntuu.
Samalla oppii automaattisesti sen holdin käytön paniikkitilanteissakin. Eikä yritä vetää tikkua alas sammuttaakseen moottorin, jolloin kopu tulee alas vieläkin nopeammin kun kuitenkin on pikkusen negatiivisia kulmia.

Ja vaikka kaasu onkin tikku alhaalla nollassa, niin voi lentää normimodella taivastakin ja saa niitä negakulmiakin käyttöön ilman että moottori heti pudottaa kierroksia kun tikkua keskialueen alapuolelle laittaa.

Toisaalta jos vehes leijuu keskitikulla ja kaasu alhaalla nollassa, niin ainakin muistaa että on normimode päällä, eikä lähde kikkailemaan erehdyksessä. Huomaahan sen nyt väkisinkin että on tiukku keskellä eikä voi lähteä leijuttaan väärinpäin :D

Komppaan 110%

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #23 : 05 Lokakuu, 2011, 19:38:52 »


Parempi siis totutella jo leijutuksessa tikun oikeaan paikkaan niin lentokin sujuu sitten helpommin kun selkarankaan on jo tarttunut oikea asento.



Ei se _oikea_ paikka ole aina se mitä 3d-jannut käyttää. Itse aloitin juurikin sillä, että leijutus sujui keskitikulla ja loivat käyrät siinä lähellä, että korkeuden säätely olisi mahdollisimman tarkkaa. Tietysti ylhäällä reserviä, jos tuli "oho" tilanteita.

Minun mielestä leijutuksessa _oikea_ paikka on nimenomaan keskella niin sillion sulla on riittävä resoluutio korkeuden hallitsemiseen.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #24 : 05 Lokakuu, 2011, 19:53:09 »
Onhan asian laita niin että jokainen saa lennellä sellaisilla käppyröillä niinkuin tykkää ja sen vuoksi en lähtisi sanomaan mikä paras on.

Jos multa asiaa kysyttäisiin niin mulla kone leijuu tikkukeskellä niin normi moodilla kuin idlelläkin  ;)  Eikä mun koneet hypi moodia vaihdellessa siitä huolimatta, se kun on tikkujen heiluttajasta kiinni.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
34 Vastauksia
12926 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Joulukuu, 2008, 00:25:27
kirjoittanut Jussi.
22 Vastauksia
12090 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Elokuu, 2011, 14:14:35
kirjoittanut Njakee
2 Vastauksia
2801 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2011, 16:21:51
kirjoittanut Illodin
2 Vastauksia
3326 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2013, 09:36:47
kirjoittanut Tohtori R
1 Vastauksia
2620 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Joulukuu, 2015, 10:23:18
kirjoittanut Xen