Just joo ;-D
Laatuvaatimuksissa on eroja asiakkaissakin, se mikä toiselle on huonoa on toiselle hyvää, ja: päinvastoin myös. Moni asiakas haluaa nimenomaan huonoa, tosin itse sitä hyväksi sanoen, ja päinvastoin: asiakas voi sanoa haluavansa ihan semmoista vaan, mutta ei ole tyytyväinen mihinkään tasoon.
Mutta laatu on monimutkainen asia. Sitä voi sanoa että amerikalaiset toimintaelokuvat tehdään suurella taidolla ja rahalla, ja minusta ne ovat umpisurkeita aivan järjestään. Huonoa ohjausta, huonoa käsikirjoitusta, typerää ideaa, huonoa näyttelemistä, idioottimaista dialogia jne, sitä ei auta, vaikka olisi miljoona tuntia helikopterivideota kuvattuna kolmen miljoonan taalan koneella. Mutta: jos asiakas, tilaaja on tyytyväinen, on laatu odotettua ja siinä valossa siis hyvää.
Ei minulla siis mitään ole vastaan muiden kehittäessä taitoja, harjoittelua, rahaa tai innostusta saada kakusta siivua, minusta vaan, siis ulkopuolisena, lopputulos on tärkeämpi kuin keinot. Keinot ovat kiinnostavia, osallistujana, mutta vain väline. Ja jos tekijä on vain väline, alkaa motivaatio rapista nopeasti.
Aikoinaan nuorena kun mietti mitä isona, niin minulla oli kaksi huisia tavoitetta: joko hiihdonopettajaksi Alpeille, tai valokuvaajaksi. Nno, onneksi kumpikaan ei toteutunut ;-)