Ei se ihan sarkasmia ollut.
Tylsäähän se on hinkata samalla pellonkulmalla viikosta toiseen. Aina välillä tekee mieli lentää puistomaisemmassa ympäristössä, mutta itse yritän minimoida riskit pitämällä kaluston mahdollisimman kevyenä ja lentämällä hiljaiseen aikaan, yleensä varhain aamulla. En haluaisi olla se urpo, jonka kopteri putoaa satunnaisen ulkoilijan silmille.
Varovaisuus on tietenkin hyvä asia ja turvallisuudesta huolehtiminen on se mihin kaikkien tulisi pyrkiä. Pointtini on vain se, että pitäisi löytää joku perspektiivi ja kultainen keskitie tähän asiaan. On hyvä että harrastajat ovat vannoutuneet noudattamaan turvallisuutta ihan omatahtoisesti. Tällä hetkellä tuntuu vain, että välillä asenteet on liiankin jyrkkiä.
Kun puhutaan ilmakuvauksesta niin täytyy ajatella sitä mitä varten koko käsite on. Ilmakuvauksessa on kyse nimenomaan kuvaamisesta ja yleensä kuvataan mielenkiintoisia kohteita, tapahtumia tai asioita. Näitä harvoin löytää sieltä landen pellolta tai perämetsistä, tai ainakin aihepiiri on kovin suppea ko. mestoissa. Koko ilmakuvaus on turhaa, ellei sitä voida sananmukaisesti toteuttaa. Jos tarvitsee kuvata jokin tietty asia, sitä ei voida suorittaa menemällä sinne toisaalle turvallisen pellon reunaan kuvaamaan.
Turvallisuudesta täytyy ehdottomasti huolehtia, mutta mielestäni sitä ei saa vetää liian kireälle. On muistettava että monessa toiminnassa on riskinsä, mutta silti kyseisiä toimintoja suoritetaan hyväksyen tietty riskitaso. On siis löydettävä sopiva tasapaino tarkoituksenmukaisuuden ja riskien välille. Tietty riski on mielestäni ok, vaikka sen ääneen sanominen kuulostaa kovin itsekkäältä ja karulta.
Voisin tästä melkein perustaa oman threadin jossain vaiheessa.