Näin se on. Yleensä näissä jutuissa aletaan väistämättä panostaa tekniikkaan, ja se itse asia unohtuu. Laaduksi nousee jokin tekninen yksityiskohta, kuten vaikka tärinä tai valotus, ja unohdetaan helposti se ettei tuotoksessa ole mitään sisältöä: ajatusta, juonta, valoa, kuvakulmia, leikkausta, jännitettä, tarinaa, sisältöä, kulkua, rytmiä jne. Pitäisi aina priorisoida. Olla syy. Miksi kuvaisin jotain? Miksi kuvaisin tätä? Miksi kuvaisin sitä illalla? Miksi syksyllä? Miksi pannaukset aina samaan suuntaan, miksi leikkaukset tuon mittaisia? Miksi tuolla musiikilla? Miksi vaimoa ei kiinnosta? ;-)
Valitettavasti kaupallisessa kuvauksessa mikään tekninen yksityiskohta EI voi mennä pieleen, muutoin tuote/palvelu on viallinen eikä mainosvideoiden kaltainen.
Homman täytyy onnistua aina ja joka kerta, vaikkei kyseessä ollut kotikylän pellonlaita aurinkoisena päivänä. Tuossa mielessä tekninen onnistuminen joka kerta, on ainakin oma käsitys laadusta.
Asia on tietysti eri, jos omaksi ilokseen tekee. Budjettia ja ajankäyttöä voi tuossa tapauksessa kuvailla rajattomaksi, tuolloin hyvällä visuaalisella silmällä tehtyjä videoita katselee mielellään.
Harvassa hommassa on saatu täysin vapaat kädet ilmakuvaukselle. Yleensä on ollut selkeät linjat mitä asiakas haluaa, kokemuksen kautta voi tietysti ennakoida miltä esimerkiksi 100m korkeammalla maisemat näyttää, tai mikä toimii ilmasta kuvatessa ja mikä ei. Lopulliset klipit ovat monesti muutamien sekuntien luokkaa lopputuotoksessa.