Erotin tämän erilliseksi aiheeksi edellisestä hopinästä, koska edelleen kummastuttaa kovasti...
Perää hallitsevien komponenttien vaihdolla saavutin siis loistavan pidon. Leijuu kuin juna eikä tartte perään koskea... mutta leijuu siis vähän liiankin tukevasti. Hävis pironopeus totaalisesti.
Aikaisemmin perällä oli Gaui 210 gyro ja JR DS 8201 (DS-8201 4.0 kg/cm 0.19 s/60, sairaan hidas). Säädöt ei ollu niin tarkat, mutta perän slideri liikkui laidasta laitaan. Näillä kamppeilla perä oli niin äkänen, että tiputin DR:n 60% ja expoa oli 20%. Silti kone käänty tosi nopeasti ja sai olla tarkkana miten paljon tikkua sivuttain käänteli. Tällä setupilla oli hieman ongelmia perän vaeltamisen ja muutenkin pitämisen kanssa.
Nyt vaihdoin tuon vaeltamisen takia perälle tuon 401:n ja 9254:sen (3,4 kg/cm 0,06 s/60, sairaan nopea). Säädöt tein mielestäni tosi tarkasti. 401 on DS päällä, delay 0, lähettimestä perän kanavan säätöihin ei ole koskettu ollenkaan eli kaikki "täysillä" ja trimmit pois. 401:sen limitillä rajasin liikealueen tarkasti sliderin päästä päähän. Perä pitää todellakin hyvin vaikka sivutuulessa, mutta nyt ei enää käänny. Piro on hidas kuin etana kolmen promillen kännissä. Mikä voi mennä vikaan? Maassa heilutellessa rate modessa näyttää lavat liikkuvat vauhdilla laidasta laitaan. Gainia on HH modessa 85% (Spektrum) eikä tail huntingia näy.
Ei kyllä äly riitä... aikaisemmin perä kääntyi niin nopeasti, että vaikka on DR:ää tiputettu ja expoa päällä niin tikkua ei voinu paljon 20% liikeradastaan enempää kääntää. Kaasukäyrään ei ole koskettu aikaisemmasta. Nyt saa rauhassa heittää tikun laitaan ja pitää siellä jonkin aikaa, että kone kääntyy 90 astetta. Jos pitää maassa lavasta kiinni ja väännättää servoa niin kyllä siellä jonkin verran voimaa tuntuu olevan takana. Ei kai tuosta servosta voi vääntö loppua niin totaalisesti, ettei ilmassa jaksaisi enää siirtää slideria?
Kokeilin eilen pari akullista vähän korkeammilla kierroksilla ja se hieman auttoi tuohon pironopeuteen, mutta ei sitä vieläkään voi nopeaksi sanoa. Olenkin aina ihmetelly miksi puhutaan, että toisessa gyrossa on niin ja niin iso pironopeus, kun eikös kyse ole kuitenkin kopterin perän mekaanisista ominaisuuksista (kuinka paljon sinne saa kulmia)?
Pyörittelin kopteria käsissä gyron ollessa HH modessa ja kyllähän tuo näyttää yrittävän korjata liikettä ihan sliderin laidasta laitaan. Eli myös HH tilassa on koko liikealue käytössä. Pironopeus tuntuu olevan myös aikalailla yhtä hidas molempiin suuntiin. Eikös tuo S9254 nyt pitäs olla ihan tarpeeksi vahva servo ton kokoseen kopteriin? Käsittääkseni se on aika laajalti käytetty ja eihän siinä uudessa harjattomassa BLS251:ssä ole yhtään enempää vääntöä. Gyrolle menee siis se 6V ja siitä regulla 5.1V peräservolle.