Tämän päivän Turun sanomista bongattua:
"Pienkoneen tuhoajat paljastivat tekonsa
JOHANNA POHJOLA
Tuorlan pienkonekentällä Kaarinassa yksityiskoneeseen murtautuneet kaksi poikaa ovat tunnustaneet tekonsa. Kaarinalaiset 17- ja 18-vuotiaat pojat ilmoittautuivat itse koneen omistajalle sen jälkeen, kun poliisi oli kuulustellut heitä epäiltyinä.
Vahingonteko tapahtui kesäkuun lopulla. Pojat murtautuivat pienkoneeseen, käynnistivät sen ja ajoivat ojaan. Potkuri ja moottori tuhoutuivat.
- Pojille tuli omantunnontuskia. Asia oli ruvennut painamaan mieltä. Sikäli ihan hienosti tehty, sanoo vanhempi konstaapeli Jouko Jokinen Kaarinan poliisista.
Tekijöiden mukaan vahingonteko oli yhtäkkinen päähänpisto. Kun he ohi ajaessaan näkivät piikkiöläisen harrastelentäjän pienkoneen, heräsi heissä halu saada se käyntiin. Liikkeelle kone lähti vahingossa.
- Nuorten hölmöilyä. Kone lähti käsistä, meni jonkin matkaa ja törmäsi ojaan. Toinen pojista oli koneen sisällä, toinen ilmeisesti ulkopuolella, Jokinen kertoo.
- He olivat järkyttyneen tuntuisia saatuaan tietää, että kone olisi helposti lähtenyt lentoon.
Omistaja yllättyi tunnustuksesta
Tekijöiden yhteydenotto yllätti koneen omistaja Eero Härmälän. Hän kuvitteli ensin, että kyseessä on vihje.
- He soittivat väärällä nimellä ja halusivat tavata huoltoasemalla. Täytyy sanoa, että olin ympäripyöreänä, kun he sitten tunnustivatkin, Härmälä sanoo.
- Haukuin heidät pystyyn. Olin sen verran lauhtunut, etten käynyt kimppuun, vaikka mieli teki. Käskin kertoa, miten kaikki meni. Ihmettelen, ettei kukaan loukkaantunut ojaan ajossa.
Toistaiseksi on epäselvää, kuinka paljon koneen korjaus maksaa. Härmälä arvioi vahingoiksi 10 000-15 000 euroa. Hänen mukaansa tekijät lupasivat korvata kaiken.
- On tietenkin helpottavaa, että joku maksaa tämän. Harmittaa silti vietävästi, että kesä meni pilalle. Loma menee moottorin kuskaamiseen ja ammattitaitoisen hitsaajan etsimiseen.
Poliisin mukaan alkoholilla ei ollut osuutta asiaan.
Julkaistu 9.7.2008 2:31:51"
Hyvä näin, että asia on selvinnyt