Kirjoittaja Aihe: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics  (Luettu 28404 kertaa)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #25 : 15 Elokuu, 2008, 21:39:18 »
Henttaa calling (tai tais olla henttaan ruohot kun kutsu). Hävisi vaan taas tuo orientaatio kun kopteri oli hieman kauempana, täytynee oikeasti alkaa harkitsemaan ainakin kopan ja lapojen huomioväri maalausta...
Oli aika oudon näköynen näky kun pääsi kopun luokse, oli kopteri nätisti kyjellään ja lavat vieressä mättäässä pystyssä. Pikaisessa tarkastelussa näkyi että puomi oli saanut lavasta, mutta outoon paikkaan, nimittäin servon kohdalle, onneksi oli servo suojan puolella kiinni.

Alustava saldo:

  • Flybar
  • Blades
  • Tail Boom

Tais taas kerran tuo hold pelastaa pahemmilta vaurioilta.

Ps. Kuvia tulee jahka saan purettua kuvat kännykästä ja otettua uuden kuvan puomista

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #26 : 15 Elokuu, 2008, 22:23:17 »
Tässä kuvia asennosta mättäällä ja kuvat boomin vauriosta, joka on kyllä hyvin ihmeellinen, miten on roottorin lapa päässyt tuohon lyömään?? Ei ymmärrä, kun ei edes flybar vaikuttanut vääntyneen.


Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #28 : 16 Elokuu, 2008, 00:48:09 »
Itse itselleni vastaillen ;)

On se vaan muuten ihme kun tuo asento katoaa leijutellessa noinkin helpolla, tällä kertaa putoamispaikkaan oli matkaa n. 25m, ei kai vaan se isompi kopukka sittenkin, no ei kun ei lompakko anna periksi muuten ehkä taipuisinkin jo...

Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #29 : 16 Elokuu, 2008, 06:25:26 »
Eikun isompaa vaan kehiin.Jyri :)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #30 : 16 Elokuu, 2008, 10:29:00 »
Ei taida raaskia, tuli taasen eilen illalla tehtyä hieman tilauksia, taasen varaa ja viriä tulossa tohon 450seen, ja talvea ajatellen kiinnostaisi tuo 250nenkin  :o

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #31 : 23 Elokuu, 2008, 21:32:44 »
Henttaan maaperä kutsui taas, viikko korjaamista ja säätämistä takana ja toisella akulla torppi  >:(

Löytyi ESCiin kuvernöörin asetuksetkin (olin luullut aiemminkin lentäneeni kuvernöörillä, mutta ei, nyt oli eka kerta) ja samalla tuli laitettua Eagle Treen loggeriin Brushless RPM sensori, alla kuva datasta.

Itse torppi oli outo, ensiksi perä kuljahti oikealle 90 astetta pumpatessani kulmia, no tilanne haltuun ja rauhallista leijuttelua eikä vikaa tuntunut olevan kunnes taas kun laitoin maksimikulmat sillä lopputuloksella että kopterin perä kääntyi taas oikealle, tällä kertaa 180 astetta...no eihän siitä korjailuista mitään tullut, kun yritin rauhoittaa kopteria (enkä siis vielä osaa leijutella nokka itseen päin), enkä tajunnut vain kääntää kopteria perä itseen päin. Kallistumaanhan se alkoi ja taisin ehkä orjata aluksi vielä väärään suuntaan, eikun Holdia taas kehiin ja kops, taas kerran tuli hiekalle eikä ruohikkoon. Keula edellä...

Alustava silmämääräinen saldo:

  • Main Blade
  • Landing Skid

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #32 : 24 Elokuu, 2008, 01:16:07 »
Tää on kivuliain $äi€ lukea näin äkkiseltään... mut kuten jossain aikasemminkin totesin että sama homma ku aikanaan joku kysy että "eikös toi mottoripyöräily oo kallista?"
- Ei se mitään maksa, se on harrastu$...
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #33 : 24 Elokuu, 2008, 01:55:02 »
Niinpä, eikä siinä vielä kaikki. Tarkempi analyysi paljasti seuraavaa:
  • Servo Gears
  • Tail Rotor Shaft
  • Tail Boom Brace
  • Tail Blades
  • Rotor Housing
  • Tail Pitch Control Link

Ja ihan kuin siinä ei olisi kaikki, ajattelin että rupean käymään läpi vielä nuppia, no eiköhän siellä jäänyt käteen nupin pääakseliin kiinnittävä ruuvi, katkennut tietysti, eikä irtoa, ei sitten millään...nyt täytyy ottaa aikalisä ja katsoa huomenna tuoreilla silmillä (ja aivoilla). jos ei onnistu tuon irrottaminen (eli pääakseli ei irtoa nupista), niin sitten tuli kallis torppi. PRKL!

No sainpahan asennettua tuon modi (eli vanhan) version peräsliderista, josko perän välykset olisivat historiaa (tai ainakin vähentyneet)

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #34 : 24 Elokuu, 2008, 10:16:39 »
Taitaa olla se katkennu pultti sen verran pieni ettei vastakierretapilla pääse sitä poistamaan?

Kaverin MP:tä korjatessa meillä katkes venttiikoneiston kiinnityksen pultti kanteen... se oli M6 kokoa. 3mm poralla varovasti reikää siihen pulttiin ja sitten vielä varovaisemmin vastakierrerapilla sitä poistamaan.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #35 : 24 Elokuu, 2008, 10:23:37 »
Joo ei auta porata, kun ei näyttäisi olevan enää reikä kohdallaan, eli kun katson sinne sisälle en näe kuin sileän pääakselin. On ilmeisesti ottanut hieman momenttia ja katkennut ja kiertynyt, mutta ei siinä mitään vastakappalettakaan ole, olikohan niin että tuokin on mutterilla 450ssä kiinni, täytyypä tarkistaa, jos näin on niin luulisi sen akselin kuitenkin hieman kovemmalla väkivallalla irtoavan??

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #36 : 24 Elokuu, 2008, 10:53:16 »
Jos viitsit, niin otappa pari lähikuvaa ja postaa tänne, niin nähdään mistä on kyse, saattaa vaikka koko foorumin voimin löytyä idea miten sen saa irki.

Autoja, mopoja, ja nyttemmin hekoja korjanneena olen oppinu että aika moni asia kestää kovaakin käsittelyä, mutta nämä muoviset/kuituset osat ei välttämättä kestä.

Hyvä tapa kiinnittää asioita siten että ne kestää riuhtomista ja repimistä on esim. kunnollinen ruustukku ja nahan pala. Esim mastosta kun piti saada tuo nuppi irti, niin koko maston revin irti ja pulttasin kiinni tällaisella nahan palalla suojaten ettei se ruustukki vahingoita sitä (enempää) ja sitten vaan vääntelyä.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]


Girk

  • Vieras
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #38 : 24 Elokuu, 2008, 11:29:29 »
purat vaan kaikki irti lähtevät osat nupista ja tilaat uude HS1248-84 450V2 Metal Rotor Housing
[HS1248-84] eipä tarvi ainakaan koko nuppia tilata

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #39 : 24 Elokuu, 2008, 11:48:46 »
Niinpä minäkin katselin, mutta kun en löytänyt mistään tutusta nopeasta paikasta tuota osaa yksinään. No tulipa  tilattua varuiksi hitaalla postilla Honkkarista alupaketti, saas nähä mitä pitää sisällään, oli meinaan halpa ja sisältö (koko, nuppi ja perä) vaikutti hintaan nähden (45€) käsittämättömältä, saas nähdä mitä posti aikanaan tuo. Täytyy vaan yrittää sillä välin löytää oikea osa läheltä (tai nopean postin takaa) ja yrittää vielä irrottaa tuota pääakselia...

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #40 : 24 Elokuu, 2008, 18:59:49 »
Kiinnitin ruuvipenkkiin ja nitkutin irti, oli katkennut mukavasti jättäen tyngät ruuvista vielä jäljelle...Eiköhän tuosta taas kalu tule kun uuden pääakselin laittaa ja tarkistaa muut osat.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #41 : 14 Syyskuu, 2008, 23:49:34 »
No niin taas tuli torpattua, siis niin että tuli vaurioitakin...
...on tässä väilläkin parikertaa tullut puoliksi torpattua, mutta ilman vaurioita, kiitos loppukesän/syksyn pitkän ruohon (@Henttaa).
Tuli sitten harjoiteltua nokka itseä kohti leijutusta ja vapaampaa lentelyä, kun vaan jotenkin kopteri karkasi outoon suuntaan ja korjaus meni väärään, no parista aiemmasta "turhasta" vauriottomasta torpista "viisastuneen" yritin loppuun asti pelastaa ja unohdin siinä sivussa sitten holdin -> ehti ottaa kierroksia vielä maassakin (heinikossa). Mutta ihme ja kumma rattaat eivät näyttäneet kärsineen vaan vaikuttaa siltä että ainoat silmämääräiset vauriot näyttävät olevan katkennut jesus pultti ja pyrstöpuomi, no täytyy katsoa mitä selviää kun puran ja tarkista kopteria, tulipahan sitten hyvä hetki ja syy samalla huoltaa muutenkin ja kenties vaihtaa pääakselin + lavanpitimien laakerit.

Ps. Voisipa kuvankin lisätä jahka ehdin ottamaan.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #42 : 16 Syyskuu, 2008, 01:49:04 »
Potilas on purettu ja diagnoosi on tarkentunut, lista näyttää seuraavalta:
  • Jesus Bolt
  • Main Shaft
  • Tail Servo Housing
  • Tail Boom
  • Main Blades

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #43 : 23 Syyskuu, 2008, 13:44:44 »
Anteeksi vähän tälläinen offtopic, mutta milloin/miksi yleensä menee noita servon rattaita rikki?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #44 : 23 Syyskuu, 2008, 14:19:30 »
Jos ja kun torppaa niin että roottorin lavat osuvat johonkin ja välittävät iskua servoille asti...Hitecistä ei niin helpolla mene kuin esim JR miniservoista...

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #45 : 10 Lokakuu, 2008, 22:50:54 »
Lisää ~"offtopic" asiaa

Ainut torppi minkä olen kokenut 450 rexillä on sellainen että paukautin liian kovaa maahan ja lapa nappasi peräputkeen. (tästä voisi perustaa uuden aiheen: kuinka paljon korjatussa krapulassa kannatta lentää?  :-[ ) Puulapa uhrautui, niinkuin sen pitääkin ja alumiiniperä sai jonkinlaisen lommon.
Lennelty on sen jälkeen vaikka kuinka ja paljon eikä mitään isompaa ongelmaa ole, mutta mieleen hiipii joskus epäilys onko kopu täydessä tikissä. Ja toistaiseksi täysin soolo-lajina on tämä mennyt, eli en ole koskaan nähnyt ketään muuta lennättämässä mitään ja toisinpäin joten kysymys seuraa...

Mistä tietää että lepatusakseli on vino.

Onko se jotain sellaista jota ei voi olla huomaamatta vai jotain hiipivää piinaa joka ravistaa pikku hiljaa koko laitteen atomeiksi?


Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #46 : 10 Lokakuu, 2008, 23:00:39 »
>> Mistä tietää että lepatusakseli on vino.
That's easy:
- remove blades
- turn one of the screws inside the bladeholder with a hex key (clockwise, you don't want to accidentally loosen it)
- if either blade holder "wobbles", it's bent.

blade tracking problems that defy logic are another indication.

If you like, bring it to Hentta tomorrow and I can have a look...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #47 : 10 Lokakuu, 2008, 23:08:53 »
Pari päivää sitte tonttaus, tässä saldo. (3-5 metriä viistossa kenttään)
Feathering saft
Main Gear
Flybar rod
Landing skits

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #48 : 10 Lokakuu, 2008, 23:11:26 »
Pari päivää sitte tonttaus, tässä saldo. (3-5 metriä viistossa kenttään)
Feathering saft
Main Gear
Flybar rod
Landing skits

Miten moinen onnistuu etttei mitään muuta mene, esim. päälavat ??

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: TRex 450 SE V2: Crash kit / statistics
« Vastaus #49 : 10 Lokakuu, 2008, 23:23:21 »
>> Mistä tietää että lepatusakseli on vino.
That's easy:
- remove blades
- turn one of the screws inside the bladeholder with a hex key (clockwise, you don't want to accidentally loosen it)
- if either blade holder "wobbles", it's bent.

blade tracking problems that defy logic are another indication.

If you like, bring it to Hentta tomorrow and I can have a look...

But of course! (now that you said it). Had to try that immediatly, and the lucky result is: no wobbling what so ever
So I guess it's straight. I think I'm paying the price that I havent built a single helicopter from scratch my self so I have not much idea how this thing is mechanically put together nor understanding what will cause what problem.

Anyway, would be great if someone could take a look of my setup in near future. But tomorrow I'm more or less immobilized so unless you will come to EFNU, well need to take that later.

Another thing... why in earth most people answer you in English even though you seem to understand Finnish like native :)
« Viimeksi muokattu: 10 Lokakuu, 2008, 23:35:27 kirjoittanut keke »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
3729 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Kesäkuu, 2008, 23:04:27
kirjoittanut Jyri
0 Vastauksia
1896 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Maaliskuu, 2009, 22:02:50
kirjoittanut mnentwig
0 Vastauksia
2003 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Marraskuu, 2009, 17:17:57
kirjoittanut mnentwig
2 Vastauksia
4510 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Lokakuu, 2012, 07:12:07
kirjoittanut SJo1
5 Vastauksia
3829 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Helmikuu, 2013, 12:09:05
kirjoittanut Naamis