Kirjoittaja Aihe: Moottorin lämmöt  (Luettu 8573 kertaa)

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Moottorin lämmöt
« : 11 Maaliskuu, 2013, 19:58:17 »
Huom,,erityisesti täyskoppa koptereiden omistajat,,
Oletteko koskaan katelleet,millaisissa lämpötiloissa sähkömotti pyörii
kopan sisällä,leijunnassa ja taivasajossa?

Omasta mielenkiinnosta kyselen,kun tältä foorumilta en ole löytänyt mitään tähän
aiheeseen liittyvää,,?
ja omassa härpäkkeessä on ollut lämpöongelmia,,ja jos muilla on ollut,,?
niin kiinnostaisi tietää,miten olette lämpöongelmat ratkaisseet?

Aihe alkoi kiinnostaa,kun loggeri datasta selvisi,että padalla on aika hikiset oltavat,,
jos lämmöt meinaa nousta liki 100:aan asteeseen leijutelles,niin asialle
on pakko tehdä jotain,,kun tuollainen lämpö tuhoaa moottorin väistämättä ennemmin tai
myohemmin,, :P
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Moottorin lämmöt
« Vastaus #1 : 11 Maaliskuu, 2013, 21:08:20 »
Mä olen ymmärtänyt että ainakin jotkut motit kestää hurjia lämpöjä.
Eikä tuo 100 olis poka mikhän  :)
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Moottorin lämmöt
« Vastaus #2 : 11 Maaliskuu, 2013, 21:29:49 »
Tietysti voisit hieman setupistasi kertoa niin ehkä foorumin porukalla saattaisi olla enemmän annettavaa lämpöongelmien selvittämiseksi.

Mutta oma korteni kekoon: Itse huomasin suuria eroja lämmöissä kun muutin timingia noparista joskus trex500 aikoinani. Etsin sitten sellaisen sopivan arvon jolla kopu tuntu suht pirteältä ja moottori kävi sopivan lämpöisenä.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Re: Moottorin lämmöt
« Vastaus #3 : 11 Maaliskuu, 2013, 21:41:55 »
Autopuolella 100c on ollut ns rajapyykki lakan ja maknettien puolesta.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Moottorin lämmöt
« Vastaus #4 : 11 Maaliskuu, 2013, 22:19:26 »
80-120C Vähän riippuen magneeteista. Magneettien voima alkaa hiipua jo tuossa 85C jälkeen, mutta 160C tulee totaali pudotus voiman käyrässä.

Täälläpäin on kyllä käytetty yksinkertaista mukana kulkevaa mittaria - Jos polttaa sormensa niin... :)

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Moottorin lämmöt
« Vastaus #5 : 11 Maaliskuu, 2013, 22:29:13 »
Moottorin eristyksen kannalta 100 astetta ei ole vielä liikaa.
Mikäli moottori on eristetty B luokan eristeillä (lakat ja muut mat.) voi käämin lämpötila olla 130 astetta, mikäli on käytetty F luokan tavaraa kesto on 155 astetta. Nämä siis luokituksen mukaan ja käämin lämpöjä.

Kuten alla mainittu taitavat magneetin rajat tulla ensin vastaan. Toisaalta taas ulkopyöriässä magneetit ovat paremmassa asemassa jäähdytyksen suhteen kuin käämit.

Toin sormen polttaminen on aika varovainen eli noin 65 astetta.

Minusta 100 astetta kopan sisällä on aika paljon, myös muu elektroniikka on äärirajoilla tai sen yli näissä lämmöissä.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Moottorin lämmöt
« Vastaus #6 : 12 Maaliskuu, 2013, 00:46:38 »
Käytössähän on tällä 12s akusto Castlen HVice 120:en ja Alikilin MX700 motti,,
6 minsan leijuttelun aikana lämpötila nousi loggeridatan mukaan 97 asteeseen,,
"Motor timingin"pudottaminen 5:stä alaspäin "0":aan hidasti jonkin verran lämmön nousua,,
kun käytössä on 12khz:in PWR rate.
Nuppikierroksia on leijunnassa 1600 ja Idlellä 1950

Jos kopan hatsin jätti pois,lämmöt ei noussu enään yli 45 asteen,,
ja muutenkin koppa suljettuna lämmön nousu oli progressiivista,eikä
kierrosluvut ym,juuri näyttäny vaikuttaneen siihen,,
Ts,,oman käsityksen mukaan moottori lämmittää kopan sisällä olevaa ilmaa
jatkuvasti lisää,kun se pyörittää sitä edes takaisin moottorin läpi,
ja lämpiäminen senkun jatkuu,,
Kuten eräs vastanneista mainitsi,niin asiaa kannattaa pohtia silläkin,ettei muu elektroniikka
kestä mahdottomia lämpötiloja kuten vastari ym,,

Oman/vielä toistaiseksi testaamattomana ratkaisuna,tein pienehkön "ohitusleikkauksen"
eli kopan alta rakensin raittiin ilman saantia varten tunnelin,josta moottori imee sisuksiinsa
vain kylmää ulkoilmaa,,ja puhaltaa sen sitten läpi kopan sisälle,,
testikeikoilla näkee auttoiko tuo ja kuinka paljon?

Avasin tämän aiheen lähinnä sillä,että mietin,kuinka moni on seurannut moottorin lämpöjä tai törmännyt vastaaviin ongelmiin täyskopan kanssa,,ja mahdollisesti joutunu tekemään toimenpiteitä
ja minkälaisia liittyen mahdollisiin lämpöongelmiin?



JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Moottorin lämmöt
« Vastaus #7 : 12 Maaliskuu, 2013, 07:08:11 »
Kannattaa myös tehdä vastaava poistoräppänä johonkin päin kuomua.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Moottorin lämmöt
« Vastaus #8 : 12 Maaliskuu, 2013, 11:59:30 »
huomasin rivien välistä ton 12khz. nyt on siis ilmeisesti noparin lämmöt korkeella eikä mosan? noparin logiako kattelet?
toi castle lämpiää ihan törkeesti osakuormalla ja 12khz asetuksilla. laita 8khz ni on elämä helpompaa ainakin sen osalta. :)
« Viimeksi muokattu: 12 Maaliskuu, 2013, 12:01:47 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Moottorin lämmöt
« Vastaus #9 : 12 Maaliskuu, 2013, 15:46:49 »
Poistoaukkoja löytyy kyllä kopasta,,onkelma on vaan,ettei ilma vaihdu leijutellessa
kopan sisällä..taivasajossa luultavasti ilmanvaihto toimis jo paremmin sellaisenaan,,

12khz:in PWR ratella motti vaan käy paremmin,,tasaisemmin ym,
ainakin omassa tapauksessa,,
8khz:in taajuuttakin on kokeiltu,,kuten myös Outrunner modea,,
ja uskoakseni olen seurannut koko ajan motin lämpöjä,,?

Täytyy seuraavan kerran kun testaa,,niin koitella myös noparia,,
lämpeneekö se kuinka paljon,,?
vaikkakin uskoisin ettei virrankulutusten perusteella pitäis kovin paljoa
lämmetä,,Hoveringis keskim,,16A ja Idlessä 28A,,kun leijuttelee,,
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Re: Vs: Moottorin lämmöt
« Vastaus #10 : 12 Maaliskuu, 2013, 15:56:06 »
Poistoaukkoja löytyy kyllä kopasta,,onkelma on vaan,ettei ilma vaihdu leijutellessa
kopan sisällä..taivasajossa luultavasti ilmanvaihto toimis jo paremmin sellaisenaan,,

12khz:in PWR ratella motti vaan käy paremmin,,tasaisemmin ym,
ainakin omassa tapauksessa,,
8khz:in taajuuttakin on kokeiltu,,kuten myös Outrunner modea,,
ja uskoakseni olen seurannut koko ajan motin lämpöjä,,?

Täytyy seuraavan kerran kun testaa,,niin koitella myös noparia,,
lämpeneekö se kuinka paljon,,?
vaikkakin uskoisin ettei virrankulutusten perusteella pitäis kovin paljoa
lämmetä,,Hoveringis keskim,,16A ja Idlessä 28A,,kun leijuttelee,,
joo ei noilla virroilla vielä pitäis kovin rankkaa lämpenemistä tulla millään asetuksilla.

Kerro nyt vielä minkä laitteen logia sä kattelet?! Castlen logi toiminto kun ei tiedä moottorin lämmöistä yhtikäs mitään. Se lämpö on nimenomaan säätimen lämpö mikä siinä logissa näkyy.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Moottorin lämmöt
« Vastaus #11 : 12 Maaliskuu, 2013, 15:58:11 »
Ihan Castlen oman loggerin tietoa,,
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Moottorin lämmöt
« Vastaus #12 : 12 Maaliskuu, 2013, 16:00:03 »
Pari nelkytmillistä flektiä ei varmaan tuossa kokonaisuudessa pahaa tee ja sähkön saa vaikka tasausjohdosta, josko ei siis muuten saa lämpöjä kuriin.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Moottorin lämmöt
« Vastaus #13 : 12 Maaliskuu, 2013, 16:06:14 »
Hm,,piti oikein avata Castle viewer, mutta en kyllä löytäny eksaktia tietoa,,mitä
lämpötilaa se nyt sitten kertoo,,??
Joka tapauksessa,,mottiin ei ole huvittanu kynsiä työntää ajon jälkeen,,
kun palaa näpit muutaman sekunnin jälkeen,,
mutta tuota noparia ei ole tullu koiteltua,onko se kuin kuuma ym,,??

Sähköflekti juttua on kaverin kans mietitty kans,,olis olemaskin siihen 12V läppärin
pikku flekti,,mutta koitetaan muut konstit ensin,,
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Moottorin lämmöt
« Vastaus #14 : 12 Maaliskuu, 2013, 16:11:59 »
Hm,,piti oikein avata Castle viewer, mutta en kyllä löytäny eksaktia tietoa,,mitä
lämpötilaa se nyt sitten kertoo,,??
Joka tapauksessa,,mottiin ei ole huvittanu kynsiä työntää ajon jälkeen,,
kun palaa näpit muutaman sekunnin jälkeen,,
mutta tuota noparia ei ole tullu koiteltua,onko se kuin kuuma ym,,??

Sähköflekti juttua on kaverin kans mietitty kans,,olis olemaskin siihen 12V läppärin
pikku flekti,,mutta koitetaan muut konstit ensin,,

ei sulla siellä moottorissa mitään lämpötila anturia ole eikä tohon castleen semmosta saa liitettyäkään. se mikä sinne logiin tulee on säätimen oma sisäinen lämpötila. saat sen alemmas laskemalla sitä PWM arvoa. laske vaikka 10khz kohille ni on hyvä kompromissi.

moottorin lämpötila on vielä ok jos siihen pystyy edes sen pari sekunttia koskemaan. itseasiassa se on sillon ihan normaali ja väittäisin että noin 65-70 asteinen eli täysin speksissä.

en usko että pienet flektit auttaa kopan sisällä mitään jos siellä kiertää vaan sama lämmin ilma. pari reikää päälle ja alle on varmasti tehokkaampaa. noparin lämmöt saat helpoiten kuriin kuitenkin tolla pwm laskemisella :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa jorge

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Moottorin lämmöt
« Vastaus #15 : 12 Maaliskuu, 2013, 16:58:53 »
ootko vaihtannu sieltä lokkerista sen lämpötilan näytämään celisiusta.jos se näytää faarenheitejä niin 100 olis noin 37c .
mulla koppa koneesa näytää näillä keleillä alta 25c ja mulla on puhallin siinä kyljessä.

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Moottorin lämmöt
« Vastaus #16 : 12 Maaliskuu, 2013, 19:32:20 »
Totta,,10khz vois olla hyvä kompromissi PWR raten suhteen,mutta tietääkseni
voi valita vain 8 10 12 16 tai 22khz,,vai voiko jostain valita myös väliarvoja noille??
Tuo lämpötila,,et se kertoo noparin lämmöt,,oli uusi tieto mulle,,ja Celsius arvot
on kyllä käännetty päälle,,Fahrenheitit tuntuu liika vieraalta,, :o


JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Moottorin lämmöt
« Vastaus #17 : 12 Maaliskuu, 2013, 20:22:03 »
Totta,,10khz vois olla hyvä kompromissi PWR raten suhteen,mutta tietääkseni
voi valita vain 8 10 12 16 tai 22khz,,vai voiko jostain valita myös väliarvoja noille??
Tuo lämpötila,,et se kertoo noparin lämmöt,,oli uusi tieto mulle,,ja Celsius arvot
on kyllä käännetty päälle,,Fahrenheitit tuntuu liika vieraalta,, :o

pilkutan sen verran vielä että se on PWM ei PWR :D toi tulee sanoista "pulse width modulation" eli pulssinleveysmodulaatio.

oma kokemus sanoo että ice2 HV120 ja 700mx (sekä 510kv että 530kv) toimii vallan mainiosti 8khz asetuksella :) mulla on tosta todisteena 351 lentoa ko yhdistelmällä 700E rekkulassa. PWM nosto ylöspäin nosti noparin lämpöjä radikaalisti. tosin sanottakoon että itse en jaksa leijuttaa ja virrat oli reilusti isompia. tosin runditkin oli lähempänä yläpäätä.

castlessa ei ole active freewheeling ominaisuutta joten mitä pienemmät kaasun prosentit sulla on sitä enemmän nopari lämpenee. ainakin jos laitetta kuormitetaan. leijunnassa ei välttis pidä ihan paikkansa.

sanon edelleen että laita PWM 8 tai 10 khz (mielummin 8), tyhjennä logi ja käy ottamassa uutta dataa... tulet yllättymään :)

Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Moottorin lämmöt
« Vastaus #18 : 12 Maaliskuu, 2013, 22:10:51 »
Joo,,ymmärrän pointin,ja tiedän sen itekin,,että pienemmällä ohjaustaajuudella lämmöt laskee,,
mutta kuten aiemmin mainitsin,ettei käynti ollut mielestäni hyvä 8khz:in taajuudella,,
Samaa sanoivat Castlelta,kun asiaa aikanaan asiakaspalvelusta tiedustelin,,
he taas nimenomaan suosittivat 12khz:in taajuutta,,toisaalta jotkut Castlen sivujen setupit
suosittavat 8 khz:in taajuutta,,?
eli,,ota ny ja tiedä,,??

Mitä timing arvoa käytit 8khz taajuuden kanssa? että motti käy tasaisesti ja nätisti?
voishan tuota vielä kokeilla,,ei ole pois suljettu ajatus,,


JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Re: Vs: Moottorin lämmöt
« Vastaus #19 : 12 Maaliskuu, 2013, 22:15:11 »
Mitä timing arvoa käytit 8khz taajuuden kanssa? että motti käy tasaisesti ja nätisti?
voishan tuota vielä kokeilla,,ei ole pois suljettu ajatus,,
täytyy sanoa että eipä palanu toi asetus verkkokalvoihin niin että muistais. Luultavasti med vai oliko castlessa sellanen low,med,high asteikko...?
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Moottorin lämmöt
« Vastaus #20 : 13 Maaliskuu, 2013, 15:59:25 »
Ok ja kiitokset,,tarttee kokeilla vielä uudemman kerran,mitä se sanoo,,??
Viimes kun 8khz:in asetusta koitin,,oli 0"eli low timing käytössä,,
ja täytyy koittaa sitä korkeammalla timing arvolla,,
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Moottorin lämmöt
« Vastaus #21 : 13 Maaliskuu, 2013, 21:01:09 »
Tänään tuli tehtyä pikku testit,,
muutin ohjaustaajuudeksi 8khz ja 5"timing,,toimi oikein hyvin,, :)
Kiitokset neuvoista,,setuppi toimii hyvin myös omassa,, :D

Moottorin"ohitusleikkaus"toimi hyvin myös,,moottori oli haalea vain,eikä
polttavan kuuma kuten aiemmin,,

Loggerilta katoin,et noparin lämmöt olis noussu 60 asteeseen?
mutta heti roottorin pysähdyttyä kun säädintä koitin,,oli sekin vain haalea,,
herää kysymys,näyttääköhän loggeri kuin luotettavaa lämpötilatietoa??
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Moottorin lämmöt
« Vastaus #22 : 13 Maaliskuu, 2013, 21:08:56 »
Loggerilta katoin,et noparin lämmöt olis noussu 60 asteeseen?
mutta heti roottorin pysähdyttyä kun säädintä koitin,,oli sekin vain haalea,,
herää kysymys,näyttääköhän loggeri kuin luotettavaa lämpötilatietoa??

se näyttää noparin sisäisten fettien lämpötilaa, ei kuoren lämpötilaa. tuskimpa noita lisäksi on mitenkään sen kummemmin kalibroitu eli on vaan suuntaa antavia ja niistä näkee "trendin" eli jos teet jotain muutoksia niin näet parantaako vai huonontaako ne tilannetta. noi lämmöt on oikein hyvät :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
3143 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Kesäkuu, 2007, 20:12:46
kirjoittanut JJA
6 Vastauksia
13806 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2014, 22:06:39
kirjoittanut JariN
15 Vastauksia
7783 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Huhtikuu, 2014, 12:45:16
kirjoittanut J@ni
14 Vastauksia
4129 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Huhtikuu, 2015, 13:57:57
kirjoittanut VilleJJR
3 Vastauksia
4749 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Maaliskuu, 2016, 20:43:22
kirjoittanut Pohjola